شناسهٔ خبر: 32347794 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس سازمان عشاير: خسارت سيل به عشاير ناچيز بود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بجنورد - ايرنا - رئيس سازمان امور عشاير گفت: خسارت سيل به عشاير کشور در مقايسه با منافعي که از بارندگي ها نصيب عشاير شده است، بسيار ناچيز است.

به گزارش ايرنا کرمعلي قندالي عصر چهارشنبه در بازديد از سد عشايري منطقه مياندشت اسفراين اظهار داشت: وي يکي از ظرفيت هاي فراهم شده اخير را استفاده از رواناب هايي دانست که در مناطق عشايري ايجاد شده و بايد آنرا مديريت و براي ذخيره آن برنامه ريزي کرد.
وي افزود: اين در حالي بود که با پيش بيني هاي انجام شده و هشدار به موقع، تنها خسارات مالي محدودي از ناحيه سيل متوجه عشاير شده است.
وي افزود: ميزان خسارات وارده به عشاير 3 هزار ميليارد ريال برآورد و به دولت گزارش شده تا پس از تصويب در روزهاي آينده، بتوان براي جبران آسيب هاي وارد آمده به اين قشر پرتلاش از آن بهره گرفت.
قندالي افزود: اين سازمان براي پرداخت تسهيلات به عشاير خسارت ديده از سيل مشکلي ندارد و آنان از تسهيلات 500 ميليون ريالي با بهره 4 درصد برخوردار مي شوند.
رئيس سازمان امور عشاير با اشاره به گذشت 8 سال از آغاز اجراي سد مياندشت اسفراين افزود: مشکلات فني پيش آمده و پيگيري براي رفع تنش هاي جنس خاک استفاده شده در اجراي اين پروژه، موجب طولاني شدن مدت اجراي آن شد.
قندالي گفت: سال گذشته از محل اعتبارات ملي براي اجراي اين پروژه 25 ميليارد ريال مصوب و پرداخت شد و امسال نيز 50 ميليارد ريال به اين طرح اختصاص يافته است که تلاش خواهيم کرد با تخصيص اعتبارات بيشتر، اين طرح تا سه ماه آينده به بهره برداري برسد.
* از سرمايه گذاري گردشگري در حوزه سد مياندشت حمايت مي شود
رئيس فراکسيون عشايري و نماينده اسفراين در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به نزديکي سد مياندشت اسفراين با بارگاه امامزاده احمد بن موسي (ع) گفت: جلوه‌هاي طبيعي و انساني موجود در اين ناحيه، اين منطقه را به‌ عنوان يک جاذبه‌ گردشگري مطرح کرده است.
هادي قوامي افزود: جنبه هاي گردشگري سد مياندشت بيش از کاربرد کشاورزي آن است و سرمايه‌گذاراني که براي اين منطقه، طرح‌ گردشگري تعريف و عملياتي کنند از حمايت مسئولان برخودار مي شوند.
وي با تاکيد بر لزوم اختصاص اعتبار براي تکميل سد مياندشت اسفراين از سوي سازمان امور عشايري، گفت: با بهره ‌برداري از اين بند خاکي، 11 ميليون مترمکعب آب در آن ذخيره خواهد شد.
* آسيب پذيري از خشکسالي، مشکل عشاير
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان شمالي يکي از مهم ترين مشکلات عشاير را آسيب پذيري بسيار زياد اين قشر در برابر خشکسالي برشمرد و گفت: زندگي عشاير به آب وابسته است که بايد با مديريت و ذخيره سازي آب، اين دغدغه به حداقل برسد.
رضا رجب زاده افزود: اميدواريم با اهتمام در اجراي پروژه علاج بخشي سد بيدواز اسفراين و استمرار بارشها، دغدغه کمتري براي ذخيره آب در شهرستان اسفراين پيش بيايد.
* خسارت 51 ميليارد ريالي سيل به عشاير اسفراين
فرماندار اسفراين نيز در اين بازديد گفت: سيل اخير 51 ميليارد ريال به عشاير اين شهرستان خسارت زده است که پيگير جبران بخشي از اين خسارات هستيم.
طاهر رستمي، قشر عشاير را در رونق توليد و افزايش کسب و کار موثر خواند و گفت: از محل طرح تسهيلات اشتغال پايدار روستايي و عشايري 140 ميليارد ريال به عشاير اسفراين پرداخت شده است.
11 درصد از جمعيت 120 هزار نفري شهرستان اسفراين عشاير هستند.
5132/7189
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما