شناسهٔ خبر: 31261353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعلام وضع فوق العاده در آمريکا؛

واکنش ها به تصميم جنجالي ترامپ؛ تظاهرات مردم و شکايت 16 ايالت آمريکا از ترامپ

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مردم آمريکا در شهرهاي مختلف اين کشور اعلام وضعيت فوق العاده از سوي ترامپ براي ساخت ديوار مرزي مکزيک را سوء استفاده از قدرت دانسته و عليه آن تظاهرات کردند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري رويترز، تعداد بسيار زيادي از فعالان اجتماعي آمريکا در شهرهاي واشنگتن، شيکاگو و ده ها شهر ديگر در روز موسوم به «روز رئيسان جمهوري» عليه تصميم ترامپ براي اعلام وضعيت فوق العاده در مرزهاي جنوبي تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان اين اقدام رئيس جمهوري آمريکا را سوء استفاده از قدرت و غصب کنگره دانستند و گفتند که رساندن صداي اعتراضشان به ديگران بسيار مهم است.
رئيس جمهوري آمريکا پس از خودداري کنگره از تامين بودجه مورد درخواست براي ساخت ديواري در مرز با مکزيک، وضعيت فوق العاده در مرزهاي جنوبي کشورش اعلام کرد تا بتواند از بودجه تخصيص يافته براي امور ديگر در ساخت اين ديوار استفاده کند.
ترامپ که در رقابت هاي انتخاباتي سال 2016 شعار ساخت اين ديوار را داده بود، آن را براي صيانت از مرزهاي جنوبي ضروري مي داند اما دمکرات هاي کنگره که مخالف چنين چيزي هستند، جلوي تامين بودجه 5.7 ميليارد دلاري مورد درخواست وي را گرفتند.
تظاهرکنندگان در شهر شيکاگو در اطراف بازار فدرال جمع شده و شعارهاي «ترامپ را بيرون کنيد» و «وضعيت فوق العاده قلابي» و همچنين شعارهايي در حمايت از مهاجران سر دادند.
سازمان دهي کنندگان اين تظاهرات گفتند که 250 تجمع و تظاهرات ديگر در شهرهاي مختلف آمريکا از جمله نيويورک، لس آنجلس و سانفرانسيسکو به راه افتاده است.
دمکرات هاي آمريکا گفته اند که اين اعلام وضعيت فوق العاده از سوي ترامپ خلاف قانون اساسي آمريکا است و آن ها عليه وي اقدامات قضايي انجام خواهند داد.
بن بست بودجه آمريکا که ناشي از دعواي ترامپ با دمکرات ها بر سر بودجه ديوار مرزي بود باعث طولاني ترين تعطيلي بخش هايي از دولت فدرال آمريکا به مدت 35 روز شد.

تظاهرات در ماساچوست عليه ترامپ
مردم در ايالت ماساچوست آمريکا در اعتراض به اقدام دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور مبني بر اعلام وضع اضطراري تظاهرات کردند.
خبرگزاري فرانس پرس در گزارشي اعلام کرد شانزده ايالت آمريکا دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور را به علت اعلام وضع اضطراري براي تامين منابع مالي موردنياز ساخت ديوار مرزي تحت پيگرد قرار مي‌دهند و مردم در ايالت ماساچوست همگام با ديگر ايالت‌هاي آمريکا ضد اين اقدام ترامپ تظاهرات برگزار و اعلام کردند اين اقدام ترامپ به معناي نقض قانون اساسي است.
خبرگزاري فرانس پرس افزود شماري از نمايندگان ارشد سنا به اقدام ترامپ مبني بر اعلام وضع فوق العاده ملي اعتراض کرده و اعلام کرده اند اين اقدام ترامپ باعث ايجاد رويه‌هاي خطرناک و استفاده افراطي از قدرت اجرايي در آمريکا مي‌شود.
کاليفرنيا، کلرادو، کنتيکت، دِلاوِر، مريلند، ميشيگان، مينه سوتا، نوادا، نيوجرسي، نيومکزيکو، نيويورک، اورگان و ويرجينا بخشي از ايالت‌هاي آمريکا هستند که با طرح دادخواستي اقدام ترامپ را مبني بر اعلام وضع فوق العاده ملي به چالش کشيده اند. در اين دادخواست گفته شده است استفاده از منابع مالي فدرال براي ساخت ديوار مرزي در تضاد با طرح کنگره مبني بر جلوگيري از نقض قانون اساسي اين کشور قرار دارد.
کنگره آمريکا به دفعات با درخواست رئيس جمهور اين کشور مبني بر تامين منابع مالي جهت ساخت ديوار مرزي مخالفت کرده است و اين مخالفت باعث شد که بخش‌هايي از دولت فدرال آمريکا براي مدت سي و پنج روز تعطيل شوند.
در دادخواست ايالت‌هاي معترض به اقدام ترامپ مبني بر اعلام وضع فوق العاده ملي همچنين گفته شده است وزارت امنيت ملي آمريکا قانون سياست ملي محيط زيست را به علت آن که نتوانسته است عواقب زيست محيطي ساخت ديوار مرزي را بر کاليفرنيا و نيومکزيکو ارائه کند نقض کرده است.
دادخواست ايالت‌هاي معترض به اقدام ترامپ مبني بر اعلام وضع فوق العاده ملي در آمريکا باعث خواهد شد که وي نتواند از منابع مالي اختصاص داده شده براي وزارت دفاع اين کشور براي اهداف ديگر استفاده کند.

شکايت 16 ايالت آمريکا از ترامپ
شانزده ايالت آمريکا از رئيس‌جمهور اين کشور بابت اعلام وضعيت اضطراري جهت تأمين بودجه ساخت ديوار در مرز مکزيک شکايت کردند.
شانزده ايالت آمريکا از «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور اين کشور بابت اعلام وضعيت اضطراري جهت تأمين بودجه ديوار حائل مرزي شکايت کردند.
طبق گزارش «سي‌ان‌ان»، اين 16 ايالت به رهبري دادستان کل ايالت کاليفرنيا شکايت خود را در دادگاه منطقه‌اي کاليفرنيا ثبت کردند.
«خاوير باکرا»، دادستان کل کاليفرنيا به سي‌ان‌ان گفت: «ما مي‌خواهيم جلوي نقض قانون اساسي، اصل تفکيک قوا، سرقت پول از آمريکايي‌ها و ايالت‌ها توسط ترامپ را بگيريم.»
دادستان‌ها ايالت‌هاي «کلرادو، کانکتيکت، دلاوِر، هاوائي، ايلينوي، مين، مريلند، ميشيگان، مينه‌سوتا، نوادا، نيوجرسي، نيومکزيکو، نيويورک، اورگن و ويرجينيا با ايالت کاليفرنيا براي تنظيم اين شکايت همراه شده‌اند.
استدلال ايالت‌هاي شاکي اين است که ترامپ با اعلام وضعيت اضطراري براي تأمين بودجه ساخت ديوار در مرز مکزيک و آمريکا، کنگره را دور زده است.
هيچ رئيس‌جمهوري در آمريکا تا کنون براي تأمين بودجه مربوط به يکي از پروژه‌هاي مدنظر خود اعلام وضعيت اضطراري نکرده است.
«قانون اضطرارهاي ملي» به رئيس‌جمهور آمريکا اختيار داده در مواقعي که ضروري مي‌داند وضعيت اضطراري اعلام کند. در چنين وضعيتي، رئيس‌جمهور حق دسترسي به وجوهي را خواهد داشت که در حالت عادي بايستي از کنگره تأمين آنها را درخواست کند.
ترامپ پيش از اين از کنگره خواسته بود با بودجه 5.7 ميليارد دلاري براي احداث ديوار مذکور موافقت کند. امتناع قانونگذاران آمريکايي از موافقت با اين درخواست به تعطيلي دولت فدرال منجر شد. اين تعطيلي 35 روز ادامه داشت و طولاني‌ترين تعطيلي دولت آمريکا در تاريخ را به نام ترامپ رقم زد.
ترامپ بعد از آنکه نتوانست از مسير کنگره اين بودجه را تأمين کند گفت که از طريق اعلام وضعيت اضطراري ساخت ديوار مرزي را دنبال خواهد کرد

اقدام ترامپ بر خلاف قانون اساسي است
آدام شيف: اقدام رئيس جمهور آمريکا به اعلام وضع فوق العاده درباره ساخت ديوار مرزي، بر خلاف قانون اساسي است.
به گزارش سي ان ان؛ آدام شيف عضو دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا و رئيس کميته اطلاعات اين مجلس گفت اقدام دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به اعلام وضع فوق العاده به منظور به دست آوردن منابع مالي براي ساخت ديوار مرزي, بر خلاف قانون اساسي است.
شيف به شبکه تلويزيوني سي ان ان گفت اين اقدام ترامپ بر خلاف قانون اساسي بوده است زيرا اين نخستين باري است که يک رئيس جمهور وضع فوق العاده اعلام مي کند, در صورتي که کنگره آمريکا اين پروژه (ساخت ديوار مرزي) را بررسي و رد کرده بود.
رئيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا افزود ترامپ نيازي نداشت تا وضع فوق العاده اعلام کند. وي اين کار فقط انجام داد تا سريع تر به خواسته اش برسد. اين لحظه اي مهم براي ما و همکاران جمهوري خواه است. اگر با هم اتفاق نظر نداشته باشيم به معناي جدايي از همديگر در مورد مسائل بسيار مهم است.
از صحبت هاي آدام شيف اينگونه برداشت مي شود که مجلس نمايندگان آمريکا قصد دارد تا به همراه سنا و با يک قطعنامه جلوي وضع فوق العاده را که از سوي ترامپ اعلام شده است, بگيرد. اما شيف به همراهي جمهوري خواهان (به خصوص در سناي آمريکا) اميدوار است.
مجري سي ان ان از شيف پرسيد، آيا به نظر شما کنگره بايد قانون را تغيير دهد و حق اعلام وضع فوق العاده را از رئيس جمهور بگيرد؟
آدام شيف در پاسخ گفت در شرايط فوق العاده رئيس جمهور بايد حق اعلام وضع فوق العاده را داشته باشد. اما ممکن است اين خطر براي روساي جمهور بعدي به وجود بيايد که چنين حقي از رئيس جمهور گرفته شود. اما ترامپ به روساي جمهور بعدي فکر نمي کند، او فقط به خود مي انديشد.


نظر شما