شناسهٔ خبر: 30638887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دکتر طهرانچی در مراسم معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شورای عالی انقلاب فرهنگی مظهر «علم» و «فرهنگ» است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مظهر درهم‌تنیده دو عنصر «علم» و «فرهنگ» توصیف کرد و گفت: «شخصیتی که در رأس دبیرخانه قرار می‌گیرد، باید ترکیبی از این دو مولفه را داشته باشد. اگر عالم دانشگاهی است، باید فرهنگ را بداند و اگر عالم فرهنگی است، باید از نزدیک دستی بر آتش علم داشته باشد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مراسم تکریم و معارفه محمدرضا مخبردزفولی و سعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بعدازظهر روز گذشته در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مظهر درهم‌تنیده دو عنصر «علم» و «فرهنگ» توصیف کرد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عصر دیروز در مراسم تکریم محمدرضا مخبردزفولی و معارفه سیدسعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب، «فرهنگ»، «علم» و «اقتصاد» را سه مولفه اقتدار کشور توصیف می‌کنند، گفت: «این سه مولفه آنگاه که در هم تنیده شوند و متغیر مستقل از هم نباشند، می‌توانند به‌عنوان مولفه‌های اقتدار کشور قرار گیرند. فرهنگی که جدا از علم یا اقتصادی که جدا از فرهنگ باشد، چه در سیاستگذاری، چه در برنامه‌ریزی و چه در اقدام به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند به‌عنوان مولفه اقتدار کشور قرار گیرد.»

وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مظهر درهم‌تنیده دو عنصر «علم» و «فرهنگ» توصیف کرد و گفت: «شخصیتی که در رأس دبیرخانه قرار می‌گیرد، باید ترکیبی از این دو مولفه را داشته باشد. اگر عالم دانشگاهی است، باید فرهنگ را بداند و اگر عالم فرهنگی است، باید از نزدیک دستی بر آتش علم داشته باشد.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: «آنچه در دوره سوم فعالیت شورای انقلاب فرهنگی مشاهده کردیم، این بود که در کنار فعالیت‌های عالمانه این سرزمین، توانست اقتدار علمی کشور را رقم بزند.» 

دکتر طهرانچی ادامه داد: «وقتی به این خروجی‌ها و دستاوردها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که باید در کنار آن نیز مولفه سیاست و برنامه‌ریزی همراه باشد، چراکه مدیریت در این عرصه مدیریت به کل کشور است و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهد همگرایی بین عناصر مختلف را اعمال کند و عناصری که ذاتا با یکدیگر واگرا هستند، باید با توانمندی دبیر شورا گردهم آیند و در تصمیم‌گیری به رویکرد واحدی برسند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «شخصی که در رأس این کار قرار می‌گیرد، باید علاوه‌بر اینکه نگاه جامع نسبت به بحث سیاستگذاری داشته باشد، باید شخصیت همگرا داشته باشد. دکتر مخبردزفولی در دوره فعالیت خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نگاه جامع و بلندی به امر سیاستگذاری داشت و این توفیق را داشت که در زمان مسئولیت، کشور به بلوغ نگاه جامع علم و فرهنگ رسید.»

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «آنچه باید در این عرصه به‌عنوان آسیب شناخته شود، این است که اقتصاد و برنامه‌ریزی اقتصادی را کاملا جدا از این دو عرصه داشتیم. نهادهایی که کارهای اقتصادی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کردند، هیچ توجهی به این نگاه نداشتند. اما در دوره جدید و در آغاز قرن جدید یعنی دوره فناوری اطلاعات و جهان شبکه‌ای، هم باید به علم توجه کرد و هم به فرهنگ، تا این حد که حتی سیاستگذاران علم اعلام کردند الگوی اول تولید دانش دوره‌اش به پایان رسیده و زمان الگوی دوم فرا رسیده که یکی از اثرات آن که پذیرفته شده، بحث جهان شبکه‌ای و فناوری اطلاعات است و به همین شدت و حدت بحث فرهنگ نیز متأثر از این نوع ارتباطات جدید شده است.»

وی در پایان اظهار داشت: «عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را از نزدیک می‌شناسم و در حوزه‌های علمی و فناوری اطلاعات همکاری‌هایی داشته‌ایم. خوشبختانه ایشان این ویژگی را دارد که هم همگرایی را برای مدیریت اعمال کند و هم این نگاه را که ما در عرصه علم و فرهنگ تاثیر پذیرفته‌ایم در دوره جدید در دبیرخانه پیاده کند و مقدمات تصمیمات تاثیرگذار برای شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهیا کند.»

حدادعادل: مخبر دزفولی فردی امین و پرکار است

همچنین غلامعلی حدادعادل به‌عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: «امروز دیدم هر کجایی که بنده کار می‌کنم به شورای عالی انقلاب اسلامی مرتبط است، یعنی اگر در فرهنگستان فعال هستم جزء یکی از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اگر در بنیاد سعدی حضور داریم دکتر مخبردزفولی پابه‌پای ما برای تاسیس این بنیاد حضور داشت و در شورای تحول علوم‌انسانی نیز که با تصویب مستقیم شورا ایجاد شده، ۹ سالی است که وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری می‌کنیم. ما مخبردزفولی را در طول ۱۲ سالی که این مسئولیت را عهده‌دار بوده به‌عنوان فردی پرکار و امین می‌شناسیم که انصافا در این راه خدمت کرده است.»

بطحایی: هماهنگی با دستگاه‌ها دشوارترین کار شوراست

در ادامه بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: «یکی از دشوارترین کارهایی که از وظایف ذاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلفی است که روی یک موضوع با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و این کار بسیار دشواری است و گاهی این مسیر با دلخوری نیز توام می‌شود. بارزترین نکته مدیریتی عاملی، رفتار او مبتنی‌بر اخلاق انسانی است و شناخت مسائل جهانی در کنار فهم عمیق دینی از دیگر ویژگی‌ها او است.»

ستاری: بنیاد نخبگان ماحصل اقدامات مخبر دزفولی است

در ادامه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم گفت: «معاونت علمی و بنیاد نخبگان که از سال ۸۶ ایجاد شده به‌نوعی مولود دوره مخبردزفولی است و اگر الان ما چه در حوزه تولید علم و چه در حوزه فناوری دارای رتبه هستیم، همگی ثمره اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

در ادامه عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق رسانه ملی نیز گفت: «در جلسه شورا در مخالفت بر عاملی صحبت کردم، با این حال باید بگویم که او را در طول مدت کوتاهی که از شورای عالی فضای مجازی می‌شناختم، فردی عالم و دلسوز و خونگرم دیده‌ام. بعد از صحبت‌های من در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی صحبت‌هایی را مطرح کرد که من آنها را پسندیدم و پس از آن علاقه من به وی بیشتر شد.»

صالحی: شورا تصویرسازی جامعی از آینده نشان داده است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار اندیشه حوزه هنری گفت: «ما در شورای انقلاب فرهنگی نیاز داریم تصویرسازی جامعی از مسیر آینده خود پیدا کنیم، چراکه در حوزه علم و فرهنگ و آموزش و پرورش هنوز همه اهداف محقق نشده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی سه دوره خوب را پشت‌سر گذاشته است که دوره اول با توجه به اتفاقات اوایل انقلاب دوره نهادسازی در حوزه علم و فرهنگ بود که با تشکیل شورا موسسات به‌تناسب نیاز به وجود آمدند؛ دوره دوم دوره تنظیم مقررات و سیاست‌ها بود که البته به‌تناسب نیاز مقطعی تدوین شد، اما دوره سوم ادامه رویکردهای قبلی بود که سندهای مختلف مانند سند علوم و فناوری سلول بنیادی یا سند گیاهان دارویی در آن تدوین شد و این در حالی است که در دوره مدیریت مخبردزفولی که دوره سوم و ۱۲ساله بود، هم‌افزایی نگاه‌ها و تصویب و مراحل اجرایی و مصوبات انجام شد.»

واعظی: فرهنگ باید جدی‌تر گرفته شود

احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «مساله فرهنگ دچار بخشی‌نگری شده و رویکردی که در آن وجود دارد یک رویکرد جزیره‌ای است.» وی افزود: «فرهنگ یک امر مجزا از سایر بخش‌ها نیست و باید فرهنگ را جدی گرفت. مولدان فرهنگی باید به امر فرهنگ توجه کرده و آن را جدی بگیرند و اگر اوضاع به همین صورت پیش رود، فکر می‌کنم آسیب‌های فرهنگی بیش از این شود.»

عارف: نیازمند آسیب‌شناسی ۴ دهه انقلاب هستیم

محمدرضا عارف نیز در این مراسم گفت: «عاملی، موسس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است و می‌تواند کارهای خوب مخبردزفولی را ادامه دهد و ما الان در آستانه پنجمین دهه انقلاب اسلامی هستیم که نیازمند آسیب‌شناسی چهار دهه قبل هستیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از بهترین دستگاه‌ها برای این آسیب‌شناسی است.»

مخبر:دانشگاه اول انقلاب محل علم‌آموزی نبود

در ادامه مخبردزفولی نیز گفت: «حتما کارهایی که انجام دادیم کمبودهای زیادی داشته و اگر ما توفیقی به دست آوردیم ماحصل تلاش همه افرادی است که از ظرفیت فکری‌شان استفاده کردیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی فراز و فرودهای زیادی را پشت‌سر گذاشته است. دانشگاهی که ما در ابتدای انقلاب تحویل گرفتیم محل علم‌آفرینی نبود اما امروز دو درصد تولید علم در اختیار ما قرار دارد و این موضوع نیز صرفا بحث مقاله نیست بلکه در حوزه هسته‌ای در وسط میدان قرار داریم.»

محمدیان: انتظار از اعضای شورا انقلابی عمل کردن است

محمد محمدیان نیز در این مراسم گفت: «اینجا شورای عالی انقلاب فرهنگی است و انتظار از همه اعضا این است که انقلابی عمل کنند، بیندیشند و اجرا کنند. نسخه‌ای که می‌تواند موجب اعتلای کشور باشد انقلابی‌بودن است و نسخه‌های دیگر جواب نمی‌دهد. این کافی نیست و انقلابی‌بودن نیاز به عمل و اجرا دارد.»

عاملی: امیدوارم اسناد مصوب شورا به طور کامل اجرا شود

سعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار کرد: «از مقام معظم رهبری به‌خاطر اعتماد به حقیر برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر می‌کنم. خودم را سزاوار نمی‌دانم که در این مسئولیت خطیر باشم اما چون حضرت آقا فرموده‌اند، به حول و قوه الهی این مسئولیت خطیر را به نحو احسن انجام وظیفه می‌کنم. همچنین از رئیس‌جمهور که دبیری اینجانب را امضا کردند، سپاسگزاری می‌کنم.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «کار در حوزه فرهنگ بسیار سخت است. انبیای الهی با اتصال به وحی، مردم را هدایت کردند اما لزوما همه آنها نتوانستند تمامی مردم را هدایت کنند، حتی پیامبر اکرم(ص) که دارای ظرفیت‌های کامل بشری بودند، برخی از مردم ایشان را به‌عنوان پیامبر قبول نداشتند. حوزه فرهنگ ظرافت‌های زیادی دارد که باید به آن اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد. همچنین مقوله ارتباطات در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار مهم است. این شورا باید بیشتر از قبل ارتباط خود را با نسل دانشگاهی حفظ کند.» 

عاملی خاطرنشان کرد: «امیدوارم اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را که برخی از این اسناد کامل اجرا نشده است بتوانیم به‌صورت کامل اجرا کنیم. از زحمات دوستان در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار متشکرم.»

  او اذعان کرد: «ما در جامعه ۶۰ میلیون کاربر داریم که باید از این ظرفیت عظیم برای حفظ ارزش‌های اسلام و انقلاب استفاده کنیم تا قدرتمندتر از گذشته مقابل دشمنان قسم‌خورده انقلاب بایستیم. ما در این مسیر پیرو رهبری هستیم و راهبردها را حضرت آقا تعیین می‌کنند.» ‍

نظر شما