شناسهٔ خبر: 32508850 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پس از اظهارات اخیر «امـانوئل مکـرون»؛

دعوت شخصیت های جنبش اعتراضی فرانسه به ادامه تظاهرات

برخی از شخصیت های مطـرح جنبش «اعتـراض به نظام سـرمایه داری» اعلام کردند از تظاهرکننـدگان خواسته اند تا به این بسیج اعتـراضی همگانی، ادامه دهنـد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خبـرگزاری رویتـرز، چهره های مشهور معترضان به نظام سرمایه داری، ادامه یافتن جنبش اعتراضی فرانسویان را خواستـار شدند.

روز جمعه در فـرانسه، برخی از شخصیت های مطـرح جنبش «اعتـراض به نظام سـرمایه داری» اعلام کردند که پس از اظهارات اخیر «امـانوئل مکـرون» برای خاتـمه دادن به این جنبـش، که از سوی بخشی از معتـرضین ناکافی و نامشخص انگاشته شده است، از تظاهرکننـدگان خواسته اند تا به این بسیج اعتـراضی همگانی، ادامه دهنـد.

«ژاکلیـن مورود» یکی از بنیانـگذاران جنـبش اعتـراضی فـرانسه در بیانیه ای گفت: من از کارهایی که انجام شده، تقدیـر می کنم، این یک واقعیـت است که آنها در مورد این موضـوعات کار کرده اند. اما بـزرگترین فـراموش شدگان این ملت، کارگران فقیر، کشـاورزان، نیـروهای کار نیمه وقت، نیروهای کار پاره وقت، و افـراد ناامید جامعـه هستند.

«پریسیلیا لودوسـکی» که با ارائه دادخواست در اعتـراض به گـرانی سوخت جرقه نخست اعتراض ها را زد و جنبـش اعتـراضی ماه نوامبر سال گذشته میلادی در فـرانسه را به وجود آورد، نیز به نوبه خود با انتـشار توئیت و در واکنش به نطق رئیس دولت، تـاریخ تظاهـرات در شنبه های آتی، از ابتدای ماه مه تا بیست و پنجم مه، را ارائه داد.

«اینگـرید لـوواواسـور» یکی از معترضان به نظام سرمایه داری و موسس «انجمن های ظهور دموکراتیک و ریشه های مثبـت» نیز به نوبه خود پاسخ های رئیس دولت را «به طـور قاطـع» نامتناسب با آنچه خواسته شده است، ارزیابی کرد. وی افزود: «من فکر نمی کنم که این جنبش خاموش شود. بـر اساس آن چه که در شبـکه ها اتفاقاتی می افتد، و آنچه که می شنوم، و قطعا به دلیل نارضایتی فرانسوی ها، به نظر می رسد و من فکر می کنم که این اتفاق نمی افتد و واضح است که جنبش اعتـراض به نظام سـرمایه داری خاموش نخواهد شد.»

از روز هفدهم نوامبر سال گذشته میلادی، هزاران تن از معتـرضان فـرانسوی، در روز شنبه هر هفته، برای درخواست عـدالت اجتماعی بیشتـر و دمـوکراسی مشارکـتی، در خیابان ها حاضر می شوند؛ تظاهراتی که همراه با خشونت های چشمگیر بوده است؛ نظیر آن چه که در ابتدای ماه دسامبر در پاریس رخ داد. در آستانه انتخابات پیش رو در اروپا در تاریخ بیست و ششـم ماه مه، «امانـوئل مـکرون» رئیس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه در تلاش برای خنثی و خاموش کردن جنبش اعتراضی، یک سری اقـدامات از جمله کاهش مالیات بر درآمد پنج میلیارد یورویـی را ارائه داد.

رئیس دولت فرانسه در عین اطمینان دهی نسبت به احترام به «ادعـاهای قانونی» معترضان به نظام سرمایه داری، در همان زمان بازگشت «نظـم عمـومی» را خـواستار شد و هشـدار داد «به کسانی که نهادها را نابود می کنند، هیچ چیزی نمی دهد، آنهـا اساسا خواهان بدترین ها، و در نهـایت خواهان شورش هستند.»

در چنین شرایطی، روز شنبه برای معـترضان ارزش امتحـان وجود خواهد داشت. روز شنبه گذشته، و در جـریان بیست و سومین هفته اعتراضات، بنا بر اعلام وزارت کشـور فـرانسه حدود بیست و هفت هزار و نهصد تظاهر کننده شـناسـایی شدند که از این تعداد 9 هزار نفر در پاریس تظاهرات اعتراضی برگزار کردند؛ در مقایسه با هفته گذشته، که تعداد تظاهرکننـدگان سی و یک هزار و یکصد تن بوده که پنج هزار تن از این افراد در پاریـس گردهم آمده بودند.

پیـام های تبادل شده در شبکه های اجتـماعی، از چند روز پیش تاکنون، تظاهرکنندگان را به «اقـدام نهایی» و تجمع در اول ماه مه، روز تظاهرات اتحادیه های کارگری، در پاریس دعوت می کنند تا به این وسیله «سطح سرکوبگری که تاکـنون دیده نشده است» را محکوم نمایند. بر اساس پیـام هایی که در فیسـبوک تبـادل شده است، بیش از بیست هزار تن برای شرکت در تظاهرات اعتـراضی در پاریس و معرفی این شهر به عنوان مرکز اعتراضات روز شنبه، ابراز علاقه کرده اند.

روز سـه شنبه وزارت کشـور فـرانسه هشدار داد که نیروهای انتظامی اجازه برپایی تظاهرات اعتراضی در پاریـس را نخواهند داد و وعده «واکنش، مداخله، تحرک و قاطعـیت بسیار زیاد» را داد. مـوج جـدید اعتـراضات علیه سیاست‌های دولت «امانوئل مکرون» از روز شنبه هـفدهم ماه نـوامبر سال دو هـزار و هیـجده میلادی(هزار و سیصد و نود و هفت شمسی) در اعتـراض به تصمیم دولـت به افزایش قیمـت سوخت از سر گرفته شد. معتـرضان که عمدتاً از طبقه متوسط مـردم فـرانسه هستند بـزرگترین بسیج عمومی‌ خود را در طول این اعـترضات شکل داده اند.

در مقابل، دولت فـرانسه نیز قانون پرحاشیه مبارزه با خـرابکاران موسـوم به قانون «ضـدخـرابکاری» را در پارلمـان به تصویب رسانده است. «کـریستوف کاستانر»، وزیـر کشـور فـرانسه در پارلمان مدعی شد این قانون کمـک می کند تا تظاهـرات فرانـسوی ها در آرامـش کامل برگزار شود.

نظر شما