شناسهٔ خبر: 32931008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای 6 پروژه ریلی در خراسان رضوی

خبرگزاری صداوسیما

5 پروژه ریلی بین شهری در خراسان رضوی و خطوط دوم و سوم قطار شهری مشهد در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی ، مدیر کل دفتر فنی ، امور عمرانی ، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراساناجرای 6 پروژه ریلی در خراسان رضوی رضوی گفت: پروژه خط آهن خواف - هرات در چهار قطعه و به طول 193 کیلومتر شهر هرات افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می کند.

مهدی سالیانی افزود: دو قطعه از این پروژه به طول 77 کیلومتر ازخواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که آماده بهره برداری است و از دو قطعه دیگر که در خاک کشور افغانستان واقع شده است ، قطعه سوم از مرز ایران تا ایستگاه جنو در داخل افغانستان به طول 68 کیلومتر توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

وی از پیشرفت 81 درصدی قطعه سوم این پروژه خبر داد و گفت: قطعه چهارم و پایانی این خط آهن مهم از ایستگاه جنو تا شهر هرات نیز 48 کیلومتر طول دارد که ساخت آن در تعهد کشور افغانستان است ولی تاکنون هیچ اقدام اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است.

سالیانی به طرح اتصال ریلی مشهد به زاهدان اشاره کرد و افزود: برای اتصال این دو شهر یک مسیر فرعی از راه آهن مشهد - بافق در محل ایستگاه یونسی (در 15 کیلومتری شهر بجستان) منشعب و خط آهن را به شهر گناباد می رساند که طول این قطعه 48 کیلومتر است و زیرسازی آن در حال انجام است.

وی افزود: با ادامه راه آهن از گناباد به بیرجند و زاهدان، شهرهای مشهد و زاهدان از طریق این مسیر ریلی به هم متصل می شوند.

وی گفت: این پروژه مهم و ترانزیتی مشهد، سرخس و آسیای مرکزی را به زاهدان و بندر اقیانوسی چابهار متصل می کند.

سالیانی اتصال شهر سبزوار به شبکه ریلی کشور از طریق خط 48 کیلومتری را دیگر پروژه ریلی در دست ساخت عنوان کرد و افزود: این طرح نیز همچون طرح های قبلی توسط شرکت توسعه زیر ساختهای حمل و نقل کشور انجام می شود و تاکنون 20 درصد پیشرفت داشته است.

وی به اتصال مرز و گمرک دوغارون به شبکه ریلی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: برای این منظور ساخت خط آهن مشهد - فریمان - تربت جام - دوغارون به طول 220 کیلومتر توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال اجراست.

وی گفت: هم اکنون قطعه نخست این پروژه به طول 44 کیلومتر از ایستگاه شهید مطهری در نزدیک روستای سنگ بست مشهد تا فریمان با 15 درصد پیشرفت در حال انجام است.

سالیانی افزود: شرکت عمران شهر جدید گلبهار نیز احداث خط آهن مشهد - چناران به طول 46 کیلومتر را در دست اجرا دارد که تاکنون 35 درصد پیشرفت داشته است.

وی به ساخت و توسعه خطوط دوم و سوم قطار شهری مشهد نیز اشاره کرد و گفت: این خطوط نیز توسط شهرداری مشهد در حال ساخت است که خط دوم 86 درصد و خط سوم نیز 10 پیشرفت دارد.

طول شبکه ریلی در استان خراسان رضوی هزار و 500 کیلومتر می باشد که 45 ایستگاه زیر نظر ادارات کل راه آهن خراسان و شرق را به یکدیگر متصل می کند.

هم اکنون بالغ بر 13 میلیون مسافر و 8 میلیون تن بار داخلی و بین المللی به وسیله این شبکه ریلی به صورت درون و برون استانی جابه جا می شوند.

نظر شما