شناسهٔ خبر: 66609181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

دبیر جشنواره مردمی زیر سایه خورشید از اعزام ۶۹ کاروان به نقاط مختلف کشور در قالب این طرح خبر داد

زیر سایه خورشید؛ درون و بیرون مرزها

میلاد شعیبی، دبیر جشنواره مردمی زیر سایه خورشید اعلام کرد: با عنایت و لطف حضرت ثامن‌الحجج(ع) ۶۹ کاروان به 2هزارو100 نقطه از ۳۱ استان کشور اعزام می‌شوند. در این طرح که از ۲۰ اردیبهشت تا دوم خرداد ادامه خواهد داشت، ۱۳هزار رویداد تحت ۵۳ عنوان رقم خواهد خورد.

صاحب‌خبر -

او افزود: علاوه بر کاروان‌های داخل کشور، ۱۸کاروان نیز در ایام دهه کرامت به کشورهای هند، مالزی، عراق، روسیه، آلمان، هلند، انگلیس، عراق و... اعزام خواهد شد‌.

سفری برای تحقق یک آرزوی مشترک 
دهه کرامت ایامی است که دل‌های همه ایرانیان در مشهدالرضاست. روزهایی که همه دوستداران اهل بیت(ع) دوست دارند شده چند ساعتی را در بارگاه خورشید هشتم میهمان باشند و عیدی خود را از این امام رئوف دریافت کنند. آرزو و اشتیاقی که برای همه میسر و ممکن نیست. کاروان‌های زیر سایه خورشید که متشکل از خدام و مبلغان است، این آرزوی دیرینه را با بردن پرچم متبرک علی بن موسی‌الرضا(ع) به 
جای جای ایران اسلامی محقق می‌کنند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته کاروان‌های زیر سایه خورشید پیش از شروع دهه مبارک کرامت مهیای این سفر معنوی شدند. در آستانه دهه کرامت و ایام میلاد با سعادت امام رضا(ع)، جمعی از خدام بارگاه منور رضوی با حضور در کنار گنبد مطهر امام هشتم(ع)، پرچم‌های کاروان‌های زیر سایه خورشید را متبرک کردند. همچنین جلسه توجیهی اعضای کاروان‌های اعزامی زیر سایه خورشید، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد. در ادامه، آیین اذن اعزام کاروان زیر سایه خورشید، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مصطفی فیضی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برپا شد تا خادمان این بارگاه منور با همراه داشتن پرچم متبرک رضوی، لطف و کرم حضرت رضا(ع) را به سرتاسر کشور ارمغان برده و میهمان دلدادگانی ‌شوند که امکان سفر به مشهد مقدس تاکنون برایشان فراهم نشده است.

طنین ندای یا رضا(ع) در گلزار شهدای کرمان
با آغاز دهه کرامت، کاروان‌های زیر سایه خورشید به شهرهای مختلف کشور رسیدند و با استقبال گرم مردمی مواجه شدند. کرمان یکی از شهرهایی است که میزبان خادمان رضوی در این ایام است. خادمان آستان قدس رضوی همزمان با آغاز دهه کرامت با حضور در گلزار شهدای کرمان، فضای مرقد مطهر شهید سلیمانی و دیگر شهدای این مکان مقدس را امام رضایی کردند.در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) خادمان حرم مطهر رضوی در قالب کاروان زیر سایه خورشید در گلزار شهدای کرمان حضور یافتند تا سفر ۱۱روزه این کاروان در کرمان از مزار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان از جمله کودک کاپشن صورتی، ریحانه سلطانی‌نژاد و هشت نفر از شهدای خانواده سلطانی‌نژاد و طلبه شهید حادثه تروریستی، شهید علیرضا محمدی‌پور آغاز شود .با حضور این کاروان شمیم خوش عطر رضوی در فضای گلزار شهدای کرمان پیچید و سردار دل‌ها و دیگر شهدای این گلزار بار دیگر زائر ساحت پاک امام مهربانی‌ها شدند. در این مراسم، اعضای کاروان زیر سایه خورشید با گلاب ناب، مزار شهدای گرانقدر این گلزار را شست‌وشو دادند و با اهدای شاخه‌ای گل، یاد و خاطره دلاوری‌ها و شجاعت‌های این قهرمانان عرصه جهاد، شهادت و ایثارگری را گرامی داشتند. هدایایی متبرک از حرم مطهر رضوی نیز میان عاشقان و دلدادگان آن حضرت توزیع شد. 
گفتنی است استان کرمان، از روز ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت‌ به ‌مدت ۱۱ روز، میزبان کاروان رضوی برای برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی مذهبی است. شعار برنامه‌های سال جاری «با شما سربلندیم» است. برنامه‌های امسال با حضور چهار کاروان متشکل از خادمان حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود. این کاروان‌ها برای شرکت در ۵۰۰عنوان برنامه فرهنگی ویژه ولادت امام رئوف(ع) به ۱۰۰ شهرستان، شهر، بخش و روستای استان سفر می‌کنند.

حضور کاروان زیر سایه خورشید از شمال تا جنوب
همچنین خادمان حرم مطهر رضوی در روزهای آغازین دهه کرامت به سایر استان‌های کشور از جمله استان مرکزی، البرز، همدان و.. وارد شده‌اند. این کاروان‌ها با مشارکت کانون‌های خدمت رضوی با حضور در جشن‌ها و مراسم دهه کرامت ضمن دیدار با مردم و رساندن پرچم متبرک به مشتاقان علی بن موسی‌الرضا(ع) در برنامه‌هایی مانند زیارت گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، حضور در مزار شهدای گمنام، بازگشایی چایخانه و... شرکت خواهند کرد. از دیگر برنامه‌های انجام شده در روزهای آغازین دهه کرامت توسط کاروان‌های زیر سایه خورشید می‌توان به حضور کاروان خادمان رضوی در استان همدان اشاره کرد. در این استان با هدف گرامیداشت دهه کرامت در شهرستان‌های ده‌گانه آن برنامه‌های مختلفی از سوی کانون خدمت رضوی استان برگزار می‌شود .حضور خادمان امام رضا(ع) در نماز جمعه و آیین افتتاح چایخانه از دیگر برنامه‌های جانبی در شهرستان است. همچنین در این استان جشن گلریزان ویژه خانواده‌های زندانیان برگزار خواهد شد. 
در پایان باید یادآور شد سلسله جشن‌های زیر سایه خورشید که در این ایام در جای جای کشور عزیزمان و همچنین خارج از مرزها برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای حضور خودجوش مردمی در برنامه‌هایی منشأ گرفته از اعتقادات پاک مذهبی است که موجب ترویج و تبلیغ هر چه بیشتر آموزه‌های رضوی خواهد شد. حضور گروه فرهنگی متشکل از مبلغ (روحانی گروه) و خادم (قاری، مداح) در شهرها، استان‌ها و کشورهای مختلف سبب می‌شود رایحه و عطر خوش رضوی به ارادتمندان و شیفتگان امام رئوف(ع) به‌خصوص آن‌ها که توفیق حضور در مشهد را نداشته‌اند، منتقل و شوق زیارت و اطاعت از امام معصوم(ع) در وجودشان متبلور شود.

نظر شما