محمد خدادي، پيش از ظهر امروز در ديدار با اعضاي هيات مديره خانه مطبوعات ايران، با اشاره به اينکه رسانهها همچنان مانند گذشته اثرگذاري خود را در مباحث داخلي، ملي و بين المللي دارند، تصريح کرد: توسعه رسانهاي در کشور بر مبناي تاثيرگذاري نبوده و بيشتر به شکل اسمي و شکلي توسعه صورت گرفته است.
وي افزود: در چنين شرايطي، اسم بر محتوا غلبه ميکند و در نتيجه جايگاه و پايگاه رسانه روز به روز کمرنگتر ميشود.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بر ضرورت بازنگري سه وجه «اقتصاد رسانه، محتواي رسانه و هويت رسانه» تاکيد کرد و گفت: در حوزه اقتصاد رسانه بايد به سمت مديريت رسانه و رسانه داري حرفهاي حرکت کنيم و در اين مسير به شريکسازي، مخاطب محوري و اثرگذاري توجه ويژه داشته باشيم. وي همچنين با اشاره به اينکه «تخصصي شدن» رسانهها در موضوع غناي محتوايي، بسيار مهم است، تصريح کرد: امروز بايد از مخاطب به رسانه برسيم و معضل تکرار محتوا در رسانهها را جدي بگيريم.
خدادي در خصوص هويت حرفهاي و صنفي نيز تصريح کرد: در هر صنفي، قواعد خاصي براي ورود و فعاليت در آن صنف وجود دارد اما در حوزه مطبوعات به دليل کم توجهي صنف به مسائل صنفي خودش، مشکل شبهرسانهها و شبهخبرنگاران به شکل جدي در فضاي رسانهاي وجود دارد که به اعتبار رسانهها هم لطمه زده است.
وي در همين زمينه با تاکيد بر اينکه بسياري از مشکلات رسانهها، در وهله اول قطعا توسط خود رسانهها قابل رفع است، به تخصصي شدن فرايندها در ورود به صنف و اخذ مجوز براي کاهش آسيبها اشاره کرد و گفت: معتقدم همچنان رسانهها نقش موثري در کشور دارند منتها نيازمند روزآمدي و کارآمدي بيشتر هستند، امروز با الگوهاي دو دهه قبل، نميتوان رسانهداري کرد.
خدادي افزود: بخشي از موانع پيش روي رسانهها نيز سخت افزاري است که با همفکري و تعامل با هم ميتوان آنها را از پيشرو برداشت.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با ابراز خرسندي از فعاليت خانههاي مطبوعات در سراسر کشور، از واگذاري امور صنفي به اين خانهها به عنوان يکي از سياستهاي اصلي دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يادکرد و گفت: در دوره جديد نيز اين سياست اصلي را پيگيري و توسعه خواهيم داد، ضمن اينکه نيازمند تعامل عملياتي و قابل اجرا در محدودههاي زماني معين هستيم.
وي اشافه کرد: براي توسعه عملکردي خانههاي مطبوعات، نيازمند آسيبشناسي فعاليتها هستيم تا نقاط قوت را تقويت و براي رفع نقاط ضعف، تلاش کنيم.
در ابتداي اين ديدار، مصطفي کوکاکبيان، رئيس هيات مديره خانه مطبوعات ايران ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي خانه مطبوعات گفت: خانههاي مطبوعات در حال حاضر فراگيرترين و دموکراتيک ترين تشکل صنفي در کشور است که در حال حاضر 5150 عضو در استانهاي کشور دارد.
وي با اشاره به اينکه خبرنگاران خبرگزاريها و پايگاههاي خبري نيز در خانههاي مطبوعات عضويت دارند، به حضور سلايق و گرايشهاي متنوع مطبوعاتي در خانههاي مطبوعات استانهاي کشور اشاره کرد و «تعامل بيشتر در امور، توجه ويژه به اعضا، حضور در جلسات تصميمسازي و تصميمگيري، استفاده از ظرفيت خانههاي مطبوعات در فرايند برگزاري برنامههاي مطبوعاتي در استانها و مناطق کشور» را از جمله درخواستهاي خانه مطبوعات از معاونت مطبوعاتي عنوان کرد.
نظر شما