شناسهٔ خبر: 32494304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تقدم اصول طراحي پايدار و تاب آوري زيستگاه ها بر منفعت زودگذر

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- جامعه مهندسان مشاور ايران در بيانيه اي اعلام کرد: اصول طراحي پايدار و تاب آوري زيستگاه هاي شهري، طبيعي و زيرساختها، انجام مطالعه کامل در تهيه طرح هاي فني بهينه را بايد بر هر منفعت زودگذر محلي و محفلي مقدم شمرد و مطالعات و مقررات موجود را بي درنگ اجرايي کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا؛ در بيانيه جامعه مهندسان مشاور ايران آمده است: سامانه هاي بارشي رخ داده در بازه زماني اسفندماه 97 تا فروردين ماه 98 نه تنها بخش هاي وسيعي از کشور را در نورديد، بلکه سببي شد براي شستن چشمانمان و طوري ديگر نگاه کردن به سرزمينمان. آنچه بر ما گذشت همزمان داراي دو وجه متضاد شامل تأثير مثبت بر اکوسيستم هاي آبي و اثرات زيانبار و ناگوار در ايجاد فرسايش و سيلاب در حوضه هاي آبريز رودخانه ها و به تبع آن دشتها و قلمرو سرزمينمان است که بي شک تأثيرات اجتماعي - اقتصادي آن مدتها ادامه خواهد داشت.
اين بيانيه خاطرنشان کرد: از آنجا که چنين اتفاقات طبيعي که غافلگير کننده هستند و نه بي سابقه، آنکه غافلگير شد نه مديران و متخصصان امر، بلکه سرزمين و مردم بي دفاع ما بود؛ چرا که تغييرات اقليمي در پي ساليان دراز به روشني به ما نشان داده که پايش عوامل طبيعي يک «بايد» است.
جامعه مهندسان مشاور ايران ادامه داد: اين استراتژي پايشي بايد در سطح ملي، با بهره گيري از تجربيات، دانش و فناوري هاي برتر جهاني توسط کليه عوامل مرتبط مورد توجه و انجام قرار گيرد. اين استراتژي ملي بايد در برگيرنده موارد شناخته شده در مديريت ريسک سيل از جمله تأمين زيرساختهاي متناسب با رخداد سيل و مطالعه، طرح، اجراي صحيح و به کار گرفتن راهکارهاي حمايتي پس از سانحه همچون جبران خسارات وارده از سوي شرکتهاي بيمه باشد.
جامعه مهندسان مشاور ايران به عنوان فراگيرترين تشکل مهندسي کشور متشکل از 20 گروه تخصصي مهندسي با ارج نهادن به همياري مردم عزيز ايران و تلاش دست اندر کاران بي حاشيه در مديريت سيل و تسکين آلام آسيب ديدگان آمادگي خود را براي همکاري با دولت در کنار همياري نهادهاي مردمي و دانشگاهيان باهدف دستيابي به تاب آوري زيستگاهها و پايداري طبيعي حوضه هاي آبريز با نگرش توسعه پايدار سرزمين اعلام مي کند.
اين بيانيه اضافه کرد: هر چند در بين اعضاي «هيات ويژه گزارش ملي سيلابها» جاي اين رکن بزرگ طرح و توسعه کشور به نحو معناداري خالي است، اميد است در گزارش نهايي هيأت ويژه منصوب شده شاهد تحليلي واقع گرايانه و بدون شائبه هاي سياسي، منطبق بر آخرين يافته هاي جهاني در حوزه هاي مورد مطالعه باشيم.
جامعه مهندسان مشاور ايران اظهارداشت: با نگاه به تجربه جهاني و شرايط اکولوژيک و سرزميني ايران در گام اول نياز به تدوين استراتژي ملي براي شرايط حدي سيل و خشکسالي است که با بهره گيري از همه ظرفيت ها تدوين چنين مستندي با وفاق ملي پيشنهاد مي شود.
اين بيانيه خاطرنشان کرد: به وضوح ديده مي شود که ورود به هنگام مهندسان مشاور در مرحله پيدايش طرح و کاهش دخالت هاي سياسي در تصميم هاي کلان پروژه در کاهش ريسک هاي پروژه و بهبود عملکرد آن نقش کليدي دارد.
جامعه مهندسان مشاور ايران يادآور شد: بايد پذيرفت سيل همچون خشکسالي، رخدادي گسترده، تکرار شونده و پر خسارت است و جان بسياري از هموطنان مان، خانه ها، شهرها، محصولات و دسترنج هاي بسياري را به يغما خواهد برد؛ اما ايستادگي در برابر سيل و همدلي در احيا و بازسازي نشان مي دهد زندگي و اميد از هر چيز ديگر پايدارتر است.
اين بيانيه تاکيد کرد: بايد با تاکيد بر اصول طراحي پايدار و تاب آوري زيستگاههاي شهري، طبيعي و زيرساختها انجام مطالعه کامل در تهيه طرح هاي فني بهينه را بر هر منفعت زودگذر محلي و محفلي مقدم شمرد و با تعهد و تأکيد براي کاهش عوارض اجتناب ناپذير آني مطالعات و مقررات موجود را بي درنگ اجرايي کرد.
به گزارش ايرنا، جامعه مهندسان مشاور ايران با 20 گروه تخصصي به عنوان فراگيرترين تشکل فني و حرفه‌اي کشور در خردادماه 1352 تاسيس شد و نماينده انحصاري فيديک (فدراسيون بين‌المللي مهندسان مشاور) در ايران است.
سيام**3202**1584
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما