شناسهٔ خبر: 31859157 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درپی حادثه تروریستی علیه مسلمانان در کرایست چرچ؛

معاون نخست وزیر نیوزیلند به اندونزی و ترکیه سفر می کند

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند: درپی حادثه تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند، وینستون پیترزمعاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند چهارشنبه شب سفر خود را به دو کشور اندونزی و ترکیه آغاز خواهد کرد تا پیام ابراز همدردی و حمایت این کشور را با مسلمانان وخانواده قربانیان این حادثه به کشورهای اسلامی برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، افکار عمومی در کشورهای جهان اسلامی از اقدام تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند که تاکنون 50 نفر قربانی و دهها مجروح برجای گذاشته ، ملتهب و نگران است.
نیوزلند هرالد دراین زمینه گزارش داد که سفر معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند به این دو کشور اسلامی که گام بسیار مهمی در شرایط کنونی است بزودی آغاز می شود. ناظران بین المللی این اقدام را گامی در مدیریت بحران حادثه تروریستی نیوزیلند توسط دولت جیسیندا آردرن نخست وزیر این کشور می دانند.
پیترز معاون نخست وزیر نیوزیلند درمورد سفرش به رسانه های این کشور گفت:نخست و مهمتر از همه این است که این سفر فرصنی را برای همدردی و اعلام حمایت از اندونزی و دیگر کشورهایی که اتباع آنها در میان قربانیان بودند، فراهم می سازد.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی قربانیان و مجروحان فاجعه تروریستی کرایست چرچ را اتباع اندونزی تشکیل می دهند، تاکید کرد: در این سفر به طور رسمی مقام های ارشد اندونزی و ترکیه را در جریان اقدامات و واکنش نیوزیلند به این عملیات تروریستی خواهم گذاشت.
پیترز تاکید کرد دراین سفرها عمیق ترین همدردی دولت نیوزیلند با این کشورها ابراز خواهد شد.
به گفته وی اگرچه وی قرار بود از مدتی پیش به اندونزی سفر کند اما حادثه تروریستی زمان و هدف سفر را تحت الشعاع قرار داد.
پیترز قرار است سفر خود به جاکارتا پایتخت اندونزی را امشب آغاز کند.
طبق گزارش هرالد نیوز معاون نخست وزیر نیوزیلند همچنین قرار است در جاکارتا با رنتو مرسودی وزیر امورخارجه و دیگر مقام های ارشد این کشور گفت وگوهای دو جانبه ای را در زمینه همکاری های دو جانبه در منطقه آسیا- پاسفیک مورد پیگیری قرار دهد.
پس از حضور در اندونزی قرار است پیترز به ترکیه برای شرکت در نشست ویژه وزیران سازمان همکاری اسلامی درمورد حادثه تروریستی نیوزیلند سفرخواهد کرد.
نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی با موضوع حادثه تروریستی نیوزیلند، روز جمعه، دوم فروردین ماه در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.
در این نشست یکروزه، گزارش فعالیت سازمان همکاری اسلامی درخصوص حفاظت از جوامع اسلامی در جهان، مبارزه با تروریسم و هوشیاری نسبت به اسلام هراسی، با حضور وزیران خارجه عضو این سازمان ارائه می شود.
قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دراین نشست شرکت کند.
درپی حمله یک مهاجم تروریست در روز 15 مارس سال جاری میلادی(24 اسفند97) به نمازگزاران در دو مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر کرایست چرچ نیوزلند، 50 نمازگزار به شهادت رسیدند و دستکم 50 نفر دیگر مجروح شدند. متهم اصلی این اقدام تروریستی فردی 28 ساله موسوم به «برنتون هریسون ترنت» اهل استرالیاست که تصاویر جنایت وی از فیسبوک پخش شد و در شبکه های اجتماعی دیگر نیز بازنشر شد.
نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد که ضمن شرکت در نشست فوق العاده وزیران سازمان همکاری اسلامی فرصت مناسبی برای این کشور در پیوستن به دیگر کشورها برای مقابله با تروریسم فراهم می شود.
وی تاکید کرد این نشست همچنین فرصتی برای گفت وگو و همکاری در مورد تقویت ' تفاهم و بردباردی مذهبی' در جوامع را فراهم می سازد.
معاون نخست وزیر که به همراه وزیر ارتباطات قومی نیوزیلند به جاکارتا و استانبول سفرمی کند،گفت که حمله تروریستی مهاجم کاملا مغایر با افکار و آرای نیوزیلند است و مردم و دولت نیوزیلند آن را کاملا محکوم کرده اند.
حمله به مساجد کرایست چرچ که «جاسیندار آردن» نخست وزیر نیوزیلند از آن به روز تاریک تاریخ این کشور یاد کرد، با واکنش های گسترده و تند مقام های کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اسلامی روبه رو شده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه گذشته در خصوص حادثه تروریستی حمله به مساجد نیوزیلند گفت که این یک اقدام فردی نبوده و به صورت سازمان یافته روی داده است.
اردوغان درباره این حادثه تروریستی افزود: که این حمله بخشی از یک حمله بزرگتر به ترکیه و اسلام است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از سکوت رسانه‌های غربی در قبال تروریسم علیه مسلمان‌ها انتقاد کرده و گفته بود: اروپا درباره این مسئله ساکت است.
رئیس‌ جمهوری ترکیه همچنین گفته بود که عامل کشتار نیوزیلند تفاوتی با تروریست‌های داعشی ندارد.
وی در واکنش به توییت اخیر «یائیر نتانیاهو» پسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما تا روز قیامت در استانبول حضور خواهیم داشت و هیچ کس نمی تواند این شهر را دوباره به قسطنطنیه تبدیل کند.
یائیر نتانیاهو جمعه در صفحه توئیتری اش گفته بود: استانبول در واقع قسطنطنیه پایتخت امپراتوری روم شرقی (بیزانس) است که به مدت هزار سال مرکز مسیحیان ارتودکس بوده و ترک ها آن جا را اشغال کردند.
اردوغان همچنین افزود: جملات پسر نتانیاهو که در راس قدرت در اسرائیل قرار دارد، بسیار شبیه عبارت تروریست استرالیایی در حادثه مساجد نیوزیلند است و نشان می دهد که منبع تغذیه این سخنان یکسان است.
اردوغان گفت: با ارسال پیامی از نیوزیلند ما را امتحان می کنند، و می خواهند صبر و عزم ترکیه را به بوته آزمایش بگذراند.
وی با بیان این که در این واقعه از اروپا صدایی در نیامد و رسانه های غربی در این موضوع موذیانه عمل می کنند، افزود: پشت پرده این بیانیه یک سازمان بسیار جدی قرار دارد. چرا غرب ساکت است؟ چرا رسانه‌های غربی در قبال این حملات ساکت می مانند؟
رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: ما می توانیم با تمامی افرادی که به مسلمانان و بی گناهان در سراسر جهان تعدی می کنند، مقابله کنیم.
اردوغان ادامه داد: آنها می خواهند ما را با انجام صدها حمله به مساجد، اتحادیه ها و شهروندان ما در اروپا امتحان کنند، اما ما به آنها می گوییم که پیام های شما را دریافت کردیم و از احساسات و اهدافتان مطلع شدیم.
اندونزی نیز ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی نیوزیلند واکنش تندی به اظهارات نژادپرستانه 'فریزر آنینگ' سناتور استرالیایی در مورد این حادثه داشت.
'فریزر آنینگ' سناتور استرالیایی هنگام مصاحبه با یک رسانه استرالیایی در ملبورن در مورد علت بروز حادثه تروریستی در نیوزیلند اظهاراتی نژاد پرستانه علیه مسلمانان داشت و یک نوجوان استرالیایی در واکنش به این اظهارات وی را با تخم مرغ هدف حمله قرار داد که این موضوع سبب درگیری این سناتور با نوجوان شد.
آنینگ روز دوشنبه گذشته در اظهاراتش گفت که میان حمله تروریستی علیه مسلمانان در نیوزیلند و افزایش خشونت ها در استرالیا با شدت یافتن روند مهاجرت مسلمانان به این کشورها ارتباط وجود دارد.
وزارت امورخارجه اندونزی درپی این موضوع با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وزیر امورخارجه این کشور با فراخوانی سفیر استرالیا در جاکارتا ، موضع گیری و اظهارات سناتور افراط گرای این کشور در قبال مسلمانان و قتل عام کرایست چرچ را محکوم کرده است.
رنتو مرسودی وزیر امورخارجه اندونزی در جلسه احضار ' گری کوئینلند' Gary Quinlan گفت که جاکارتا قویا این اظهارات نژادپرستانه علیه مسلمانان را محکوم می کند.
یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه اندونزی نیز در سخنانی تاکید کرد : این گونه اظهارات بیانگر عدم درک صحیح سناتور استرالیایی از اسلام و دیدگاه کوته بینانه وی درمورد مذهب اسلام است.
وی افزود:اقدامات تروریستی با هیچ یک از مذاهب ارتباط ندارد. دیدگاه نامناسب سناتور استرالیایی در جهان ،چه استرالیا ، اندونزی و یا جای دیگر باشد،جایگاهی ندارد.
آساق**1599 **1600

نظر شما