شناسهٔ خبر: 31339872 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تقویت ترانزیت کالا با کشورهای آسیای میانه از طریق راه‌آهن قزوین-رشت

R1012188/P/S7,81/CT1

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل با بیان این‌که‌ خط‌آهن قزوین-رشت باعث تقویت ترانزیت کالا با کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه می‌شود، گفت: این پروژه تاثیر بسیار خوبی در اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

عباس قربانعلی بیک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره راه‌آهن قزوین-رشت، اظهار کرد:‌ بحث ساخت این راه‌آهن سال‌های متمادی مطرح بوده که خوشبختانه به اتمام رسیده و قرار است به زودی به بهره‌برداری رسمی برسد.

وی بیان کرد:‌این خط‌آهن ما را به یک استان شمالی پر تردد متصل می‌کند و یکی از مزیت‌های بارز آن بحث تقویت فرصت ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه است.

وی افزود: بخش زیای از بار ترانزیتی از مسیر شمال-جنوب جابجا می‌شود و این کریدور مزیت ممتازتری نسبت به کریدور شرق به غرب دارد.

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل یادآور شد: با اقدامات روسیه و چین و کشورهای آسیای میانه بیش از 90 درصد بار چین به اروپا از مسیر شمال دریای خزر عبور می‌کند و ما در این مسیر خیلی از زیرساخت‌ها استفاده نکرده‌ایم.

قربانعلی‌بیک تصریح کرد: مزیت عمده از جهت کریدور ترانزیتی شمال-جنوب برای هند و امثال آن مهم است. راه آهن قزوین-رشت در کریدور شمال-جنوب چه به صورت ریلی- دریایی- ریلی و چه به صورت ریلی جاده‌ای- ریلی در بحث جابجایی بار ترانزیتی تاثیر بسیار خوبی در اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ با اتصال ریلی قزوین-رشت جابجایی کالا به صورت ریلی-دریایی- ریلی با ظرفیت بسیار بالایی در حمل‌ونقل و ترانزیت نقش‌آفرینی خواهد کرد. در ادامه نیز با افتتاح خط ریلی رشت-آستارا مسیر ریلی از بندرعباس تا روسیه و از آنجا به کشورهای شمال‌غربی اروپا برقرار می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که حمل‌ونقل ریلی  در 5 سال اخیر یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشته و مسئولان مربوطه بحث سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی را با اعتقاد به آن  دنبال کرده‌اند.در  واقع در مدت یاد شده راه‌آهن توسعه خوبی داشته و حرف و عمل دست‌اندرکاران نسبتا در حوزه ریلی خوب بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما