شناسهٔ خبر: 32045969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر ایران

ایران در اوج همدلی و همکاری برای کمک به سیل زدگان

تهران - ایرنا - تمام ارکان کشوراعم از دولت، نیروهای امداد و نجات، ارتش و سپاه به صورت هماهنگ و یکدل کمک به سیل زدگان و رفع دغدغه های مردم را در دستور کار قرار داده و آستین همت بالا زده اند تا به بهترین نحو و در سریع ترین زمان از آلام و مشکلات مردم بکاهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور، دستگاه های امدادرسان و نیروهای مسلح و مردم با تمام قوا به یاری سیل زدگان شتافته اند و با نشان دادن همدلی و همبستگی عزم مثال زدنی خود را برای برون رفت از شرایط فعلی و بازگرداندن آرامش به مناطق سیل زده به نمایش گذاشته اند.
در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب بیشتر استان های کشور به خصوص استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را دربرگرفت.
رهبر معظم انقلاب در پیام هایی به کمک رسانی و بازسازی ویرانی ها تاکید کردند. رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری، اکثر وزیران، فرماندهان ارتش و سپاه نیز بر رسیدگی به مناطق سیل زدگان تاکید داشتند و شانه به شانه هم در میدان حضور یافتند.

**جانباختگان سیل دروازه قرآن شیراز به 21 نفر رسید
سعید غلام زاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: در پی فوت دو نفر از مصدومان حادثه سیل دروازه قرآن شیراز، شمار جانباختگان این واقعه به 21 نفر رسید.
بارش شدید باران در روزهای پنجم و ششم فروردین منجر به وقوع سیل در مناطقی از شهر شیراز شد.
سیلاب پنجم فروردین دروازه قرآن شیراز افزون بر کشته و مصدوم کردن شماری از هموطنان، خسارت مادی بسیاری به خودروهای عبوری وارد کرد.

**سرلشکر جعفری: سد کرخه نبود غرب خوزستان زیر آب می رفت
سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه بازدید از سد کرخه در جمع خبرنگاران گفت: اگر سد کرخه نبود، با توجه به بارندگی شدید و سیل سهمگین بالادست، همه مناطق غربی جلگه خوزستان زیر آب می رفت.
فرمانده سپاه ادامه داد: شب گذشته که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم ایشان نگران مردم خوزستان بودند و از تمام مسئولان خواستند به یاری مردم مناطق سیل زده بشتابند.
وی افزود: سیل در بالادست سد کرخه فروکش کرده و امید است به زودی این مشکلات برطرف شود.
سرلشکر جعفری بیان کرد: سپاه پاسداران و بسیج خادمان مردم بوده و تا هر زمان که نیاز باشد وظیفه خود می دانیم، برای امنیت و آسایش مردم تا آخرین لحظه در کنار آنها باشیم.

**بازدید فرمانده کل ارتش از مناطق سیل زده خوزستان
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی از مقامات عالی ارتش از مناطق سیل زده خوزستان بازدید و بر شتاب بخشی امدادرسانی به مردم سیل زده استان تاکید کرد.
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی به منظور نظارت بر عملیات امدادرسانی یگان های ارتش و تسریع در کمک رسانی به مردم خوزستان، ظهر دیروز وارد اهواز شده و از مناطق سیل زده شوشتر، سوسنگرد، حمیدیه، بستان و هویزه بازدید کرد.
سرلشکر موسوی از نزدیک روند اقدامات و برنامه های امدادرسانی به مردم این مناطق را بررسی و بر اجرای دقیق طرح ها و برنامه های عملیات تخلیه روستاها و جابجایی مردم و وسایل زندگی آنها به نقاط امن تاکید کرد.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی همچنین بر استمرار احداث سیل بندها، رفع موانع مهندسی، امور درمانی، اسکان و تغذیه سیل زدگان تاکید و دستورات لازم را به منظور تسریع و تداوم عملیات امدادرسانی ارتش در این استان صادر کرد.
امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده عملیات ارتش در استان خوزستان و امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی، فرمانده قرارگاه منطقه جنوب غرب ارتش، امیر سرلشکر موسوی را در این بازدید میدانی و هوایی همراهی ‌کردند.

**وزیرکشور: باید دغدغه های رهبری درباره سیل زدگان را برطرف کنیم
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره سیل زدگان را رفع کنیم، گفت: اکنون در مرحله مقابله هستیم که خدمات رسانی اولیه باید تقویت شود.
رحمانی فضلی در جلسه نشست ستاد مدیریت بحران که با حضور نمایندگان ارشد دستگاه ها با موضوع ارائه گزارش در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف از این جلسه پیرو ملاقاتی بوده که روز گذشته با مقام معظم رهبری داشتیم.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب نکته ای را به جا و به موقع گفتند و این دغدغه همه ما نیز هست. ایشان فرمودند سیل تمام می شود، حادثه عبور می کند، اما مشکلات باقی می ماند. خسارت های جانی را مطرح کردند، خسارت های مالی و اقدامات مناسب دولت و دستگاه های اجرایی را طرح کردند و به آلام و درد مردم اشاره کردند.
در ادامه نمایندگان 16 دستگاه مرتبط با مدیریت بحران به ارائه آمار و گزارش مربوط به بحران‌های حوادث طبیعی اخیر پرداختند. محمود حجتی نماینده وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی درباره بیمه کشاورزان و دامداران، وضعیت پرورش دهندگان ماهی، گندم ارائه داد.
امیر محمودی نماینده ارتش نیز خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح بسیج شده‌اند و از اموال و منابع خود استفاده می کنند تا کمک رسانی کنند. اردوگاه راهیان نور خود در میشگاه در اختیار قرار دادیم تا ساکنان شهر سوسنگرد را به آنجا منتقل کنیم. کانال‌های انحرافی را می توانیم در مسیر رود کرخه ایجاد کنیم.

**معاون سپاه ولیعصر(عج): سیل بند شهر ویس در خوزستان ترمیم شد
معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: سیل بند 500 متری شهر ویس از توابع شهرستان باوی، با تلاش شبانه روزی گروه های جهادی ترمیم و دیگر خطری این منطقه را تهدید نمی کند.
سرهنگ عبدالرضا حاجتی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سیل بند 500 متری شهر ویس با کمک جمعی از اهالی منطقه، گروه های جهادی، فرمانداری باوی و شهرداری ویس ترمیم، و سیلاب در این منطقه مهار شده است.
وی گفت: حضور جوانان در این حرکت های جهادی پررنگ بوده و امید است با مشارکت این جوانان بتوانیم در سایر مناطق در معرض سیلاب نیز اقدامات موثری داشته باشیم.

**زیرساخت های ارتباطی پلدختر از بین رفته است
محمدجواد آذر جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت های ارتباطی شهرستان پلدختر به طور کامل از بین رفته است.
وی افزود: در این شهر مراکز مخابراتی نابود شده اند و به زیر گل رفته اند اما ارتباطات موبایل از دیشب به شرایط عادی برگشته است.
وی اظهار داشت: در برخی از نقاط روستایی نیز تلفن همراه متصل شده است.
به گفته وی در مدت 2 یا سه روز ارتباطات شهرهای سیل زده وصل می شود.

**همه راه های شریانی لرستان تا 2 روز دیگر باز می‌شود
عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از بازگشایی همه راه‌های شریانی لرستان تا 2 روز آینده خبر داد و گفت: راه های روستایی و فرعی نیز تا یک هفته آینده با ایجاد یک راه موقت، بازگشایی می شود.
وی اعلام کرد: مسیر فرعی از سمت آزادراه خرم آباد - پل زال به شهر پلدختر ایجاد شده است و مسیر شهر معمولان تا فردا بعدازظهر از طریق راه ارتباطی دیگری باز می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خسارت اولیه سیل به استان لرستان را 250 میلیارد تومان برآورد کرد.

**رضایی: دولت به طور حتم خسارات سیل را به مردم پرداخت می‌کند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خسارت های وارده به مردم در اثر سیل گفت: مطمئن هستم که دولت این بار خسارات را تامین می‌کند چرا که مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و هیات دولت جدی پای این کار هستند.
وی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: وظیفه دولتمردان است که مردم را امیدوار کنند تا آنها هم به مسئولانشان اعتماد کنند.
وی با اشاره به این که بیش از 20 استان در کشور با سیل رو به رو شده اند بیان کرد: استان خوزستان در این موضوع قابل مقایسه با دیگر استان ها نیست و بخش عظیمی از این پدیده که در کشور اتفاق افتاد روی دوش خوزستان قرار دارد.

**لاریجانی: عبور 1.5 میلیارد متر مکعب آب از لرستان حادثه بزرگی است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عبور یک و نیم میلیارد مترمکعب آب از استان لرستان حادثه بزرگ و عمیقی است که مردم را با مشکلاتی روبرو کرد.
علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد بحران استان در سالن جلسات استانداری لرستان اظهار داشت: اکنون شرایط مردم لرستان به دلیل سیل اخیر بسیار ویژه است و مسئولان از جمله معاونان وزرا که اینجا هستند باید برنامه های ملی خود را چند روز لغو کرده و در استان مستقر شوند.
وی گفت: مردم نگران جبران خسارات نباشند و اگر لازم باشد در مجلس مصوب می کنیم امکان مالی برای بنیاد مسکن و سایر بخش ها در نظرگرفته شود چون مردم زندگی خود را از دست داده اند و نگران هستند و رهبر انقلاب فرموده اند که مردم نباید نگرانی داشته باشند.

**آیت الله مدرسی: اختصاص نیمی از خمس به سیل زدگان جایز است
آیت الله سیدمحمد تقی مدرسی از مراجع تقلید در نجف اشرف، اختصاص نیمی از خمس برای آسیب دیدگان در سیلاب و حوادث مختلف جایز دانست.
دفتر آیت الله مدرسی در راستای سیل‌های اخیر در ایران و آسیب دیدن مناطق مختلف و ویرانی‌های فراوان، بیانیه‌ای صادر کرد.
در بیانیه از تمامی مردم خواسته شده است با همکاری و پیروی از امدادرسانان، در کمک به سیل‌زدگان کوتاهی نکرده و دست یاری خود را با هر آنچه در توان دارند به سوی آسیب‌دیدگان این حادثه دراز کنند.

**تمام خطوط لوله و تاسیسات مناطق نفت خیز جنوب در حفاظت کامل هستند
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: تمام خطوط لوله و تاسیسات نفتی این شرکت با وجود جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ها در روزهای گذشته در خوزستان ، در حفاظت و امنیت کامل هستند.
احمد محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نخستین اولویت ما حفظ سلامتی مردم است و پس از آن اولویت مناطق نفتخیز پایداری تولید خواهد بود.
وی گفت: با پیشگیری و آماده سازی صورت گرفته تاکنون در زمینه سیلاب مشکل خاصی برای تاسیسات نفتی رخ نداده است.

**خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به سیل‌زدگان لرستانی
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سفر به لرستان و بازدید از مناطق خسارت‌دیده، خدمات این ستاد به سیل‌زدگان لرستانی را تشریح کرد.
محمد مخبر با سفر به لرستان ضمن دیدار با مسئولان استانی و بررسی نیازمندی‌های مردم سیل‌زده از مناطق خسارت‌دیده بازدید کرد.
وی در این دیدار از اهدای 10 هزار بسته لوازم خانگی و 15 هزار بسته لوازم تحریر به مردم سیل‌زده لرستان خبر داد و اظهار کرد: 3 هزار شغل خانگی در این منطقه ایجاد خواهد شد؛ همچنین به ازای هر دستگاه پمپاژ 3 میلیون بلاعوض و 7 میلیون وام کم بهره به خانواده‌های خسارت‌دیده پرداخت می‌شود.
وی درباره اقدامات درمانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان لرستان گفت: دو دستگاه درمانگاه سیار احسان به‌همراه تیم‌های درمانی و 20 پزشک جهادی با استفاده از ظرفیت 20 هزار امکانات دارویی در استان مستقر شده‌اند.

**گاز شهر سیل زده معمولان لرستان وصل شد
مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: گاز شهر سیلزده معمولان و 22 روستای تابعه این شهر وصل شد.
'غلامرضا لطفعلیان' در نشست ستاد بحران استان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: همچنین گاز شهرستان پلدختر وصل شده اما به دلیل اینکه مردم رگلاتورهای گاز را دستکاری کرده اند اکنون 40 تیم درحال تعویض آنها هستند.
وی افزود: از 780 روستا که گاز آنها قطع شده بود گاز 611 روستا وصل شد اما بیشترین مشکل در انجام این کار از بین رفتن راه های دسترسی است.
مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: جریان گاز شرق شهر سیل زده پلدختر روز چهارشنبه پس از گذشت 48 ساعت از وقوع سیلاب برقرار شد.

**4 سورتی پرواز و 4 اردوگاه اسکان اضطراری برای سیل‌زدگان معمولان
'سعید متانی' معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر با تشریح خدمات هلال‌ احمر به سیل‌زدگان معمولان در استان لرستان گفت: 4 سورتی در معمولان انجام و بسته های غذایی و زیستی برای هموطنان آسیب دیده از سیل‌ ارسال شده است.
وی افزود: همچنین حدود 250 چادر و 160 بسته غذایی پیش از سیل دوم میان سیل‌زدگان توزیع شده است.
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: 4 مکان برای اردوگاه اسکان اضطراری طراحی شد که دو مکان مربوط به مدارس، یک مکان مربوط به مسجد و یک مکان دیگر هم مربوط به سوله ورزشی در بخش معمولان بوده است.

**دومین کاروان امدادی شهرداری تهران راهی لرستان شد
معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: صبح چهارشنبه دومین کاروان عملیاتی - امدادی شهرداری پایتخت به مناطق سیل زده لرستان اعزام شد.
مجتبی یزدانی با بیان اینکه دومین کاروان، ساعت 10:30 صبح چهارشنبه راهی مناطق سیل زده استان لرستان شد، اظهار کرد: در قالب این کاروان 2 دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر، یک دستگاه بیل مکانیکی، 8 دستگاه کامیون کمپرسی و 4 دستگاه کشنده کمرشکن به مناطق سیل زده اعزام شد.
وی به حضور 22 نیروی خدمات شهری در دومین کاروان عملیاتی - امدادی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: اکنون حدود 50 نیروی خدمات شهری به منظور کمک رسانی به مردم سیل زده در استان لرستان حضور دارند.

**ارسال 2 هزار تخته موکت به مناطق سیل زده خوزستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: سومین محموله امدادی استان در قالب 2 هزار تخته موکت روز چهارشنبه به مناطق سیل زده خوزستان ارسال شد.
محمدرحیم شهریاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در پی وقوع سیل در لرستان، 2 خودروی امدادی ویژه حمل بار به این استان اعزام شدند.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز 820 بسته مواد غذایی در 2 مرحله به استان گلستان ارسال و بین مردم سیل زده توزیع شده است گفت: این بسته ها نیاز غذایی یک ماه برای بیش از چهار هزار نفر بود که ارزش هر بسته 500 هزار تومان است.

**یک قطار فوق العاده به مسیر اهواز- تهران افزوده شد
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی از اختصاص یک رام قطار فوق العاده در مسیر اهواز- تهران، پس از بازگشایی محور خط آهن تهران- جنوب خبر داد.
به گزارش چهارشنبه تارنمای راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ «سعید رسولی» گفت: با توجه به ایمن شدن سیر قطار، برای رفاه حال مسافران و جابجایی آنها، یک رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی اهواز - تهران اختصاص یافته است.
وی درباره پیامک های ارسال شده به مسافران درباره لغو حرکت قطار آنها در روزهای اخیر توضیح داد: این مسافران می توانند با مراجعه به مراکز فروش، نسبت به دریافت 100 درصدی بهای بلیت خود اقدام کنند یا در صورت تمایل از ظرفیت های فوق العاده اختصاص یافته برای جابجایی بهره گیرند.
رسولی درباره راه آهن تهران- شمال که در منطقه زیرآب- سوادکوه بر اثر سیل و رانش زمین دچار خسارت شده بود، گفت: تلاش مجموعه راه آهن این است که خط آهن شمال تا فردا بازگشایی شود.

**قدردانی امام جمعه گرگان از تلاش نهادهای مختلف در سیل گلستان
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان با تاکید بر اینکه رفع اساسی مشکل سیل نیازمند برنامه جامع است از تلاش نهادهای مختلف اعم از دولت، سپاه، ارتش و تشکل های مردم نهاد در جریان امدادرسانی به مردم بویژه خطه شمال کشورمان قدردانی کرد.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی پس از بازدید از مناطق سیل زده گلستان و در جمع مسوولان افزود: منشاء ارزیابی من ارزیابی خود مردم است، وقتی می بینم مردم اظهار رضایت کلی می کنند معلوم می شود تمام افرادی که وارد عرصه شدند از نیروهای نظامی گرفته تا بسیج و سپاه و ارتش، دولت و بقیه عملکرد خوبی داشته اند.

**211 گروه خدمات مشاوره ای به سیل زدگان ارایه می دهند
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از اعزام 211 گروه تخصصی حمایت های روانی اجتماعی در قالب تیم های «محب» به مناطق سیل زده کشور برای ارایه خدمات مشاوره ای خبر داد.
مجید رضازاده روز چهارشنبه در نشست ستاد بحران بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: این گروه ها متشکل از 633 روانشناس، روانپزشک و مشاور مددکار اجتماعی از 28 اسفند 97 برای کمک به سیل زدگان اعزام شدند.
وی ادامه داد: این افراد با حضور در مناطق سیل زده اقدام های عمومی و تخصصی و حمایت های روانی، اجتماعی را برای کاهش آسیب های روانی و اجتماعی به حادثه دیدگان سیل ارایه کردند.

**کویت برای سیل زدگان ایران کمک های امدادی ارسال می کند
دبیرکل شورای وزرای کویت ضمن تسلیت به ایران برای کشته شدگان شهروندان ایرانی در حادثه سیل اخیر اعلام کرد که این کشور کمک های فوری و امدادی به سیل زدگان مناطق مختلف ایران ارسال می کند.
عبد اللطیف عبد الله الروضان» دبیر کل شورای وزاری کویت افزود که طبق دستور امیر کویت شورای وزاری دولت این کشور قصد دارد تا کمک های فوری به سیل زدگان مناطق مختلف ایران ارسال کند.

**هماهنگی یونیسف با دولت ایران برای ارسال اقلام امدادی اولیه
دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در حساب توئیتری خود نوشت: با هماهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران و یونیسف، اقلام امدادی اولیه از سوی یونیسف در راه ارسال به ایران است تا در برقراری مجدد خدمات واکسیناسیون و تغذیه کودکان در مناطق سیل زده به وزارت بهداشت ایران کمک کند.
این آژانس در توئیت دیگری اعلام کرد: یونیسف و دیگر آژانس های سازمان ملل درحال ارزیابی نیازهای دیگر در حوزه سلامت، آموزش، آب، بهداشت و حمایت در مناطق سیل زده هستند.
شبک**9423**1392

نظر شما