شناسهٔ خبر: 32929462 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

6 پروژه ريلي در خراسان رضوي در حال اجراست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- مدير کل دفتر فني، امور عمراني، حمل و نقل و ترافيک استانداري خراسان رضوي گفت: پنج پروژه ريلي بين شهري اين استان و خطوط دوم و سوم قطار شهري مشهد در حال اجراست.

مهدي سالياني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پروژه خط آهن خواف - هرات در چهار قطعه و به طول 193 کيلومتر مي باشد که شهر هرات افغانستان را به شبکه ريلي ايران متصل مي کند.
وي اظهار داشت: دو قطعه از اين پروژه به طول 77 کيلومتر ازخواف تا مرز افغانستان در خاک ايران قرار دارد که آماده بهره برداري است و از دو قطعه ديگر که در خاک کشور افغانستان واقع شده، قطعه سوم از مرز ايران تا ايستگاه جنو در داخل افغانستان به طول 68 کيلومتر توسط پيمانکار ايراني در حال ساخت مي باشد.
وي از پيشرفت 81 درصدي قطعه سوم اين پروژه خبر داد و گفت: قطعه چهارم و پاياني اين خط آهن مهم از ايستگاه جنو تا شهر هرات نيز 48 کيلومتر طول دارد که ساخت آن در تعهد کشور افغانستان مي باشد ولي تاکنون هيچ اقدام اجرايي در اين زمينه صورت نگرفته است.
سالياني به طرح اتصال ريلي مشهد به زاهدان اشاره کرد و افزود: براي اتصال اين دو شهر يک مسير آفرعي از راه آهن مشهد - بافق در محل ايستگاه يونسي (در 15 کيلومتري شهر بجستان) منشعب و خط آهن را به شهر گناباد مي رساند که طول اين قطعه 48 کيلومتر است و زيرسازي آن در حال انجام مي باشد.
وي اظهار داشت: با ادامه راه آهن از گناباد به بيرجند و زاهدان، شهرهاي مشهد و زاهدان از طريق اين مسير ريلي به هم متصل مي شوند.
وي گفت: اين پروژه مهم و ترانزيتي مشهد، سرخس و آسياي مرکزي را به زاهدان و بندر اقيانوسي چابهار متصل مي کند.
سالياني اتصال شهر سبزوار به شبکه ريلي کشور از طريق خط 48 کيلومتري را ديگر پروژه ريلي در دست ساخت عنوان کرد و افزود: اين طرح نيز همچون طرح هاي قبلي توسط شرکت توسعه زير ساختهاي حمل و نقل کشور انجام مي شود و تاکنون 20 درصد پيشرفت داشته است.
وي به اتصال مرز و گمرک دوغارون به شبکه ريلي کشور اشاره کرد و اظهار داشت: براي اين منظور ساخت خط آهن مشهد - فريمان - تربت جام - دوغارون به طول 220 کيلومتر توسط شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در حال اجراست.
وي گفت: هم اکنون قطعه نخست اين پروژه به طول 44 کيلومتر از ايستگاه شهيد مطهري در نزديک روستاي سنگ بست مشهد تا فريمان با 15 درصد پيشرفت در حال انجام است.
سالياني افزود: تداوم ساخت اين خط آهن نيازمند تامين اعتبار مي باشد که در ساليان اخير به مشکل اصلي پروژه هاي عمراني استان تبديل شده است.
وي ادامه داد: شرکت عمران شهر جديد گلبهار نيز احداث خط آهن مشهد - چناران به طول 46 کيلومتر را در دست اجرا دارد که تاکنون 35 درصد پيشرفت داشته است.
وي به ساخت و توسعه خطوط دوم و سوم قطار شهري مشهد نيز اشاره کرد و گفت: اين خطوط نيز توسط شهرداري مشهد در حال ساخت مي باشد که خط دوم 86 درصد و خط سوم نيز 10 پيشرفت دارد.
طول شبکه ريلي در استان خراسان رضوي هزار و 500 کيلومتر مي باشد که 45 ايستگاه زير نظر ادارات کل راه آهن خراسان و شرق را به يکديگر متصل مي کند.
در حال حاضر بالغ بر 13 ميليون مسافر و هشت ميليون تن بار داخلي و بين المللي به وسيله اين شبکه ريلي به صورت درون و برون استاني جابه جا مي شوند.
3221 / 6053
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما