شناسهٔ خبر: 32047714 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تازه‌ترین اخبار بارندگی و سیل/زیر آب رفتن روستاهای شعیبیه

امروز به‌جز در جنوب شرق در سایر نقاط کشور بارش پیش‌بینی می‌شود، در مناطق سردسیر و کوهستانی، غرب، زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش‌ها به شکل برف است و آسمان تهران کمی ابری تا نیمه ابری همراه با بارش پراکنده است.

صاحب‌خبر -

سرویس جامعه فردا: امروز به جز در جنوب شرق در سایر نقاط کشور بارش پیش‌بینی می‌شود، در مناطق سردسیر و کوهستانی، غرب، زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش‌ها به شکل برف است و آسمان تهران نیز کمی ابری تا نیمه ابری همراه با بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

زمان وقوع سیل گلستان نگران خوزستان بودم/ غافلگیر شدیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همان موقع که گلستان زیر آب رفت نگران حجم بالای ورود سیلاب به استان خوزستان بودم.

علی لاریجانی پنجشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: باید خدا را شکر کرد بابت این باران و رحمت الهی که تمام مشکلات خشکسالی چند سال اخیر کشور را مرتفع کرد و اگر مشکلی هم هست از ماست.

وی افزود: همان موقع که گلستان زیر آب رفت و انتقادهایی نسبت به مدیریت کار وجود داشت، من به آنجا سفر کردم ولی همان موقع نگران خوزستان بودم چرا که می‌دانستم آب بخش عمده‌ای از کشور به استان خوزستان سر ریز می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: همان موقع به وزیر نیرو تماس گرفتم و گفتم لازم است شخصاً به استان بروید و چند روزی بمانید چرا که خوزستان در این مشکلات بسیار حساس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استاندار خوزستان از تشکیل کارگروهی از کارشناسان و متخصصان برای مدیریت سیلاب خبر داده است، گفت: به نظر من این کارگروه و همچنین جلسات ستاد مدیریت بحران خوزستان به خوبی کار خود را کرده است چون منهای مشکلاتی که برای روستاهای استان و برخی مناطق ایجاد شده واقعاً نگرانی‌ها نسبت به هجوم سیل به خوزستان کاهش خوبی یافت.

لاریجانی تاکید کرد: واقعیت این است که تر سالی امسال پیش‌بینی شده بود حتی مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارشی در این زمینه به من داده است ولی واقعاً کسی این میزان از سیلاب را پیش‌بینی نمی‌کرد و ما غافلگیر شدیم.

کشف باقیمانده انسان‌های 2 هزار سال قبل در مبارکه

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: استخوان‌های انسان و تکه‌هایی از کوزه شکسته مربوط به بیش از 2 هزار سال قبل در پی تخریب کانال‌های سیل آب در شهر طالخونچه کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس حسین حسین‌زاده اظهار داشت: در پی به وجود آمدن شرایط جوی اخیر و جاری شدن سیل در مسیر کانال خاکی سیل آب، بخشی از دیوارهای کانال تخریب شد که در این نقطه مقداری استخوان انسان و تکه‌هایی از کوزه شکسته به دست آمد.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: بلافاصله پس از کشف این آثار عوامل اداره میراث فرهنگی شهرستان در جریان قرار گرفتند که در بررسی‌های اولیه صورت گرفته توسط آنان مشخص شد که این استخوان‌ها با قدمت بیش از 2 هزارساله بوده و مربوط به دوره اشکانیان و یا ساسانیان هستند.

وی اظهار داشت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که احتمالاً این منطقه یک گورستان قدیمی بوده که در آن زمان افراد پس از فوت در کوزه‌های سفالی دفن می‌شدند.

حسین‌زاده بابیان اینکه کاوش‌های کارشناسان اداره میراث فرهنگی در این محل ادامه خواهد داشت از تأمین امنیت و حفاظت کامل منطقه توسط نیروهای انتظامی خبر داد و گفت: نیروهای انتظامی بر اساس وظایف ذاتی خود از هرگونه تجاوز به میراث فرهنگی و تاریخی کشور جلوگیری می‌کنند.

منازل مسکونی و آموزشی چم شیر زیر آب / تلاش غواصان برای حل مشکل آب
دو منطقه ماژین در شهرستان دره شهر و چم شیر در شهرستان سیروان به عنوان مناطق سیل زده استان ایلام دارای مشکلات فراوانی هستند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان دره شهر نبود آب است که علاوه بر مختل کردن زندگی اهالی این روستاها بهداشت این مناطق را نیز تهدید می‌کند.

شکستگی لوله‌ها رفع شده اما گرفتگی لوله اصلی به دلیل ورود شن باعث شده آب به روستاها نرسد، در همین حال تلاش غواصان برای رفع انسداد لوله آب شرب روستاهای دره شهر ادامه دارد.

راه ارتباطی روستای چم شیر شهرستان سیروان نیز از روزهای گذشته مسدود شده و امدادرسانی از طریق بالگرد و قایق انجام می‌شود، امکان بالا آمدن هر چه بیشتر آب در این روستا وجود دارد.

روستای چم شیر عرب رودبار همچنان در محاصره سیل است، با افزایش پلکانی سیلاب به عقبه سد سیمره هر روز به میزان حجم ورودی آب اضافه می‌شود و این امر بسیاری از منازل مسکونی و آموزشی را کاملاً زیر آب برده است.

برای تسهیل رفت و آمد مردم روستا چندین قایق تندرو مستقر شده و نیروهای خدمات رسان در حال ایجاد یک راه دسترسی موقت برای خروج اهالی روستا هستند، اما امداد رسانی بیشتر از طریق هوایی انجام می‌گیرد.

کار مطالعات پل جدید ماژین آغاز می‌شود

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر و رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و مدیرکل ابنیه وزارت راه به همراه معاون عمرانی استانداری و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی از بخش ماژین و روستای وحدت آباد بازدید کردند.

حسن نیا در این بازدید گفت: کار مطالعات پل جدید ماژین از روزهای آتی شروع خواهد شد و سعی بر این است تا شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: پل دسترسی موقتاً در بالادست پل ماژین برای تردد به صورت فوری نصب خواهد شد.

وی گفت: جاده دسترسی مهتابی - گرزلنگر به ماژین کمتر از بیست ساعت با همکاری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام و راه و شهرسازی بهسازی شد که ارتباط بین ماژین و دره شهر را به همراه داشت و کار امداد رسانی به سیل زدگان این منطقه را سرعت بخشید.

راه هوادول بازگشایی شد

به همت اداره راهداری و راه و شهرسازی مسیر مسدود شده هوادار ماژین بازگشایی شد.

با بازگشایی این مسیر ارتباط روستاهای ورکمره، شوره، هوادول، دمرور، تخته نرم و میدان خلف با مرکز شهر ماژین برقرار شده است.

همچنین ترمیم پل تخت ترم از فردا آغاز می‌شود.

تمامی مدارس دره شهر دایر است

شکرالله تتری رئیس آموزش و پرورش دره شهر نیز گفت: با توجه به بازدیدهایی میدانی فرماندر شهرستان به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش و مدیریت آموزش و پرورش از مدارس سطح شهر و روستاها و شهر ماژین و روستاهای تابع آن، با توجه به عدم آسیب جدی به مدارس، مدارس در تمامی مقاطع روز شنبه ۹۸/۱/۱۷ بدون تأخیر، دایر هستند.

خبر خوب استاندار ایلام برای مردم سیل زده روستاهای عرب رودبار

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز گفت: با پیگیری‌های انجام شده با وزارت نیرو مقرر شد پرداخت بدهی شرکت سد سیمره به مردم روستاهای عرب روباد به زودی شروع شود.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده مبنی بر حصول مطالبات مردم روستاهای بالا دست سد سیمره که از این سد خسارت دیده اند مقرر شد که این شرکت به زودی نسبت به پرداخت بدهی‌ها اقدام کند.

ایجاد راه دسترسی برای روستاهای منطقه عرب رودبار

محمد نوذری معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز گفت: با توجه به بالا آمدن آب سیمره و قطع ارتباط این روستاها، یک جاده فرعی برای تردد ایجاد شده است که هم اکنون امکان تردد در آن وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال آب گرفتگی و قطع مجدد این راه دسترسی نیز وجود دارد، به مسافران عزیز نوروزی روستاهای چم شیر عرب رودبار که قصد خروج از این مناطق را دارند، توصیه می‌شود تا عصر امروز از این مسیر استفاده کنند.

طبق اعلام سعید کریمیان مدیرکل بحران استانداری، وضعیت روستاهای ماژین دره شهر و چشم شیر سیروان از بحران خارج شده و به وضعیت اضطرار و هشدار رسیده اند.

طبق اعلام هواشناسی استان ایلام سامانه بارشی از فردا وارد استان ایلام می‌شود و تا اوایل روز یکشنبه ادامه دارد.

افرایش مجدد سطح آب در آق‌قلا

فرماندار شهرستان آق‌قلا گفت: رواناب‌های ناشی از ذوب برف و بارش‌های پراکنده در منطقه زرین‌گل باعث افزایش مجدد ۳۰ سانتی‌متری سطح آب در برخی از محلات شهر آق‌قلا شده است.

امانگلدی ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: افزایش سطح آبی که در گرگان‌رود پیش‌بینی کرده بودیم، عصر امروز به آق‌قلا رسید و ۳۰ سانتی‌متر سطح آب را بالا برد و در محلاتی که طی دو روز گذشته سطح آب پایین رفته بود، دوباره آب بالا رفت.

وی افزود: روناب های ناشی از ذوب برف و بارش‌های پراکنده دو روز گذشته مجموعاً ۹۰ متر مکعب بر ثانیه به ظرفیت رودخانه گرگان‌رود افزوده است و با احتساب سر ریز سد وشمگیر، مجموعاً ۱۵۰ متر مکعب آب بر ثانیه را در گرگان‌رود داریم.

ضمیر گفت: گنجایش گرگان‌رود فقط ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه است و مازاد آن وارد بخش‌هایی از محلات آق‌قلا از جمله حکیم آباد، کل آباد، ایثار و عیدگاه و روستاهایی از جمله میرزاعلی یلقی، سقر یلقی و سلاق یلقی می‌شود و دوباره افزایش سطح آب به دو روز گذشته باز می‌گردد.

فرماندار آق‌قلا خاطرنشان کرد: البته فیوزهایی پیش از آق‌قلا ایجاد شده که ۱۵ متر مکعب بر ثانیه آب را به سمت دشت هدایت می‌کنند.

ضمیر بیان کرد: این روند افزایش سطح آب گرگان‌رود تا دو سه روز آینده ادامه خواهد شد.

توزیع ۱۵ هزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان لرستان توسط هلال احمر

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر لرستان از توزیع بیش از ۱۵ هزار بسته غذایی بین سیل زدگان استان خبر داد.

سید عابدین الماسی حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی بیش از ۱۵ هزار بسته غذایی توسط داوطلبان جمعیت هلال احمر، جمع‌آوری، تفکیک، بسته‌بندی و به مناطق آسیب دیده ناشی از سیل اخیر استان ارسال شده است.

وی افزود: البته با توجه به حجم زیاد افراد آسیب دیده از سیلاب اخیر در لرستان کماکان کمک‌های مردمی جهت ارسال به مناطق آسیب دیده ادامه دارد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: انتظار می‌رود مردم ایران اسلامی همچون گذشته بار دیگر یاریگر آسیب دیده‌های لرستان باشند.

وی افزود: هم اکنون شماره حساب استفاده از کد دستوری #۱۱۲*۷۸۰* و شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد تمامی بانک‌ها آماده دریافت کمک‌های نقدی هستند.

الماسی حسینی بیان کرد: پایگاه‌های داوطلبان نیز در سطح شعب جمعیت هلال احمر آماده دریافت کمک‌های غیرنقدی هستند.

وی افزود: مهم‌ترین نیاز خانواده‌های آسیب‌دیده اقلام غذایی، بهداشتی، آب و پتو است.

برخی محورهای مواصلاتی گلستان به دلیل ریزش کوه و سیلاب همچنان مسدود است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: ۴ محور مواصلاتی استان به دلیل ریزش کوه و رانش زمین و وقوع سیلاب همچنان مسدود است.

مهدی میقانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تردد عادی و روان در محورهای اصلی استان گلستان هستیم.

وی با اشاره به مسدود بودن برخی از محورهای مواصلاتی استان گلستان گفت: مسیر آزادشهر به شاهرود (محور خوش ییلاق)، محور بندرترکمن به یساقی، محور آق قلا به اینچه برون و همچنین مسیر آق قلا تا سه راهی عطاآباد به دلیل ریزش کوه، رانش زمین و سیلاب مسدود است.

میقانی ادامه داد: با توجه به احداث پل‌های موقت با تلاش‌های راهداران و نیروهای سپاه و ارتش در محورهای گرگان به آق قلا، خواجه نفس به گمیشان و گمیشان به آق قلا تردد صرفا برای خودروهای راهداری، امدادرسان و محلی برقرار شده است.

وی درباره محدودیت تردد در محور خواجه نفس به گمیشان بیان داشت: در ساعات زوج مسیر از خواجه نفس به گمیشان و در ساعات فرد از مسیر گمیشان به خواجه نفس تردد برقرار است.

میقانی با بیان اینکه 141 سامانه گویای مرکز مدیریت راه‌های استان گلستان تنها مرجع رسمی اعلام وضعیت راه‌ها است، از مردم خواست قبل از تردد در جاده‌ها به ویژه مناطق سیل‌زده حتما از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

برخی محورهای مواصلاتی گلستان به دلیل ریزش کوه و سیلاب همچنان مسدود است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: ۴ محور مواصلاتی استان به دلیل ریزش کوه و رانش زمین و وقوع سیلاب همچنان مسدود است.

مهدی میقانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تردد عادی و روان در محورهای اصلی استان گلستان هستیم.

وی با اشاره به مسدود بودن برخی از محورهای مواصلاتی استان گلستان گفت: مسیر آزادشهر به شاهرود (محور خوش ییلاق)، محور بندرترکمن به یساقی، محور آق قلا به اینچه برون و همچنین مسیر آق قلا تا سه راهی عطاآباد به دلیل ریزش کوه، رانش زمین و سیلاب مسدود است.

میقانی ادامه داد: با توجه به احداث پل‌های موقت با تلاش‌های راهداران و نیروهای سپاه و ارتش در محورهای گرگان به آق قلا، خواجه نفس به گمیشان و گمیشان به آق قلا تردد صرفا برای خودروهای راهداری، امدادرسان و محلی برقرار شده است.

وی درباره محدودیت تردد در محور خواجه نفس به گمیشان بیان داشت: در ساعات زوج مسیر از خواجه نفس به گمیشان و در ساعات فرد از مسیر گمیشان به خواجه نفس تردد برقرار است.

میقانی با بیان اینکه 141 سامانه گویای مرکز مدیریت راه‌های استان گلستان تنها مرجع رسمی اعلام وضعیت راه‌ها است، از مردم خواست قبل از تردد در جاده‌ها به ویژه مناطق سیل‌زده حتما از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

خسارت ۴۸۰۰ میلیارد تومانی سیل در گلستان؛ ۳۴۰۰ واحدمسکونی به طورکلی تخریب شد
سرپرست استانداری گلستان گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سیلاب اخیر در استان بیش از چهار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف برجای گذاشته است.

میرمحمد غراوی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که سیل اخیر، حدود چهار هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، زیرساختی و غیره در استان وارد کرده است که در چند روز آینده میزان دقیق‌تر آن اعلام می‌شود.

وی افزود: حدود 270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته است که حدود یکصد هزار هکتار به طور کامل محصول خود را از دست دادند و با توجه به ماندگاری سیلاب در زمین‌ها احتمال افزایش این سطح وجود دارد.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: حدود 12 هزار و 500 واحد مسکونی شهری و روستایی نیز تحت تأثیر سیلاب بوده که سه هزار و 400 واحدمسکونی به طور کامل تخریب شده است و نیازمند نوسازی است.

وی گفت: به رغم تلاش‌ دستگاه‌های خدمات‌رسان، مشکلات زیرساختی در بخش‌های آب و برق و راه و غیره در بسیاری از مناطق به طور موقت برطرف شده اما نیازمند بازسازی است.

غراوی درباره اقدامات دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح برای خروج سیلاب از شهرها و روستاهای استان گفت: علاوه بر یک دستگاه لایروب که از سوی سازمان بنادر به استان منتقل شده و در حال لایروبی است تا سرعت تخلیه آب را افزایش دهد، یک دستگاه لایروب نیروی دریایی ارتش نیز توسط سه فروند هواپیما وارد استان شد و در حال مونتاژ است تا در گمیشان لایروبی از سمت دریا را انجام دهد.

وی گفت: همچنین یک‌دستگاه بارج نیز در حال مونتاژ است تا با حمل بیل مکانیکی به دریا، سرعت لایروبی را افزایش دهد.

سرپرست استانداری گلستان خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در چند روز گذشته بسیار مساعد بوده و شاهد کاهش آبگرفتگی در گمیشان و آق‌قلا نسبت به روزهای گذشته هستیم. با توجه به مساعد شدن شرایط جوی، نیاز به پمپ‌های مکنده بسیار قوی داریم تا بتوانیم آب را از شهرها و روستاها تخلیه کنیم.

توزیع اقلام ضروری بین‌ سیل‌زدگان گلستانی ادامه دارد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه توزیع اقلام ضروری بین سیل‌زدگان استان همچنان ادامه دارد گفت: از زمان وقوع سیل تا ۱۴ فروردین ماه امسال ۲۳ هزار و۳۴۲ تخته پتو و بیش از ۵۶ هزار بسته غذایی بین مردم سیل‌زده استان توزیع شد.

محمدعلی هروی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از 26 اسفند سال 97 تا 14 فروردین امسال سه هزار و 384 دستگاه چادر، 9 هزار و 956 تخته موکت،23 هزار و 342 تخته پتو و هشت هزار و 777 کیلوگرم نایلون بین مردم سیل‌زده استان توزیع شده است.

وی افزود: 158 هزار و 314 بطری آب معدنی، 45 هزار و 537 قوطی کنسرو، 76 هزار و 988 قرص نان و 382 کیلوگرم قند و شکر از دیگر اقلام توزیعی بین سیل‌زدگان است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیان داشت: 56 هزار و 481 بسته غذایی، دو هزار و 290 عدد اقلام بهداشتی،112 هزار و 624 وعده غذای گرم،363 کیلوگرم حبوبات و 232 کیلوگرم خرما نیز در این مدت توزیع شده است.

وی ادامه داد: برای تردد بهتر در آب‌گرفتگی‌ها و کمک به مردم در مناطق سیل‌زده نیز سه هزار و 186 جفت چکمه و 348 عدد بیل توزیع شده است.

۱۰ تیم عملیاتی هلال احمر در مناطق سیل‌زده لرستان امدادرسانی می‌کنند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: در حال حاضر ۱۰ تیم عملیاتی در منطقه حضور دارند و مشغول کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند.

صارم رضایی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما از پنجم فروردین بارش‌هایی را در استان داشتیم که همزمان با آن بارش‌ها سیل‌هایی جاری شد و 10 شهرستان ما متأثر از این قضیه شد.

وی افزود: با توجه به پیش بینی‌هایی که انجام شده بود نیروهای ما آماده باش بودند و اقلام امدادی و غذایی تأمین شده بود و هم اکنون هم این امدادرسانی‌ها ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان عنوان کرد: ما توانستیم 150 سورتی پرواز را به شهرستانهای پلدختر، نورآباد و کوهدشت داشته باشیم و در این راستا جا دارد از نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و مردمی که ما را همراهی کردند، تشکر کنیم .

وی در پاسخ به اظهارات برخی از افراد مبنی‌بر توزیع ناعادلانه کمک‌های مردمی در مناطق سیل‌زده، تصریح کرد: این ادعا صحن ندارد و اقداماتی که هلال احمر انجام داده فقط معطوف به شهرستان پلدختر نبوده بلکه سایر شهرستان‌ا هم بهره‌مند شده‌اند.

رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 تیم عملیاتی در منطقه حضور دارند و مشغول کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند.

شهر معمولان از محاصره سیل خارج شد؛ ورود نخستین ناوگان راهداری به شهر
معاون سازمان راهداری کشور با بیان اینکه شهر معمولان از محاصره سیل خارج شد گفت: نخستین ناوگان‌های راهداری وارد شهر معمولان شد.

مهرانقربانی عصر امروز در مورد وضعیت جاده‌ای شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان اظهار داشت: خوشبختانه حدود یک ساعت قبل عوامل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و همکاران ما که از استان‌های مختلف بسیج شدند و در حال حاضر در لرستان مشغول هستند، نخستین ناوگان‌های راهداری وارد شهر معمولان شدند و می‌توان این نوید را داد که این شهر از محاصره‌ای که قرار گرفته بود و از بن‌بست خارج شد.

وی افزود: گزارشی که دریافت کردم همکاران ما بعد از اینکه وارد شهر شدند در حال حاضر در حال آماده‌سازی مسیر هستند که سایر ناوگان‌های خدماتی و نیروهای امدادی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: عنوان کرد: این‌ یک مسیر راه روستایی درجه سه است که از روستای چولهول این مسیر ایجاد شده و این شهر از بن‌بست درآمد.

وی بیان کرد: در مورد شهر پل‌دختر هم در طول دو روز گذشته از بن‌بست خارج‌ شده بود از طریق آزادراه خرم‌آباد – پل زال که حدود 100 کیلومتر این آزادراه طی می‌شود حدود 50 کیلومتر راه اصلی است که علی‌رغم اینکه این مسیر طولانی‌تر است نسبت به مسیر خرم‌آباد و پلدختر و سطح سرویس مناسبی را ارائه کرده و نیروهای امدادی الآن از این مسیر می‌توانند استفاده کنند.

آب شرب ۳۸۷ روستای سیل‌زده گلستان وصل شد؛ ۸ روستا همچنان با تانکر آبرسانی می‌شود
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: تاکنون آب شرب ۳۸۷ روستا به طور موقت و دائم وصل شده است و هشت روستای دیگر نیز به دلیل آب‌گرفتگی تاسیسات و تخریب صد درصدی با تانکر سیار و ثابت آبرسانی می‌شوند.

بهزاد هرمزی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 395 روستای استان درگیر حادثه سیل شدند، اظهار داشت: جمعیت این روستاهای حادثه دیده بیش از 392 هزار نفر است.

وی با یادآوری اینکه آب آشامیدنی 145 روستا پس از وقوع سیل قطع شده بود، گفت: با تلاش شبانه‌روزی اکیپ‌های فنی و اجرایی شرکت به صورت موقت آب شرب این روستاها با حدود 157 هزار نفر جمعیت وصل شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بیان داشت: تاکنون آب شرب 387 روستا به طور موقت و دائم وصل شده است و هشت روستای دیگر نیز به دلیل آب‌گرفتگی تاسیسات و تخریب صد درصدی با تانکر سیار و ثابت آبرسانی می‌شوند.

وی حجم عملیات اجرایی در زمینه خطوط انتقال و شبکه را حدود ده کیلومتر ارزیابی کرد و گفت: این عملیات به صورت موقت و برای رفع مشکل قطعی آب روستاهای حادثه دیده، انجام شده است.

هرمزی ضمن تاکید به توزیع آب شرب سالم و بهداشتی در روستاهای حادثه دیده، خاطرنشان کرد: آب شرب در این روستاها پس از نظارت دقیق و نمونه‌برداری و کلرسنجی توسط تانکرهای سیار توزیع می‌شود.

وی از انجام 426 مورد آزمایش بر روی آب شرب توزیعی خبر داد و افزود: تاکنون هیچ گونه آلودگی در آب مشاهده نشده و همچنین ایستگاه‌های آب‌گیری تانکرهای سیار نیز کاملا تحت کنترل است. در همین زمینه 12 تیم امدادی و کنترلی و 6 تیم نیز با هماهنگی مرکز بهداشت، کیفیت آب آشامدینی این روستاها را رصد می‌کنند.

زیر آب رفتن روستاهای شعیبیه/ آب به گوریه نزدیک شده است

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان از ورود آب به بخش گوریه از توابع شعیبیه شوشتر خبر داد.

علی حسین حسین‌زاده عصر امرو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسط بخشدار منطقه و فرماندار شهرستان شوشتر تمهیداتی برای جلوگیری از ورود آب دیده شده اظهار داشت: متاسفانه سیل‌بندها در دو سه قسمت شکسته و در حال حاضر آب نزدیک به گوریه شده و حجم آب به گونه‌ای است که سیل بندها ترک برداشته است.

وی افزود: نیروهای بسیاری برای کمک به این منطقه ارسال شده تا سیل‌بند جدیدی را در 2 متری گوریه احداث و از ورود آب به منطقه جلوگیری کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: گروه‌هایی نیز از سوی سپاه پاسداران وارد منطقه شدند تا بتوانند در برخی جاهایی که نیاز است شکاف ایجاد کرده و آب را منحرف کنند.

حسین‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر خطری مردم را تهدید نمی‌کند و در صورت نیاز مردم را قسمت گوریه به نقطه‌ای امن جابه‌جا می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم منطقه شعیبیه از روز گذشته به دلیل طغیان رودخانه دز دچار مشکل شده و روستاهای آن به زیر آب رفته بود. گوریه در بالاترین نطقه این منطقه قرار دارد اما اکنون با افزایش دبی آب این قسمت نیز در معرض خطر است.

آب شرب پلدختر تا ساعاتی دیگر وصل می شود؛ ۱۹۲ روستای لرستان همچنان بدون آب
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: ظرف چند ساعت آینده آب وارد شبکه توزیع شهر پلدختر می‌شود البته با توجه به خساراتی که در شهر پدید آمده ما دچار حوادثی در شهر می‌شویم که اکیپ‌های عملیاتی ما مستقر می‌شوند تا آب پایدار تأمین شود.

حمیدرضا جانباز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: بر اثر بارش‌های روزهای گذشته در 11 شهر و 796 روستا دچار مشکل شدیم و بخشی از تجهیزاتمان را از دست دادیم در همان ابتدای سیلاب همکاران ما در تلاش خود را برای جبران این خسارت‌ها آغاز کردند و در حال حاضر از این 11 شهر فقط 2 شهر پلدختر و معمولان دچار کمبود آب هستند.

وی افزود: در پلدختر خط انتقال اصلی آب دچار سیل‌بردگی شد و همکاران ما با تلاش زیاد سعی کردند که بخشی از این لوله‌ها را ترمیم کنند البته این عملیات ترمیم و جابه‌جایی لوله‌ها به صورت دستی انجام می‌گیرد چون امکان استقرار ماشین‌آلات وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور عنوان کرد: ظرف چند ساعت آینده آب وارد شبکه توزیع شهر پلدختر می‌شود البته با توجه به خساراتی که در شهر پدید آمده قاعدتاً ما دچار حوادثی در شهر هم خواهیم شد که اکیپ‌های عملیاتی ما مستقر می‌شوند تا آب پایدار تأمین شود.

وی تصریح کرد: با همکاری دوستان ما در بخش برق، شهر معمولان هم تاساعاتی دیگر برق‌دار می‌شود که به محض برق‌دار شدن پمپ‌های ما آب معمولان را هم تأمین می‌‌کنند البته هم در پلدختر و هم در معمولان، مخازن آب شهر پر است و ما آب را به صورت گسترده در سطح شهر بین تانکرهای آبرسانی توزیع می‌کنیم.

جانباز بیان کرد: در حال حاضر 50 تانکر آبرسان از 21 استان کشور به شهرستان پلدختر منتقل شده، همچنین 2 دستگاه بزرگ بسته‌بندی آب با ظرفیت تولید 20 هزار بسته در روز برای مصارف آشامیدنی و پخت و پز در اختیار مردم قرار دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: از 796 روستای بی‌آب، 604 روستا تا ساعت 18 آبرسانی شده‌اند و برای 192 روستا نتوانستیم آب را برقرار کنیم چون بخش عمده این روستاها راه دسترسی‌شان قطع شده بود.

نگرانی از ذوب برف و پیشروی دوباره سیلاب در برخی نقاط گلستان
سرپرست استانداری گلستان گفت: برف مناطق کوهستانی در شرایط ذوب شدن قرار دارد و تبدیل به روان‌آب شده که به حجم رودخانه‌های استان اضافه می‌کند و خطر آب‌گرفتگی دوباره در مناطق سیل‌زده وجود دارد.

میرمحمد غراوی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نگرانی ما از ذوب برف‌ها و روان‌آب‌های حاصل از آن است.

وی افزود: از سطح سه هزار و 703 کیلومترمربع منطقه برفی که در ارتفاعات داشتیم، طبق آخرین آمار در 13 فروردین‌ماه این سطح به حدود یک هزار و 160 کیلومتر مربع رسیده است که نشان می‌دهد که خیلی از این برف ها در شرایط ذوب شدن قرار گرفته و تبدیل به روان‌آب شده و به حجم رودخانه‌های استان اضافه می‌کند.

وی بیان کرد: در مقطع آق‌قلا میزان دبی رودخانه گرگانرود 70 متر مکعب در ثانیه بود که امروز به بیش از 94 مترمکعب در ثانیه رسیده و نگران کننده است.

غراوی گفت: با مساعد شدن هوا در دو روز گذشته بسیاری از مردم آق‌قلا و گمیشان به خانه‌ها و محل کسب خود بازگشتند و مشغول تمیزکردن و از بین بردن گل و لای‌ها برای زندگی و کار مجدد در روستاها و شهرهای خود شده‌اند.

وی افزود: همچنان در برخی نقاط شهرها شاهد ماندابی هستیم و خطر آب‌گرفتگی دوباره نیز وجود دارد. در شهر گمیشان نیز احتمال می‌رود تا یک هفته دیگر خروج سیلاب ادامه داشته باشد اما ارتفاع آب رفته رفته کاهش می‌یابد.

آغاز تسهیلات دولت به خسارت دیدگان بخش کشاورزی مازندران
استاندار مازندران با اشاره به خسارت بالای سیلاب به اراضی کشاورزی و باغی استان گفت: تسهیلات دولت به خسارت دیدگان بخش کشاورزی مازندران آغاز می‌شود.

احمد حسین زادگان امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران در فرمانداری سوادکوه اظهارداشت: 95 درصد آب و برق شیرگاه وصل شده است. برق شیرگاه تا پایان وقت اداری امروز صددرصد وصل می‌شود. آب شیرگاه نیز با انشعابات صورت گرفته به پایداری رسیده و برای وصل کردن خط اصلی در انتظار فروکش کردن رودخانه هستیم.

وی با ابراز اینکه به دلیل انحراف رودخانه تلار؛ زیر محور و جاده سوادکوه به تهران در برخی مکان‌ها خالی شده است، افزود: با معاونت ساخت وزارت راه هماهنگ کردیم تا دو پیمانکار دارای تجهیزات و امکانات برای ساخت این بخش اقدام کنند که امروز در منطقه حضور می‌یابند و کار خود را برای تثبیت این محور که از شریان‌های اصلی است آغاز می کنند.

استاندار مازندران با بیان اینکه در دو محور کندوان و سوادکوه ارتباط برقرار و بار ترافیک سبک‌تر شده است، تصریح کرد: با تثبیت محور سوادکوه و انتقال بار ترافیک به دو لاین جاده، رفت و آمد روان تر می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها؛ حدود 500 واحد مسکونی در حریم رودخانه قرار دارند، افزود: این واحدها را در برآورد خسارت‌های جدید اعلام کردیم و امیدواریم با کمک دولت این واحدها را منتقل کنیم.

حسین زادگان گفت: مصوب کردیم تا این واحدها کاملاً شناسایی شوند و با تعریف منابع اعتباری بتوانیم این واحدها را به جای امن و دور از حریم رودخانه که از این پس خطرناک خواهد بود، منتقل کنیم. علی الحساب هم رقمی را برای اجاره مسکن در اختیار ساکنان این واحدها قرار می دهیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه دولت در حوزه کشاورزی و زیربخش‌های آن برای نخستین بار مصوبات بسیار خوبی را داشته است، یادآور شد: برای دام سبک بالغ بر 500 هزار تومان بلاعوض و 500 هزار تومان تسهیلات کم بهره و برای دام سنگین نیز سه میلیون تومان بصورت بلاعوض و 3 میلیون تومان تسهیلات کم بهره و برای زمین‌های زراعی و باغی دو میلیون و پنج میلیون تومان بلاعوض در هر هکتار پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 23 استان کشور درگیر سیلاب شده و تمام ارکان نظام در این راستا پای کار آمده اند، گفت: پرداخت‌های حوزه کشاورزی به‌زودی آغاز می‌شود.

استاندار مازندران، بیان داشت: برای مستاجران و مالکان پنج میلیون تومان پرداخت می‌شود ودر آینده به مالکانی که واحدهای آنان تخریب شده، تسهیلات کم بهره برای ساخت و بلاعوض پرداخت و از ظرفیت خیرین نیز در این بخش بهره‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیلاب رودخانه تلار تحت تاثیر سیلاب‌های استان‌های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در سیل اخیر با طغیانِ کم سابقه ای در این رودخانه مواجه شدیم، مسیر روخانه تلار در برخی مکان‌ها منحرف شد و زمین‌های کشاورزی مردم و برخی تاسیسات را مورد آسیب قرار داد.

حسین‌زادگان با بیان اینکه امکانات، ادوات و ماشین آلات خوبی را به این منطقه منتقل کرده ایم، گفت: تقریبا مشکلات مکان‌های پرخطر که جان مردم را تهدید می‌کرد، رفع و این اماکن امن شده است. در جاهایی که مسیر رودخانه انحراف پیدا کرده و زمین‌های مردم آسیب‌دیده است نیز باید با ماشین آلات سنگین به جای اول بازگردد که این اقدام در حال انجام است.

گزارش نماینده وزیر از وضعیت مدارس سیل‌زده لرستان/ تخریب ۷۹ مدرسه و نیاز به ۲۰۰ کانکس
نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در مناطق سیل‌زده لرستان با اشاره به تخریب ۷۹ مدرسه در کل استان گفت: ۲۰۰ کانکس برای جایگزینی با مدارس تخریبی نیاز است.

شاپور محمدزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ضمن ابراز تأسف از حادثه وقوع سیل در استان لرستان اظهار کرد: در شهرای پلدختر و معمولان راه ارتباطی تعداد زیادی از روستا‌ها باز نشده است بنابر این اطلاع دقیقی در این وضعیت وجود ندارد.

وی افزود: آمار اولیه ۷۹ مدرسه در کل استان لرستان تخریب شده است که در معمولان ۵ مدرسه و در پلدختر ۱۹ مدرسه تخریب شده همچنین در شهر پلدختر ۱۵ مدرسه آسیب دیده است و در مجموع ۴۵۳ مدرسه در کل استان لرستان نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش ر. مناطق سیل‌زده لرستان با اشاره به اینکه ۱۲۰ مدرسه نیاز به شست‌وشو داشته و تجهیزات ۱۰۰ مدرسه نیز آسیب دیده است، گفت: خانواده‌های سیل‌زده و امدادگران در مدارسی که سالم هستند، اسکان دارند.

محمدزاده ادامه داد: مدارس پلدختر و معمولان هفته آینده تعطیل هستند و با توجه به اینکه استان لرستان در اوایل هفته آینده مجدد بارانی است در سایر شهر‌ها نیز به ستاد‌های بحران اختیار داده شد که در صورت لزوم مدارس را تعطیل کنند.

برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده برای دانش‌آموزان

وی اظهار کرد: مردم نگران آموزش فرزندان خود نباشند و تمام تلاش ما این است برای دانش‌آموزان کلاس‌های فوق‌العاده برگزار کنیم. همچنین برای دانش‌آموزان کنکوری همانند زلزله‌زدگان کرمانشاه اقدام می‌شود، یعنی برای اختصاص سهمیه ویژه در کنکور با سازمان سنجش مکاتبه می‌کنیم و برای آن‌ها کلاس فوق‌العاده برگزار خواهد شد.

نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در مناطق سیل‌زده لرستان افزود: ۲۰۰ کانکس به منظور جایگزینی با مدارس تخریبی نیاز است و تمام استان‌ها را بسیج کرده‌ایم تا کانکس‌های اضافه خود را به استان لرستان منتقل کنند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت حمایت از فرهنگیان در مناطق سیل‌زده افزود: تلاش می‌کنیم تا فرهنگیان آسیب‌دیده در استان لرستان به صورت ویژه دیده شوند و معوقات آن‌ها را در اولویت نخست برای پرداخت قرار دهیم، همچنین با بانک‌ها تفاهمنامه‌ای برای پرداخت وام‌های کم بهره منعقد می‌شود تا فرهنگیان بتوانند بخشی از وسایل از دست رفته خود را تامین کنند.

آخرین قطعه لایروب فوق سنگین نیروی دریایی ارتش به گرگان منتقل شد

فرمانده نیروی هوایی ارتش از بارگیری و انتقال آخرین قطعه لایروب فوق سنگین نیروی دریایی ارتش از خرمشهر به فرودگاه گرگان خبر داد و گفت: با تکمیل قطعات این لایروب و عملیاتی شدن آن، لایروبی مسیر های آبی مناطق سیل زده آق قلا و گمیشان با سرعت بیشتری انجام می شود.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، گفت: طی شب گذشته تا ظهر امروز(پنج شنبه) نیروی هوایی ارتش با سه سورتی پرواز توسط هواپیماهای ترابری سی 130 و بوئینگ 707 خود، میزان 41 تن بار شامل محموله کمک های مردمی و هلال احمر از قبیل چادر، پتو، چکمه، آب معدنی، مواد شوینده، مواد غذایی کنسروی و نان بسته شده را از طریق پایگاه شکاری شهید لشگری مهرآباد به مناطق سیل زده ارسال کرده است.

نصیرزاده از بارگیری و انتقال آخرین قطعه لایروب فوق سنگین نیروی دریایی ارتش از خرمشهر به فرودگاه گرگان خبر داد و افزود: با تکمیل قطعات این لایروب و عملیاتی شدن آن، لایروبی مسیر های آبی مناطق سیل زده آق قلا و گمیشان استان گلستان با سرعت و وسعت بسیار بیشتری انجام می شود.

وی با اعلام اینکه نیروی هوایی ارتش آماده انتقال هرگونه بار و کمک های مردمی به مناطق سیل زده است، گفت: نخستین محموله 50 تنی غذا و پوشاک برای استفاده مردم مناطق سیل زده استان خوزستان سیزدهم فروردین ماه توسط یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 نیروی هوایی ارتش به فرودگاه اهواز ارسال شده بود.

کمک یک میلیون و دویست هزار یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان در ایران

کمیسر امور کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا،از کمک یک میلیون و دویست هزار یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان در ایران خبر داد .

به گزارش ایسنا، «کریستوس استیلیانیدس»، با اعلام خبر فوق در صفحه توئیتر خود در این ارتباط نوشت: «ما در این زمان دشوار کاملاً با مردم ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.»

امیر موسوی از مناطق سیل‌زده چم‌مهر، معمولان و پلدختر لرستان بازدید کرد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف تسریع در عملیات امدادرسانی یگان های ارتش مستقر در غرب کشور و نظارت بر نحوه ارسال و توزیع نیازمندی های مردم سیل زده لرستان، وارد مناطق سیل‌زده چم‌مهر، معمولان و پلدختر این استان شد.

به گزارش ایسنا، امیر موسوی با حضور در کمپ امدادرسانی نیروی زمینی ارتش در معمولان از نحوه اقدامات پشتیبانی، آماد رسانی و مهندسی این نیرو بازدید کرد و ضمن گفت وگو با مردم معمولان، اظهار کرد: الحمدلله جان شما که مهم‌تر است سالم مانده و زیان‌های مالی نیز به لطف خداوند جبران خواهد شد.

فرمانده کل ارتش در ادامه با حضور در شهرستان پلدختر ضمن بازدید میدانی از میزان خسارت‌های وارد آمده به مردم این شهرستان، دستورهای لازم برای پای کار آوردن امکانات مهندسی، پشتیبانی و اهتمام حداکثری برای کمک به سایر دستگاه‌های کشوری تا رسیدن مردم به آرامش نسبی را صادر کرد.

فرمانده کل ارتش در حاشیه این بازدید گفت: یک نقطه بحرانی به نام چم‌مهر وجود دارد که نیروی زمینی ارتش آنجا هم یگان‌های خود را ساماندهی کرده و تیپ نیروی مخصوص خود را برای امدادرسانی به مردم این منطقه اعزام نموده است.

وی با توجه به اینکه حجم تخریب سیل در یک سوم شهر پلدختر بسیار زیاد است، اظهار کرد: برای تخلیه گل و لای این شهر تعدادی بولدزر و کمپرسی اعزام شده و در حال انجام ماموریت هستند ولی از آنجایی که کفایت حجم تخریب را نمی‌دهد دستور داده شد بر تعداد این تجهیزات افزوده شود.

موسوی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی توسط هوانیروز ارتش در مناطق سیل زده استان لرستان انجام شده است، گفت: از لحظه مساعد شدن شرایط جوی، هوانیروز ارتش با ایجاد پل هوایی بین پلدختر و معمولان و چم‌مهر و خرم‌آباد ضمن جابجایی مردم، نسبت به امدادرسانی و انتقال مواد غذایی، اقلام پشتیبانی و بهداشتی اقدامات شایان توجهی داشته و تا امروز و هر زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، فرمانده کل ارتش پیش از این با حضور در استان خوزستان از مناطق سیل زده این استان و اقدامات قرارگاه عملیاتی ارتش برای مقابله با بحران سیل بازدید کرد و در ادامه نیز با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده گلستان به این استان سفر می‌کند.

اصلی‌ترین مشکل «معمولان» عدم دسترسی زمینی است

فرمانده تیپ ۲۸۴ خرم آباد با اشاره به عدم دسترسی زمینی شهر سیل زده معمولان با شهرهای مجاور، تاکیدکرد: در صورت برقراری دسترسی زمینی شهر معمولان، بیش از ۹۰ درصد مشکلات این شهر برطرف می‌شود و ارتش می‌تواند تجهیزات و ادوات زمینی خود را برای برطرف کردن مشکلات ایجاد شده در این شهر منتقل کند.

سرهنگ کیومرث ماسوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت شهر سیل زده معمولان استان لرستان اظهار کرد: به دلیل بارش و آبگرفتگی شدیدی که در معمولان اتفاق افتاده، آب بسیاری از منازل این شهر را فرا گرفته و حدود ۵۰۰ خانوار با مشکل مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی معمولان، عدم برقراری دسترسی زمینی است، خاطر نشان کرد: به دلیل شرایط ایجاد شده، از روزهای گذشته دسترسی زمینی معمولان به پل‌دختر و خرم آباد امکان‌پذیر نیست و به همین جهت نیز از طریق روزانه بیش از ۲۰ سورتی پرواز بالگرد نیازهای اولیه مردم گرفتار در سیل برطرف می‌شود.

فرمانده تیپ ۲۸۴ خرم آباد با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهر معمولان با مسئولیت ارتش و حضور مسئول هلال احمر این شهر، خاطر نشان کرد: برابر دستور فرماندهی کل ارتش، پرسنل تیپ ۱۸۴ خرم آباد از صبح چهارشنبه در منطقه معمولان حضور دارند و در زمینه تامین بالگرد و تخلیه و توزیع اقلام اولیه از جمله مواد غذایی، پتو، چادر جهت اسکان اضطراری، شیر خشک و بسته‌های بهداشتی اقداماتی انجام داده‌اند.

ماسوری تصریح کرد: در صورتی که مسئولان استانی و کشوری یک ارتباط زمینی با معمولان ایجاد کنند، بیش از ۹۰ درصد مشکلات این شهر برطرف می‌شود و ارتش می‌تواند تجهیزات و ادوات زمینی خود را برای برطرف کردن مشکلات ایجاد شده در این شهر منتقل کند.

رسیدگی به سیل‌زدگان سوادکوه مازندران به سپاه گیلان واگذار شد
فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: بررسی خسارات و برطرف کردن مشکلات دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی استان مازندران به سپاه قدس گیلان واگذارشد.

سردار محمد عبدالله‌پور امروز در مراسم اعزام کاروان کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده اظهار داشت: بعد از حادثه سیل گلستان، جلسات متعددی جهت کمک‌رسانی با همکاری استاندار گیلان، هلال احمر، کمیته امداد و آستان قدس رضوی در گیلان برگزار کردیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به قابل تحسین بودن کمک‌رسانی‌های مردم گیلان گفت: اقدام و کمک‌رسانی‌های مردم گیلان و همچنین کسانی که کمک‌های مردمی شهرستان فومن را جمع‌آوری کرده‌اند قابل تحسین بوده زیرا با این کالاها می‌توان باعث خوشحالی خانواده‌های سیل‌زده شد.

عبدالله‌پور خاطرنشان کرد: در راستای جلسات متعددی که در گیلان جهت کمک به مناطق سیل‌زده برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که لوازم‌خانگی هزار واحد منازل آسیب‌دیده در حادثه سیل استان‌های گلستان و مازندران را در قالب پویش مردمی «مهر رضوی» تأمین کنیم.

وی افزود: اکنون به طور هم‌زمان نیروهای گیلانی در استان‌های سیل‌زده خوزستان، لرستان، مازندران و گلستان در حال کمک‌رسانی هستند و در این راستا چندین دستگاه سنگین مهندسی سپاه قدس گیلان جهت کمک به استان سیل‌زده خوزستان فرستاده شد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه دیروز، 24 تن آب معدنی، مستقیماً از گیلان به شهرستان پل‌دختر ارسال شد افزود: در این راستا سه دستگاه لودر، بیل و سه دستگاه کامیون برای شهرستان سوادکوه در استان مازندران و سوادکوه شمالی فرستاده‌ شده است.

عبدالله‌پور با بیان اینکه بررسی خسارات و برطرف کردن مشکلات دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز به سپاه قدس گیلان واگذار شد اعلام کرد: بررسی خسارات و رفع مشکلات این دو شهرستان به سپاه قدس گیلان واگذارشده و اکیپ‌های مهندسی ما روز شنبه به منطقه می‌روند.

وی به ارسال کاروان بزرگ کمک‌های مردمی گیلان به سمت مناطق سیل‌زده هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: تا این لحظه در راستای ارسال کاروان دوم، مردم گیلان علاوه بر کمک‌های نقدی به ارزش 800 میلیون تومان، کالا هم کمک کرده‌اند.

فرمانده سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: کمیته امداد و هلال‌احمر استان گیلان نیز در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستند و در تلاشیم بار دیگر یاد و خاطره گیلانی‌ها را که در دوران دفاع مقدس کاروان‌های یک هزار کامیونی به جبهه‌ها می‌فرستادند را زنده کنیم.

عبدالله‌پور با اشاره به اینکه مردم ما در بدترین شرایط اقتصادی هستند گفت: با وجود شرایط سخت فعلی اما مردم ما به فکر هم‌وطنان خود هستند و مردم زلزله‌زده کرمانشاه هم که وضعیت اسکان مناسبی ندارند در حال کمک به سیل‌زدگان گلستان هستند و باید قدر این ملت را بدانیم.

خسارت ۴۸۰۰ میلیارد تومانی سیل در گلستان؛ ۳۴۰۰ واحدمسکونی به طورکلی تخریب شد
سرپرست استانداری گلستان گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سیلاب اخیر در استان بیش از چهار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف برجای گذاشته است.

میرمحمد غراوی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که سیل اخیر، حدود چهار هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، زیرساختی و غیره در استان وارد کرده است که در چند روز آینده میزان دقیق‌تر آن اعلام می‌شود.

وی افزود: حدود 270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته است که حدود یکصد هزار هکتار به طور کامل محصول خود را از دست دادند و با توجه به ماندگاری سیلاب در زمین‌ها احتمال افزایش این سطح وجود دارد.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: حدود 12 هزار و 500 واحد مسکونی شهری و روستایی نیز تحت تأثیر سیلاب بوده که سه هزار و 400 واحدمسکونی به طور کامل تخریب شده است و نیازمند نوسازی است.

وی گفت: به رغم تلاش‌ دستگاه‌های خدمات‌رسان، مشکلات زیرساختی در بخش‌های آب و برق و راه و غیره در بسیاری از مناطق به طور موقت برطرف شده اما نیازمند بازسازی است.

غراوی درباره اقدامات دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح برای خروج سیلاب از شهرها و روستاهای استان گفت: علاوه بر یک دستگاه لایروب که از سوی سازمان بنادر به استان منتقل شده و در حال لایروبی است تا سرعت تخلیه آب را افزایش دهد، یک دستگاه لایروب نیروی دریایی ارتش نیز توسط سه فروند هواپیما وارد استان شد و در حال مونتاژ است تا در گمیشان لایروبی از سمت دریا را انجام دهد.

وی گفت: همچنین یک‌دستگاه بارج نیز در حال مونتاژ است تا با حمل بیل مکانیکی به دریا، سرعت لایروبی را افزایش دهد.

سرپرست استانداری گلستان خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در چند روز گذشته بسیار مساعد بوده و شاهد کاهش آبگرفتگی در گمیشان و آق‌قلا نسبت به روزهای گذشته هستیم. با توجه به مساعد شدن شرایط جوی، نیاز به پمپ‌های مکنده بسیار قوی داریم تا بتوانیم آب را از شهرها و روستاها تخلیه کنیم.

بالگردهای ارتش ۵۰۰ سورتی پرواز انجام دادند
فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اینکه بالگردهای ارتش ۵۰۰ سورتی پرواز به مناطق سیل‌زده لرستان انجام داده‌اند، گفت: ۴۰ فروند بالگرد ارتش آماده امدادرسانی در صورت لزوم است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر یوسف قربانی عصر امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از همان روز اول وقوع حادثه سیل در لرستان بالگردهای هوانیروز را آماده کردیم و به لرستان آمدیم، اظهار داشت: در کل کشور در ۱۰ استان که دچار سیل و آبگرفتگی شده بود مستقر شدیم و به صورت ویژه در لرستان خدمات رسانی کردیم.

وی با بیان اینکه ‬دو فروند شنوک از اصفهان و تعدادی بالگرد از کرمانشاه و مسجد سلیمان به لرستان آوردیم و از صبح زود شروع به پرواز می‌کنیم تا زمان غروب آفتاب تصریح کرد: ‌‬در این سه روز ۳۰۰ ساعت پرواز داشته‌ایم، ۵۰۰ سورتی پرواز انجام شده، بیش از ۵۰۰ نفر جابه جایی داشته‌ایم و ‌‬ ۷۰ هزار تن بار جابه جا شده که بی سابقه است.

فرمانده هوانیروز ارتش با تاکید بر اینکه روستایی نبوده که سرکشی نکنیم و تمام روستاها و مخصوصاً شهرستان پلدختر و معمولان و جاهایی که جاده نبود را توانستیم به صورت ویژه برویم و آذوقه رسانی کنیم، افزود: تأسیسات برق و آب را به مناطقی که راه دسترسی نداشتند انتقال دادیم و ‬از صفر تا صد در خدمت مردم آماده هستیم.

امیر قربانی خاطرنشان کرد: ۴۰ فروند بالگرد آماده داریم که اگر نیاز باشد به لرستان می‌آوریم.

۱۰۰ روستا در خوزستان تخلیه شدند
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تخلیه ۱۰۰ روستای سیلاب زده یا در معرض سیلاب این استان خبر داد.

 کیامرث حاجی زاده با اشاره اخرین وضعیت روستاهای تخلیه شده در استان خوزستان اظهار کرد: ۱۰۰ روستای در معرض سیلاب تاکنون به صورت کلی و جزئی برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب در استان تخلیه شده است.

وی افزود: همه روستاهای تخلیه شده دچار آبگرفتگی نشده‌اند بلکه به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی و به خطر افتادن جان مردم تخلیه شده‌اند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: از اوایل بارش فروردین ۹۸ تا کنون ۷.۳ میلیارد متر مکعب آب وارد خوزستان شده که تا این لحظه چهار میلیارد متر مکعب از سدهای استان رها سازی شده است.

تلاش برای جابجایی ۱۰ روستای حریم سد سیمره/ ۲۹ روستا راه ندارند
فرماندار کوهدشت، از تلاش برای جابجایی ۱۰ روستای حریم سد سیمره که در جریان سیلاب در خطر هستند خبر داد.

محمد آزادبخت در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در جریان سیلاب اخیر، متأسفانه زیرساخت‌های شهرستان جوابگوی این حجم از سیل و بارندگی نبود، اظهار داشت: در جریان سیلاب در طرفین کانال مرکزی شهر تا جنوب شاهد آب گرفتگی منازل بودیم که امروز آب این منازل را تخلیه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال برآورد خسارت‌های سیلاب در شهرستان هستیم، عنوان کرد: ۹۹ روستای شهرستان در سیلاب دوم دچار قطعی آب شدند که با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر ۲۹ روستا باقی مانده که آب آشامیدنی آنها تأمین شود.

فرماندار کوهدشت، بیان داشت: از این تعداد ۱۴ روستا متعلق به بخش «طرهان» است.

آزادبخت با بیان اینکه در حال حاضر مسیر و راه ارتباطی بخش «طرهان» و… قطع است، بیان داشت: گروه‌هایی از شهرداری کرمانشاه، کردستان و… در شهرستان با همکاری هلال احمر در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در شهرستان بارندگی خواهیم داشت، عنوان کرد: ۱۰ روستای شهرستان با هزار و ۲۵۰ نفر جمعیت در مجاورت سد و نیروگاه سیمره قرار دارند، که در محاصره سیلاب قرار دارند و علیرغم اینکه راه آنها بسته بود، موفق شدیم که بخشی از راه را باز کردیم، اما برای جابجایی اهالی این روستاها به کمک هلال احمر نیاز داریم.

فرماندار کوهدشت، بیان داشت: در تلاش هستیم که اهالی این روستاها را به بالا دست روستاهای خودشان منتقل کنیم، این روستاها تا مرکز شهرستان ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارند و این فاصله در روزهای اخیر از سه نقطه قطع بود که توانستیم مسیر را بازگشایی کنیم.

آزادبخت، بیان داشت: تلاش داریم که با کمک هلال احمر تا فردا تکلیف اهالی این روستاها را مشخص کنیم، تعدادی از اهالی روستا به مناطق مجاور رفته‌اند و ما بقی را برنامه داریم که به بالا دست روستاهای خود منتقل کنیم.

۳۰۰۰ نیروی ارتش مشغول لای‌روبی خیابان‌ها در شهر پلدختر هستند
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ‌‬۳ هزار نفر در شهر پلدختر مشغول لای‌روبی خیابان‌ها هستند و بیمارستان صحرایی این منطقه نیز از فردا عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کیومرث حیدری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه چند روز است که در لرستان مستقریم و تا وقتی مردم بزرگوار اعلام رضایت نکنند مردم را ترک نمی‌کنیم، اظهار داشت: تا به امروز از همه مناطق بازدید و امدادرسانی کرده‌ایم، دستورات تکمیلی داده‌ایم، لای روبی کوچه‌ها و خیابان‌ها و منازل را آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی نیرو از اصفهان و کرمانشاه به منطقه سیل زده فرستاده‌ایم، تصریح کرد: ‬۳ هزار نفر در شهر پلدختر مشغول لای روبی خیابان‌ها هستند، بیمارستان صحرایی در حال ایجاد است و پل هوایی برای امدادرسانی ایجاد شده که چند روز است امدادرسانی پیاپی داریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه دیروز توانستیم راهی پیدا کنیم برای مرتبط کردن مردم «چم مهر» که شرایط سختی داشتند، راه زمینی را وصل کردیم و قایق گذاشتیم و ارودگاه ایجاد کردیم، مردم نورآباد و دورود را امدادرسانی کرده‌ایم و از مسئولان قول گرفته‌ایم برای معمولان تا غروب راه زمینی برقرار شود.

امیر حیدری یادآور شد: ‬ بیمارستان صحرایی ما در پلدختر از فردا عملیاتی می‌شود؛ در مورد شهرستان چگنی نیز کسی را فرستاده‌ایم و بخشدار آنجا با من در تماس بود و قطعاً کمک می‌کنیم.

استمرار امداد رسانی هلال احمر به سیل‌زدگان/ انجام ۱۵۰ سورتی پرواز
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، از استمرار امداد رسانی هلال احمر به سیل‌زدگان و انجام ۱۵۰ سورتی پروازی به مناطق مختلف این استان خبر داد.

صارم رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی، اظهار داشت: قبل از وقوع سیلاب اقلام امدادی و غذایی را در پایگاه‌های جمعیت هلال احمر دپو کردیم و آماده باش همه عوامل امدادی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به استقرار معاونان هلال احمر در شهرستان‌های سیل زده استان به عنوان نماینده تام الاختیار، عنوان کرد: هم اکنون بحث امداد رسانی در حال انجام است و تا کنون ۱۵۰ سورتی پروازی را به شهرستان‌های پلدختر، نورآباد، کوهدشت و… داشته‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، با تقدیر از نیروی انتظامی، ارتش، سپاه و مردم در رابطه با ارائه خدمات به سیل زدگان، گفت: همچنان خدمات و امدادرسانی‌های هلال احمر به این مناطق ادامه دارد تا بتوانیم وظیفه‌ای که بر عهده داریم را انجام دهیم.

رضایی همچنین خطاب به فرمانداران، بیان داشت: جمعیت هلال احمر در همه شهرستان‌های استان اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است، سیل کمک‌های مردمی و همچنین اقلام امدادی از جمعیت هلال احمر به سمت لرستان می‌آید، این امدادرسانی ادامه خواهد داشت.

وی، از استقرار ۱۰ تیم عملیاتی هلال احمر در منطقه خبر داد و گفت: این تیم‌ها کار امداد رسانی، توزیع اقلام و… را انجام می‌دهند.

جزئیات تهیه کانکس درس در مناطق سیل‌زده

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون 20 کانکس در مناطق سیل‌زده گلستان مستقر شده است و حدود 40 کانکس دیگر نیز تا فردا در اختیار اداره‌کل آموزش و پرورش این استان قرار می‌گیرد.

مهراله رخشانی‌مهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، در خصوص آخرین وضعیت مدارس سیل‌زده کشور، اظهار کرد: در استان گلستان به حدود ۶۰ کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان نیاز است که تاکنون ۲۰ کانکس مستقر شده است و طی امروز و فردا حدود ۴۰ کانکس دیگر نیز به اداره‌کل آموزش و پرروش این استان تحویل می‌شود؛ ضمن اینکه ۳۲۰۰ میز و صندلی و تجهیزات لازم به این استان ارسال شد.

وی تصریح کرد: نوسازی مدارس وظیفه داشت که فضای لازم را فراهم کند تا دانش‌آموزان به مدرسه بروند و در میان مدت نیز به بازسازی مدارس می‌پردازیم اما تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس در مناطق سیل‌زده در روز شنبه برعهده آموزش و پرورش استان است.

رخشانی‌مهر درخصوص وضعیت مدارس لرستان با بیان اینکه در مناطق سیل‌زده لرستان برخی مدارس تا ارتفاع سقف در گل هستند، گفت: با توجه به اینکه سیل، اخیراً اتفاق افتاده است همکارانمان در این استان در حال بررسی وضعیت هستند؛ ضمن اینکه ستاد مدیریت بحران اعلام کرده است که مدارس مناطق سیل‌زده این استان با یک هفته تأخیر باز شود در نتیجه برای برنامه‌ریزی جهت تشکیل کلاس‌های درس و مرمت آنها، یک هفته فرصت داریم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در مناطق سیل زده استان لرستان به ۱۰۰ کانکس نیاز فوری است، گفت: ۵۰ کانکس تهیه کردیم و ۵۰ کانکس دیگر نیز سفارش ساخت داده شده است؛ ضمن اینکه تجهیزات مورد نیاز نیز فراهم است که ۵۰ کانکس و بخشی از تجهیزات تا سه‌شنبه هفته آینده و مابقی تجهیزات و کانکس‌ها نیز تا پایان هفته آینده به این استان ارسال خواهد شد.

وی درباره وضعیت مدارس در سایر استان‌ها نیز گفت: در استان مازندران برخی مدارس دچار آبگرفتگی شده بودند که در حال حل مشکلات هستیم و در استان سمنان نیز به دلیل رانش زمین در اطراف یک مدرسه و در خطر بودن دانش‌آموزانی که در آن تحصیل خواهند کرد ،‌۱۰ کانکس پیش‌بینی شده است تا دانش‌آموزان به جای تحصیل در این مدرسه، در آن درس بخوانند.

آب رها شده از کرخه امشب به دشت آزادگان می‌رسد؛ مردم بستان آمادگی تخلیه را داشته باشند
فرماندار دشت آزادگان با اشاره به آماده‌باش همه دستگاه‌های شهرستان گفت: آب رهاسازی شده از کرخه با حجم بسیار زیاد و شکننده، امشب به شهرستان دشت آزادگان می‌رسد و وضعیت را بحرانی می‌کند.

غلام عباس هزاریان ظهر امروز در جمع خبرنگاران، بابیان اینکه اقداماتی که باید در مقابل آبی که از بالادست رهاسازی شده در حال انجام است اظهار داشت: شهرستان دشت آزادگان با بسیج تمام ظرفیت‌ها و امکانات استانی و شهرستانی توانسته سیل بندها را تحکیم دهد اما با توجه به سرریز شدن آب در دشت آزادگان و نقطه انتهایی آن شهر بستان از صبح امروز وضعیت فوق‌العاده در شهرستان اعلام کردیم.

وی افزود: از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم که در کنار ما حضور یابند و اگر قرار بود سیل جاری شود و کنترل از دست ما خارج شود بتوانیم با حضور همه دستگاه‌ها آن را هدایت و مدیریت کنیم.

فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان ورودی آب قابل‌کنترل است و هیچ مشکلی تاکنون پیش نیامده، گفت: آب رهاسازی شده از کرخه با حجم بسیار زیاد و شکننده، امشب به شهرستان دشت آزادگان می‌رسد و وضعیت را بحرانی می‌کند.

هزاریان ادامه داد: از امشب حالت فوق‌العاده اعلام کردیم و از همه مردم شهرستان دشت آزادگان می‌خواهیم هشدارهای مسئولان نسبت به جاببه‌جایی و انتقال به مکان امن را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: حجم آب رهاسازی شده از سد کرخه بسیار زیاد و شکننده است. امیدواریم همه مردم در کنار مسئولان برای مهار آن همراهی کنند.

فرماندار دشت آزادگان در ادامه از تخلیه 33 روستا در این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از خطرات احتمالی ورود سیلاب و آسیب دیدن مردم از صبح امروز دستور تخلیه 33 روستا ابلاغ‌شده که برخی از آن‌ها تاکنون تخلیه شدند.

هزاریان در پایان از مردم بستان خواست آمادگی لازم را جهت تخلیه شهر داشته باشند.

سیلاب به راه‌های ارتباطی همدان ۸.۵ میلیارد تومان خسارت زد
معاون راهداری استان همدان گفت: برآورد خسارت وارده شده به راه‌های ارتباطی استان ۸.۵ میلیارد تومان است.

حمید پرورشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: در تند بارش‌های نوروز امسال که بارش‌ها به سیلاب تبدیل شد و بر اساس اعلام سازمان‌های مسئول هم در سال‌های اخیر این بارش‌ها در نوع خود بی‌سابقه بوده است؛ حدود 850 کیلو‌متر از راه‌های ارتباطی استان همدان آسیب دید.

وی با یاد‌آوری اینکه استان همدان 5 هزار و 400 کیلو‌متر راه ارتباطی اصلی و فرعی دارد که از این مقدار راه 5 هزا رو 114 کیلو‌متر راه آسفالته است، افزود: در راه‌ها پل‌های روستایی و فرعی هم آسیب دیدند.

وی بیان کرد: از 12 هزار دهنه پل موجود درراه‌های استان همدان، 200 دستگاه یا دهنه پل آسیب جزئی و حدود 37 دستگاه یا دهنه پل به طور کامل تخریب شد که برآورد خسارت وارده برای اصلاح و ساخت پل‌ها هم حدود 700 میلیو‌ن تومان است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان درباره اینکه استان همدان معین استا‌ن لرستان است آیا کمکی هم به این استان فرستادی یا خیر؟، گفت: راهداری استان همدان برای کمک به راهداری استان لرستان 9 باکس مخصوص ساخت پل که هر کدام یک متر طول دارد برای این استان ارسال کرده که برای تامین راه ارتباطی استفاده می‌شود.

پرورشی افزود: همزمان با اعزام این امکانات راه‌سازی 2 دستگاه کامیون مایلر، 2 دستگاه لودر، 2 دستگاه گریدر و یک خودروی پشتیبانی پیک‌آپ هم به همراه 12 نیروی راهداری و یک نفر سرپرست گروه‌کاری برای کمک به لایروبی محور‌ها، ترانشه‌برداری و سایر عملیات راهداری اعزام شدند؛ تا زمان اعلام نبود نیاز به حضور این نیرو‌ها، این نیرو‌ها در استان لرستان کمک‌رسانی می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت راه 2 روستای راستگویان و قلعه‌جوق همدان که بر اثر شکسته شدن بند خاکی استان مرکزی و جاری شدن سیل مسدود بود هم اظهار داشت: تلاش و همکاری مشترک با بنیاد مسکن برای باز کردن این راه ادامه دارد فعلا این مسیر به دلیل عبور آب سیلاب از روی راه ارتباطی روستا برای غیر‌بومی‌ها مسدود است اما اهالی عبور می‌کنند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: فعلا حدود 7 تا 8 سانتیمتر آب از روی راه ارتباطی روستا که در کنار رودخانه ساخته شده و دیوار حائل رود هم دارد درحال عبور است؛ پل راه هم آب را به سادگی عبور می‌دهد. تاکنون دلیل ایجاد سیلاب هم بر‌هم خوردن ناگهانی انرژی موجو سیلاب به راه‌های ارتباطی همدان ۸.۵ میلیارد تومان خسارت زد
معاون راهداری استان همدان گفت: برآورد خسارت وارده شده به راه‌های ارتباطی استان ۸.۵ میلیارد تومان است.

حمید پرورشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: در تند بارش‌های نوروز امسال که بارش‌ها به سیلاب تبدیل شد و بر اساس اعلام سازمان‌های مسئول هم در سال‌های اخیر این بارش‌ها در نوع خود بی‌سابقه بوده است؛ حدود 850 کیلو‌متر از راه‌های ارتباطی استان همدان آسیب دید.

وی با یاد‌آوری اینکه استان همدان 5 هزار و 400 کیلو‌متر راه ارتباطی اصلی و فرعی دارد که از این مقدار راه 5 هزا رو 114 کیلو‌متر راه آسفالته است، افزود: در راه‌ها پل‌های روستایی و فرعی هم آسیب دیدند.

وی بیان کرد: از 12 هزار دهنه پل موجود درراه‌های استان همدان، 200 دستگاه یا دهنه پل آسیب جزئی و حدود 37 دستگاه یا دهنه پل به طور کامل تخریب شد که برآورد خسارت وارده برای اصلاح و ساخت پل‌ها هم حدود 700 میلیو‌ن تومان است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان درباره اینکه استان همدان معین استا‌ن لرستان است آیا کمکی هم به این استان فرستادی یا خیر؟، گفت: راهداری استان همدان برای کمک به راهداری استان لرستان 9 باکس مخصوص ساخت پل که هر کدام یک متر طول دارد برای این استان ارسال کرده که برای تامین راه ارتباطی استفاده می‌شود.

پرورشی افزود: همزمان با اعزام این امکانات راه‌سازی 2 دستگاه کامیون مایلر، 2 دستگاه لودر، 2 دستگاه گریدر و یک خودروی پشتیبانی پیک‌آپ هم به همراه 12 نیروی راهداری و یک نفر سرپرست گروه‌کاری برای کمک به لایروبی محور‌ها، ترانشه‌برداری و سایر عملیات راهداری اعزام شدند؛ تا زمان اعلام نبود نیاز به حضور این نیرو‌ها، این نیرو‌ها در استان لرستان کمک‌رسانی می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت راه 2 روستای راستگویان و قلعه‌جوق همدان که بر اثر شکسته شدن بند خاکی استان مرکزی و جاری شدن سیل مسدود بود هم اظهار داشت: تلاش و همکاری مشترک با بنیاد مسکن برای باز کردن این راه ادامه دارد فعلا این مسیر به دلیل عبور آب سیلاب از روی راه ارتباطی روستا برای غیر‌بومی‌ها مسدود است اما اهالی عبور می‌کنند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: فعلا حدود 7 تا 8 سانتیمتر آب از روی راه ارتباطی روستا که در کنار رودخانه ساخته شده و دیوار حائل رود هم دارد درحال عبور است؛ پل راه هم آب را به سادگی عبور می‌دهد. تاکنون دلیل ایجاد سیلاب هم بر‌هم خوردن ناگهانی انرژی موجود در آب جاری رو‌دخانه اعلام شده است.

پرورشی گفت: تلاش و همکاری مشترک دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان به زودی به ثمر می‌نشیند و مشکل عبور عمومی مردم (بومی و غیر‌بومی) از کمیجان اراک به قهاوند همدان به طور کلی در این مسیر ارتباط روستایی برطرف می‌شود.د در آب جاری رو‌دخانه اعلام شده است.

پرورشی گفت: تلاش و همکاری مشترک دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان به زودی به ثمر می‌نشیند و مشکل عبور عمومی مردم (بومی و غیر‌بومی) از کمیجان اراک به قهاوند همدان به طور کلی در این مسیر ارتباط روستایی برطرف می‌شود.

تقدیر آیت‌الله اراکی از تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکلات مردم در جریان بارش‌های اخیر
نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری از تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکلات مردم در جریان بارش‌های اخیر تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، کشور ایران از روزهای ابتدای سال با ورود موج بارشی به کشور شاهد وقوع بارندگی‌های شدیدی شد به طوری که در نقاط مختلف شاهد وقوع سیل و سیلاب بوده‌ایم.

در استان مرکزی نیز شاهد بارش‌ها وقوع سیلاب‌ها بودیم که با فعالیت مسئولان و اقدامات صورت گرفته تلاش شد تا ضمن کنترل بحران حوادث در استان از بروز خسارات جلوگیری شود.

در این راستا و با توجه به اقدامات صورت گرفته «آیت‌الله محسنی اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی که در زیر می‌آید از اقدامات صورت گرفته تقدیر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر وقوع حادثه ناگوار سیل در برخی مناطق کشور به ویژه بخش‌هایی از استان مرکزی و واردن آمدن خسارت به مردم شریف این خطه موجب تاسف و تاثر شدید شده است.

حضور ارگان‌ها و نهادهای مختلف از استانداری و سپاه پاسداران و نهادهای مردمی در امدادرسانی به مردم عزیز مناطق حادثه‌دیده درخور تحسین و قدردانی است.

اگر چه این حوادث طبیعی هزینه‌ها و ناملایماتی برای کشور و مردم داشته است اما باید بر این رحمت الهی شکرگذار بود چرا که بسیاری از معضلات کشور در بخش‌های مختلف را تا مدت قابل توجهی برطرف می‌شود.

از خداوند منان مسئلت دارم تا مصیبت‌های وارده را به احسن وجه جبران کرده و صبر و سکینه خود را بر دل‌های مصیبت‌دیدگان نازل فرماید.

مدارس مناطق سیل‌زده مازندران پاکسازی شد
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به شروع کلاس درس دانش‌آموزان مدارس سیل‌زده استان همانند سایر دانش‌آموزان مازندران در روز شنبه ۱۷ فروردین گفت: مدارس مناطق سیل‌زده مازندران از گل و لای پاکسازی شد.

عسگری نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: تمامی مدارس مازندران از شنبه 17 فروردین ماه فعال بوده و دانش آموزان روانه کلاس درس می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه دبیرستان الزهرازیرآب، 180 انش‌آموز دارد، مدرسه فیضیه به عنوان مدرسه جایگزین در این شهرستان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: به دلیل اینکه حیاط و محوطه ساختمان توسط سیل از بین رفته و احتمال ریزش ساختمان وجود دارد و با وسایل مکانیکی و مهندسی در حال بررسی وضعیت ساختمان هستیم و در صورت احیا از آن در مسائل اداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در تمامی مدارس سم‌پاشی انجام و کلاس‌ها از گل و لای پاکسازی شده است، گفت: مدارس نکا و ناحیه یک ساری و یک روستای بهشهر نیز دچار آبگرفتگی شده بود که گل و لای آنها نیز پاکسازی شد.

مازندران دارای شش هزار واحد آموزشی و 580 هزار دانش آموز است.

مدارس مناطق سیل‌زده مازندران پاکسازی شد
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به شروع کلاس درس دانش‌آموزان مدارس سیل‌زده استان همانند سایر دانش‌آموزان مازندران در روز شنبه ۱۷ فروردین گفت: مدارس مناطق سیل‌زده مازندران از گل و لای پاکسازی شد.

عسگری نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: تمامی مدارس مازندران از شنبه 17 فروردین ماه فعال بوده و دانش آموزان روانه کلاس درس می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه دبیرستان الزهرازیرآب، 180 انش‌آموز دارد، مدرسه فیضیه به عنوان مدرسه جایگزین در این شهرستان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: به دلیل اینکه حیاط و محوطه ساختمان توسط سیل از بین رفته و احتمال ریزش ساختمان وجود دارد و با وسایل مکانیکی و مهندسی در حال بررسی وضعیت ساختمان هستیم و در صورت احیا از آن در مسائل اداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در تمامی مدارس سم‌پاشی انجام و کلاس‌ها از گل و لای پاکسازی شده است، گفت: مدارس نکا و ناحیه یک ساری و یک روستای بهشهر نیز دچار آبگرفتگی شده بود که گل و لای آنها نیز پاکسازی شد.

مازندران دارای شش هزار واحد آموزشی و 580 هزار دانش آموز است.

پخت ۱۴۰۰۰ هزار غذای گرم برای مردم سیل‌زده پل‌دختر توسط سپاه
فرمانده سپاه لرستان گفت: ظهر دیروز ۱۴ هزار ناهار به مردم پل‌دختر دادیم و در آشپزخانه‌ای که ایجاد کرده‌ایم به روند پخت غذای گرم برای مردم سیل‌زده ادامه می‌دهیم، همچنین یک بیمارستان صحرایی در پل‌دختر نیز برپا کرده‌ایم.

سردار مرتضی کشکولی ظهر امروز در بازدید از مناطق سیل‌زده خرم آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کوچه و خیابان و منازل مردم از گل‌ولای پاکسازی شده و وسایل مردم خارج‌شده و گاز و آب و برق باید کارشان را انجام دهند.

وی افزود: متأسفانه در ایجاد تمهیدات لازم برای اسکان موقت سیل‌زدگان کوتاهی شده و حداقل می‌توانستند تعدادی چادر را در یک سوله ورزشی برای خانواده‌ها در نظر بگیرند که در این راستا ما پیگیر کمپی برای اسکان سیل‌زدگان هستیم.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان عنوان کرد: بخشی از خانه‌ها نیاز به بازسازی دارند که ما حتماً در این زمینه به آن‌ها کمک می‌کنیم البته وظیفه قانونی نداریم اما وظیفه دینی و برادری حکم می‌کند که باافتخار در منطقه حضور پیدا کنیم و به یاری مردم سیل‌زده بشتابیم.

وی تصریح کرد: ما در پل‌دختر 46 دستگاه مهندسی داریم و در حال پاکسازی منازل، کوچه و خیابان‌ها هستیم و در این راستا از گروه‌های جهادی هم استفاده کرده‌ایم.

سردار کشکولی خاطرنشان کرد: ظهر دیروز 14 هزار ناهار به مردم پل‌دختر دادیم و در آشپزخانه‌ای که ایجاد کرده‌ایم به روند پخت غذای گرم برای مردم سیل‌زده ادامه می‌دهیم؛ همچنین یک بیمارستان صحرایی در پل‌دختر نیز برپا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: یک سپاه از کرمانشاه با تمام امکانات و تجهیزات برای پشتیبانی مناطق سیل‌زده دلفان اعزام‌شده و سپاه کردستان هم معین شهرستان کوهدشت شده است.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گفت: یک مؤسسه از قرارگاه خاتم به شهرستان درود اعزام‌شده و تجهیزاتی از قبیل 2 لودر و سه کمپرسی و بولدوزر را در این منطقه هم به کار گرفته است و در شهرستان الیگودرز هم از سپاه اصفهان استفاده کرده‌ایم.

وی ضمن تقدیر از عملکرد بسیجیان در حضور به‌موقع و داوطلبانه در مناطق سیل‌زده، افزود: بسیجیان در تمام نقاط سیل‌زده حاضرند و مشغول خدمت‌رسانی هستند.

امیر موسوی از مناطق سیل‌زده چم‌مهر، معمولان و پلدختر لرستان بازدید کرد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف تسریع در عملیات امدادرسانی یگان های ارتش مستقر در غرب کشور و نظارت بر نحوه ارسال و توزیع نیازمندی های مردم سیل زده لرستان، وارد مناطق سیل‌زده چم‌مهر، معمولان و پلدختر این استان شد.

به گزارش ایسنا، امیر موسوی با حضور در کمپ امدادرسانی نیروی زمینی ارتش در معمولان از نحوه اقدامات پشتیبانی، آماد رسانی و مهندسی این نیرو بازدید کرد و ضمن گفت وگو با مردم معمولان، اظهار کرد: الحمدلله جان شما که مهم‌تر است سالم مانده و زیان‌های مالی نیز به لطف خداوند جبران خواهد شد.

فرمانده کل ارتش در ادامه با حضور در شهرستان پلدختر ضمن بازدید میدانی از میزان خسارت‌های وارد آمده به مردم این شهرستان، دستورهای لازم برای پای کار آوردن امکانات مهندسی، پشتیبانی و اهتمام حداکثری برای کمک به سایر دستگاه‌های کشوری تا رسیدن مردم به آرامش نسبی را صادر کرد.

فرمانده کل ارتش در حاشیه این بازدید گفت: یک نقطه بحرانی به نام چم‌مهر وجود دارد که نیروی زمینی ارتش آنجا هم یگان‌های خود را ساماندهی کرده و تیپ نیروی مخصوص خود را برای امدادرسانی به مردم این منطقه اعزام نموده است.

وی با توجه به اینکه حجم تخریب سیل در یک سوم شهر پلدختر بسیار زیاد است، اظهار کرد: برای تخلیه گل و لای این شهر تعدادی بولدزر و کمپرسی اعزام شده و در حال انجام ماموریت هستند ولی از آنجایی که کفایت حجم تخریب را نمی‌دهد دستور داده شد بر تعداد این تجهیزات افزوده شود.

موسوی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی توسط هوانیروز ارتش در مناطق سیل زده استان لرستان انجام شده است، گفت: از لحظه مساعد شدن شرایط جوی، هوانیروز ارتش با ایجاد پل هوایی بین پلدختر و معمولان و چم‌مهر و خرم‌آباد ضمن جابجایی مردم، نسبت به امدادرسانی و انتقال مواد غذایی، اقلام پشتیبانی و بهداشتی اقدامات شایان توجهی داشته و تا امروز و هر زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، فرمانده کل ارتش پیش از این با حضور در استان خوزستان از مناطق سیل زده این استان و اقدامات قرارگاه عملیاتی ارتش برای مقابله با بحران سیل بازدید کرد و در ادامه نیز با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده گلستان به این استان سفر می‌کند.

گاز همه شهر و روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شد

حسن منتظر تربتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل گستردگی خطوط لوله سراسری شرکت ملی گاز پیش‌بینی می‌شد که این سیل‌ها ایجاد نگرانی کند که خوشبختانه آمادگی خیلی خوبی در همکاران بود ولی با این‌ حال در منطقه استان لرستان از جمله پل‌دختر، معمولان، دوره چگنی و غیره مشکلاتی برای خطوط لوله انتقال گاز پیش آمد.

وی افزود: با پیش‌بینی‌های که برای پل‌دختر شده بود با توجه به بسته بودن مسیر تلاش شد در منطقه خوزستان نیروهای کمکی آمدند و تجهیزات را آوردند و خوشبختانه توانستند کمتر از چهار ساعت ارتباط گاز را برقرار کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: شب گذشته تقریباً رفع نگرانی شد و گاز همه شهرها وصل شد، گاز منطقه معمولان کامل وصل شده و در دوره چگنی نیز گاز وصل است.

وی بیان کرد: سه روستا خالی از سکنه است که آب‌گرفتگی دارند و همین خاطر در راستای وصل گاز این روستاها اقدام نکردیم، در شهرهای پل‌دختر، معمولان، دوره چگنی اگر گاز جایی قطع‌ شده مردم حضور دارند و نیاز به اتصال است حتماً با سامانه 194 تماس بگیرند تا همکاران مراجعه کنند چون به لحاظ زیرساخت، ارتباط همه شهرها با شبکه گاز را برقرار کردیم.

سیلاب 55 میلیارد تومان به کشاورزی شهرستان کوهدشت خسارت زد

فرج‌علی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر خسارات قابل‌توجهی به زیربخش‌های کشاورزی شهرستان کوهدشت وارد کرده‌است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده اولیه و اطلاعات دریافتی میزان خسارات واردشده سیلاب شامل خسارت به محصولات زارعی گندم، جو، کلزا و محصولات باغی شامل انار، انجیر و انگور است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: سیلاب به ایستگاه‌های پمپاژ آب و کشاورزی در حاشیه رودخانه سیمره و سیاب خسارت‌زده و بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌ها شامل جاده‌های بین مزارع و ابنیه آن‌ها، کانال‌های آب، سدهای انحرافی و ذخیره آب از بین رفته، هم‌چنین احشام، دام، طیور و اماکن دامی در سیلاب دچار خسارت شده‌است.

وی بیان کرد: میزان کل خسارات سیلاب به زیربخش‌های کشاورزی شهرستان کوهدشت حدود 55میلیارد تومان است، کار آماربرداری پس از فروکش‌کردن آب در مناطق سیل‌زده را از پانزدهم فروردین توسط کارشناسان مجرب آغاز خواهیم کرد و انتظار داریم که بهره‌برداران خسارت‌دیده با کارشناسان ما همکاری کنند.

سیل 61 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی نهاوند وارد کرد

حسین خردمند ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در شهرستان نهاوند به هزار و 10 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان نهاوند خسارت وارد کرد.

وی افزود: با بارندگی‌های شدید اخیر که باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی شدید زمین‌های کشاورری شد بندهای آبخیزداری، محصولات زراعی، راه‌های ارتباطی بین مزارع، پل‌های کشاورزی، تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی و واحدهای دامی در شهرستان خسارت دیدند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند گفت: آبگرفتگی اراضی کشاورزی عمدتا به محصولات گندم، کلزا و چغندر در شهرستان خسارت وارد کرده است.

خردمند عنوان کرد: با توجه به حجم آبگرفتگی و جاری شدن سیل که در سطح بیش از یک‌هزار هکتار از اراضی شهرستان اتفاق افتاده میزان 61 میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان به وجود آمده است.

وی بیان کرد: در این بارش‌ها علاوه بر خسارت سنگین به زمین‌ها و محصولات زراعی، 15 واحد دامی در شهرستان نیز خسارت دیدند و البته برآورد میزان خسارت‌های سایر بخش‌های کشاورزی این شهرستان مانند شیلات و دامپروری ادامه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند ابراز کرد: تاکنون 16 پل بین روستایی در شهرستان که دچار آسیب و یا تخریب شده است، شناسایی شده اما هنوز خسارت آن اعلام نشده است و پس از تعیین میزان خسارت متعاقبا اعلام می‌شود.

خسارت سیل به شبکه برق ۶۷۰ روستا در لرستان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از خسارت سیل به شبکه برق ۶۷۰ روستا در لرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، همایون حائری با اشاره به خسارات سیل به شبکه برق رسانی ۶۷۰ روستای لرستان گفت: تاکنون برق ۴۴۷ روستا وصل شده و کار اتصال برق به مابقی روستاها ادامه دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کشور افزود: برآوردهای اولیه حاکی است، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به شبکه‌های توزیع برق در لرستان خسارت وارد شد.

انتقاد نماینده مردم بروجرد از ستاد بحران؛ تشکر از امدادرسانی سپاه و ارتش
نماینده مردم بروجرد در مجلس از ستاد بحران انتقاد کرد و گفت: از سپاه و ارتش به خاطر امدادرسانی در سیل تشکر دارم که اگر پای کار نمی‌آمدند وضعیت بروجرد هم کمتر از بقیه شهرستان‌های استان نمی‌شد.

عباس گودرزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چرا مدیریت بحران را مقابله با آثار بعد از بحران تعریف می‌کنیم؟ باران رحمت الهی چرا باید به ما آسیب بزند؟ این برآمده از سوءتدبیرها و تعریف غلط از مدیریت بحران است، در مجلس حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ وزیر کشور باید بگوید که اعتبارات مدیریت بحران چگونه توزیع می‌شود.

وی افزود: از فرماندار، امام‌جمعه و دستگاه‌های اجرایی بروجرد تشکر می‌کنم، اگر شهرستان بروجرد زحمتی برای استاندار لرستان نداشته به‌این معنا نیست که در بروجرد خبری نبوده، مسئولان پای کار بودند و از جان مایه گذاشتند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس عنوان کرد: چرا شهرستان بروجرد آنقدر باید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد؟ چرا در این شهرستان و پس از عمر 40 ساله و دستاوردهای بسیار بزرگ انقلاب ما یک سد در بروجرد نداریم؟ چرا سد گله‌رود به بهانه‌های واهی باید از دست ما خارج شود و اعتبارات قطره‌چکانی به سد آبسرده بدهند؟ سد شهید بروجردی را به‌همت استاندار، مساعدت وزیر وقت و پیگیری‌های مستمر از توقف خارج کردند.

وی بیان کرد: سد گله‌رود اگر احداث می‌شد دورود و خوزستان تا این اندازه آسیب نمی‌دید و این همه سرمایه استراتژیک ما از کف نمی‌رفت، خواهش داریم که پیش از بحران نیز فکری به‌حال شهرستان بروجرد داشته باشید.

گودرزی گفت: نهر محوری در دشت سیلاخور بروجرد وجود دارد که 25سال پیش لایروبی شده اگر این اقدام می‌شد کشاورزان دشت سیلاخور آسیب نمی‌دیدند، وقتی سرمایه‌ و زندگی خانواده‌ای در سیلاب از دست رفت مهم نیست که زندگی خودش یا کل شهرستانی از دست برود، اگر در رسیدگی و دعوت از مسئولان ملی و حضور مدیران استانی زحمتی ایجاد نکرده‌ایم اما در توزیع امکانات و اعتبارات درخواست داریم که نام بروجرد هم آورده شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: ما 540کیلومتر راه روستایی داریم که 420 کیلومتر آن برف‌گیر است، 128کیلومتر راه اصلی با سه لودر، سه گریدر داریم که از همین‌ها دو دستگاه از رده خارج است، ما امکانات نداریم؛ تشکر از سپاه و ارتش دارم که اگر پای کار نمی‌آمدند وضعیت بروجرد هم کمتر از بقیه شهرستان‌های استان نمی‌شد.

گودرزی اظهار داشت: برای زیرساخت‌ها و سدها باید فکری شود، لایروبی را در دستور کار جدی قرار دهیم، به کشاورزان بروجرد که خسارت دیدند توجه ویژه شود، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد توجه باشد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس عنوان کرد: درخواست داریم که مجمع نمایندگان و استاندار با رئیس‌مجلس و معاون اول رئیس‌جمهور در تهران جلسه داشته باشند و اقدام به‌عمل بیاید.

ابراز خرسندی روحانی از تدابیر یک استاندار در مدیریت بحران
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار زنجان از تدابیر وی به منظور پیش بینی شرایط و اندیشیدن تدابیر لازم ابراز خرسندی کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار زنجان از تلاش وی و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان به منظور پیش بینی شرایط و اندیشیدن تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارت‌های جانی و مالی ناشی از بارش‌های اخیر، ابراز خرسندی کرد.

وی در تماس تلفنی ضمن قدردانی از زحمات استاندار و مدیران استان، از همراهی و همکاری مردم استان زنجان با مسئولان استان تشکر کرد.

رئیس‌جمهور همچنین بابت تلاش‌های آیت الله خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و فتح الله حقیقی، استاندار زنجان و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در اندیشیدن تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارت‌های جانی و مالی ناشی از بارش‌های اخیر، ابراز خرسندی کرد.

در این تماس تلفنی استاندار زنجان گزارشی از آمادگی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌های تابعه به رئیس جمهوری ارائه کرد.

گفتنی است استاندار زنجان طی یک هفته گذشته با سفر‌های متعدد خود به شهرستان‌های مختلف استان از نزدیک به بررسی وضعیت مسیل‌ها مناطق سطح استان پرداخته و دستورات لازم را برای مقابله با خسارت‌ها صادر کرده است.

کاهش حجم آب در مناطق سیل‌زده/روند کمک‌رسانی سرعت بیشتری گرفته است

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: پس از تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس و سایر نیروهای امدادی، حجم آب در بسیاری از مناطق سیل‌زده کاهش یافته است.

سردار حسن کرمی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان گفت: پس از تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس و سایر نیروهای امدادی و همکاری خوب مردم، حجم آب در بسیاری از مناطق سیل‌زده کاهش یافته و روند کمک‌رسانی سرعت بیشتری گرفته است.

وی نقش یگان ویژه را در برقراری امنیت و خدمت‌رسانی به مردم اساسی دانست و ادامه داد: پس از وقوع حادثه سیل که در بخش‌هایی از استان گلستان رخ داده است، کارکنان یگان ویژه از همان ساعات اولیه با تمام توان در محل حادثه حضور پیدا کردند و مشغول کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده شدند.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با اشاره به خدمات نیروهای یگان ویژه که عبارتند از خدمات بهداشتی، تغذیه‌ای و مهندسی است، تصریح کرد: کانکس‌های ارائه خدمات تغذیه‌ای همچون پخت و توزیع نان صلواتی بین مردم، به‌کارگیری از خودروی مکنده آب جهت تخلیه منازل گرفتار در سیل و همچنین توزیع اقلام و خواروبار بین مردم از دیگر اقدامات یگان ویژه بوده است.

وی با تاکید بر حضور یگان ویژه در کنار مردم خاطرنشان کرد: برقرای امنیت و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده مهم‌ترین هدف یگان ویژه است که بحمدالله این مجموعه به عنوان خادم مردم با تمام وجود برای رفع مشکلات ناشی از سیلاب و مردم حادثه‌دیده نیز تلاش خواهد کرد.

بیمارستان صحرایی نیروی زمینی ارتش در پلدختر مستقر شد

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران از استقرار بیمارستان صحرایی نیروی زمینی ارتش مجهز به اتاق عمل و تجهیزات دارویی و درمانی و اورژانس در شهرستان پل دختر خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر شاهین تقی خانی با اعلام این خبر، افزود: در کنار این بیمارستان صحرایی که در محل خیابان امام جنب پل شهدای این شهرستان مستقر شده است؛ سه اکیپ درمانی سیار نیروی زمینی ارتش نیز شامل سه دستگاه آمبولانس، سه نفر پزشک، سه نفر پرستار و سه نفر بهیار همراه با تجهیزات دارویی به صورت متحرک در استان لرستان مشغول امدادرسانی به مردم مناطق سیل زده این استان هستند.

سخنگوی ارتش تصریح کرد: سامانه تهیه و پخت غذای گرم و آشپزخانه سیار نیروی زمینی ارتش نیز با استقرار در شهرستان پل دختر، در هر وعده 10 هزار پرس غذای گرم آماده و در بین مردم سیل زده این منطقه توزیع می کند که تا امروز بیش از 50 وعده (50 هزار پرس غذا) توزیع شده است.

تقی خانی گفت: نیروی هوایی ارتش نیز طی شب گذشته تا ظهر امروز با سه سورتی پرواز توسط هواپیماهای ترابری سی 130 و بوئینگ 707 خود، میزان 41 تن بار شامل محموله کمک های مردمی و هلال احمر از قبیل چادر، پتو، چکمه، آب معدنی، مواد شوینده، مواد غذایی کنسروی و نان بسته شده را از طریق پایگاه شکاری شهید لشگری مهرآباد به مناطق سیل زده ارسال نموده است.

سخنگوی ارتش افزود: از روز گذشته تا ظهر امروز بالگردهای هوانیروز نیز با بیش از 180 سورتی پرواز اقلام مورد نیاز مردم در شهرهای پل دختر، معمولان، دورود، نورآباد، ماژین و دیگر مناطق سیل زده استان لرستان را توزیع کردند.

تقی خانی در پایان اظهارکرد: هواپیمای اف 27 و بالگردهای 212 نیروی دریایی نیز همراه با تکاوران، غواصان و تجهیزات مورد نیاز با 16 قایق عملیاتی خود در اهواز مستقر شدند.

بررسی واریانت جایگزین جاده پلدختر/مشکل ارتباطات تا غروب حل می‌شود
نماینده تام الاختیار استاندار لرستان در پلدختر با اشاره به بررسی احداث واریانت جایگزین جاده پلدختر- خرم آباد گفت: وزیر ارتباطات قول داده اند تا غروب مشکل حوزه ارتباطات پلدختر حل شود.

احمد مرادپور در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از دیشب تا الان چندین جلسه تشکیل شده که ثمرات خیلی خوبی در امدادرسانی و تسریع در عملیات عمرانی داشته است، اظهار داشت: کل پلدختر به ۸ منطقه تقسیم شده و هر منطقه برای امدادرسانی به یک استان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه الان هم جلسه شورای تأمین است و استاندار حضور دارند و‬ تا شب هم می‌مانند تا کار روی غلتلک بیفتد، تصریح کرد: قول داده‌اند آب پلدختر تا غروب وصل شود، کار سخت است اما امیدواریم تا غروب انجام شود.

نماینده تام الاختیار استاندار لرستان در پلدختر یادآور شد: ‬توانستیم ۴ نانوایی را در پلدختر فعال کنیم، یک پمپ بنزین سیار نصب کرده‌ایم و گروه ارزیاب از صبح شروع به ارزیابی خسارت‌ها کرده است.

مرادپور با اشاره به اینکه جاده پلدختر به خرم آباد یک جاده کوهستانی بود که یک سمتش به رودخانه و یک سمتش به دامنه کوه برخورد می‌کرد، ‬تقریبا به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است، افزود: ‬ معاونین وزیر راه از دیروز وارد استان شده‌اند و دارند واریانت های جایگزین جاده پلدختر را بررسی می‌کنند و امشب آخرین تصمیم را در این رابطه می‌گیریم؛ آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران نیز صبح خودشان را به لرستان رساندند و کارها را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه آقای جهرمی وزیر ارتباطات نیز در پلدختر تشریف دارند، خودشان شخصاً دارند کار را پیگیری می‌کنند، قول دادند اشکالات ارتباطات تا غروب برطرف شود، البته تجهیزات‬ ارتباطاتی کاملاً از بین رفته است، تصریح کرد: وزیر ارتباطات به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در استان هستند و سایر موارد را پیگیر هستند، ‬ فعلاً بررسی‌های میدانی انجام می‌شود و مصوبات جلسه غروب مهم است.

نماینده تام الاختیار استاندار لرستان در پلدختر یادآور شد: یک کار فوری برگرداندن آرامش به مردم و دوم کار زیربنایی است تا ‬اگر سیل دوباره تکرار شد خسارت‌ها اینچنین وسیع نباشد.

ناجا محدودیتی برای اعزام نیرو به مناطق سیل‌زده ندارد
فرمانده ناجا گفت: نیروی انتظامی هیچ محدودیتی در اعزام نیرو برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ندارد.

سردار "حسین اشتری" در دیدار با مردم شهرستان پلدختر و کارکنان انتظامی مستقر در این شهر با تاکید براینکه به هیچ عنوان موارد اعلام شده مبنی بر ناامنی قابل قبول نیست، اظهار کرد: نیروی انتظامی هیچ محدودیتی در اعزام نیرو برای امدادرسانی به مناطق سیل زده ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای پلیس اعم از یگان‌های ویژه، راهور و انتظامی باید با یک مشخصه خاص برای همه مردم قابل رویت باشند تا شهروندان با دیدن آن احساس امنیت کنند.

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه با عوامل مخل نظم و امنیت قاطعانه برخورد می‌شود، عنوان کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای امدادرسانی به هموطنان در مناطق سیل‌زده استفاده شود چرا که مردم در اولویت اول نیروی انتظامی هستند.

سردار اشتری با بیان اینکه به امید خداوند تمامی مشکلات حل خواهد شد، گفت: باید وقوع این حادثه طبیعی را به عنوان یک آزمایش الهی قلمداد کرد.

فرمانده نیروی انتظامی، رضایتمندی مردم را بزرگترین سرمایه اجتماعی برای ناجا اعلام و افزود: ما تا آخرین لحضه در کنار مردم هستیم.

گفتنی است مردم شهرستان پلدختر در دیدار با سردار "حسین اشتری" فرمانده ناجا ضمن تقدیر و تشکر از زحمات پلیس، خواستار انتقال خواسته‌های آنان به گوش مسئولان کشوری شدند.

امدادرسانی بالگردهای ارتش به سیل زدگان آق قلا و گمیشان

فرمانده هوادریای ارتش گفت: بالگردهای ما در دو هفته اخیر از صبح تا غروب به طور مداوم به امدادرسانی مردم سیل زده مناطق آق قلا و گمیشان پرداختند.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار دوم منصور روح الامینی با اشاره به امدادرسانی ارتش به مناطق سیل زده، گفت: ۴ فروند هواپیمای اف ۲۷ و بالگردای بی ۲۱۲ به همراه تکاوران، غواصان، تجهیزات امداد و نجات و ۱۶ قایق برای کمک رسانی به اهواز اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این تجهیزات در اهواز مستقر هستند، ادامه داد: تجهیزات مورد اشاره در حال کمک رسانی به مردم سیل زده استان‌های خوزستان و جنوب لرستان هستند.

روح الامینی با بیان اینکه بنا به نیاز ستاد مدیریت بحران در هر نقطه‌ای امدادرسانی می‌کنیم، افزود: تجهیزات هوادریای نداجا در اهواز مستقر شده و از آن استان امدادرسانی‌ها مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به امدادرسانی‌های صورت گرفته در استان گلستان، افزود: دو فروند بالگردای بی ۲۱۲ به مدت ۱۳ روز در مناطق سیل زده مستقر و ۷۵ ساعت پرواز و ۱۸۰ سورتی پرواز انجام دادند.

روح الامینی با بیان اینکه بالگردهای هوادریای نیروی دریایی ارتش موادغذایی، آب و کمک‌های لازم را به مناطق سیل زده انتقال دادند، اضافه کرد: بالگردهای ما طی این مدت از طلوع آفتاب تا غروب خورشید به طور مداوم به امدادرسانی مردم سیل زده مناطق آق قلا و گمیشان پرداختند.

وی به اقدام بارز هوادریای نیروی دریایی ارتش در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: انتقال لوازم و تجهیزات شناور توسط وسائل پروازی برای اولین بار بود که به مناطق سیل زده انجام شد.

فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش ادامه داد: قایق‌های امداد و نجات برای اولین بار با سریع‌ترین حالت ممکن توسط هواپیمای اف ۲۷ و بالگردهای‌ای بی ۲۱۲ به مناطق سیل زده استان گلستان اعزام شدند.

افزایش خدمات رسانی پلیس به سیل‌زدگان در کنار سایر نهادها

جانشین معاونت عملیات ناجا با تاکید بر تشدید خدمات رسانی پلیس در مناطق سیل‌زده کشور در کنار اقدامات سایر نهادها گفت: ۵۰ درصد اقتدار پلیس به انضباط ظاهری کارکنان و تجهیزات بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، سردار بهمن امیری مقدم در سفر به استان ایلام و در جمع فرماندهان و مسئولان انتظامی این استان اظهار کرد: امروز در نیروی انتظامی، لباس عزت و افتخار خدمت رسانی به مردم بر تن همه است و باید برای سربلند بیرون آمدن از این امتحان بزرگ امانتدار خوبی باشیم.

وی در ادامه به خسارت‌های سیل اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: بارش‌های سیل آسای چند روز اخیر در سراسر کشور فارغ از آسیب‌ها و خسارت‌های سنگین آن، همدلی، ایثار و روحیه جهادی ملت بزرگ ایران را یکبار دیگر نشان داد.

جانشین معاون عملیات ناجا با تاکید بر حفظ آمادگی کامل یگان‌های درگیر در مناطق سیل زده کشور خاطرنشان کرد: باید بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، به دنبال رفع کاستی‌ها باشیم و زیرساخت‌ها را درست نماییم و خدمت را برای مردم مضاعف کنیم.

سردار امیری مقدم همچنین بر تشدید خدمات رسانی پلیس در مناطق سیل‌زده استان در کنار سایر نهادها تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات خوب رده‌های انتظامی استان ایلام در مأموریت تعطیلات نوروز ۹۸، گفت: چیزی که می‌تواند موفقیت رده‌های پلیس را ارتقا دهد، رفع نواقص است.

جانشین عملیات ناجا با تاکید بر اینکه باید با کار و فعالیت مضاعف، نظم را در جامعه بیش از پیش حاکم کنیم، یادآور شد: ۵۰ درصد اقتدار پلیس به انضباط ظاهری کارکنان و تجهیزات آنان بستگی دارد.

گاز همه شهرهای استان لرستان وصل شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تکمیل فرایند اتصال گاز شهرهای دوره، چگنی و معمولان در استان لرستان خبر داد و گفت: به این ترتیب، اکنون به جز چند روستا که با آبگرفتگی شدید و تخریب مواجه شده اند، گاز تمام شهرها و روستاهای استان لرستان وصل شده است.

به گزارش ایسنا، حسن منتظر تربتی در تشریح جزئیات عملیات اتصال گاز در شهرهای یادشده گفت: با وجود آب‌گرفتگی شدید، گاز شهر معمولان و ۲۲ روستای آن تا ساعت ۱۸ روز ۱۴ فروردین و گاز شهرهای دوره و چگنی و روستاهای آنها نیز تا ساعت یک بامداد امروز (۱۵ فروردین) وصل شد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز گاز بخش شرقی پلدختر با گرفتن انشعابی از خط ششم سراسری گاز وصل و مشکل قطعی گاز ۴ هزار مشترک این بخش رفع شده بود، ادامه داد: همچنین با تمرکز بر روستای سراب حمام به عنوان بزرگترین روستای استان لرستان با پنج هزار مشترک گاز، تاکنون گاز دو هزار مشترک وصل شده و گاز باقی مشترکان نیز تا ساعتی دیگر وصل خواهد شد.

بر اساس این گزارش به نقل از وزارت نفت، تربتی با بیان اینکه کارکنان شرکت ملی گاز ایران به ویژه همکاران این شرکت در گاز استان لرستان به منظور برقراری مجدد جریان گاز در شهرهای سیل زده این استان در حداقل زمان ممکن، تلاش بی وقفه‌ای داشتند، خاطرنشان کرد: بخش غربی پلدختر و حدود پنج روستای شهر معمولان، معدود مناطقی است که به دلیل حجم قابل توجه آب‌گرفتگی و تخریب‌های پیش آمده، هنوز امکان وصل گاز در آنها فراهم نشده و امیدواریم با رفع مشکلات، قطعی گاز این مناطق نیز به زودی رفع شود.

۴ شهر خوزستان در معرض سیل قرار دارند/ سیل کرخه تا فردا به حمیدیه می‌رسد

به گزارش فارس، معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: چهار شهر خوزستان در معرض سیل قرار دارند و سیلاب حمیدیه، عبدالخان، شیبان و کارون را تهدید می کند.

حمیدرضا لشکری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: احتمال آب‌گرفتگی روستاهای پایین‌دست عبدالخان و بالادست حمیدیه در اثر افزایش دبی رودخانه کرخه وجود دارد.

وی با بیان اینکه افزایش دبی رودخانه دز، شهرهای شیبان و کارون را در معرض خطر سیلاب قرار داده است، گفت: افزایش خروجی سد کرخه در روزهای اخیر، پس از شوش، امروز در عبدالخان خود را نشان داد و دبی این رودخانه در عبدالخان به 676 مترمکعب در ثانیه رسید.

لشکری گفت: سیل کرخه تا فردا به حمیدیه می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود روستاهای خسرج و اطراف آن (حویش یک و 2، آلبوعبید و حلاف) در بالادست حمیدیه، دچار آب‌گرفتگی شوند؛ به همین دلیل باید این روستاها تخلیه شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: جریان رودخانه کارون در پی افزایش خروجی سد دز افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که شهر شیبان و جنوب اهواز (روستاهای شهرستان کارون) دچار آب‌گرفتگی شود.

موضوع شکستن سد منیخ در خرمشهر منتفی شد

به گزارش مهر،  فرماندار ویژه آبادان از منتفی شدن موضوع شکستن سد منیخ در خرمشهر و سرریز آب کارون به بهمنشیر در آبادان خبر داد.

سیدزین العابدین موسوی گفت: اجازه نمی‌دهیم به جز از طریق پمپ‌های کنترل شده، آب اضافه‌ای به بهمنشیر برسد.

وی با تاکید بر اینکه هر تصمیمی باید با هماهنگی شورای بحران شهرستان آبادان انجام شود، افزود: در آخرین تماسی که امروز با استاندار خوزستان و مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان داشتم موضوع شکستن سد منیخ منتفی شد.

وی با بیان اینکه مردم آرامش خود را حفظ کنند، اظهار کرد: آبادان آرام است، تنها باید هوشیارانه منتظر ته مانده‌های سیلاب‌های بالادست باشیم که کنترل شده است.

 پیشتر معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده بود که به زودی مسیر گذر آب کارون به سمت بهمنشیر در محل بوزه کعبی خرمشهر برای کاهش خطرات سیلاب به وسیله تجهیزات ملی حفاری باز می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان خوزستان اعلام کرد: بررسی نقشه‌های پیش یابی نشان دهنده فعالیت متناوب سامانه بارشی از اواخر جمعه لغایت اوایل دوشنبه هفته آینده می‌باشد. طی این مدت وقوع بارش‌های رگباری گاهی همراه با تگرگ در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های ورودی به استان خوزستان، همراه با رعدوبرق، بعضاً وزش باد قابل ملاحظه و تندباد لحظه‌ای در استان مورد انتظار است. شمال خلیج فارس نیز طی این ایام مواج خواهد بود.

بیشترین شدت بار‌ها طی اواخر جمعه تا اواسط روز شنبه پیش بینی می‌شود، بیشترین حجم بارش‌ها نیز در مناطق شمال غربی، شمال، شمال شرقی و شرقی استان شامل حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون است.
 
شکسته شدن سیل بند نخست روستای غزاویه

روستای غزاویه شهرستان کارون که در ۱۵ کیلومتری اهواز قرار دارد به علت شکستگی در قسمت اول سیل‌بند آب وارد بخشی از زمین‌های زراعی شده که تقریبا تا ۱۲ ساعت پیش خشک بودند.

در حال حاضر تقریبا به عمق ۴ متر این منطقه زمین‌های این منطقه دچار آبگرفتگی شدند و مردم مشغول بستن سیل بند دوم هستند تا آب وارد بخش‌های دیگر زمین‌های زراعی، نخیلات و منازل روستاییان نشود.

بین روستا تا سیل‌بند حدود یک کیلومتر فاصله است و اگر سیل‌بند احداث نشود امکان ورود آب به روستا وجود دارد.

استاندار تهران: فرونشست زمین در دشت ورامین تا ۳۵ سانتی‌متر؛ ورودی سدلتیان به سد ماملو افزایش می‌یابد
استاندار تهران با اشاره به فرونشست زمین در دشت ورامین تا ۳۵ سانتی‌متر به سبب خشکسالی‌های پیاپی گفت: ورودی سدلتیان به سد ماملو را افزایش می‌دهیم تا هم سفره‌های آب زیرزمینی تقویت شوند و هم از فرونشست زمین جلوگیری شود.

به گزارش تسنیم، انوشیروان محسنی بندپی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه شرایطی فراهم شد که تاکنون هیچ‌گونه تلفات انسانی را در استان و شهر تهران ناشی از نزولات جوی نداشتیم اظهار داشت: روددره‌های شهر تهران باید به صورت علمی ساماندهی شوند و با آبخیزداری که در بالادست این روددره‌ها صورت می‌گیرد احتمال باران‌های سیل‌آسا را کمتر کنیم.

وی ادامه داد: خطرپذیری بیشتر در روددره‌های شمال تهران بود که لایروبی نهر‌ها و پاکسازی روددره‌ها انجام شد همچنین معتادان متجاهر دره فرحزاد به نقاط ایمن منتقل شدند، البته خسارت‌های مالی در جاده‌ها، زیرساخت‌ها و پل‌ها در شمیرانات و لواسان رخ داد که قابل جبران است که آب ۱۰ روستا در منطقه کن و سولقان قطع شده که به زودی وصل می‌شود گاز در منطقه رودبارقصران نیز قطع شد که خوشبختانه اکنون وصل شده است.

استاندار تهران همچنین عنوان کرد: اکنون ظرفیت خالی سدکرج ۹۰ میلیون مترمکعب است ضمن اینکه ۲۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد لتیان و بیش از نیمی از ظرفیت سد طالقان را نیز خالی نگه داشتیم تا بتوانیم بارندگی‌های اردیبهشت وآب شدن برف‌ها را مدیریت کنیم همچنین حوضچه‌های شن و ماسه در جنوب غربی و غرب استان تهران به عنوان ذخیرگاه‌های طبیعی آب استفاده شد که البته در مورد ایمن‌سازی آن‌ها نیز اقدام شد.

محسنی بندپی تأکید کرد: میزان حجم و دبی رودخانه‌های شادچای، سیاه آب و سالور که از شعبات رودخانه کرج در استان تهران هستند کاملا تحت مدیریت و کنترل است و نگرانی وجود ندارد که هم ذخیرگاه آبی است و هم برای جلوگیری از سیلاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مورد فرونشست زمین گفت: نشست زمین در شهر تهران به دلیل خشکسالی‌های پیاپی ظرف ۲۰ سال اتفاق افتاده است و اگر سطح آب سفره‌های زیرزمینی بالا باشد شاهد فرونشست نخواهیم بود.

استاندار تهران بیان کرد: بر اساس برآورد‌ها در بعضی نقاط استان از جمله دشت ورامین تا ۳۵ سانتی‌متر فرونشست زمین را داشتیم که باید با تقویت سطح سفره‌های زیرزمینی از گسترش این پدیده جلوگیری کرد.

محسنی بندپی در پایان خاطرنشان کرد: قصد داریم تا ورودی سدلتیان به سد ماملو را افزایش دهیم تا هم سفره‌های آب زیرزمینی در شهر‌های جنوب شرق استان تقویت شوند و هم از فرونشست زمین جلوگیری شود.



راه دسترسی گمیشان- بندر ترکمن باز شد

سردار مهدی فرجی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به استقرار گروه رزمی مهندسی ۴۳ امام علی سپاه همدان در منطقه سیل‌زده لرستان اظهارداشت: به دستور فرمانده کل سپاه این یگان رزمی مهندسی امکانات خود شامل ۴ بیل مکانیکی، ۲ بلدوزر، ۱۰ کمپرسی، یک دستگاه گریدر و تانکر آب و سوخت‌رسان را در منطقه مستقر کرده است.

وی با اعلام اینکه گروه رزمی مهندسی ۴۳ امام علی استان همدان در قالب دو گردان راه سازی و استحکامات به همراه فرمانده و دیگر عوامل اجرایی‌اش در حال خدمت‌رسانی به مردم لرستان هستند، افزود: این گروه در تلاش است در مناطق سیل زده به ویژه منطقه پل دختر مسیر‌ها را بازگشایی کرده و یا راه سازی کنند.

جانشین فرمانده سپاه همدان با اعلام اینکه این گروه در روز‌های گذشته که شهرستان ملایر شاهد بارش‌های بسیار بود نیز توانست خدمات ارزنده‌ای را به مردم ارائه دهد، عنوان کرد: در منطقه سیل زده گومیشان نیز خدمت‌رسانی به مردم منطقه ادامه داشته و توزیع امکانات به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: با هماهنگی قراه گاه خاتم الانبیا (ص) عملیات تخلیه آب در منطقه گومیشان در حال انجام است توانسته‌ایم راه دسترسی این منطقه به بندر ترکمن را ایجاد کنیم به گونه ای‌که از روز گذشته ارتباط زمینی این دو منطقه برقرار شده است.

فرجی از اعزام فوری دو کامیون شامل مواد عذایی لوازم بهداشتی و دیگر امکانات ضروری از سوی استان همدان به منطقه سیل زده پل دختر خبر داد و گفت: سپاه همدان توانست ۳۵ تن کنسرو که توسط سازمان اتکا خریداری شده بود را به منطقه سیل زده لرستان منتقل کرده و به دست مردم برساند.

وی از ساخت پل‌های شناور توسط سپاه همدان در منطقه سیل زده پل دختر خبر داد و تصریح کرد: سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در تلاش است یا یک نانوایی و آشپزخانه سیار با امکانات کامل نیز در منطقه سیل زده پل دختر مورد یا مناطق مورد نظر مسئولان لرستان راه‌اندازی کند تا بخشی از نیاز‌های مردم منطقه تامین شود.

جانشین فرمانده سپاه همدان با تاکید کرد: گردان رزمی مهندسی ۴۳ امام علی (ع) استان همدان حسب تدبیر فرماندهی کل سپاه تا زمانی که بحران در منطقه سیل زده لرستان پایان نیابد و مردم به حضور آن‌ها نیاز داشته باشند در منطقه حاضر خواهند بود.

وی با بیان اینکه بخشی از امکانات مهندسی سپاه همدان برای سد سازی به منطقه خوزستان ارسال شده است، عنوان کرد: بخش دیگری از امکانات مهندسی سپاه همدان نیز در منطقه قلعه جوع شهرستان فامنین در حال بازسازی منطقه و برطرف کردن مشکلات مردم است.

سامانه بارشی لرستان را فرا می‌گیرد

محمدناصر هاشمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از صبح روز جمعه لغا‌یت ساعاتی از روز یکشنبه سامانه بارشی آسمان استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به‌تناوب و با شدت و ضعف برای نقاط مختلف استان سبب ابرناکی، بارش باران همراه با رعدوبرق و نیز وزش باد قابل‌ملاحظه تا نسبتاً شدید می‌شود.

وی افزود: برای مناطق سردسیر استان (شمال و شرق)، ارتفاعات و گردنه‌ها رگبار پراکنده برف و برای مناطق گرمسیر و مستعد ریزش تگرگ را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان عنوان کرد: بر اساس مدل‌های بارشی و نیز ماهیت متغیر رگبار‌های بهاری، مقادیر بیشینه بارش برای جمعه‌شب تا بعدازظهر شنبه برای شهرستان‌های (دلفان، کوهدشت، رومشکان، دوره چگنی، پل‌دختر، خرم‌آباد، دورود و شهر شول‌آباد) آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود.

برق ۳۰۹ روستای لرستان هنوز قطع است

فریدون خودنیا در جلسه ستاد بحران لرستان اظهار داشت: سیلاب‌های اخیر در ۲ مرحله خسارت سنگینی به شبکه توزیع برق استان وارد کرد و براساس برآوردی که انجام شده شبکه توزیع برق تاکنون بیش از ۳۸ میلیارد تومان خسارت‌دیده که بخش عمده آن مربوط به شهرستان پلدختر بوده‌است.

وی افزود: از مجموع ۶۹۰ روستایی که در جریان این سیلاب، دچار قطعی برق شده بودند، برق ۳۸۱ روستا وصل‌شده، ولی هنوز ۳۰۹ روستا بدون برق است که شاید تا آخر شب ۲۰ تا ۲۵ روستا را برق‌دار کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان عنوان کرد: شهر معمولان برق‌دار شده و ۷۰ درصد برق پایدار شهر پلدختر را هم تأمین کردیم که متوسط ۳۰ درصد باقی‌مانده را هم در مدار آورده‌ایم و از این به بعد باید خانه‌به‌خانه بگردیم و اکیپ‌های اجرایی زیادی را مستقر کنیم تا در مدت مشخصی برق آن ۳۰ درصد باقی‌مانده هم وصل شود.

وی بیان کرد: مسئله این است که اول باید گل‌ولای موجود در کوچه و منازل پاک‌سازی و خشک شود تا بتوانیم برق ایمنی را برای منازل وصل کنیم.

عملیات تخلیه آب از منازل مسکونی گمیشان

علی قره‌باغی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با تشریح اقدامات سپاه همدان در منطقه سیل زده گمیشان اظهار داشت: به دلیل حضور یکپارچه و مشارکت بالای مردم منطقه در انجام کارها، فعلا نیازی به ارسال نیرو به این منطقه احساس نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک گروه جهادی به همراه گروهی از کارشناسان بسیج سازندگی سپاه همدان برای ارزیابی و انجام دیگر کار‌های مهندسی در منطقه مستقر هستند، افزود: خوشبختانه در دو روز گذشته مقداری از آب سیلاب فروکش کرده است که در صورت ادامه داشتن این روند، فردا عملیات تخلیه آب از منازل مسکونی مردم را آغاز کنیم.

مسئول بسیج سازندگی سپاه همدان با اعلام اینکه برای تخلیه آب از منازل مردم به پمپ‌های تخلیه آب و کف کش احتیاج داریم ابراز کرد: از مردم می‌خواهیم علاوه بر کمک به سپاه همدان برای تامین مواد غذای کنسروی، وسایل بهداشتی و دیگر موارد ضروری، کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۵۱۵۱۸۱۸۰۸۶۰۱۱ بانک سپه به نام حوادث غیرمترقبه سازمان بسیج و شماره حساب ۱-۱۱۵۰۴۵۴۵-۳۵-۳۸۱۰ بانک انصار حوادث غیرمترقبه سپاه انصارالحسین (ع) واریز کنند.

وی با اشاره به اینکه با فروکش کردن آب در منطقه سیل زده گمیشان کار کارشناسی برای بررسی وضعیت منازل آغاز می‌شود، عنوان کرد: هم اکنون استقبال گروه‌های جهادی استان همدان برای اعزام به منطقه و آغاز کار‌های عمرانی بسیار به بالاست به گونه‌ای که ما آمادگی داریم امروز ۲۰ گروه جهادی را به منطقه اعزام کنیم.

قره‌باغی با بیان اینکه علاوه بر منطقه سیل زده گمیشان، گروه رزمی مهندسی ۴۳ امام علی (ع) سپاه همدان نیز برای باز کردن معبر و مسیر ارتباطی در منطقه پل دختر لرستان مستقر است، گفت: با بهبود شرایط در منطقه سیل زده گمیشان، امکان دارد بخشی از توان مهندسی و امکانات خود به منطقه سیل زده لرستان منتقل کنیم چرا که وضعیت این منطقه بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه سپاه همدان وظیفه دارد علاوه بر کمک‌رسانی به منطقه گمیشان و لرستان، در خود استان نیز به یاری مردمی که در روز‌های گذشته به دلیل بارندگی بسیار، منازلشان دچار آسیب شده است خدمت‌رسانی کند، مطرح کرد: در حال حاضر با انجام کارشناسی‌های اولیه در روز‌های گذشته مشخص شده، بیشترین آسیب‌ها مربوط به نهاوند، تویسرکان، ملایر، اسدآباد، بخش‌هایی از کبودراهنگ، تعداد محدودی روستا در فامنین و برخی روستا‌های بالادستی شهر مریانج همدان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه همدان با تاکید براینکه وظیفه ما خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: در روز‌های آینده آمار دقیق منازل تخریب شده و نیازمند بازسازی در استان را اعلام می‌کنیم.

۱۰۰ روستا در پلدختر بدون راه دسترسی و دچار قطعی برق

خودنیا گفت: در حال حاضر ۱۰۰ روستا را در شهرستان پلدختر بدون برق داریم که راه دسترسی ندارند و به‌محض بازگشایی راه‌ها، عملیات برق‌رسانی را شروع می‌کنیم.

وی بیان کرد: ۱۲۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ضعیف و بیش از ۵۰ دستگاه پست هوایی هم در شهرستان پلدختر تخریب شده که بازسازی آن‌ها نیازمند بودجه زیاد و زمان زیادی است، ولی ما با اکیپ‌هایی که گماشته‌ایم سعی می‌کنیم این کار را در اسرع وقت انجام دهیم.

خودنیا با بیان اینکه ما در شهرستان چگنی توانستیم برق هر دو شهر دوره و ویسیان را به‌طور کامل تأمین کنیم، گفت: در شهرستان چگنی ۷۰ روستای بدون برق داریم، ۳۰ کیلومتر شبکه تخریب شده و برخی روستا‌ها هم راه دسترسی ندارند که اگر باز شود تأمین برق را برای روستا‌ها انجام خواهیم داد.

وی افزود: در شهرستان خرم‌آباد هم تعداد ۱۵۰ روستا بدون برق داریم، ولی روستا‌های جنوب شهر خرم‌آباد را برق‌دار کردیم و شهر هم برق‌دار شده، اما الان ۷۰ روستا راه ارتباطی ندارند و ما هنوز از میزان خسارت‌هایی که به آن‌ها وارد شده اطلاعی نداریم و منتظر بازگشایی راه‌ها هستیم تا در اسرع وقت کار خود را شروع کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان عنوان کرد: شهرستان الیگودرز هم خسارت زیادی دید و در حال حاضر ۳۵ روستای بدون برق دارد که راه ندارند و تلاش می‌کنیم تا برق این شهرستان هم وصل شود.

وی بیان کرد: شهرستان بروجرد ۲۲ روستای بدون برق داشت که این روستا‌ها به‌طور موقت برق‌دار شدند، ولی برای بازسازی نیاز به اعتبار داریم. در شهرستان درود فقط ۲ روستا بدون برق است، مابقی ۱۷ روستایی که داشتیم به‌طور موقت برق‌دار شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان خاطرنشان کرد: در شهرستان نورآباد از مجموع ۱۳۰ روستایی که راه هم ندارند، ۳۵ روستای بدون برق داریم.

امدادرسانی هلال‌احمر به ۴۶۱۵ خانوار لرستانی

صارم رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای امسال و در پی سیلاب‌های اخیر جمعیت هلال‌احمر لرستان به بیش از چهار هزار و ۶۱۵ خانوار امدادرسانی کرده است و بیش از ۱۲ هزار نفر در سیلاب‌های اخیر نیز اسکان اضطراری داده شدند.

وی افزود: در این عملیات‌ها ۴۷۹ پرسنل و داوطلب به‌کارگیری شد، همچنین ۲۳ دستگاه آمبولانس، ۵۸ تک کابین، دو کابین و ۳۶ موتورپمپ و لجن کش به‌کارگیری شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان عنوان کرد: ۹۲۰ رول پلاستیک، توزیع بیش از ۱۷۴ کلمن آب و ۳۰۹ ست ظروف به همراه اقلامی نظیر قند و شکر، پتو، حبوبات، موکت، هیتر برقی، والور و کنسروجات از اقدامات جمعیت هلال‌احمر لرستان به سیل‌زدگان بوده است.

وی بیان کرد: بیش از دو هزار و ۶۸۹ پک ۷۲ ساعته و بیش از هزار و ۷۸۸ پک یک‌ماهه و همچنین از ۲۲۳ پک ۲۴ ساعته نیز از دیگر اقلام زیستی ارائه‌شده جمعیت هلال‌احمر به افراد متأثر از سیلاب بوده است.

رضایی تصریح کرد: در سیلاب اخیر نیز با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی جمعیت هلال‌احمر ۱۲ دستگاه بالگرد در نظر گرفته‌شده که تاکنون بیش از ۱۱۴ سورتی پرواز انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، دبیر کل و همچنین رئیس سازمان امداد و نجات، بیشتر از آمار افراد حادثه‌دیده اقلام امدادی و زیستی به استان ارسال‌شده و هیچ نگرانی در بحث امدادرسانی به سیل‌زدگان پل‌دختر و معمولان وجود ندارد.

خط راه‌آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: خط راه‌آهن مسیر اندیمشک به اهواز به خاطر بالا آمدن رودخانه دز مسدود شد.

وی افزود: مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه‌آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوس‌های راه آهن به اهواز منتقل می‌شوند.

نشست منازل در کوت سیدصالح شهرستان کارون

در شرق کوت سیدصالح شهرستان به علت وجود آبگرفتگی منازل آن‌ها دچار نشست و فروکش شده است، اما حدود یک هفته قبل اهالی منازل خود را تخلیه کرده بودند.

برقراری راه ارتباطی و تامین آب دو نیاز اضطراری پلدختر

محمدجواد آذری جهرمی در جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: دو موضوع اضطراری بوده که یکی آب شهر پلدختر است که گیر ۲۰۰ متر کار جاده است به‌طوری‌که باید سکو ایجاد می‌کردند تا مجموعه آب‌کارش را انجام دهد.

وی افزود: گفتند چهار کامیون، دو بیل مکانیکی و گرایدر نیاز است که بتوانند کار را انجام دهند، ولی از دیروز تاکنون این تجهیزات تأمین نشده است.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: آب زیرساخت بسیار حائز اهمیتی است، موضوع دیگر ۵۵ کیلومتر گیر ۱۰۰ متر مسیر است، این‌ها فرای از کار‌های معمولی است که انجام می‌دهید؛ این دو تا با اولویت بسیار بالا است که باید مدیریت و حل شود تا آب و ارتباط اصلی دایر شود.

تمام محور‌های اصلی لرستان امروز باز می‌شود

عبدالهاشم حسن‌نیادر جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم تمام راه‌های شریانی را امروز باز کنیم، راه‌های روستایی مخابرات یا برق اگر مشکلی دارند اعلام کنند، حدود ۱۵ دستگاه لودر کرایه کردیم که این کار‌ها را انجام دهند.

وی افزود: دو یا سه کیپ گذاشتیم که از طرف خرم‌آباد به پلدختر را ارزیابی مجدد داشته باشند و طراحی کنند، در نهایت تمام سعی و کوشش این است که ظرف یک هفته تمام راه‌های روستایی و راه‌های فرعی را که ارتباط قطع است اتصال برقرار کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: راه‌های روستایی که ضلع شمالی رودخانه کشکان است از مسیر شهر‌های شمالی ارتباط برقرار می‌شود، پنج پل داشته که همه تخریب شدند، عبور از این رودخانه با عرض زیادی که دارد در کوتاه‌مدت امکان ندارد و فقط باید از طریق شهر‌های شمالی رودخانه منتقل شوند.

وی بیان کرد: اطلاع دادند حدود ۷۵ روستا بسته است، این ۱۵ دستگاه لودر را گرفتیم و همکاران ما قول دادند بتوانند تا روز جمعه بازگشایی انجام دهند؛ اگر امکاناتی که سایر دستگاه‌های نظامی ازجمله ارتش داشته باشند و بتوانند ۱۵ دستگاه لودر به ما کمک کنند قول می‌دهیم تا شنبه کلیه راه‌های روستایی را بازکنیم.

امدادرسانی به سیل‌زدگان در بخش ماژین مطلوب نیست

افشار خسروی زاد صبح امروز در بازدید میدانی از مناطق سیل زده ایلام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چندین ساعت بازدید و بازرسی از مناطق سیل‌زده چنین به نظر می‌رسد که اقدامات پیشگیرانه با توجه به شرایط منطقه در جهت جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن به خوبی به عمل نیامده است و عملا نوعی از غافلگیری برای مسئولان اجرایی اتفاق افتاده است.

دادستان ایلام گفت: در خصوص امداد رسانی به سیل زدگان خصوصاً در بخش ماژین اصلا شرایط مطلوب نیست و دسترسی مردم به مواد غذایی و بهداشتی و امکانات اولیه زندگی و حامل‌های انرژی بسیار سخت است؛ و‌ی با اشاره به شرایط مناطق زلزله زده ایلام به خصوص بخش ماژین افزود: شرایط رو به بحرانی شدن پیش می‌رود و به جز چند پرواز مختصر هیچ راه ارتباطی برای کمک رسانی به مردم به نحو مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

دادستان ایلام در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به کسب اطلاع از مقامات اجرایی امکانات اختصاص یافته از مرکز «مسئولان استان» برای امدادرسانی به سیل زدگان ضعیف می‌باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به کاهش سطح آب در پل گاومیشان به سرعت پل موقتی در آن محل جهت ایجاد امکان تردد نصب شود.
خسروی زاد به نظارت دستگاه قضا در امر کمک رسانی و برطرف شدن موانع احتمالی اشاره و تصریح کرد: قطعاً دستگاه قضایی وفق مقررات اقدامات لازم را پس از پایان شرایط بحرانی به عمل خواهد آورد.

کمبود امکانات برای ساخت سیل‌بند در روستا‌های غزاویه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، روستا‌های غزاویه بزرگ و کوچک و علوه و بُهُر که در شرق رودخانه‌ی کارون در فواصل ۵ تا ۱۵ کیلومتری اهواز قرار دارند بعد از افزایش آب کارون اقدام به بستن سیل‌بند کرده که به صورت خاکریزی و گونی‌های پر از خاک کردند.

نیروی انسانی برای این اتفاق توسط اهالی روستا تامین شده است. سپاه و شرکت نفت نیز تعدادی کمپرسی جهت جابجایی خاک و تعداد بسیار معدودی بولدوزر در اختیار اهالی این روستا‌ها قرار داده است.

هم‌اکنون این روستا‌ها با مشکل نبود بیل مکانیکی و کمبود کمپرسی برای انتقال خاک و کمبود گونی برای ایجاد سیل‌بند مواجه هستند.

امکانات بالگردی و هواپیما‌های بدون سرنشین سپاه در خدمت سیل‌زدگان است

سردار امیرعلی حاجی‌زاده صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه شهدای ایلام و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیل اخیر مانور همدلی مردم ایران بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: هوافضای سپاه از روز اول حوادث اتفاقی سیل با تمام توان و امکانات بالگردی، هواپیما‌های بدون سرنشین در کنار مردم سیل زده بوده است و تلاش کرده است تا بتواند بر آلام مردم سیل زده مرهمی بگذارد.

وی قصد سفر خود به استان ایلام را حضور در میان سیل زدگان و بررسی میدانی وضعیت سیل زدگان دانست و خاطر نشان کرد: بعداز حضور در میان سیل زدگان و بررسی امکانات مورد نیاز سیل زدگان، نیاز‌ها احصاء و در اختیار گذاشته می‌شود.

حاجی‌زاده به محموله ۲۵ تنی کمک‌های سپاه به ایلام که امروز وارد استان شده‌اند اشاره کرد و افزود: این محموله شامل مواد مورد نیاز چادر درخواستی از جمله مواد غذایی، آرد، نان، چادر و پتو است.

سیلاب ۵۰۰ میلیارد تومان به اراضی مازندران خسارت وارد کرد

عزیزالله شهیدی‌فر در گفتگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: از ۲۷ اسفند ۹۷ که بارندگی و سیل در استان شروع شد تا امروز خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان وارد شد و با تلاش استاندار و همه دستگاه‌های اجرایی استان شاهد مدیریت بحران و کاهش خسارت‌ها به استان بودیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی توانست با حضور پررنگ در عرصه از مراکز جهاد کشاورزی تا گروه‌های جهادی، همگی در خدمت‌رسانی به خسارت دیدگان تلاش کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه میزان خسارت به کشاورزی استان بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: اثرات ماندابی آب در باغات و مزارع موجب کاهش عملکرد و لطمه به تولید می‌شود.

شهیدی فر بیان کرد: هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده دو میلیون تومان بلاعوض و دو میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و هر هکتار باغ خسارت دیده ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای واحد‌های دام و طیور و زنبور عسل کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود، افزود: از همکاری صمیمانه مردم با گروه‌های مدیریت بحران قدردانی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه استاندار مازندران با تمام قوا در صحنه حاضر بود و در مدیریت بحران نقش اصلی و اساسی داشت، تصریح کرد: اراضی شالیزاری، باغ‌ها، مزارع، واحد‌های دام و طیور و شیلات خسارت دیده برای دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بدون بهره به بانک معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان خسارت دیده برای تکمیل پرونده‌های خسارت به مراکز جهاد کشاورزی در استان مراجعه کنند، تاکید کرد: کارشناسان و محققان جهاد کشاورزی تا پایان کار در کنار کشاورزان و خسارت‌دیدگان هستند.

ادامه خدمات سپاه سمنان به سیل‌زدگان گلستان و مازندران

سرهنگ حمید دامغانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: تسریع در همکاری و یاری و امداد‌رسانی به هنوطنان سیل‌زده ضروری است و سپاه استان سمنان با قوت به این خدمت ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ملت ایران همواره و در صحنه‌ها و میدان‌های مختلف وحدت و انسجام خود را به بیگانگان که چشم دیدن این وحدت و همدلی را ندارند و بارها به اثبات رسانده است گفت: حادثه سیل اخیر و شتافتن مردم کشورمان در یاری به سیل‌زدگان نمادی دیگر از وحدت ملت ایران اسلامی است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با تأکید بر تشدید همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در امدادرسانی به مردم سیل‌زده در شمال و جنوب کشور گفت: رسالت سپاه پاسداران خدمت به مردم آسیب‌دیده است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

دامغانی با تأکید بر اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به سیل‌زدگان اظهار داشت: سپاه استان سمنان از همان روزهای نخست وقوع حادثه سیل در 2 استان همسایه گلستان و مازندران به یاری سیل‌زدگان شتافته است و اقدامات و امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی از واگذاری بازسازی 80 روستای سیل‌زده شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه استان مازندران به سپاه استان سمنان خبر داد و افزود: تا کنون پنج دستگاه کامیون 10 تنی مواد غذایی، هفت نفربر و تریلی برای حمل‌ و نقل تجهیزات و مردم سیل‌زده و همچنین یک نانوایی سیار برای پخت نان به استان گلستان اعزام شده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اقدامت سپاه استان در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در شما‌ل کشور اظهار داشت: بازگشایی جاده در برخی از روستاهای توابع بهشهر و گلوگاه و بازسازی یک دهنه پل در این منطقه برخی از اقدامات انجام شده است.

دامغانی از عموم مردم نوعدوست استان سمنان خواست تا با کمک‌های نقدی و غیرنقدی به کمک مردم سیل‌زده بشتابند تا هر چه سریع‌تر روال زندگی آنان به حالت قبل بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان تاکنون کمک‌های خیران استان را به دست مردم سیل‌زده آق قلا، بهشهر و گلوگاه رسانده است.

وقوع ۱۲ مورد رانش زمین در طالقان

فرماندار طالقان گفت: اخبار منتشر شده درخصوص رانش زمین در نزدیکی سد طالقان صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، جواد صادقلو اظهار کرد: از ابتدای شروع بارندگی‌ها 12 مورد رانش، نشست زمین و ریزش کوه در محورهای مواصلاتی روستاهای طالقان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به شدت این حوادث توضیح داد: خوشبختانه تمامی این حوادث جزئی بوده و خساراتی که در پی داشته‌اند، جانی نبوده است.

این مسئول با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص رانش زمین در محدوده سد طالقان ابراز کرد: تمامی این اخبار کذب است و صحت ندارد.

صادقلو با اشاره به وضعیت راه‌های این شهرستان اظهار کرد: در حال حاضر بجز مسیر روستای گراب باقی راه‌های دسترسی شهر و روستاهای این شهرستان باز است.

فرماندار طالقان تصریح کرد: در تلاشیم تا پایان امروز مسیر روستای گراب را هم بازگشایی کنیم تا زندگی عادی در این روستا هم جریان پیدا کند.

وی گفت: خوشبختانه با همکاری عوامل راهداری و دهیاری‌ها اجاره ندادیم حوادث طبیعی رخ داده، اختلال جدی در تردد مردم ایجاد کند.

20 روستای حاشیه رود کشکان کاملا زیر آب رفته است

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: ٢٠ روستای حاشیه رود کشکان در این سیل کاملا زیر آب رفته است.

به گزارش ایسنا، سید حمیدرضا کاظمی اظهار کرد: غرب پلدختر ١٠هزار جمعیت و غرب شهر معمولان 2 هزار نفر جمعیت دارد.

وی ادامه داد: روستاهایی در پلدختر وجود دارد که صد درصد ازبین رفتند و زندگی مردم نابود شده است، حتی مواردی وجود دارد که نه تنها خانه افراد بلکه زمین خانه آنها نیز زیر آب رفته است.

کاظمی بیان کرد: روستاهایی داریم که پس از چهار روز هنوز چادر ندارند و اکثر مردم به کوه پناه بردند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: ٢٠ روستای حاشیه رود کشکان در این سیل کاملا زیر آب رفته است.

وی اضافه کرد: وزارت راه راههای اضطراری احداث کند تا ارتباط مردم با معمولان و مرکز شهرستان برقرار شود.

نماینده مردم پادختر و معمولان گفت: راه دسترسی به پلدختر از سمت خوزستان بازگشایی شده اما متاسفانه معمولان هیچ راه ارتباطی با هیچ جا ندارد.

کاظمی اظهار کرد: با چادر نمی توانیم مردم را اسکان دهیم و انتظار داریم کمپ و کانکس مهیا کنند و امکانات بهداشتی به دست مردم برسد.

 

تخریب کامل ۵۵ مدرسه در سیل لرستان/درخواست کانکس برای برقراری کلاس‌ها

مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان ضمن اشاره به وضعیت مدارس در مناطق سیل‌زده این استان، از تاخیر یک هفته‌ای در بازگشایی مدارس پل دختر و معمولان و سایر نقاط سیل زده‌ای که مدارس آن‌ها تخریب شده‌اند، خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا زینی‌وند با بیان اینکه مدارس نیز مانند همه خانه‌های مردم و تأسیسات شهری و روستایی آسیب دیده‌اند، گفت: به ویژه در شهر‌هایی مثل پلدختر، معمولان و روستا‌ها منطقه، تقریباً مدارس نیز در برخی از روستا‌ها و برخی نقاط شهر کاملاً تخریب شدند.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق تا دو طبقه خانه‌های مردم زیر سیلاب مدفون شده‌اند، افزود: در این شهر‌ها مدارسِ نقاط امن، تنها جایی بودند که می‌توانستیم مردم را در آن‌ها اسکان دهیم. به همین دلیل مدارسی که باقی مانده‌اند محل اسکان مردم سیل‌زده هستند. مدارسی هم که تخریب شدند نیاز به بازسازی و مرمت دارند و باید لایروبی شوند. این اقدامات نیازمند زمان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان با اشاره به اینکه این اقدامات را از زمان پایان سیل شروع کردیم، توضیح داد: آقای بطحائی نماینده ویژه‌ای را به منطقه فرستاده‌اند و دستورات ویژه‌ای نیز صادر کرده‌اند و امیدورایم مدارس مناطقی که مشکل ندارند از روز ۱۷ فروردین بازگشایی شوند، اما در شهرستان‌هایی مثل پلدختر و بخش معمولان و نقاطی از درود و سپیددشت مدارس به طور کامل تخریب شدند.

زینی‌وند با بیان اینکه برآورد اولیه ما این است که حدود ۵۵ مدرسه با ۱۴۰ کلاس به طور کامل تخریب شده‌اند، گفت: به عنوان جایگزین موقت مدارس تخریب شده باید کانکس بزنیم یا به شکل‌های دیگر زمینه حضور دانش آموزان را فراهم کنیم. این کار قطعاً به یک هفته تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا تصمیمات بعدی با هماهنگی آموزش و پرورش گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید مطمئن شویم که مدارس گرفتار سیل ضرر و آسیب جانی آتی برای دانش آموزان ندارند تا به آن‌ها اجازه حضور دهیم، اظهار کرد: چراکه ممکن است دیوار‌ها سست شده باشد و جان دانش آموزان را تهدید کنند. به همین دلیل استان را به شش قطب تقسیم کردیم و برای هر قطب مسؤولی تعیین کردیم که مدرسه به مدرسه وضعیت آن‌ها را چک کنند و تا فردا گزارش نهایی را ارائه خواهیم داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان با بیان اینکه مدارسی که مشکلی ندارند روز ۱۷ فروردین ماه بازگشایی می‌شوند، تصریح کرد: این درحالیست که شرایط در معمولان و پلدختر کاملاً بحرانی است و هنوز به آرامش نرسیده است. قطعاً خانه و مدرسه‌ای که تا سقف آن گل و لای آمده، امکان بازگشایی تا روز شنبه را ندارد. به همین دلیل هماهنگی شده که تا مدارس این مناطق با یک هفته تأخیر بازگشایی شوند. همچنین درخواست کانکس به تعداد کلاس‌هایی که تخریب شده‌اند، داده‌ایم.

تخریب و آبگرفتگی منازل ۱۵۰۰ خانوار در پل‌دختر /کمک‌ها کافی نیست

فرماندار پل‌دختر با بیان اینکه در بخشی از شهر که درگیر سیل است بالای ۱۵۰۰ خانوار ساکن هستند، گفت: به دلیل حجم بالای طغیان و قرار گرفتن پل‌دختر درحاشیه رودخانه، عمده خطوط انتقال آب، برق و گاز به شکل صد درصدی تخریب شدند.

به گزارش ایسنا، نعمت دستیاری با بیان اینکه به دلیل حجم بالای خسارات همه راه‌های ارتباطی به منطقه پل دختر قطع شده بود، افزود: به همین دلیل امکان امدادرسانی جز از طریق هوایی امکان پذیر نبود؛ با این وجود برخی از مسیر‌های جایگزین از جمله جاده خرم زال بازگشایی و امکان ارسال کمک‌های امدادی فراهم شد. با این حال این میزان از کمک‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های خدمت رسان در منطقه مستقر هستند، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل حجم بالای طغیان و قرار گرفتن پل دختر درحاشیه رودخانه، عمده این خطوط انتقال آب، برق و گاز به شکل صد درصدی تخریب شدند. همه دستگاه‌ها پای کارند و شبانه روزی تلاش می‌کنند تا اوضاع به حالت عادی بازگردد.

ازدحام مردم، مانع امدادرسانی مناسب

فرماندار پل‌دختر با اشاره به اینکه در بخش درگیر شهر بالای ۱۵۰۰ خانوار ساکن هستند، اظهار کرد: منازل این مردم دچار آبگرفتگی و تخریب صد در صدی شده است. همچنین بخشی که خانه‌های آن سالم هستند، بالای یک تا دو متر گل و لای آن‌ها را پوشانده است و مردم خودشان خودجوش وسایلی که سالم هستند را بیرون می‌کشند.

با اطلاع‌رسانی مناسب از یک فاجعه انسانی جلوگیری شد

دستیاری با بیان اینکه به دلیل ازدحام مردم برای خارج کردن وسایل زندگی‌شان، امدادرسانی در این مناطق با مشکل رو به رو شده است، افزود: قبل از سیل چهار منطقه را برای اسکان موقت اعلام کردیم، اما مردم پل دختر به طور کامل مناطق پرخطر را ترک نکردند. با این وجود به دلیل اطلاع رسانی درست از یک فاجعه انسانی به دنبال یک سیل بی سابقه در ۱۰۰ سال اخیر، جلوگیری شد. البته این سیل دو کشته در این منطقه برجا گذاشت.

وی با بیان اینکه هلال احمر، سپاه و ارتش در تلاش هستند تا بخشی از آلام مردم تسکین پیدا کند، افزود: شب گذشته به همین منظور شورای تأمین شهرستان تشکیل و شرح وظایف مشخص شد، اما تا مردم اجازه ندهند و همکاری نکنند این مشکلات به قوت خود باقی است؛ چراکه به دلیل ازدحام و تردد مردم، امداد رسانی با مشکل رو به رو است. همچنین گفته شده که طی چند روز اخیر بارش‌های سنگینی خواهیم داشت و این موضوع به ازدحام مردم افزوده است.

فرماندار پل دختر افزود: نگرانی مردم کاملاً به جاست. شهرستان پلدختر دقیقاً در حاشیه رودخانه واقع شده و دیواره کلیه رودخانه‌ها تخریب شده، اگر بارش نیمه سنگین دیگری اتفاق افتد، این آب وارد خانه‌های مردم می‌شود. معمولان هم وضعیتی مشابه پل‌دختر دارد، اما مردم همکاری کردند آن بخش خطرناک را تخلیه کردند و اسکان موقت پیدا کردند.

دستیاری با بیان اینکه کمک‌ها کافی نیست، ادامه داد:، چون دسترسی‌های جاده‌ای و ارتباطات قطع شده، امداد رسانی زمان‌بر است و نیاز به عزم ملی دارد تا بتوانیم این وضعیت را به حالت عادی بازگردانیم.

پل جدید کاکارضا در سلسله فرو ریخت/ کشته شدن یک نفر
پل جدید کاکارضا، واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم‌آباد تخریب و یک نفر کشته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس راه و شهرسازی شهرستان سلسله گفت: پل جدید کاکارضا در مسیر جاده الشتر به خرم آباد بر اثر سیلاب تخریب شد.

محسن ملکی گفت: با تخریب این پل مسیر رفت الشتر به خرم آباد قطع شد و تردد در این مسیر فقط از مسیر رفت خرم آباد به الشتر امکان پذیر است.

امدادگران هلال احمر تا کنون جسد یک نفر را که بر اثر تخریب پل کاکارضا با خودرو به داخل رودخانه سقوط کرده، پیدا کرده‌اند.

شواهد و قرائن موجود نشان از سقوط سه خودرو به داخل رودخانه دارد.

سیلاب ۵۰۰ میلیارد تومان به اراضی مازندران خسارت وارد کرد

عزیزالله شهیدی‌فر اظهار داشت: از ۲۷ اسفند ۹۷ که بارندگی و سیل در استان شروع شد تا امروز خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان وارد شد و با تلاش استاندار و همه دستگاه‌های اجرایی استان شاهد مدیریت بحران و کاهش خسارت‌ها به استان بودیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی توانست با حضور پررنگ در عرصه از مراکز جهاد کشاورزی تا گروه‌های جهادی، همگی در خدمت‌رسانی به خسارت دیدگان تلاش کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه میزان خسارت به کشاورزی استان بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: اثرات ماندابی آب در باغات و مزارع موجب کاهش عملکرد و لطمه به تولید می‌شود.

شهیدی فر بیان کرد: هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده دو میلیون تومان بلاعوض و دو میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و هر هکتار باغ خسارت دیده ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای واحد‌های دام و طیور و زنبور عسل کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود، افزود: از همکاری صمیمانه مردم با گروه‌های مدیریت بحران قدردانی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه استاندار مازندران با تمام قوا در صحنه حاضر بود و در مدیریت بحران نقش اصلی و اساسی داشت، تصریح کرد: اراضی شالیزاری، باغ‌ها، مزارع، واحد‌های دام و طیور و شیلات خسارت دیده برای دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بدون بهره به بانک معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان خسارت دیده برای تکمیل پرونده‌های خسارت به مراکز جهاد کشاورزی در استان مراجعه کنند، تاکید کرد: کارشناسان و محققان جهاد کشاورزی تا پایان کار در کنار کشاورزان و خسارت‌دیدگان هستند.

ادامه خدمات سپاه سمنان به سیل‌زدگان گلستان و مازندران

سرهنگ حمید دامغانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: تسریع در همکاری و یاری و امداد‌رسانی به هنوطنان سیل‌زده ضروری است و سپاه استان سمنان با قوت به این خدمت ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ملت ایران همواره و در صحنه‌ها و میدان‌های مختلف وحدت و انسجام خود را به بیگانگان که چشم دیدن این وحدت و همدلی را ندارند و بار‌ها به اثبات رسانده است گفت: حادثه سیل اخیر و شتافتن مردم کشورمان در یاری به سیل‌زدگان نمادی دیگر از وحدت ملت ایران اسلامی است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با تأکید بر تشدید همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در امدادرسانی به مردم سیل‌زده در شمال و جنوب کشور گفت: رسالت سپاه پاسداران خدمت به مردم آسیب‌دیده است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

دامغانی با تأکید بر اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به سیل‌زدگان اظهار داشت: سپاه استان سمنان از همان روز‌های نخست وقوع حادثه سیل در ۲ استان همسایه گلستان و مازندران به یاری سیل‌زدگان شتافته است و اقدامات و امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی از واگذاری بازسازی ۸۰ روستای سیل‌زده شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه استان مازندران به سپاه استان سمنان خبر داد و افزود: تا کنون پنج دستگاه کامیون ۱۰ تنی مواد غذایی، هفت نفربر و تریلی برای حمل و نقل تجهیزات و مردم سیل‌زده و همچنین یک نانوایی سیار برای پخت نان به استان گلستان اعزام شده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اقدامت سپاه استان در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در شما‌ل کشور اظهار داشت: بازگشایی جاده در برخی از روستا‌های توابع بهشهر و گلوگاه و بازسازی یک دهنه پل در این منطقه برخی از اقدامات انجام شده است.

دامغانی از عموم مردم نوعدوست استان سمنان خواست تا با کمک‌های نقدی و غیرنقدی به کمک مردم سیل‌زده بشتابند تا هر چه سریع‌تر روال زندگی آنان به حالت قبل بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان تاکنون کمک‌های خیران استان را به دست مردم سیل‌زده آق قلا، بهشهر و گلوگاه رسانده است.

محموله کمک‌های سپاه با یک فروندهواپیمای ایلیوشین به ایلام رسید

سرهنگ جمال شاکرمی، از ورود یک فروندهواپیمای ایلیوشین، به فرودگاه شهدای ایلام خبرداد و اظهار داشت: محموله کمک‌های سپاه به سیل زدگان ایلام را به دستور سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه بارگیری و این هواپیما امروز وارد ایلام شده است.

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت: محموله کمک‌ها به محض تخلیه جهت توزیع در بین سیل زدگان استان به مناطق کانون بحران سیل ارسال می‌شوند.

وی خدمت بی منت را از وظایف سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نام برد و خاطرنشان کرد: تا اسکان و تامین مایحتاج و ایجاد بستر مناسب برای زندگی عادی سیل زدگان استان ایلام در کنار مردم بوده و خواهیم بود.

سیلاب خسارات جدی به برخی مدارس سوادکوه وارد کرد

عسگری نیکزاد امروز در حاشیه بازدید از مدارس خسارت دیده شده ناشی از سیل اخیر سوادکوه اظهار داشت: طغیان رودخانه تلار در شهر‌های زیرآب و پل سفید به سه مدرسه آسیب‌های جدی وارد کرده است.

وی افزود: بر اثر سیلاب، نمازخانه دبستان روستای ازانده رودبار کاملا تخریب شد و آب به زیر ساختمان مدرسه نفوذ کرد. یکی از ساختمان‌های وابسته به هنرستان شهید بهشتی شهر زیرآب نیز با نفوذ آب به زیر آن بلااستفاده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: وضعیت دبیرستان دخترانه الزهرا شهر زیرآب از دیگر مدارس استان متفاوت بود. سیل حیاط، سرایداری و سرویس‌های بهداشتی را به طور کامل با خود برد. آب به زیر مدرسه نفوذ کرد و هر لحظه احتمال ریزش ساختمان بیشتر شده و این ساختمان بلااستفاده و از کاربری آموزشی خارج شده است.

نیکزاد گفت: در این دبیرستان ۱۸۰ دانش آموز تحصیل می‌کنند که در اسرع وقت باید برای مدرسه جایگزین و انتقال دختران به آن مدرسه تدابیری اندیشیده شود. برای انجام اقدامات اولیه جهت تعیین مدرسه جایگزین دبیرستان الزهرا دستورات لازم را صادر کرد. مدارس پیشنهادی مورد بازدید قرار گرفت و برای تهیه تجهیزات و امکانات، با مدیرکل نوسازی مدارس مازندران جلسه‌ای فوری تشکیل شد.

وی تاکید کرد: پس از تبادل نظر و بررسی مدارس مختلف برای همه دانش‌آموزان دبیرستان الزهرا محل تحصیل انتخاب و آماده شد. دانش آموزان این دبیرستان در روز شنبه ۱۷ فروردین در مدرسه جدید حضور می‌یابند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: آب در روز چهارشنبه فروکش کرد و برای جلوگیری از فروریختن ساختمان دبیرستان الزهرا اقدامات عملیاتی شروع شده است.

۴۰ بالگرد ارتش آماده خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان

امیر یوسف علی قربانی در جلسه ستاد بحران لرستان اظهار داشت: ما برای سیلاب و آب‌گرفتگی‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، تبریز، سنندج و ایلام فعالیت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۴۰ فروند در پایگاه‌های هوانیروز اصفهان، مسجدسلیمان و کرمانشاه آماده خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: در روز گذشته از مسجدسلیمان با پنج فروند و ۲ فروند از اصفهان حرکت کردیم و کار خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم را شروع کرده‌ایم.

فرمانده هوانیروز ارتش عنوان کرد: در روز گذشته ۴۱۰ نفر و ۳۰ تن بار را جابه‌جا کرده‌ایم، ۹۰ ساعت پرواز و ۱۸۰ سورتی پرواز را نیز داشته‌ایم و در مجموع ۵۰ تن بار، ۸۰۰ نفر نیرو با حدود ۲۰۰ ساعت پرواز و ۴۰۰ سورتی پرواز را جابه‌جا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: بالگرد‌های ما در روستا‌های سیل‌زده برای امدادرسانی و انجام خدمات ما یک یا ۲ ساعت در روی زمین بود و فعالیتی را انجام نداد، چون آذوقه باید به‌دست ما می‌رسید تا آن‌ها را بتوانیم توزیع کنیم؛ در هنگام توزیع آذوقه‌ها در مناطق سیل‌زده پلدختر افرادی حضور نداشتند تا آذوقه‌ها را از ما تحویل بگیرند، مردم هجوم می‌آورند و باید این مشکل برطرف شود.

قربانی گفت: در معمولان خیلی مشکل داشتیم و با سخت‌ترین شرایط توانسته‌ایم فرود بیاییم، کسی هم نبود مکانی را برای فرود ما تعیین کند، بالگرد‌های ما به‌واسطه علم خود در زمین فرود می‌آمدند و این اقدام خطرناکی بود که پرواز را به مشکل انداخت.

فرمانده هوانیروز ارتش خاطرنشان کرد: روستا‌های ذیل غربی از معمولان تا پلدختر و چم‌مهر نیازمند آذوقه‌رسانی هستند و تنها راه انجام همین کار نیز برقراری پل هوایی برای بالگرد‌ها بوده که ما آن را برقرار کرده‌ایم؛ خانواده‌ها به نان، آب، وسایل بهداشتی و زیست‌محیطی نیاز دارند.

وی افزود: ۴۰ فروند در پایگاه‌های ما برای خدمات‌رسانی به شهر معمولان و روستا‌ها آماده است، برخی روستا‌ها مشکلات عدیده‌ای دارند که ما توانستیم آذوقه را به‌دست آنان برسانیم.

فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان از ۲۴ فروردین آغاز می‌شود

رضا زینی‌وند مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران از تعطیلی مدارس در مناطق سیل‌زده استان خبر داد و اظهار داشت: فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.

وی افزود: با هماهنگی استاندار لرستان، فعالیت آموزشی مدارس شهری و روستایی پلدختر و معمولان از ۲۴ فروردین آغاز می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: در سایر شهرستان‌ها و مناطق سیل‌زده نیز مطابق مصوبه ستاد مدیریت بحران لرستان و به‌محض تصمیم فرمانداران اعلام می‌شود.

قرارگاه حضرت معصومه قم برای کمک به مردم پلدختر تشکیل شد

سردار سید محمد تقی شاهچراغی اظهار داشت: سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) با تشکیل قرارگاه حضرت معصومه (س) برای کمک‌رسانی به اهالی منطقه عمومی پلدختر و نیز اعزام گروه‌های جهادی استان به این منطقه اقدام کرده است.

وی افزود: شهروندان قمی می‌توانند امکانات گرمایشی و سرپناهی مانند چادر، پتو، لباس گرم و مواد غذایی را به پایگاه‌های جمع‌آوری تحویل دهند.

قم به عنوان معین استان لرستان در سیل اخیر تعیین و شماره حساب ۳۸۱۰-۳۶-۱۱۵۰۳۴۳۴-۰۰۵ بانک انصار نیز به نام سازمان بسیج سازندگی قم جهت واریز کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان اعلام شده است.

بر اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد، ستاد مدیریت بحران لرستان قبل از وقوع سیل اطلاع‌رسانی وسیعی را انجام داد و به صد‌ها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل‌های بسیاری در مسیر‌های اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستا‌های سیل‌زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

۱۸۵ روستای چهارمحال و بختیاری دچار خسارت شد

سهراب رئیسی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد از اعزام ماشین‌آلات به مناطق سیل‌زده خبر داد و اظهار داشت: روز گذشته یک دستگاه لودر به‌همراه کمرشکن به شهرستان لردگان و امروز به بازفت از توابع شهرستان کوهرنگ اعزام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بارش‌های اخیر حدود ۲ هزار و ۳۷۹ واحد مسکونی در ۱۲ شهر و ۱۸۵ روستا دچار خسارت شد که میزان خسارت ۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای روستای دره شیخ عالی را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: نیاز است برای روستا‌های در معرض خطر توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

نظر شما