شناسهٔ خبر: 31259444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ادامه بحران دیوار مرزی؛

16 ایالت آمریکا از ترامپ شکایت کردند

16 ایالت به رهبری دادستان کل ایالت کالیفرنیا از ترامپ به دلیل اعلام حالت فوق العاده در ارتباط با طرح ساخت دیوار مرزی شکایت کردند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد: 16 ایالت آمریکا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور را به دلیل اعلام حالت فوق العاده در ارتباط با طرح ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک تحت پیگرد قرار داده و اعلام کردند این اقدام رئیس جمهور نقض قانون اساسی است. 

ایالت های «کالیفرنیا، کلرادو، کنتیکات، دلاور، هاوایی، ایلینوی، مین، میشیگان، مریلند، مینه سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورگان و ویرجینا» ایالت هایی هستند که این شکایت را مطرح کرده اند. 

این 16 ایالت به رهبری دادستان کل ایالت کالیفرنیا شکایت خود را در دادگاه فدرال کالیفرنیا ثبت و مطرح کردند. 

«خاویر بِسِرا» دادستان کل کالیفرنیا گفت: «ما می‌ خواهیم جلوی نقض قانون اساسی، اصل تفکیک قوا، سرقت پول از آمریکایی‌ ها و ایالت‌ ها توسط ترامپ را بگیریم.»

در این شکوائیه تصریح شده است که استفاده از منابع مالی فدرال برای ساخت دیوار مرزی بر خلاف خواست کنگره و ناقض قانون اساسی آمریکاست. در بخش دیگری از این شکوائیه آمده است که ترامپ با این کار کشور را به سوی بحران قانون اساسی سوق می دهد. 

هیچ رئیس‌ جمهوری در آمریکا تاکنون برای تامین بودجه مربوط به یکی از پروژه‌ های مدنظر خود اعلام وضعیت اضطراری نکرده است. در میان روسای‌ جمهور آمریکا، «بیل کلینتون» 17 مرتبه، «جورج بوش» 13 مرتبه و «باراک اوباما» 12 بار اعلام وضعیت اضطراری کرده‌ اند اما بیشتر فرمان‌ ها مربوط با بحران‌ های خارجی بوده است.«دیوید میلر» مشاور ارشد ترامپ روز یکشنبه احتمال استفاده از حق وتوی رئیس‌ جمهور آمریکا برای حفظ «وضعیت اضطراری» را منتفی ندانست.

میلر که از مشاوران کلیدی کاخ سفید در مورد سیاست‌ های مهاجرتی است، در پاسخ به این پرسش شبکه فاکس‌ نیوز که اگر کنگره علیه وضعیت اضطراری رای بدهد، آیا ترامپ از حق وتو استفاده خواهد کرد، گفت: «رئیس‌ جمهور از اعلام وضعیت اضطراری خود دفاع خواهد کرد.»

وی در پاسخ به مجری فاکس که پرسید آیا ترامپ آماده وتو کردن است، با تاکید دوباره گفت: «او از اعلام وضعیت اضطراری خود دفاع خواهد کرد، به طور تضمینی.»

پس از آنکه دموکرات‌ ها از تامین بودجه درخواستی 5.7 میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار مکزیک خودداری کردند، او روز جمعه «وضعیت اضطراری» اعلام کرد. در وضعیت اضطراری رئیس‌ جمهور اختیار خواهد داشت که بدون موافقت کنگره از بودجه دفاعی برای ساخت دیوار استفاده کند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر دمکرات‌ها در سنا با صدور بیانیه‌ ای مشترک، رئیس‌ جمهور آمریکا را به سوء‌ استفاده از قدرت و اعلام وضعیت بحرانی غیرواقعی در مرزهای مکزیک متهم کردند.

اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا و سازمان «شهروند ملی» نیز اعلام کرده‌ اند علیه فرمان «وضعیت اضطراری» ترامپ شکایت خواهند کرد.

هم‌ اکنون دموکرات‌ ها در حال تهیه قطعنامه‌ ای برای ملغی کردن وضعیت اضطرارای ترامپ هستند.

چندین قانونگذار جمهوری‌ خواه نیز از مخالفت خود با وضعیت اضطراری سخن گفته‌ اند و این احتمال وجود دارد که آنها نیز به همتایان دموکرات خود بپیوندند.

کنگره آمریکا سال 1976 با تصویب قانون «وضعیت‌ های اضطراری ملی» به رئیس‌ جمهور اختیار داد که بدون تصویب کنگره اعلام حالت فوق‌ العاده کند تا به بحران‌ ها سریع‌ تر رسیدگی کند. در حالی که کنگره حق لغو حالت فوق‌ العاده را برای خود محفوظ نگه داشته، ولی تاکنون از این حق استفاده نکرده است.

اگر دمو کرات‌ ها بخواهند وضعیت اضطراری ترامپ را لغو کنند، رای دو سوم از 535 قانونگذار مجلس نمایندگان و سنا را لازم دارند. با این حال در صورتی‌ که کار به دیوان عالی آمریکا بکشد، دموکرات‌ ها در این دیوان اکثریت را ندارند.

ترامپ خود اذعان کرده است که به احتمال زیاد از سوی دادگاه‌ های ایالتی با چالش مواجه می‌ شود. اما او تاکید کرده که در نهایت به لحاظ حقوقی برنده میدان خواهد بود که اشاره‌ ای است به حکم دیوان عالی کشور.

 

انتهای پیام

نظر شما