شناسهٔ خبر: 31331865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کاهش ترافيک و مصرف سوخت، مهمترين دستاورد خط آهن قزوين - رشت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- کاهش ترافيک در مسير قزوين - رشت و دستاوردهاي زيست محيطي ناشي از آن، استفاده از حمل و نقل ارزان و ايمن و صرفه جويي در مصرف سوخت از مهم ترين دستاوردهاي آغاز سير قطارهاي مسافري و باري در اين مسير ريلي است.

به گزارش ايرنا، موقعيت ممتاز جغرافيايي ايران در منطقه و ارتباط آن با آب هاي خليج فارس و دريايي عمان در جنوب و درياي خزر در شمال، جمهوري اسلامي ايران را به يکي از مهمترين مسير ترانزيتي بين المللي در منطقه تبديل کرده است و بايد از اين ظرفيت براي افزاشي درآمدهاي ارزي کشور به خوبي استفاده شود.
راه آهن ايران از غرب کشور به ترکيه و از انجا به اروپا، از شمال غربي از طريق جلفا و آستارا به جمهوري آذربايجان و روسيه، از شمال از طريق بنادر اميرآباد و ترکمن به درياي خزر و ترکمنستان و کشورهاي آسياي ميانه، روسيه و چين، از جنوب شرقي از طريق ميرجاوه به پاکستان و از جنوب از طريق بندر عباس و بنادرامام خميني و خرمشهر به آب هاي آزاد جهان دسترسي کاملي دارد.
گستردگي ايران و دسترسي آن به آب هاي آزاد بين المللي و ظرفيت هاي ترانزيتي آن توسعه خطوط راه آهن را در کشور ضروري کرده تا با توسعه شبکه ريلي سهم صنعت حمل ونقل ريلي کشور در جابجايي بار و مسافربيش از پيش تقويت شود که در اين ميان خط آهن قزوين - رشت در شمال کشور مي تواند در افزايش سهم اين بخش در حمل و نقل بار و مسافر نقش مهمي را ايفا کند.
معاون فني و زيربنايي شرکت راه آهن درباره اهميت اين مسير ريلي به ايرنا مي گويد: در دالان ارتباطي شمال - جنوب، خط آهن رشت - قزوين از مزيت هاي اقتصادي و ترانزيتي بالايي برخوردار است و انتظار داريم با بهره برداري از اين خط ريلي در شمال کشور ترانزيت به کشورهاي آسياي ميانه و روسيه از مسير ايران افزايش پيدا کند.
«مازيار يزداني» با اشاره صرفه جويي هاي اقتصادي تردد قطار در مسير قزوين - رشت يادآورشد: در صورتي که تردد در اين خط ريلي آغاز شود، عبور خودرو در اين مسير کاهش مي يابد و اين در کاهش سوانح رانندگي در اين مسير پرتردد تاثيرگذار خواهد بود.
وي اظهار داشت: پس از نصب علايم، سيستم هاي ارتباطي و ساير الزام هاي بهره برداري، در اسفند ماه سال جاري شاهد تردد قطارهاي مسافري در مسير ريلي قزوين - رشت خواهيم بود.
معاون فني و زيربنايي شرکت راه آهن اظهارداشت: طبق برنامه قرار است پس از بهره برداري کامل از اين خط آهن و تکميل اقدامات مورد نياز ايمني، نخستين قطار مسافري از رشت عازم مشهد مقدس شود.
خط آهن قزوين - رشت به طول 165 کيلومتر ابتداي آذرماه سال جاري با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گرفت.
خط ريلي قزوين - رشت در قالب هشت قطعه ساخته و از ايستگاه سياه چشمه به سمت رشت از محور آذربايجان منشعب شده است؛ اين مسير ريلي، از ايستگاه سياه چشمه تا ابتداي ايستگاه کوهين به طول 30 کيلومتر يک خطه ، از ايستگاه کوهين تا ايستگاه لوشان به طول 40 کيلومتر دو خطه و از ايستگاه لوشان تا انتهاي مسير يک خطه طراحي شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي در بازديد از اجراي مرحله نهايي راه‌آهن قزوين- رشت پيش از افتتاح گفت: اين مسير ريلي آماده افتتاح است و در چند روز باقيمانده تا بهره‌برداري مراحل نهايي کار نيز به اتمام مي‌رسد.
«خير اله خادمي» در بازديد از اجراي مرحله نهايي پروژه افزود: با افتتاح اين مسير ريلي رشت به‌عنوان چهارمين مرکز استان در برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي حوزه حمل‌ و نقل به شبکه ريلي متصل خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه اين خط آهن با اتصال به آستارا و از آنجا به کشورهاي جمهوري آذربايجان و روسيه درنهايت به اروپا خواهد رسيد، گفت: اين خط ريلي تأثير مهمي در شبکه حمل‌ونقل بين‌المللي دارد و مسير انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزينه‌هاي حمل را نيز 30 درصد کاهش مي‌دهد.
معاون وزير راه و شهرسازي استان گيلان را به ‌عنوان يکي از قطب‌هاي گردشگري کشور معرفي کرد و اظهار داشت: با توجه به زيبايي‌هاي طبيعي مسير اين خط ريلي خود مي‌تواند مقصد گردشگري باشد و با در نظر گرفتن شرايط، پيش‌بيني جا‌به‌جايي بار و مسافر بالايي از طريق اين خط صورت مي‌گيرد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه تأکيد کرد: راه‌آهن قزوين - رشت يک ابر پروژه عمراني کشور است که به لحاظ طول تونل‌ها و پل‌هاي خاص بزرگ‌ترين پروژه ريلي کشور محسوب مي‌شود.
برخي از کارشناسان حوزه زير ساخت هاي حمل و نقل ارزش روز خط آهن قزوين - رشت را بيش از چهار هزار ميليارد تومان برآورد کرده اند و استفاده از حمل و نقل ارزان و ايمن و صرفه جويي در مصرف سوخت را از مهمترين دستاوردهاي آن مي دانند.
خط آهن قزوين - رشت براي حمل بار و مسافر از ايستگاه سياه چشمه در قزوين آغاز و با عبور از منطقه کوهين، لوشان، منجيل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت مي‌رسد.
50 درصد اين خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق کوهستاني قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فني اين پروژه ملي است.
احداث اين پروژه ملي به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گيلان به شبکه ريلي و به دليل ايجاد يک دالان ريلي بين المللي در مسير شمال به جنوب براي صادرات و ترانزيت کالا از خليج فارس به طرف روسيه کشورهاي آسياي ميانه و اروپا از اهميت بالايي براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است.
پل شاهرود به طول 600 متر با معماري قديمي يکي از زيباترين ابنيه هاي اين خط است که با هزينه اي معادل 14 ميليارد تومان توسط شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه راه آهن در کنار آزادراه قزوين - رشت احداث شده است.
اقتصام**1108*2025
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما