شناسهٔ خبر: 33011041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پشت پرده حمله به سفارت آمريکا در بغداد

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا-حمله‌اي که آسيبي به سفارت آمريکا نزده و قدرت نمايي ايران هم به حساب نمي‌آيد و تنها بهانه‌اي براي افزايش تنش در اختيار آمريکا قرار مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري آريا يک مقام در وزارت خارجه آمريکا در گفت‌وگو با شبکه اسکاي نيوز تأييد کرد که يک موشک به منطقه "الخضراء" در نزديکي سفارت آمريکا در بغداد اصابت کرد اما هيچ‌گونه آسيبي به همراه نداشت.
وي افزود: هيچ صدمه‌اي به تأسيسات آمريکا وارد نشد و درباره اين حادثه با مقامات عراق در حال تماس هستيم و درباره آن تحقيق مي‌کنيم.
اين مقام آمريکايي ادامه داد: ما اين موضوع را جدي گرفته‌ايم و طي دو هفته گذشته توضيح داديم و بار ديگر نيز تأکيد مي‌کنيم که در رابطه با حمله به شهروندان و يا تأسيسات آمريکا سهل‌انگاري نخواهيم کرد و پاسخ قاطعي به آن خواهيم داد.

آمريکا اصابت موشک به نزديکي سفارت خود در بغداد را تأييد کرد
شبکه خبري اسکاي‌نيوز شب گذشته از وقوع انفجاري در منطقه سبز (الخضراء) پايتخت عراق خبر داد. ژنرال يحيي رسول يکي از سخنگويان ارتش عراق به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت، راکت کاتيوشا نزديک مجسمه «سربار گمنام» به زمين خورده است که کمتر از يک مايل (1.6 کيلومتر) با سفارت آمريکا فاصله دارد. اين حادثه تلفات جاني در بر نداشت.
از سوي ديگر، يوسف يسرائيل، خبرنگار شبکه 13 تلويزيون رژيم صهيونيستي در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت که به دنبال حمله موشکي به منطقه الخضراء جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا به کاخ سفيد رفت.
در همين راستا، قيس الخزعلي، دبيرکل جنبش عصائب اهل الحق در واکنش به تهديدهاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: جنگ احتمالي نه به سود آمريکا بوده و نه ايران بلکه کاملاً در راستاي منافع اسرائيل است.
وي همچنين نسبت به آنچه "برهم زدن معادله" با هدف زمينه‌سازي جنگ و آسيب رساني به وضعيت سياسي، اقتصادي و امنيتي عراق خواند، هشدار داد.
شبکه الاتجاه نيز به نقل از گردان‌هاي حزب‌الله عراق اعلام کرد که حمله به منطقه الخضراء غيرقابل توجيه بوده و در زمان نامناسبي صورت گرفته است.
حشد شعبي در واقع مجموعه‌اي است متشکل از چندين گروه‌ شبه نظامي شيعي. شمار اين گروه‌ها تا 40 سازمان تخمين زده مي‎شود که از جمله آنها سازمان بدر، عصائب أهل الحق، سرايا طليعه الخراساني و گردان‌هاي حزب الله هستند.
در همين راستا، محمد البياتي، منشي عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق نيز گفت: اصابت موشک به منطقه الخضراء تأثيري بر بازگشايي آن نخواهد داشت و اين منطقه بعد از چند روز 24 ساعته براي شهروندان باز خواهد شد و طبق وعده عبدالمهدي تمامي موانع را از بغداد خارج مي‌کنيم.

عاملان حمله به سفارت آمريکا در عراق
در حالي که در هفته‌هاي اخير تنش بين ايران و آمريکا افزايش يافته بود و ايران با توسل به مواضع ضد جنگ خود و معلق کردن تعهدات خود در برجام توانسته بود دست بالا را در ديپلماسي داشته باشد آيا اين منطقي است که با چنين اقدام بيهوده‌اي آن هم درست وقتي که کارمند در سفارت آمريکا کم است دست خود را ببندد؟
چه کسي از چنين حمله بي‌خطري سود مي‌برد؟  حمله‌اي که آسيبي به سفارت آمريکا نزده و قدرت نمايي ايران هم به حساب نمي‌آيد و تنها بهانه‌اي براي افزايش تنش در اختيار آمريکا قرار مي‌دهد. به نظر مي‌رسد اين اقدام جديد را نيز بايد با طيف تندرو مخالفان ايران که ظريف به آنان لقب تيم ب داده مرتبط دانست.
تيم ب که متشکل از بنياميل نتانياهو، بن سلمان و جان بولتون است اخيرا متوجه شده که ميزان تلاش‌ها براي مذاکره بين ايران و آمريکا افزايش يافته و احتمال دارد ترامپ به خاطر گفت‌وگو با ايران دست به عصا شود و از شدت تنش‌ها بکاهد، براي همين ظاهرا برنامه‌هاي پيچيده‌اي را طراحي کرده‌اند تا رييس جمهور آمريکا را وارد بازي جنگ کنند.  

حمله به سفارت آمريکا در بغداد ناموجه و مغاير با منافع ملي عراق است
سخنگوي کتائب حزب الله عراق از گروه هاي مقاومت اسلامي عراق و زير مجموعه الحشد الشعبي انفجار يک شنبه شب گلوله کاتيوشا در منطقه سبز امنيتي بغداد را اقدامي غيرقابل توجيه و هم به لحاظ شرايط زماني نامناسب و بر خلاف منافع ملي عراق دانست.
جعفر الحسيني با انتشار پيامي کوتاه در صفحه مجازي تاکيد کرد که اين حادثه مغاير منافع عراق است.
منابع امنيتي عراق ساعتي پس از اين که رسانه هاي آمريکايي براي نخستين بار از انفجار يک گلوله کاتيوشا در منطقه سبز بغداد و نزديک سفارت آمريکا خبر دادند، اعلام کردند که انفجار در محدوده اي به نام `سرباز گمنام` و در فاصله اي حدود 2 تا 3 کيلومتر با ديوار سفارت آمريکا رخ داده و هيچگونه خسارتي در بر نداشته است.
هر چند ماهيت حادثه و ابعاد آن هنوز مشخص نشده و مقامات رسمي هنوز در اين خصوص اظهارنظر نکرده اند اما ناظران مسائل عراق با توجه به اوضاع منطقه و اوج گيري جنگ رواني آمريکا، وقوع چنين انفجاري در منطقه سبز را رويدادي مشکوک ارزيابي مي کنند.
به گزارش ايرنا، انفجار يکشنبه شب در منطقه سبز عراق و طرح ادعاي هدف بودن سفارت آمريکا، همزمان با افزايش اقدامات تحريک آميز و تهديدات آمريکا عليه کشورهاي منطقه از جمله ايران و عراق و همچنين جوسازي واشنگتن و برخي کشورهاي عربي منطقه در خصوص افزايش تهديدات و ناامني در عراق صورت مي گيرد که براي ناظران معنادار و در عين حال نگران کننده است.
در پي افزايش تهديدات و اقدامات تحريک آميز مقامات آمريکايي در هفته هاي اخير در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسياري از رهبران سياسي اين کشور با صدور بيانيه و سخنراني يا گفت و گو با رسانه ها نسبت به تبعات آن هشدار داده اند.

وزارت امور خارجه آمريکا در خصوص حمله راکتي به سفارت اين کشور در بغداد واکنش نشان داد
به گزارش اسپوتنيک، وزارت خارجه آمريکا طي بيانيه‌اي در واکنش به حمله راکتي يک شنبه به منطقه سبز بغداد اعلام کرد: يک راکت با درجه پايين به نزديکي سفارت آمريکا در بغداد اصابت کرده است؛ هيچ کس آسيب نديده و خسارتي نيز به ساختمان سفارت و اماکن مربوط به آمريکا وارد نشده است.
وزارت خارجه آمريکا گفته با مقامات ارشد عراقي در اين زمينه در ارتباط نزديک هستند و تحقيقات لازم انجام خواهد شد. فعلا کسي مسئوليت آن را قبول نکرده است.
وزارت خارجه آمريکا در ادامه بيانيه خود آورده است: اگر چه کسي آسيب نديده است اما ما اين حادثه را جدي تلقي مي‌کنيم و همانطور که طي 2 هفته گذشته تاکيد کرديم، آمريکا تهديدات و حمله به هيچ يک از پرسنل و يا اماکن خود را تحمل نخواهد کرد و قاطع به آن پاسخ خواهد داد.
در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است: اگر هر حمله‌اي از سوي نيروها يا عناصر مورد حمايت ايران صورت بگيرد ما اين کشور را مسئول آن تلقي خواهيم کرد و متقابلا پاسخ خواهيم داد. وزير خارجه به طور عاقلانه و با توجه به تهديدات موجود عليه کارکنان سفارت، به پرسنل غيرضروري دستور داده بود که عراق را ترک کنند؛ اکنون اين عمليات تکميل شده است.
در پايان اين بيانيه نيز آمده است که وزارت دفاع آمريکا نيز تدابير اضافي را براي تضمين امنيت پرسنل آمريکايي اتخاذ خواهد کرد.
برخي منابع عراقي يک شنبه شب به وقت محلي گزارش دادند که چند خمپاره يا موشک کاتيوشا در نزديکي ساختمان سفارت آمريکا در بغداد فرود آمده است. بر اساس گزارش‌هاي اوليه، در پي اين انفجار آژيرهاي خطر در سفارت آمريکا در بغداد به صدا درآمده است.
ارتش عراق پيش از اين با صدور بيانيه‌اي اعلام کرده بود در انفجارهاي بغداد به کسي آسيبي نرسيده است و نيروهاي امنيتي عراق در حال جست‌وجو براي يافتن عاملان اين حادثه هستند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما