شناسهٔ خبر: 32520188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش خشم جلیقه زردها با سیاست کاهش مالیات ها هم فروکش نکرد

تهران - ایرنا - آتش خشم جلیقه زردها با عقب نشینی دوباره رئیس جمهوری فرانسه و کاهش مالیات ها فروکش نکرد.خیابان های شهر های مختلف این کشور امروز(شنبه) بار دیگر شاهد حضور معترضان به سیاست های اقتصادی دولت حاکم در پاریس بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو روز پس از اعلام امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که بسیاری از فرانسوی ها اظهارات او را به عنوان 'حرف های بیهوده' و بدون تاثیر در زندگی روزمره خود می دانند، معترضان به سیاست های اقتصادی دولت موسوم به 'جلیقه زردها'در بیست و چهارمین هفته اعتراض ها دوباره به خیابان ها آمدند.
براساس این گزارش، بعد از تولوز در هفته بیست و سوم اعتراض ها، این بار چشم ها به «استراسبورگ» واقع در شرق فرانسه دوخته شده است؛ جایی که در آن رویداد 'ملی وبین المللی' در کمتر از یک ماه دیگر به وقوع خواهد پیوست؛ 26می شهر استراسبورگ شاهد برگزاری انتخابات پارلمان اروپا خواهد بود.
تجمع های امروز در شهرهای پاریس، بوردو، لیون، لیل، تولوز و مارسی پیگیری می شود.
این درحالی است که به عنوان یک اقدام احتیاطی، تظاهرات از سوی ریاست جمهوری در مراکز شهرهای تولوز، رن و لیل و مناطق خاص از جمله شانزه لیزه، خیابان الیزه، محوطه مجلس ملی، کلیسای نوتردام، اطراف موسسه ها و نهادهای اروپایی - پارلمان اروپا، دادگاه حقوق بشر اروپا و شورای اروپا و در دیگر مناطق خاص ممنوع اعلام شده است.
خبرگزاری فرانسه افزود: در یک ماه مانده به انتخابات پارلمان اروپا، سازمان دهندگان جنبش جلیقه زردها امیدوارند تا معترضان آلمانی و بلژیکی را به سمت کرسی های مجلس نمایندگان اروپا جذب کنند.
اگر چه در شنبه گذشته خیابان های فرانسه شاهد تجمع 27 هزار و 900نفری معترضان با کاهش حدود یکصد هزار نفری نسبت به 17 نوامبر سال 2018(آغاز اعتراض ها) بود وبه درگیری و ضرب و شتم جلیقه زردها از سوی نیروهای پلیس منجر شد، تظاهرات در مقیاس ضعیف تر برقرار است.
در جریان اعتراض های شنبه گذشته که برای هشداری دوباره به رئیس جمهور امانوئل مکرون ترتیب یافته بود، 178 نفر از معترضان بازداشت شدند.
اعتراض های امروز جلیقه زردها در حالی پیگیری می شود که به نوشته رویترز، چهره های مشهور جلیقه زردها از جمله «ژاکلین مورو» ، «پریسیلیا لودوسکی» و«اینگرید لوواواسور» روز جمعه در بیانیه ها و توئیت های جداگانه ای تداوم حرکت های جنبش اعتراضی فرانسویان را خواستار شده بودند.
بنابه اعلام رسانه های فرانسوی، تجمع اصلی جلیقه زردها در استراسبورگ در روز جاری درساعت 13 به وقت محلی درمنطقه 'پلس دو لتوال' خواهد بود، اما جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است. در عین حال برخی اختلال ها در شبکه اتوبوسرانی و تراموا در جریان اعتراض های امروز انتظار می رود.
اعتراض های مردمی به سیاست های اقتصادی دولت امروز در حالی پیگیری می شود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گذشته در کنفرانس خبری وعده داد که ضمن کاهش مالیات ها و افزایش بازنشستگی، تغییراتی هم در خدمات رفاهی بدهد و در عین حال گفت فرانسوی ها باید بیشتر کار کنند.
به اعتقاد رویترز، اگر چه مکرون خواستار بازگشت آرامش شده اما در عین حال پذیرفته که مردم به سیستم اعتمادی ندارند.
به نوشته این خبرگزاری، مکرون، هسته اولیه خواسته ‌های تظاهرکنندگان را خواسته‌های «عادلانه» خواند و به خبرنگاران گفت پای اصلاحاتش خواهد ایستاد.
سخنرانی مکرون بنا بود پانزدهم آوریل انجام شود اما آتش ‌سوزی در نوتردام سبب تاخیر در این سخنرانی شد.
کاهش مالیات ‌ها به میزان پنج میلیارد یورو، بازگرداندن قانونی که حقوق مستمری بگیران بویژه کسانی که زیر 2هزار یورو در ماه در آمد دارند، را با توجه به میزان تورم بالا می‌ برد، تمرکززدایی بیشتر از دولت، سهولت امکان برقراری رفراندوم و تعطیلی دانشگاه ENAکه بسیاری از روسای جمهوری و مدیران عامل شرکت های فرانسوی دانش آموخته این دانشگاه هستند از جمله وعده های مکرون در کنفرانس خبری روز پنجشنبه بود.
طبق آخرین نظرسنجی ها، محبوبیت امانوئل مکرون در فرانسه همچنان زیر 30 درصد در مقابل 60درصد روزهای آغازین ریاست جمهوری اش است.
فیگارو با تکیه بر نتیجه یک نظرسنجی درباره اظهارات روز پنجشنبه امانوئل ماکرون، اقدام وی از نظر فرانسوی ‌ها را متقاعدکننده نخواند و نوشت: در این نظرسنجی، اکثریت گفته ‌اند که پیشنهادهای او به انتظارات آنان پاسخ نداده است.
در جریان اعتراض های جلیقه زردها که از 17نوامبر 2018 آغاز شده است، تاکنون 11نفر کشته و دست کم 2هزار تظاهرکننده و یک هزارنیروی پلیس زخمی و حدود 10هزار نفر بازداشت شده اند.
اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه که از لباس زرد افراد در کنار جاده ها گرفته شده است، زمانی آغاز شد که دولت مکرون بیست و سه هفته پیش پیشنهاد افزایش مالیات سوخت را ارایه کرد.
این اقدام دولت با اعتراضات گسترده ای مواجه شد به صورتی که دولت مجبور به تعویق 6ماهه این پیشنهاد شد.
این اقدام دولت، جلیقه زردها را آرام نکرد و آنان با ادامه اعتراضات خود، محورهای شعارهای خود را ضد سرمایه داری و فشارهای اقتصادی بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه قرار دادند.
اروپام**6984**1590

نظر شما