شناسهٔ خبر: 33390687 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از ماجرای کودکی که چشمش تخلیه شد تا حمله تند کارگردان به برخی از اصحاب رسانه/ گزارش نشست «عاشقانه‌های خیابان»

نشست خبری «عاشقانه‌های خیابان» که امروز صبح برگزار شد، شاهد حمله بی‌سابقه شهرام گیل‌آبادی، کارگردان نمایش به برخی از اصحاب رسانه بود. در این نشست، به موضوع اصلی «عاشقانه‌های خیابان» که زنان دستفروش هستند هم از منظر اجتماعی پرداخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای نمایش «عاشقانه‌های خیابان» با حضور شهرام گیل‌آبادی (کارگردان)، الهام پاوه‌نژاد و رضا یزدانی (بازیگران)، بهمن عباس‌پور (نویسنده)، زهره آشتیانی (دبیر فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی) و دست‌اندرکاران جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، امروز صبح (دوشنبه ۲۰ خرداد) در خانه هنرمندان برگزار شد.

این نشست با سخنرانی سمانه نائینی، مسوول روابط عمومی‌ جمعیت طلوع بی نشان‌ها آغاز شد؛ او با مطرح کردن این سوال که «وقتی زنان دستفروشی‌می‌کنند، فرزندان آنان کجا هستند»، کلیپ مصاحبه با این زنان را پخش کرد. 

در ادامه، شهرام گیل‌آبادی، کارگردان این نمایش، ضمن تشکر از اهالی رسانه و جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها برای پایمردی و تلاش برای توجه به آسیب‌های‌ اجتماعی و حرکت به سمت درمان آن، صحبت خود را این‌چنین آغاز کرد: «این دو روز بعضی از اصحاب رسانه تماس گرفتند و روی بعضی از نکات بحث داشتند، می‌خواستم بگویم که وقت آن رسیده است که عده‌ای قلم به‌مزدی را کنار بگذارند و قلم‌شان در خدمت مردم شود و صدای مردمی بشوند که صدا ندارند.»

او توضیح داد: «این‌که ما یک آسیب اجتماعی را حذف کنیم و درباره آن حرف نزنیم، راه‌حلی برای مسئله نیست، این‌که رسانه‌ای به این سمت برود و بگوید «اگر شما به این موضوعات بپردازید، ما طور دیگری برخورد خواهیم کرد» برخوردی درست با آسیب اجتماعی‌نیست. در جواب این نوع رسانه‌ها باید بگویم که هر طور دوست دارید عمل کنید، رفتار شما تفاوتی به حال من نمی‌کند. من از تصمیمی که آگاهانه آن را گرفته‌ام، عقب نمی‌کشم.»

این کارگردان ادامه داد: «ما برای تحقیق این نمایش با ۸۷ زن دستفروش مصاحبه کردیم، از این زنان فراوان‌اند، کودکان کاری هستند که اچ‌آی‌وی دارند، مسئولینی که راحت سر به بالش می‌گذارند، نمی‌دانند که چه بر سر این کودکان آمده است.»

گیل‌آبادی در ادامه این نشست، از حواشی گذشت و به اصل مطلب که نمایش «عاشقانه‌های خیابان» بود، رسید. او «عاشقانه‌های خیابان» را به عنوان یک کار پژوهشی معرفی کرد که شروع‌اش از چیزی حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده است. او تاکید کرد بازیگران این نمایش، همراه با تحقیق میدانی‌ که از مترو آغاز شد، در روند کار قرار گرفته‌اند. 

در همین ارتباط، اکبر رجبی‌مشهود، مدیر عامل موسسه طلوع بی‌نشان‌ها گفت: «سال قبل همین موقع پسری دستفروش را پیدا کردیم که گوشه چشم او قی کرده بود و در نهایت به بیمارستان بردیم که گفتند باید چشمش تخلیه شود، هیچ کدام از ما این‌ها را نمی بینیم. درد، درد بی‌تفاوتی ما مردم است، کسی حاضر نیست این قشر از جامعه را ببیند.»

بازیگران عاشقانه های خیابان

الهام پاوه‌نژاد نیز با بیان اینکه این اولین همکاری من با آقای گیل‌آبادی است و سعی داریم به این داستان بپردازیم،گفت: «شاید در ابتدا فکر کنیم این نمایش، عاشقانه است ولی این عشق، عشقی که فکر می‌کنیم، نیست.»

رضا یزدانی هم با اشاره به آهنگ‌های‌ اعتراضی و اجتماعی خود در سال‌های گذشته گفت: «باعث افتخار من است که در این پروژه در کنار دوستان هستم. من از سال‌ها قبل ترانه‌های اعتراضی را داشتم و به نظر من پرداختن به موضوع زنان دستفروش، اتفاق مهمی است تا اندازه‌ای از مشکلات آنها کم شود. با این‌حال، «عاشقانه‌های خیابان»، داستانی جذاب و عاشقانه دارد.»

زهره آشتیانی، دبیر فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت : «آقای گیل‌آبادی موضوع جرم بودن دستفروشی را شکست و نشان داد این کار جرم نیست.»

رونمایی از پوستر نمایش «عاشقانه‌های خیابان»، پایان بخش این نشست خبری بود. 

۵۷۲۴۲

نظر شما