شناسهٔ خبر: 31858178 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مقاله اردوغان در واشنگتن پست: ارتباط حملات تروریستی نیوزیلند با مسیحیت را مردود می‌دانم

R1396/P/S8,87,1128,1414/CT12

رئیس جمهور ترکیه طی مقاله ای در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: هرگونه تلاش برای ارتباط دادن حملات تروریستی هفته گذشته با اصول و اخلاق مسیحیت را مردود می دانم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی مقاله‌ای با عنوان «تروریست نیوزیلندی و داعش از یک قماش هستند» در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: به عنوان رهبری که در گذشته بارها تاکید کرده تروریسم دین، زبان و نژاد ندارد، هر گونه تلاش برای ارتباط دادن حملات تروریستی هفته گذشته با اصول و اخلاق مسیحیت را مردود می‌دانم.

وی با بیان اینکه در حملات تروریستی در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند 50 غیرنظامی بی‌گناه شهید شدند، افزود که ده‌ها مسلمان نیز در این حمله زخمی شده‌اند.

اردوغان با بیان اینکه تروریست روی سلاح‌های مورد استفاده و بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر کرد بسیاری از وقایع تاریخی را تداعی کرده، ادامه داد: هدف قرار دادن شخص بنده و ترکیه از جانب تروریست‌ها موضوعی بسیار حساس است که باید به آن رسیدگی شود.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهار داشت: در پی حمله تروریستی در نیوزیلند، مسئولان ما دریافتند که برینتون تارانت، عامل این حمله تروریستی در سال 2016 دو بار به ترکیه سفر کرده است. همچنین مشخص شد که تارانت به برخی از کشورها مانند مراکش، اسرائیل و کرواسی نیز مسافرت کرده است. سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی ترکیه برای روشن شدن ابعاد و زوایای این پرونده و ممانعت از حملات احتمالی در آینده با نیوزیلند و برخی کشورهای دیگر همکاری دارند.

اردوغان تاکید کرد که عامل حمله تروریستی کرایست‌چرچ با تحریف تاریخ جهان و اعتقادات مسیحیت، سعی بر مشروع جلوه دادن دیدگاه انحرافی خود داشته است.

وی گفت: این نخستین بار نیست که مردم ما با تحریف تاریخ توسط تروریست‌ها با چنین واقعه‌ای رو به رو شده‌اند. گروه تروریستی داعش به عنوان قاتل هزاران غیرنظامی که بیشترشان مسلمان هستند تاریخ را با دید ایدئولوژیک تفسیر و طی سالهای اخیر دعوت به "فتح مجدد استانبول" کرده است. این دعوت با گفته "مسیحی کردن مجدد این شهر" که در مانیفست عامل حمله شهر کرایست چرچ آمده، شباهت دارد. داعش همچنین سوگند یاد کرده است که جمهوری ترکیه را از بین ببرد که این یکی از دلایل وارد آوردن ضربه سنگین به گروه تروریستی توسط سربازان ترک در سوریه است. لذا باید اثبات کنیم که میان قاتل انسانهای بی‌گناه در نیوزیلند و عاملان حملات تروریستی دیگر در ترکیه، فرانسه، اندونزی و مناطق دیگر تفاوتی وجود ندارد.

اجازه تکرار آن را نخواهیم داد

اردوغان با بیان اینکه شمار سیاستمداران و مفسران غربی که پس از حملات داعش، اسلام و مسلمانان را مقصر این گونه اقدامات تروریستی غیرقابل قبول اعلام می‌کنند، به هیچ عنوان کم نیست، اظهار داشت: نظرات آنان منطبق با دیدگاه فراسر آنینگ، سناتور استرالیایی است. در آن دوره ما به وجود ارتباط میان اعتقادات مان با تروریسم اعتراض کرده و متعهد شدیم که مانع تلاش تروریست‌ها برای به دست گرفتن دین مان خواهیم شد. متاسفانه در اروپا و مناطق دیگر دنیای غرب در مقابل اسلام هراسی، دشمنی با خارجیان و موارد دیگر که مخالف ارزشهای لیبرالی هستند سکوت می‌شود. اجازه تکرار چنین واقعه‌ای را نخواهیم داد. اگر دنیا می‌خواهد که مانع تکرار حملاتی مشابه حمله نیوزیلند شود در ابتدا باید تشخیص دهد که این واقعه نتیجه یک سری سیاهنمایی‌های هماهنگ شده است.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ما هرگز از وطن خود که صدها سال سرزمین ملت ترک بوده به خاطر تروریست‌ها نخواهیم گذشت. قاتلان جانی نمی‌توانند ما را برای هدف قرار دادن جماعت‌های دینی، گروه و ملت‌ها قانع کنند.

اردوغان افزود: ترکیه که صدها سال از دوران امپراتوری عثمانی بخشی از اروپا است، بلافاصله پس از حمله «11 سپتامبر» برای همکاری در مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرد. ترکیه حدود 60 سال پیش به عضویت ناتو درآمد و عضویت دائم در اتحادیه اروپا را یک هدف استراتژیک می‌داند. ما به همراه کشورهای دوست و متحد خود به مبارزه قاطعانه با تروریسم ادامه خواهیم داد.

دولتمردان غربی باید مسلمانانی که در کشورشان زندگی می‌کنند را در آغوش بگیرند

وی گفت: پس از حمله خونین کرایست‌چرچ، غرب باید مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرد. دولتمردان کشورهای غربی باید جلوی رواج ایدئولوژی‌های نژادپرستی، بیگانه ستیزی، اسلام هراسی را که در سال‌های اخیر بسیار شدت یافته است را بگیرند. باید پذیرفت که این قبیل ایدئولوژی‌های انحرافی مانند یهودستیزی، جنایت علیه بشریت است. همچنین باید پرده از تمام حوادثی که رخ داده برداشته شود و چگونگی تشدید افراط گرایی گروه‌های تروریستی و گروه‌های مرتبط با آنها آشکار و از وقوع چنین تراژدی‌هایی پیشگیری شود.

اردوغان در پایان این مقاله تصریح کرد: دولتمردان غربی باید از صداقت، شجاعت و رهبری سرکار جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند درس گرفته و با آغوشی باز از مسلمانان کشور خود استقبال کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما