شناسهٔ خبر: 32272088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خسارات بارندگی‌های خراسان‌جنوبی در روزی که گذشت

سامانه بارشی که روز شنبه از سمت جنوب و غرب استان وارد خراسان‌جنوبی شد با شدت زیاد تمامی شهرستان‌های استان را فرا گرفت اما در مناطق شرقی و جنوبی استان خسارات بیشتری به بار آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها طی روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین‌ماه در نیمه شرقی کشور هشدار داد.

این سامانه بارشی که روز شنبه از سمت جنوب و غرب استان وارد خراسان‌جنوبی شد با شدت زیاد تمامی شهرستان‌های استان را فرا ولی در مناطق شرقی و جنوبی شدت بیشتری دارد.

در پی هشدار سازمان هواشناسی کشور مبنی بر وقوع سیلاب و رواناب احتمالی در اکثر نقاط خراسان‌جنوبی، 302 تیم امدادی و عملیاتی استان به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

در گزارش ذیل به گوشه‌ای از اقدامات و اتفاقات این سامانه بارشی در خراسان‌جنوبی اشاره شده است.

از صبح دیروز(شنبه) بارندگی‌های رگباری در شهرستان‌های زیرکوه، خوسف، درمیان، نهبندان، بشرویه، طبس و سربیشه گزارش شد که با توجه به شدت و حجم بارش‌ها در مناطق کوهپایه‌ای این شهرستان‌ها، بارش‌ها سبب وقوع رواناب شد.

آبگرفتگی 5 منزل مسکونی در درمیان

به گفته بشیری‌زاده فرماندار درمیان از آبگرفتگی 5 منزل مسکونی در روستای سهل‌آباد از توابع شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: تیم‌های امدادی، فرماندار و معاونین فرماندار در منطقه حضور و در ساعات اولیه با تلاش نیروهای امدادی و عملیاتی آبگرفتگی منازل مرتفع شد.

همچنین ۳۰ رأس دام از خطر تلف شدن در مسیر رودخانه اسماعیل‌آباد نجات یافتند.

گزارش مفقودی دو چوپان در مناطق شیر شتر و سهل‌آباد به ستاد مدیریت شهرستان نهبندان اعلام شده که با تلاش نیروهای امدادی و عملیاتی این دو نفر نیز پیدا شدند.

همچنین اعلام شده بود با توجه به بارندگی‌های پراکنده در سطح شهرستان درمیان به‌ویژه در بخش‌های قهستان و گزیک رواناب‌ها در رودخانه‌ها جاری و مسیل‌ها سیلابی گشته که خوشبختانه با توجه به اقدامات ستاد مدیریت بحران شهرستان تاکنون خسارتی به دنبال نداشته است.

آماده‌باش کلیه نیروهای شهرستانی

محمد حسین عربشاهی فرماندار شهرستان زیرکوه نیز در ساعات اولیه بارش‌ها در این شهرستان، اعلام کرد: بیشترین بارش عصر امروز(یکشنبه) در بخش زهان بوده اما مشکل خاصی نداشته است.

محمد کریمی فرماندار شهرستان قاینات نیز اعلام کرد: بارندگی روز جاری در شهرستان قاینات تا این لحظه خسارتی به راه‌ها، منازل مسکونی و قنوات نداشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کلیه بخشداران، شهرداران، دهیاران، نیروهای امداد و نجات، خدمات‌رسان، نظامی، انتظامی و راهداری از روز گذشته تا صبح روز چهارشنبه در حال آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند.

در ساعات پایانی شب گذشته(شنبه) بارش پراکنده باران در محور فردوس بجستان - اسدیه طبس مسینا و انسداد محور فرعی ارسک - دیهوک به علت سیلاب و طغیان رودخانه گزارش شده بود.

بامداد روز شنبه نیز وقوع سیلاب در محور قدیم کریت- خسروآباد طبس گزارش شده بود که به با توجه به وجود رواناب در محور قدیم کریت - خسرو آباد طبس از تردد غیر ضرور در این مسیر خودداری شد.

تعطیلی مدارس 5 شهرستان استان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی از تعطیلی مدارس 5 شهرستان خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: روزیکشنبه 25 فروردین تمامی مدارس روستایی و استثنایی شهرستان‌های بیرجند، خوسف، درمیان، سربیشه و قاینات در تمامی مقاطع تعطیل شدند.

وقوع رعد و برق و گرد و خاک شدید پدیده دیگری بود که اوایل صبح در آسمان شهرستان بیرجند به وقوع پیوست.

جاری شدن سیل در جاده دیهوک-راور، تعطیلی کلیه مدارس شیفت عصر شهرستان بیرجند و مسدود شدن محور چاهداشی نهبندان نیز از مواردی بود که امروز در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان انجام شد.

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی نیز پیش از ظهر امروز، گفت: بارش‌ها از عصر جمعه بخش عمده‌ای از شهرستان‌های استان به ویژه مناطق مرزی نهبندان، درمیان، زیرکوه و شهرستان خوسف را فرا گرفت که تا این لحظه(ظهر) آسیب جدی گزارش نشده است.

وی افزود: در سطح روستاها و مکان‌های آسیب پذیر اعم از روستاها، رودخانه‌هایی که احتمال طغیان داشت و روستاهایی که در معرض آسیب بودند، شناسایی و برخی خانه های روستایی که احتمال آسیب بود، جابه جا و مردم در محل امن اسکان داده شدند.

همچنین معاون اول رئیس‌ جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار خراسان‌جنوبی، بر آماده‌‌باش دستگاه‌‌های امدادی استان و اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با سیل تأکید کرد.

تخلیه بخشی از روستای سراب قهستان

تخلیه بخشی از روستای سراب قهستان شهرستان درمیان در پی احتمال وقوع سیلاب خبر دیگری بود که ظهر امروز منتشر شد.

روستای سراب قهستان دارای 86 خانوار (271 نفر جمعیت) است که در پی بارش‌های رگباری و وقوع رواناب20 تا 30 خانواده روستای سراب قهستان شهرستان درمیان که در مسکن آن‌ها در جوار رودخانه قرار داشت، تخلیه شد.

مسدود شدن 13 محور مواصلاتی اصلی و روستایی

براساس اعلام پلیس راه خراسان‌جنوبی بر اثر شدت باران و طغیان رودخانه‌ها 13 محور مواصلاتی اصلی و روستایی در خراسان‌جنوبی از عصر امروز(شنبه) مسدود شد.

محور اصلی طبس به اصفهان، محور درح- ماهیرود، سربیشه- درمیان و دیهوک- راور، دستگرد- طبس مسینا، بشرویه- دیهوک، عشق‌آباد- ده محمد و بردسکن، دیهوک- پیکوه، طبس- معدن پروده، راه روستاهای گردشگری خرو و ازمیغان در شهرستان طبس و راه روستایی آهنگران به همت‌آباد، حاجی‌آباد به آبیز و کال شور در زیرکوه  از جمله محورهای مسدود استان گزارش شده بود.

قطع برق در 2 روستای سربیشه

قطع برق در روستاهای معروفان و بهامرز شهرستان سربیشه نیز عصر امروز گزارش شد که به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان به علت سیلاب در این منطقه امکان دسترسی و وصل برق به این روستا‌ها وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در سایر شهر‌ها و روستا‌های استان مشکل قطع برق گزارش نشده افزود: ۳۳ اکیپ عملیاتی در ۱۱ شهرستان خراسان‌جنوبی آماده خدمات‌رسانی هستند.

جاری شدن رواناب در رود خانه توتک (همت‌آباد) موجب قطع شدن راه ارتباطی مردم روستا توتک، سرریز شدن سد شوسف و دستور تخلیه زین‌آباد طبس از دیگر مواردی بود که امروز از طریق رسانه‌های استان اعلام شد.

سر ریز شدن سد خاکی روستای دلاکوک و احتمال شکستگی این سد نیز اعلام شده بود که بنا به گفته مسؤولان در صورت شکستگی سد، شهر عشق‌آباد و روستاهای اطراف شهر کاملاً در معرض سیل قرار خواهند گرفت.

قطعی برق و آبگرفتگی منازل در روستاهای طبس

قطع شدن برق روستای ده‌محمد طبس از دیگر مشکلات سیلاب در شهرستان طبس بود که طبق گفته‌ها تا ساعات 19 امشب این منطقه در تاریکی به سر می‌برد.

همچنین خبرها از آبگرفتگی منازل در ۵ روستای عشق‌آباد طبس حکایت داشت؛ روستاهای آب‌خرگ، پاشنه‌دران، محمدآباد صاحبکار، محمدآباد قدیم و ده‌محمد بخش دستگردان طبس در اثر شدت بارندگی و سیلاب دچار آبگرفتگی منازل شده‌اند.

بخشی از محورهای اصلی عشق‌آباد- طبس و عشق‌آباد- بردسکن بر اثر جاری شدن رواناب تخریب و مسدود و بیش از ۸۰ درصد محورهای مواصلاتی روستاها به شهر عشق‌آباد مسدود شده و امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

تخلیه روستای قاسم‌پور

روستای شهید قاسم‌پور بخش ارسک برای جلوگیری از خطرات احتمالی و جانی در حال تخلیه ساکنان است و مردم در حسینیه و عباسیه ساکن می‌شوند. این روستا دارای ۲۰خانوار جمعیت و در شرق شهر ارسک و مسیر سد اسلام‌آباد قرار دارد.

واژگونی اتوبوس مسافربری کاشمر - یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری کاشمر - یزد، در سیلاب محور عشق آباد – بردسکن از دیگر مشکلات سیلاب بود. این اتوبوس بین کیلومتر 3 و 4 محور عشق‌آباد- بردسکن در آبنمای جاده واژگون و  گرفتار سیلاب شده و مسافران آن برای فرار از سیلاب، روی بدنه اتوبوس ایستاده‌اند.

این اتوبوس 9 مسافر دارد و یک دستگاه لدر برای بیرون کشیدن این اتوبوس از آبنمای سیلابی و نجات مسافران به محل اعزام شده اما به دلیل شدت سیلاب امکان نجات مسافران وجود ندارد.

تلف شدن 40 رأس دام در چاه ملنگ

همچنین بیش از 40 رأس دام در چاه ملنگ درح شهرستان سربیشه تلف شدند که تاکنون علت تلف شدن این دام‌ها مشخص نشده و گفته شده این دام‌ها بر اثر رعد و برق یا سیلاب تلف شدند.

انتهای پیام/69039/ج/ر

نظر شما