شناسهٔ خبر: 32494090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در بیانیه جامعه مهندسان مشاور ایران درباره سیلاب های اخیر تاکید شد:

تقدم اصول طراحی پایدار و تاب آوری زیستگاه ها بر منفعت زودگذر

تهران-ایرنا- جامعه مهندسان مشاور ایران در بیانیه ای اعلام کرد: اصول طراحی پایدار و تاب آوری زیستگاه های شهری، طبیعی و زیرساختها، انجام مطالعه کامل در تهیه طرح های فنی بهینه را باید بر هر منفعت زودگذر محلی و محفلی مقدم شمرد و مطالعات و مقررات موجود را بی درنگ اجرایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا؛ در بیانیه جامعه مهندسان مشاور ایران آمده است: سامانه های بارشی رخ داده در بازه زمانی اسفندماه 97 تا فروردین ماه 98 نه تنها بخش های وسیعی از کشور را در نوردید، بلکه سببی شد برای شستن چشمانمان و طوری دیگر نگاه کردن به سرزمینمان. آنچه بر ما گذشت همزمان دارای دو وجه متضاد شامل تأثیر مثبت بر اکوسیستم های آبی و اثرات زیانبار و ناگوار در ایجاد فرسایش و سیلاب در حوضه های آبریز رودخانه ها و به تبع آن دشتها و قلمرو سرزمینمان است که بی شک تأثیرات اجتماعی - اقتصادی آن مدتها ادامه خواهد داشت.
این بیانیه خاطرنشان کرد: از آنجا که چنین اتفاقات طبیعی که غافلگیر کننده هستند و نه بی سابقه، آنکه غافلگیر شد نه مدیران و متخصصان امر، بلکه سرزمین و مردم بی دفاع ما بود؛ چرا که تغییرات اقلیمی در پی سالیان دراز به روشنی به ما نشان داده که پایش عوامل طبیعی یک «باید» است.
جامعه مهندسان مشاور ایران ادامه داد: این استراتژی پایشی باید در سطح ملی، با بهره گیری از تجربیات، دانش و فناوری های برتر جهانی توسط کلیه عوامل مرتبط مورد توجه و انجام قرار گیرد. این استراتژی ملی باید در برگیرنده موارد شناخته شده در مدیریت ریسک سیل از جمله تأمین زیرساختهای متناسب با رخداد سیل و مطالعه، طرح، اجرای صحیح و به کار گرفتن راهکارهای حمایتی پس از سانحه همچون جبران خسارات وارده از سوی شرکتهای بیمه باشد.
جامعه مهندسان مشاور ایران به عنوان فراگیرترین تشکل مهندسی کشور متشکل از 20 گروه تخصصی مهندسی با ارج نهادن به همیاری مردم عزیز ایران و تلاش دست اندر کاران بی حاشیه در مدیریت سیل و تسکین آلام آسیب دیدگان آمادگی خود را برای همکاری با دولت در کنار همیاری نهادهای مردمی و دانشگاهیان باهدف دستیابی به تاب آوری زیستگاهها و پایداری طبیعی حوضه های آبریز با نگرش توسعه پایدار سرزمین اعلام می کند.
این بیانیه اضافه کرد: هر چند در بین اعضای «هیات ویژه گزارش ملی سیلابها» جای این رکن بزرگ طرح و توسعه کشور به نحو معناداری خالی است، امید است در گزارش نهایی هیأت ویژه منصوب شده شاهد تحلیلی واقع گرایانه و بدون شائبه های سیاسی، منطبق بر آخرین یافته های جهانی در حوزه های مورد مطالعه باشیم.
جامعه مهندسان مشاور ایران اظهارداشت: با نگاه به تجربه جهانی و شرایط اکولوژیک و سرزمینی ایران در گام اول نیاز به تدوین استراتژی ملی برای شرایط حدی سیل و خشکسالی است که با بهره گیری از همه ظرفیت ها تدوین چنین مستندی با وفاق ملی پیشنهاد می شود.
این بیانیه خاطرنشان کرد: به وضوح دیده می شود که ورود به هنگام مهندسان مشاور در مرحله پیدایش طرح و کاهش دخالت های سیاسی در تصمیم های کلان پروژه در کاهش ریسک های پروژه و بهبود عملکرد آن نقش کلیدی دارد.
جامعه مهندسان مشاور ایران یادآور شد: باید پذیرفت سیل همچون خشکسالی، رخدادی گسترده، تکرار شونده و پر خسارت است و جان بسیاری از هموطنان مان، خانه ها، شهرها، محصولات و دسترنج های بسیاری را به یغما خواهد برد؛ اما ایستادگی در برابر سیل و همدلی در احیا و بازسازی نشان می دهد زندگی و امید از هر چیز دیگر پایدارتر است.
این بیانیه تاکید کرد: باید با تاکید بر اصول طراحی پایدار و تاب آوری زیستگاههای شهری، طبیعی و زیرساختها انجام مطالعه کامل در تهیه طرح های فنی بهینه را بر هر منفعت زودگذر محلی و محفلی مقدم شمرد و با تعهد و تأکید برای کاهش عوارض اجتناب ناپذیر آنی مطالعات و مقررات موجود را بی درنگ اجرایی کرد.
به گزارش ایرنا، جامعه مهندسان مشاور ایران با 20 گروه تخصصی به عنوان فراگیرترین تشکل فنی و حرفه‌ای کشور در خردادماه 1352 تاسیس شد و نماینده انحصاری فیدیک (فدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور) در ایران است.
سیام**3202**1584

نظر شما