شناسهٔ خبر: 31118038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پای سعد حریری به دعوای سیاسیون پاکستان کشیده شد

اسلام آباد - ایرنا - پس از دیدار اخیر نخست وزیران پاکستان و لبنان در حاشیه سفر اخیر 'عمران خان' به امارات، وزرای دولت پاکستان مدعی شدند که 'سعد حریری' از اینکه در گذشته برای رفع اختلافات میان سیاسیون پاکستانی میانجی شده بود ابراز پشیمانی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عمران خان که طی روزهای اخیر برای شرکت در هفتمین نشست سران کشورهای جهان درخصوص بهبود حکومتداری از طریق اصلاحات، نوآوری و فناوری به دبی سفر کرده، در حاشیه این نشست با سعد حریری همتای لبنانی خود دیدار کرد.
'فواد چودری' وزیر اطلاع رسانی پاکستان در این خصوص گفت: عمران خان در این نشست از تمایل 'نواز شریف' نخست وزیر سابق این کشور که هم اکنون به جرم فساد مالی در زندان بسر می برد، برای انجام معامله با دولت و رهایی از زندان سخن گفت.
وی افزود:حریری در واکنش به این اظهارات گفت که وی از اینکه در گذشته بین پرویز مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان و نوازشریف نخست وزیر وقت پادرمیانی کرده پشیمان است چون نواز شریف به هیچ یک از وعده های خود عمل نکرد.
فواد چودری همچنین در پیامی که از حساب توئیتر خود به اشتراک گذاشته بود ، گفت: نخست وزیر لبنان اقدام خود در گذشته برای طلب بخشش برای خانواده نواز شریف را اشتباه بزرگ توصیف کرده و هم اکنون از این اقدام خود پشیمان است.
'اسد عمر' وزیر دارایی پاکستان که در نشست عمران خان و حریری در دبی حضور داشت نیز در گفت وگو با رسانه های کشورش گفت: عمران خان به همتای لبنانی خود گفت که این بار هیچ ملاحظه ای با مفسدان مالی نشده و دولت هیچ نرمشی در این مورد از خود نشان نخواهد داد.
این روزها مقامات دولت عمران خان در پاکستان مدعی هستند که نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور و رهبر حزب مسلم لیگ نواز برای رهایی از زندان و بسته شدن پرونده های فسادمالی علیه خود، به فکر معامله با دولت است درعین حال رهبران حزب حاکم پاکستان به ویژه شخص عمران خان نخست وزیر این کشور هرگونه نرمش در قبال پرونده های اختلاس مالی نواز شریف و دیگر سیاسیون وابسته به حزب مسلم لیگ نواز را رد کرده و گفته است که دولت وی هرگز در برابر مفسدان مالی کوتاه نمی آید.
نوازشریف 69 ساله که سه بار نخست وزیر پاکستان بوده است به جرم فساد اقتصادی در زندان بسر می برد.وی همچنین به صورت مادام العمر رد صلاحیت شده است.
همچنین «شهباز شریف» سروزیر سابق ایالت پنجاب و برادر نخست وزیر پیشین پاکستان که در زندان به سر می برد هم به اتهامی مشابه محکوم است.
خانواده نوازشریف می‌گویند: پرونده سازی علیه آنها با انگیزه سیاسی بوده است.
نوازشریف پیش از این از سوی دادگاه عالی پاکستان در ژانویه 2017 به اتهام فساد مالی از سمت نخست وزیری برکنار شده بود.
نوازشریف و فرزندانش مریم نواز، حسین نواز و حسن نواز براساس اسنادی که موسسه پانامایی ''موساک فونسکا' در سال های گذشته افشا کرد و به 'پرونده پاناما' معروف شد، به اتهام دست داشتن در فساد مالی، مجرم شناخته شدند و نخست وزیر پیشین با حکم دادگاه عالی سلب صلاحیت و سپس برکنار شد.
نواز شریف به عنوان بزرگترین فرزند مرحوم ˈمحمد شریفˈ به همراه برادرش ˈشهباز شریفˈ از همان ابتدای نوجوانی مسؤولیت های زیادی به عهده داشت و حفظ سرمایه پدر، زمین ها و کارخانه هایی که بعدها خانواده شریف در آن سرمایه گذاری کرد به این دو برادر واگذار شد.
وی در حکومت وقت ژنرال ضیاءالحق - فرمانده پیشین ارتش و رییس جمهوری وقت پاکستان - و در سایه دولت دیکتاتوری وی وارد عرصه سیاسی شد و توانست در این دوره به یکی از ارکان دولت پنجاب تبدیل شود.
نوازشریف برای اولین بار در ششم نوامبر سال 1990 (15 آبان 1369) به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد. پیروزی وی نتیجه موفقیت ائتلاف ˈاسلامی جمهوری اتحادˈ بود اما شریف نتوانست دوره پنج ساله خود را به پایان برساند و توسط غلام اسحاق خان رییس جمهوری وقت پاکستان برکنار شد.
شهرت سیاسی نواز شریف ارتباط مستقیم با برنامه های اقتصادی وی از جمله پیشرفت صنعت در پاکستان دارد.
در دوره دوم نخست وزیری نوازشریف در پاکستان، رییس حزب مسلم لیگ شاخه نواز که احساس قدرت مضاعف داشت، تلاش کرد ˈپرویز مشرفˈ فرمانده وقت ارتش پاکستان را برکنار کند اما ارتش، قدرتمند تر از آن بود که یک سیاستمدار بتواند این نهاد نظامی را از امور سیاسی پاکستان حذف کند؛ بنابر این کودتای ارتش در مهرماه 1378 به حکومت نواز شریف پایان داد.
نواز شریف به علت جلوگیری از فرود هواپیمای مشرف در فرودگاه کراچی مورد محاکمه قرار گرفت اما بعد از یک تفاهم مخفیانه با ارتش و میانجیگری ریاض و برخی از سران عرب منطقه از جمله سعد حریری، به عربستان تبعید شد.
شبک**آساق*274**1392

نظر شما