شناسهٔ خبر: 32521078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پس از اظهارات اخير «امـانوئل مکـرون»؛

دعوت شخصيت هاي جنبش اعتراضي فرانسه به ادامه تظاهرات

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- برخي از شخصيت هاي مطـرح جنبش «اعتـراض به نظام سـرمايه داري» اعلام کردند از تظاهرکننـدگان خواسته اند تا به اين بسيج اعتـراضي همگاني، ادامه دهنـد.
به گزارش آريا و به نقل از خبـرگزاري رويتـرز، چهره هاي مشهور معترضان به نظام سرمايه داري، ادامه يافتن جنبش اعتراضي فرانسويان را خواستـار شدند.
روز جمعه در فـرانسه، برخي از شخصيت هاي مطـرح جنبش «اعتـراض به نظام سـرمايه داري» اعلام کردند که پس از اظهارات اخير «امـانوئل مکـرون» براي خاتـمه دادن به اين جنبـش، که از سوي بخشي از معتـرضين ناکافي و نامشخص انگاشته شده است، از تظاهرکننـدگان خواسته اند تا به اين بسيج اعتـراضي همگاني، ادامه دهنـد.
«ژاکليـن مورود» يکي از بنيانـگذاران جنـبش اعتـراضي فـرانسه در بيانيه اي گفت: من از کارهايي که انجام شده، تقديـر مي کنم، اين يک واقعيـت است که آنها در مورد اين موضـوعات کار کرده اند. اما بـزرگترين فـراموش شدگان اين ملت، کارگران فقير، کشـاورزان، نيـروهاي کار نيمه وقت، نيروهاي کار پاره وقت، و افـراد نااميد جامعـه هستند.
«پريسيليا لودوسـکي» که با ارائه دادخواست در اعتـراض به گـراني سوخت جرقه نخست اعتراض ها را زد و جنبـش اعتـراضي ماه نوامبر سال گذشته ميلادي در فـرانسه را به وجود آورد، نيز به نوبه خود با انتـشار توئيت و در واکنش به نطق رئيس دولت، تـاريخ تظاهـرات در شنبه هاي آتي، از ابتداي ماه مه تا بيست و پنجم مه، را ارائه داد.
«اينگـريد لـوواواسـور» يکي از معترضان به نظام سرمايه داري و موسس «انجمن هاي ظهور دموکراتيک و ريشه هاي مثبـت» نيز به نوبه خود پاسخ هاي رئيس دولت را «به طـور قاطـع» نامتناسب با آنچه خواسته شده است، ارزيابي کرد. وي افزود: «من فکر نمي کنم که اين جنبش خاموش شود. بـر اساس آن چه که در شبـکه ها اتفاقاتي مي افتد، و آنچه که مي شنوم، و قطعا به دليل نارضايتي فرانسوي ها، به نظر مي رسد و من فکر مي کنم که اين اتفاق نمي افتد و واضح است که جنبش اعتـراض به نظام سـرمايه داري خاموش نخواهد شد.»
از روز هفدهم نوامبر سال گذشته ميلادي، هزاران تن از معتـرضان فـرانسوي، در روز شنبه هر هفته، براي درخواست عـدالت اجتماعي بيشتـر و دمـوکراسي مشارکـتي، در خيابان ها حاضر مي شوند؛ تظاهراتي که همراه با خشونت هاي چشمگير بوده است؛ نظير آن چه که در ابتداي ماه دسامبر در پاريس رخ داد. در آستانه انتخابات پيش رو در اروپا در تاريخ بيست و ششـم ماه مه، «امانـوئل مـکرون» رئيس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه در تلاش براي خنثي و خاموش کردن جنبش اعتراضي، يک سري اقـدامات از جمله کاهش ماليات بر درآمد پنج ميليارد يورويـي را ارائه داد.
رئيس دولت فرانسه در عين اطمينان دهي نسبت به احترام به «ادعـاهاي قانوني» معترضان به نظام سرمايه داري، در همان زمان بازگشت «نظـم عمـومي» را خـواستار شد و هشـدار داد «به کساني که نهادها را نابود مي کنند، هيچ چيزي نمي دهد، آنهـا اساسا خواهان بدترين ها، و در نهـايت خواهان شورش هستند.»
در چنين شرايطي، روز شنبه براي معـترضان ارزش امتحـان وجود خواهد داشت. روز شنبه گذشته، و در جـريان بيست و سومين هفته اعتراضات، بنا بر اعلام وزارت کشـور فـرانسه حدود بيست و هفت هزار و نهصد تظاهر کننده شـناسـايي شدند که از اين تعداد 9 هزار نفر در پاريس تظاهرات اعتراضي برگزار کردند؛ در مقايسه با هفته گذشته، که تعداد تظاهرکننـدگان سي و يک هزار و يکصد تن بوده که پنج هزار تن از اين افراد در پاريـس گردهم آمده بودند.
پيـام هاي تبادل شده در شبکه هاي اجتـماعي، از چند روز پيش تاکنون، تظاهرکنندگان را به «اقـدام نهايي» و تجمع در اول ماه مه، روز تظاهرات اتحاديه هاي کارگري، در پاريس دعوت مي کنند تا به اين وسيله «سطح سرکوبگري که تاکـنون ديده نشده است» را محکوم نمايند. بر اساس پيـام هايي که در فيسـبوک تبـادل شده است، بيش از بيست هزار تن براي شرکت در تظاهرات اعتـراضي در پاريس و معرفي اين شهر به عنوان مرکز اعتراضات روز شنبه، ابراز علاقه کرده اند.
روز سـه شنبه وزارت کشـور فـرانسه هشدار داد که نيروهاي انتظامي اجازه برپايي تظاهرات اعتراضي در پاريـس را نخواهند داد و وعده «واکنش، مداخله، تحرک و قاطعـيت بسيار زياد» را داد. مـوج جـديد اعتـراضات عليه سياست‌هاي دولت «امانوئل مکرون» از روز شنبه هـفدهم ماه نـوامبر سال دو هـزار و هيـجده ميلادي(هزار و سيصد و نود و هفت شمسي) در اعتـراض به تصميم دولـت به افزايش قيمـت سوخت از سر گرفته شد. معتـرضان که عمدتاً از طبقه متوسط مـردم فـرانسه هستند بـزرگترين بسيج عمومي‌ خود را در طول اين اعـترضات شکل داده اند.
در مقابل، دولت فـرانسه نيز قانون پرحاشيه مبارزه با خـرابکاران موسـوم به قانون «ضـدخـرابکاري» را در پارلمـان به تصويب رسانده است. «کـريستوف کاستانر»، وزيـر کشـور فـرانسه در پارلمان مدعي شد اين قانون کمـک مي کند تا تظاهـرات فرانـسوي ها در آرامـش کامل برگزار شود.

نظر شما