شناسهٔ خبر: 32343352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سيل 3 هزار ميليارد ريال به عشاير خسارت زد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بجنورد - ايرنا - رئيس سازمان امور عشاير کشور گفت: سيل و بارندگي هاي از ابتدي فروردين ماه تاکنون سه هزار ميليارد ريال به بخش دام و زير ساخت هاي عشاير خسارت وارد کرده است.

کرمعلي قندالي روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از سد عشايري مياندشت اسفراين در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : با اطلاع رساني خوب و به موقعي که در هنگام بارندگي ها و سيلاب اخير به عشاير انجام شد، هيچ گونه خسارت جاني در اين حوزه نداشتيم.
وي افزود: ميزان خسارت مالي وارد شده نيز از طريق دولت جبران خواهد شد.
قندالي گفت: بارندگي سال جديد از لحاظ آب و توليد علوفه سالي به ياد ماندني براي عشاير کشور رقم زده است که بايد شکرگزار اين نعمت خداوند بود.
* 4 هزار ميليارد تسهيلات اشتغال پايدار به عشاير پرداخت شد
رئيس سازمان امور عشاير کشور اظهار داشت: چهار هزار ميليارد ريال تسهيلات از محل ايجاد اشتغال پايدار روستاييان و عشاير به اين قشر از جامعه پرداخت شده است.
قندالي افزود: آمادگي لازم براي جذب بيشتر اين نوع تسهيلات وجود دارد که اين امر با باز شدن مجدد سامانه پرداخت تسهيلات اشتغال پايدار روستايان و عشاير امکانپذير خواهد شد.
وي با اشاره به ساير حمايت هاي تسهيلاتي سازمان امور عشاير به اين قشر گفت: بيشتر تسهيلات اين سازمان در حوزه توليد به عشاير پرداخت مي شود.
قندالي افزود: سالانه 2 هزار ميليارد ريال از محل بند `ب` ماده 52 قانون احکام دائمي به بخش سرمايه در گردش زنجيره توليد گوشت قرمز پرداخت مي شود.
وي گفت: تاکنون پنج هزار ميليارد ريال اعتبار مصوب از محل ماده 10 و 12 داشته ايم که همه آن با کارمزد 4درصد و بازگشت 5ساله اختصاص يافته است.
*سد مياندشت تا 3ماه آينده بهره برداري مي شود
رئيس سازمان امور عشاير کشور همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده براي سد مياندشت اسفراين گفت: اين پروژه که از سال 90 آغاز شده هم اکنون 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و با تزريق اعتبارات تا 3ماه آينده کارهاي ساختاري سد به پايان مي رسد و وارد فاز خط انتقال آب به اراضي اين منطقه خواهد شد.
قندالي گفت: آب سد مياندشت به 400 هکتار از اراضي اين منطقه انتقال داده خواهد شد که کشت هاي تلفيقي باغ و زراعت در آن انجام خواهد شد.
وي افزود: با بهره برداري از اين طرح، 120 خانوار عشايري اين منطقه که قرار است به صورت داوطلبانه در سايت اسکان مياندشت ساماندهي شوند، مي توانند علاوه بر استفاده از زير ساخت ها و خدمات بهداشتي، فرهنگي و آموزشي از مواهب آب اين سد براي کشاورزي هم استفاده کنند.
وي ظرفيت گردشگري سد مياندشت اسفراين را از ديگر قابليت ها اين پروژه دانست و افزود: چشم انداز شب هاي کويري منطقه سد مياندشت و همجواري آن با بارگاه احمد بن موسي (ع) ، تلفيقي از سياحت و زيارت را در اين منطقه را به وجود خواهد آورد.
شهرستان 120 هزار نفري اسفراين در 60 کيلومتري جنوب شرقي بجنورد قرار دارد که 11درصد جمعيت آن را عشاير تشکيل مي دهند.
7189 / 6042
انتهاي پيام /*

نظر شما