به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی، محمد خدادی در دیدار با جمعی از اعضای شورای عالی تشکلهای مطبوعاتی کشور در ساختمان نشرآوران، شرایط پیچیده و مشکلات جاری بر فعالیتهای رسانهای کشور را مهمترین دلیل خود برای پذیرش این مسئولیت عنوان کرد و افزود: اعتقاد دارم باید فعالان صنف رسانه در این مسئولیت خدمتگذاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه رسانهها در برهههای مختلف به یاری کشور شتافتهاند، از آنها به عنوان خط مقدم حضور در همه عرصه های سخت برای مبارزه با مشکلات، بحرانها و حساسیتها در مقاطع مختلف یاد کرد و گفت: رسانهها، شریانهای حرکت و تحول در کشور را زنده نگه داشتهاند؛ در دفاع و مقاومت و دیگر بزنگاههای بینالمللی و ملی و در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همواره مهمترین نقش را ایفا کردهاند.
خدادی با بیان اینکه مشکلات حاکم بر فعالیتهای رسانهای تنها از طریق فعالیت روزآمد و کارآمد صنف قابل رفع است، گفت: مساله این است که ما رسانهنگاران وظیفه خدمترسانی به تمام صنوف را بهخوبی انجام میدهیم غیر از خود صنف رسانه.
وی اظهار داشت: اکنون بالغ بر ١٠هزار نفر دارای مجوز رسانه، مدعی تخصص در این صنف هستند، متاسفانه حرفه ما به جای مهارت به شغلی فراگیر تبدیل و هویت از آن گرفته شده است.
خدادی توجه به «هویت حرفهای و صنفی، اقتصاد رسانه و تولید محتوای تخصصی و اثرگذار» را از جمله راهبردهای اصلی خود عنوان کرد و در تشریح مشکلات اقتصادی رسانهها گفت: بنگاههای اقتصادی کشور باید به سهم و نقش رسانهها توجه بیشتری داشته باشند زیرا آنها در بدترین شرایط، بیشترین نیاز را به رسانهها دارند.
وی با اشاره به اینکه مشکل رسانههای کشور بی توجهی تاریخی به نقش و اثر اقتصاد رسانه در استمرار حرکت بوده است، افزود: رسانه بستر انتقال اطلاعات برای ایجاد ارتباط منجر به اثرگذاری و شریکسازی است؛ بنابراین باید برای اقناع و اثرگذاری در مخاطبان به رسانهها سهم و نقش بیشتری داده شود.
معاون مطبوعاتی همچنین در تشریح راهبرد دیگر مورد تاکید خود به تخصصی شدن رسانهها به عنوان یکی از راهکارهای لازم در توسعه اقتصادی رسانهها اشاره کرد و گفت: در سیاستگذاریها به گسترش رسانهها در حوزههای تخصصی توجه ویژهای خواهد شد.
او در پایان ضمن تاکید بر ایجاد ارتباط مستمر و منظم با اهالی رسانه، بر همافزایی فکری اصحاب رسانه و تشکلهای رسانهای برای حل مسائل حاکم بر فعالیتهای رسانهای تاکید کرد.
در ابتدای این دیدار، مدیران برخی رسانهها و انجمنهای صنفی به بیان دغدغهها و موضوعات مدنظر از جمله مشکل کاغذ مطبوعات، طرح ترافیک خبرنگاران، نحوه تخصیص یارانههای حمایتی، مسائل حقوقی و قضایی و توزیع مطبوعات پرداختند.
** تاکید بر ضرورت بازنگری در اقتصاد، محتوا و هویت رسانهای
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات ایران، گفت: باید برای ادامه حیات رسانههای کشور در سه وجه «اقتصاد، محتوا و هویت» رسانهای بازنگری صورت گیرد که با همت خود صنف قابل حل است.
خدادی، با اشاره به اینکه رسانهها همچنان مانند گذشته اثرگذاری خود را در مباحث داخلی، ملی و بین المللی دارند، تصریح کرد: توسعه رسانهای در کشور بر مبنای تاثیرگذاری نبوده و بیشتر به شکل اسمی و شکلی توسعه صورت گرفته است.
وی افزود: در چنین شرایطی، اسم بر محتوا غلبه میکند و در نتیجه جایگاه و پایگاه رسانه روز به روز کمرنگتر میشود.
معاون مطبوعاتی بر ضرورت بازنگری سه وجه «اقتصاد رسانه، محتوای رسانه و هویت رسانه» تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد رسانه باید به سمت مدیریت رسانه و رسانه داری حرفهای حرکت کنیم و در این مسیر به شریکسازی، مخاطب محوری و اثرگذاری توجه ویژه داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به اینکه «تخصصی شدن» رسانهها در موضوع غنای محتوایی، بسیار مهم است، تصریح کرد: امروز باید از مخاطب به رسانه برسیم و معضل تکرار محتوا در رسانهها را جدی بگیریم.
خدادی در خصوص هویت حرفهای و صنفی نیز تصریح کرد: در هر صنفی، قواعد خاصی برای ورود و فعالیت در آن صنف وجود دارد اما در حوزه مطبوعات به دلیل کم توجهی صنف به مسائل صنفی خودش، مشکل شبهرسانهها و شبهخبرنگاران به شکل جدی در فضای رسانهای وجود دارد که به اعتبار رسانهها هم لطمه زده است.
وی در همین زمینه با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات رسانهها، در وهله اول قطعا توسط خود رسانهها قابل رفع است، به تخصصی شدن فرایندها در ورود به صنف و اخذ مجوز برای کاهش آسیبها اشاره کرد و گفت: معتقدم همچنان رسانهها نقش موثری در کشور دارند منتها نیازمند روزآمدی و کارآمدی بیشتر هستند، امروز با الگوهای دو دهه قبل، نمیتوان رسانهداری کرد.
خدادی افزود: بخشی از موانع پیش روی رسانهها نیز سخت افزاری است که با همفکری و تعامل با هم میتوان آنها را از پیشرو برداشت.
معاون مطبوعاتی همچنین با ابراز خرسندی از فعالیت خانههای مطبوعات در سراسر کشور، از واگذاری امور صنفی به این خانهها به عنوان یکی از سیاستهای اصلی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادکرد و گفت: در دوره جدید نیز این سیاست اصلی را پیگیری و توسعه خواهیم داد، ضمن اینکه نیازمند تعامل عملیاتی و قابل اجرا در محدودههای زمانی معین هستیم.
وی اضافه کرد: برای توسعه عملکردی خانههای مطبوعات، نیازمند آسیبشناسی فعالیتها هستیم تا نقاط قوت را تقویت و برای رفع نقاط ضعف، تلاش کنیم.
در ابتدای این دیدار، مصطفی کوکاکبیان، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای خانه مطبوعات گفت: خانههای مطبوعات در حال حاضر فراگیرترین و دموکراتیک ترین تشکل صنفی در کشور است که در حال حاضر 5150 عضو در استانهای کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاران خبرگزاریها و پایگاههای خبری نیز در خانههای مطبوعات عضویت دارند، به حضور سلایق و گرایشهای متنوع مطبوعاتی در خانههای مطبوعات استانهای کشور اشاره کرد و «تعامل بیشتر در امور، توجه ویژه به اعضا، حضور در جلسات تصمیمسازی و تصمیمگیری، استفاده از ظرفیت خانههای مطبوعات در فرایند برگزاری برنامههای مطبوعاتی در استانها و مناطق کشور» را از جمله درخواستهای خانه مطبوعات از معاونت مطبوعاتی عنوان کرد.
فراهنگ ** 1355 ** 9157
معاون مطبوعاتی تاکید کرد:
همبستگی اصحاب رسانه برای عبور از مشکلات
تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر همبستگی و پیوستگی اصحاب رسانه برای عبور از مشکلات، گفت: توجه به «هویت حرفهای و صنفی، اقتصاد رسانه و تولید محتوای تخصصی و اثرگذار» از جمله راهبردهای اصلی معاونت مطبوعاتی است.
صاحبخبر -
نظر شما