شناسهٔ خبر: 33386419 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گیل‌آبادی:‌ تئاتر شهر جولانگاه بی‌تدبیری شده است/یک سال و نیم پژوهش برای «عاشقانه‌های خیابان»

شهرام گیل آبادی در نشست خبری «عاشقانه‌های خیابان» عنوان کرد: متأسفم که تئاتر شهر ما جولانگاه بی‌تدبیری شده و نماد نمایش در حال خدشه و تعرض است. امیدوارم به زودی تئاتر شهر از این بی تدبیری آزاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری نمایش عاشقانه‌های خیابان به کارگردانی شهرام گیل آبادی با حضور عوامل نمایش و تعدادی از اعضای جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها ، ساعتی پیش (دوشنبه،‌ بیستم خرداد ماه) در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای نشست روابط عمومی جمعیت طلوع بی نشان‌ها توضیحاتی درباره یک دهه فعالیت این مرکز و فعالیت‌هایشان در سطح شهر به منظور حمایت از آسیب دیدگان کارتن خواب به اصحاب رسانه ارائه داد.

سپس شهرام گیل آبادی، کارگردان نمایش طی سخنانی ابتدا با ابراز نگرانی از اتفاق شب گذشته تئاتر شهر، گفت: خیلی متاسفم که تئاتر شهر جولانگاه بی تدبیری شده که نماد نمایش ما در حال خدشه و مورد تعرض قرار گرفتن است. ما اجازه می‌دهیم تئاتر شهر تبدیل به جولانگاه افرادی شود که به تیراندازی می‌رسد، امیدوارم تئاتر شهر از این بی تدبیری آزاد شود.

وی در ادامه با صراحت افزود: اینکه ما آسیب اجتماعی را حذف کنیم و درباره آن صحبت نکنیم راه حل درستی نیست. بهتر است برخی‌ها قلم به مزدی را کنار بگذارند و به مسایل اجتماعی نگاه درست داشته باشند، من حاضر نیستم لحظه‌ای از کار رسانه‌ای خودم دست بکشم.

وی با بیان اینکه در گذشته موضوعات کمتر ساندویچی بودند و مفاهیم آگاهانه‌تر و بهتر به همه منتقل می‌شد، یادآور شد: هیچ منعی برای کار ما وجود ندارد، ما در این فضا به سانتی‌مانتالیسم وارد نشدیم و تا انتها در این مسیر خواهیم بود. منتها نکته این است که نباید فکر کنیم آسیب اجتماعی را می‌توان پنهان کرد، به یقین درب منزل ما را هم خواهد زد. رسانه‌ای که معضلات را پنهان می‌کند ضررش درب منزل خودش خواهد رسید.

گیل آبادی یادآور شد: امیدوارم روز به روز سطح آسیب‌های اجتماعی در کشورمان کمتر شود تا اینکه بخواهیم معضلات را پنهان کنیم. شهر باید محمل سالمی باشد تا انسان‌ها آنجا راحت باشند و خانواده امنیت داشته باشد، نه اینکه در قلب تئاتر شهر این مسائل پیش بیاید.

وی با اشاره به اینکه با ۷۸ زن دستفروش مترو در این مدت صحبت کرده‌اند، افزود: امروز جامعه ما پانزده هزار کودک شهری کار دارد‌. برخی از این کودکان hiv دارند. مشخص نیست خیلی از این بچه‌ها شب‌ها کجا می‌خوابند در حالیکه مسئولین سر راحت بر بالش می‌گذارند.

گیل ابادی با بیان اینکه یک سال و نیم است کار پژوهشی این نمایش را شروع کرده‌اند، افزود: بازیگران این نمایش همه در اوج کارهایشان ، پذیرفتند در این کار سخت مشغول شوند. ما هم برای اینکه حس و حال خوبی برای اجرای نقش در آنها ایجاد کنیم،‌کارهای پژوهشی میدانی انجام دادیم.

سپس اکبر رجبی، مدیر عامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها عنوان کرد: درد بی تفاوتی بدتر از درد فقر، کارتن خوابی و کودکان کار در جامعه است. یک تیراندازی در اطراف تئاتر شهر یک بمب می‌شود اما بمب‌های دیگر را که تبدیل به خطرات اجتماعی در آینده برای ما می‌شوند،‌در اطرافمان نمی‌بینیم.

الهام پاوه‌نژاد نیز از اولین همکاری خود با شهرام گیل آبادی گفت:‌خوشحالم که در این کار شریک شده‌ام. این نمایش مسائل زیرپوستی شهر را برای ما خیلی ساده و تک خطی اما عمیق نشان می‌دهد.

رضا یزدانی خواننده و بازیگر کار نیز با ابراز مسرت از حضور در این کار گفت: من ترانه‌های اعتراضی خود را از سال‌ها قبل شروع کردم، درباره کارتن‌خواب‌ها هم کار دارم به نظرم ای موضوع برای تئاتر خیلی خوب است اینکه صحنه‌های دستفروشی و سرپرستان خانوار را نشان دهیم تا در جامعه تأثیرگذار باشد.

سپس ابراهیم حقیقی طراح پوستر نمایش نیز گفت:‌ از سال پنجاه شمسی با حمید سمندریان کار کردم و به نظرم تئاتر با سیرک متفاوت است چرا که می‌آید تا خواب مردم را آشفته کند و آنها را به درک درست و تازه تر برساند و گرنه تفاوتی با سیرک ندارد.

مژگان علی‌شاهی مدیرخانه مادری طلوع بی‌نشان‌ها گفت: ابراز تأسف می‌کنم که دامنه آسیب به جایی رسیده که تئاتر شهر و عرصه هنر را نیز آلوده کرده است. این معضلات ما را باید به سمتی ببرد تا کار بیشتری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مدیریت در طلوع معنایی ندارد و همه سرباز رفع آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: ما صدای زنان در دروازه غار هستیم. خانه مادری متولد شد تا مظلومین در آن امنیت داشته باشند و بچه‌ها کمتر آسیب ببینند. ما از همه شما می‌خواهیم تا در کنار ما باشید تا این نوزاد رشد کند و خشت این دیوار صاف گذاشته شود.

همچنین زهره آشتیانی دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سالهاست در حوزه روزنامه نگاری اجتماعی فعالیت کرده، افزود: دستفروشی جرم و آسیب نیست، بخشی از زندگی عده‌ای است. چهاردهم نوامبر روز جهانی دستفروشان در دنیا است. یک میلیارد دستفروش در سراسر دنیا وجود دارند و دو، سوم آنها را نیز خانم‌ها تشکیل می‌دهند. تلاش ما در این دوره مجلس بر بحث زنان سرپرست خانوار بوده که اکثرا هم دستفروش هستند. بودجه زنان سرپرست را به سیصد میلیارد افزایش دادیم اما رشد این زنان بی سابقه بوده است.  الان بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار داریم که اکثرا هم دستفروش‌اند. حال این میان مشخص نیست خیلی از این بودجه‌ها به چه کسانی رسیده است.

در بخش دیگر این نشست شهرام گیل آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیرگذاری تئاتر بر امر آسیب‌های اجتماعی گفت: من تئاتر بلد هستم و از کودکی کار کردم، از این طریق تلاش می‌کنم به مردم کمک کنم. در کارهای قبلی نیکوکارانی پیدا کردیم که به کارتن خواب‌ها کمک کنند تا این سقف آسیب‌های اجتماعی روی سر جامعه ما خراب نشود. ما همین قدر که تلاش کنیم صدای خاموش آدم‌های معضل‌دار شویم، کارمان را انجام داده‌ایم. ما از هیچ مسئولی انتظار نداریم بلکه انتظارمان از کمک خود مردم است.

سپس پاوه نژاد نیز محتوای این کار  گفت: شاید ظاهر این کار درباره عشق یک مرد و زن باشد اما معنای کار خیلی عمیق‌تر است. عنصر عشق و محبت پیامدش روشنگری و امید در جامعه است که اگر از بین برود، جامعه دچار آسیب می‌شود. بزرگترین آرزوی دختر خود من از لحظه تولد تا الان که هفده سال دارد این است که خانه‌ای بزرگ داشته باشد تا هیچ کودکی دیگر در خیابان نباشد. اگر این را به بچه‌هایمان یاد دهیم خیلی کار انجام داده‌ایم.

رضا یزدانی نیز درباره علت حضور خود در این کار گفت: بهرحال بعد از ماه مبارک رمضان ما هم سرمان برای کنسرت‌ها خیلی شلوغ می‌شود اما من به مدیر برنامه‌هایم علی اوجی گفتم که تصمیم دارم تئاتر کار کنم و تنها یک یا دو کنسرت فعلا برایم مشخص کرده‌اند. من قبل‌تر نیز چندین تئاتر اجرا کرده‌ام و در این ماه‌ها درخواست‌های زیادی هم داشتم اما ترجیح دادم در این کار حضور پیدا کنم. ضمن اینکه می‌توانیم از این نمایش نیز فیلمبرداری کرده و در اختیار عموم قرار دهیم تا مخاطبش گسترده‌تر شود.

در ادامه بهمن عباسپور، نویسنده نمایش نیز گفت: من اعتراف می‌کنم که در گذشته از کارتن خواب‌ها بدم می‌آمد احساس می‌کردم شهر ما را خراب می‌کنند و با نگاه تحقیر به آنها نظر می‌انداختم اما زمانی که شهرام گیل آبادی مرا به سطح برخی مناطق تهران تا نیمه‌های شب برد، نگاهم به خیلی چیزها تغییر کرد و فهمیدم این شهر می‌تواند چقدر زشت و مخوف باشد و در عین حال آدم‌های آسیب پذیر در آن تردد و زندگی کنند. 

وی در ادامه افزود: خیلی از ما برای دریافت یک نذری شاید خودمان را به کشتن بدهیم اما من شاهد بودم که برای پخش غذا بین این آدم‌های کارتن خواب آنها با هم تعارف می‌کردند و حتی غذایشان را دریافت نمی‌کردند، اینها همان عاشق‌های خیابان بودند.

گیل آبادی همچنین در پاسخ به انتقادی که مبنی بر مدیریت تئاتر شهر داشت، گفت:‌من حرف خودم را اصلاح می‌کنم اما بهرحال این بی تدبیری باید تصحیح شود، منظور من مدیریت آنجا نبود، تئاتر شهر باید عاجل عمل کند تا آنقدر مورد هجمه قرار نگیرد. این نقطه وفاق جدی بین تئاتری‌ها است.

وی همچنین درباره لفظ انتقام گیری کودکان کار در آینده از جامعه گفت: من درباره آینده صحبت می‌کنم اینها همه بچه‌ها مستعد انتقام هستند، من با خیلی‌هایشان صحبت کرده ام رویاهایشان خیلی خطرناک است. چطور می‌توانیم از کودک چهار ساله‌ای که مورد تجاوز قرار گرفته و بدنش نیز سوخته است انتظار مهربانی داشته باشیم؟

گیل آبادی در پایان گفت: سایت فروش بلیت سه روز باز شده، سه روز دیگر نیز باز خواهد شد هر چند من خیلی به فکر فروش بلیت و نمایش نیستم اما بهرحال دوست دارم کار توسط مردم دیده شود منتها دغدغه من بیشتر طرح معضلات اجتماعی است.

در پایان نشست نیز از پوستر و تیزر نمایش رونمایی شد.

عده ای از دستفروشان مترو توسط گروه نمایشی و جمعیت طلوع بی نشان جلوی درب ورودی سالن امیرخانی خانه هنرمندان گرد آمده بودند و اجناس خود را به فروش می‌رساندند. کار خلاقانه این گروه نمایشی چند خرید از این دستفروشان برای اصحاب رسانه بود.
 

انتهای پیام/

نظر شما