شناسهٔ خبر: 30637213 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تقدیر از زحمات ۱۳ ساله دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

همشهری آنلاین: در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل حوزه هنری، از خدمات دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای انقلاب فرهنگی با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین رستمی رییس نهاد نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر ارشاد، دکتر بطحائی وزیر آموزش و پرورش، دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و روسا و اساتید دانشگاه‌ها، برخی نمایندگان مجلس، آیت الله تسخیری، حجت الاسلام قرائتی و برخی از مسئولان برگزار شد.

در این مراسم از فعالیت‌های ۱۳ ساله دکتر مخبر دزفولی به عنوان دبیر سابق شورای انقلاب فرهنگی تجلیل خواهد شد.

  • نقش دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین اسناد علم و فرهنگ

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین اسناد حوزه‌های علم و فرهنگ نقش موثری داشته‌ است، گفت: دبیر جدید این شورا در دوره چهارم این شورا، فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، صالحی وزیر ارشاد در این مراسم فعالیت این شورا را شامل سه دوره نهادسازی در حوزه علم و فرهنگ، تنظیم مقررات و شکل‌دهی نقشه‌های جامع علم و فرهنگ دانست.

وی ادامه داد:‌ در این راستا از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی سندهای مختلفی در حوزه‌های علم و فرهنگ تدوین شده که این سندها نگاه به آینده دارند.

صالحی با اشاره به نهایی شدن اسنادی چون علوم شناختی، هوا فضا، گیاهان دارویی، علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، خاطرنشان کرد: دکتر مخبر دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره سوم فعالیت‌های این شورا نقش مهمی در تدوین این اسناد داشته است.

وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر اینکه دکتر عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره چهارم فعالیت‌های این شورا فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: در این دوره شاهد تحولات شتابنده در محیط‌ها و فضاهای مجازی هستیم که با رویکردهای قدیمی نمی‌توان وارد این فضا شد.

وی ابراز امیدواری کرد که دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند با مدیریت اقتضایی برنامه‌های حوزه‌های فرهنگ و علم را دنبال کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به تحولات در زمینه ژئوپلیتیک در سال‌های اخیر اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت شورا بتوان معادلات ژئوپلیتیک ایران اسلامی را به گونه‌ای تغییر دهند که این کشور همواره مسیر علم و فرهنگ را به پیش ببرد.

  • تلاش معاونت علمی برای بر زمین نماندن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با اشاره به همکاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با این معاونت گفت: من در طول پنج سالی که در این معاونت مشغول به فعالیت هستم، تلاش کردم که هیچ مصوبه‌ای از این شورا بر زمین نماند.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان این‌که تاسیس معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان از اقدامات انجام شده در دوره دکتر مخبر بوده است، افزود: علاوه بر آن اکثر اسناد در حوزه‌های بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی در دوره دکتر مخبر ایجاد شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر امروز از رشد تولیدات علمی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال جوانان و همچنین توسعه حوزه‌های مختلف فناوری سخن به زبان می‌آوریم، ثمره تصویب این اسناد بوده است.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من در پنج سالی که در سمت معاونت علمی مشغول به فعالیت هستم، تلاش کردم که مصوبات شورا بر روی زمین نماند.

ستاری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر موفق به ایجاد مدل‌های کسب و کار شدیم و توانستیم عدد قابل توجهی از جوانان را به کشور بازگردانیم که در این زمینه مدیون زحمات دکتر مخبر بوده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده این روند همکاری ادامه یابد. چرا که یکی از نهادهای مهم همکاری معاونت علمی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

  • دکتر عاملی مسایل جهانی را با نگاه دینی و واقع بینانه تحلیل می‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دکتر عاملی مسایل جهانی را با نگاه دینی و واقع بینانه تحلیل می کند، گفت: تلاش زیادی برای استفاده از توانمندی دکتر عاملی در بخشی از مدیریت آموزش وپرورش کردم که متاسفانه این امکان حاصل نشد.

به گزارش ایسنا، دکتر بطحائی در مراسم معارفه دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تودیع دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق این شورا که در تالار سوره حوزه هنری در حال برگزاری است، به بیان برخی مشکلات شورا به ویژه دبیرخانه شورا اشاره کرد و گفت: یکی از دشوارترین و سخت‌ترین کارهایی که از وظایف ذاتی شورا به شمار می‌رود رسیدن به یک اتفاق نظر مشترک در موضوعی که محل اختلاف است که این کار بسیار دشوار است. در واقع رسیدن به یک جمع‌بندی در خصوص موضوعی که طرفین اختلاف نظرهای زیادی دارند نه به صورت ۱۰۰ درصد بلکه در حد قابل قبول کار بسیار دشوار به شمار می‌رود. به طوریکه این امر گاهی اوقات با دلخوری افراد همراه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دکتر مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به پشتوانه تجربه طولانی در این حوزه بر اشراف موضوعی به مباحث مختلف در حوزه وظایف و ماموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و اطلاعات وسیعی که ایشان از پیشینه مباحث و موضوعات داشتند، مهارت لازم را در بحث‌های مربوط به شورا را داشتند و انصافا نیز موفق‌ترین افرادی بودند که به راحتی می‌توانستند با کمترین هزینه و دلخوری به جمع‌بندی در مباحث برسند. در واقع با وقت گذاری‌های فراوانی که توام با حسن خلق و صبوری بود، توانستند وظایف خود را به خوبی انجام بدهند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: طی یک سال و اندی که در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنم و همچنین در جلسات پیش از این نیز افتخار حضور در جلسات مختلف با دکتر مخبر داشتم محاسن و توانمندی‌های ایشان را در حوزه کاری به کرات دیدم. در واقع مطالعات دانشگاهی دکتر مخبر در حوزه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه‌های علوم انسانی و فرهنگ زبانزد است. شاید این درایت ایشان بود که در حوزه‌های مختلف علوم انسانی علی رغم سن کم که البته بیشتر منظورم به ۱۳ سال پیش ایشان تاکید می‌کنم. شیخوخیت خاصی در بین مسئولان داشت و در جمع‌بندی کردن نظرات تبحر خاصی داشت.

دکتر بطحائی در خصوص دکتر عاملی نیز گفت: من در آغاز روزهای حضور خود در وزارت آموزش و پرورش درخواست مساعدت و همکاری دکتر عاملی در یکی از بخش‌های وزارتخانه را داشتم تا از حضور ایشان در حوزه‌های مختلف استفاده کنم و چند جلسه‌ای که در خدمت ایشان بودم. دکتر عاملی در مسائل مختلف فرهنگی تبحر خاصی داشت و نگاه تیزبینانه و هوشمندانه او به ویژه در فرآیندهای انجام کار و یافتن گره‌ها و مشکلات و همچنین پشتوانه قوی برای سرعت بخشیدن به فعالیت ها داشتند، دکتر عاملی علی رغم بضاعت و توان علنی بسیار بالایی که دارد آنچنان متواضعانه رفتار میکند که چهره مطلوب و دوست داشتنی از وی بین ساخته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: در همان بررسی هایی که برای استفاده از توانمندی دکتر عاملی در وزارت آموزش و پرورش داشتم دریافتم بارز ترین رفتار مدیریتی او مبتنی بر روابط انسانی است او مسایل جهانی را در کنار فهم عمیق دینی تحلیل می‌کند و تحلیل واقع بینانه از اتفاقات دنیای امروز دارد.

  • اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی "انقلابی" عمل کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد با بیان اینکه مسئولان این شورا باید انقلابی عمل کنند، گفت: باید بدانیم شعار دیگر کافی است باید عمل "انقلابی" داشته باشیم.

حجت الاسلام محمدیان نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه در دوره دکتر مخبر سرمایه بزرگی از فرهیختگان کشور از همه ذائقه ها و گرایش های سیاسی و فرهنگی دور هم جمع شدند و آثار بسیار ارزشمندی را از خود به جا گذاشتند. سرمایه ای که به کمک آن می شود از ظرفیت علمی و فرهنگی کشور استفاده کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دکتر مخبر در دوره فعالیت خود در شورا توانست فارغ از بحث‌های جناحی دستاوردهای ارزشمندی از خود بجا گذارد، خاطرنشان کرد:  امروز که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم پیشرفت های علمی به یکی از افتخارات کشور تبدیل شده است که این دستاوردها بدون نگاه ویژه دکتر مخبر به اوامر و رهنمون‌های به رهبری بدست نمی آمد.

حجت الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه اینجا شورای عالی انقلاب فرهنگی است و انتظار از همه اعضا این است که انقلابی عمل کرده، بیندیشند و اجرا کنند، خاطرنشان کرد: نسخه ای که می‌تواند موجب اعتلای کشور باشد انقلابی بودن است و نسخه های دیگر جواب نمی دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: انتظار ما از اعضا و دبیر این شورا این است که به بُعد انقلابی بودن این شورا توجه کنند و در راستای آن برنامه ریزی داشته باشند.

محمدیان اظهار کرد: باید بدانیم که شعار کافی نیست و انقلابی بودن نیاز به عمل و اجرا دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حد ممکن از بضاعت علمی کشور استفاده شد و همه ذائقه ها و گرایش های مختلف سیاسی و فرهنگی در این فضا دور هم گرد آمدند. این رویه سرمایه کشور است و باید از آن مراقبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دکتر مخبر دزفولی فارغ از بحث های جناحی از همه سرمایه های کشور استفاده کرد، اظهار کرد: دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه ویژه ای به بیانات مقام معظم رهبری داشت و منویات ایشان را در اسناد تدوین شده این شورا پیگیری می کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی پست ها و ریاست ها همه امانت هستند و باید در مقابل این امانت وظایف خود را انجام دهیم.

  • دولت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کند

 دکتر غلامعلی حداد عادل دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه همه کارهایی که انجام شده با هماهنگی با دکتر مخبر دبیر سابق این شورا بوده است، اظهار کرد: اساسنامه فرهنگستان زبان فارسی نیز در شورا مصوب شد.

وی تصویب راه‌اندازی بنیاد سعدی و ایجاد موسسه بین‌المللی برای آموزش زبان فارسی را از دیگر موارد همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد و افزود: شورای تحول علوم انسانی با تصویب شورای انقلاب فرهنگی ایجاد شد و ۹ سال است که وظایفی که شورای عالی بر عهده این شورا گذاشته بود را اجرایی کردیم.

حداد، مخبر را فردی امین و دلسوز و کاری توصیف کرد و ادامه داد: انتظار داریم که دولت نسبت به موسسات فرهنگی و بودجه های نهادهای وابسته به شورای عالی توجه بیشتری داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم دبیر جدید کار کند، باید دست و پای این شورا را نبندیم.

تلاش معاونت علمی برای بر زمین نماندن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور نیز با اشاره به همکاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با این معاونت گفت: من در طول پنج سالی که در این معاونت مشغول به فعالیت هستم، تلاش کردم که هیچ مصوبه‌ای از این شورا بر زمین نماند.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری با بیان این‌که تاسیس معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان از اقدامات انجام شده در دوره دکتر مخبر بوده است، افزود: علاوه بر آن اکثر اسناد در حوزه‌های بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی در دوره دکتر مخبر ایجاد شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر امروز از رشد تولیدات علمی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال جوانان و همچنین توسعه حوزه‌های مختلف فناوری سخن به زبان می‌آوریم، ثمره تصویب این اسناد بوده است.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من در پنج سالی که در سمت معاونت علمی مشغول به فعالیت هستم، تلاش کردم که مصوبات شورا بر روی زمین نماند.

ستاری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر موفق به ایجاد مدل‌های کسب و کار شدیم و توانستیم عدد قابل توجهی از جوانان را به کشور بازگردانیم که در این زمینه مدیون زحمات دکتر مخبر بوده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده این روند همکاری ادامه یابد. چرا که یکی از نهادهای مهم همکاری معاونت علمی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

  • لزوم بازنگری در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهه پنجم انقلاب

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی از آسیب‌های اجتماعی به مرز بحران رسیده است، گفت: با توجه به اینکه به دهه پنجم انقلاب اسلامی وارد می‌شویم، لازم است در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا عارف با تاکید بر اینکه در طول ۲۴ سال آشنایی با دکتر مخبر ایشان عوض نشده است، افزود: وی نگاه ارزشی، آرمانی و علمی خود را همچنان حفظ کرده است.

عارف با اشاره به فعالیت ۱۳ ساله دکتر مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: سعه صدر و جمع‌آوری و شناسایی نخبگان از ویژگی‌هایی است که به سایر ویژگی‌های این فرد اضافه شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقش برجسته دکتر مخبر در تصویب اسناد مهمی مانند نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تحول آموزش و پرورش ابراز خرسندی کرد که جای وی، دکتر عاملی فردی متعهد معرفی شده است.

عارف با بیان اینکه در حال حاضر در آستانه دهه پنجم انقلاب قرار داریم، افزود: لازم است تا در زمینه آسیب‌هایی که چهار دهه گذشته در کشور ایجاد شده است، پرداخته شود و بهترین نهادی که می‌تواند در این زمینه وارد شود، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال با انتقاد از اینکه بیشترین کشش این شورا به سمت مسائل دانشگاهی است، تاکید کرد: در زمانی بسیار منطقی بود که این شورا وارد مسائل دانشگاهی شود، ولی با توجه به چالش‌های کنونی لازم است این شورا به آسیب‌های اجتماعی که بعضا در وضعیت بحرانی قرار دارند، وارد شود.

وی اضافه کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که یک خطر جعلی از یک سایت نامعتبر و ناشناخته منتشر و در طول چند ثانیه در وسعت زیادی منتشر می‌شود و هرگز نمی‌توان با هیچ راهکاری اثر آن را از بین برد. از این رو لازم است تا به مسائل فرهنگی بیشتر پرداخته شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس تاکید دارم که در دهه پنجم انقلاب، این شورا باید در جاهایی ورود کند که نهادهای دیگر امکان ورود قدرتمند به آن را نداشته باشند.

عارف با اشاره به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: لازم است تا بازنگری مجددی در اختیارات و وظایف این شورا صورت گیرد و امیدوارم دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه موفق باشد.

  • تخریب اقدامات مدیران قبلی در کشور ما یک نُرم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تخریب فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده توسط مدیران سابق و مسئولان جدید به یک نُرم تبدیل شده است، گفت: خوشبختانه دکتر عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار نظرهایی که نسبت به فعالیت‌های انجام شده در این شورا داشت نشان داد که نگاه تخریب گرایانه ندارد و همواره از اقدامات انجام شده تقدیر نموده است.

به گزارش ایسنا، دکتر ضرغامی در مراسم معارفه دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تودیع دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق این شورا که در تالار سوره حوزه هنری در حال برگزاری است، گفت: به دکتر عاملی بابت اعتماد رهبری برای انتخاب به عنوان دبیر شورا و پذیرش مسئولیت دبیری از سوی اعضای شورا تبریک می‌گویم. در واقع در طول حضور ایشان در شورای عالی مجازی این افتخار آشنایی را پیدا کردم و در این مدت ایشان را فردی عالم، دلسوز، خونگرم و مسلط به مباحث دیدم. در واقع او راه حل‌های بسیار قوی را برای حل مسائل و موضوعات ارائه می‌دهند و البته اظهارنظرهای ایشان طی روزهای گذشته نسبت به فعالیت‌های انجام گرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کاملا متواضعانه و بزرگوارانه بود.

وی در ادامه تصریح کرد: معمولا در کشور ما وقتی افرادی مسئولیتی را می‌پذیرند اولین کاری که انجام می‌دهند تخریب مدیران قبل است. در واقع این موضوع در جامعه ما به یک نُرم در آمده است و همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی تابع این عرف شده‌اند اما رفتار دکتر عاملی در روزهای اخیر این نوع موضوع را مشاهده نکردیم. امیدواریم با اعتماد رئیس جمهور به ایشان، بتواند در دوره جدید مدیریتی منشأ خدمات موثر باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص شخصیت دکتر مخبر دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: ایشان یک شخصیت برجسته علمی، دانشگاهی، فرهنگی و انقلابی هستند که تمامی این ویژگی‌ها را بدون فراز و نشیب در خود جمع کرده‌اند در واقع من با دکتر مخبر از همان دوره‌های اول انقلاب آشنا شدم و افتخار همکاری حاصل شد. در این مدت شاهد تعهد او به مسائل انقلاب، رهبری، دین، ولایت فقیه و ... بودم و هر جا هم من نسبت به برخی مسائل واکنش تندی را انجام می‌دادم ایشان همواره رفتار بنده را تعدیل می‌کردند.

مهندس ضرغامی با بیان اینکه دکتر مخبر در دوره فعالیت خود بر شورای عالی انقلاب فرهنگی تحولات ارزشمند و خدمات مختلفی را انجام دادند، گفت: او با برقراری ارتباط خوب با نخبگان بدنه بسیار ارزشمندی در دبیرخانه این شورا ایجاد کرد و در این شورا بسیاری از طرح‌ها و مصوبات تاثیرگذار تصویب و منشأ خدمات ارزشمندی در کشور شد که تدوین سند تحول آموزش و پرورش نمونه و نقشه جامع علمی کشور نمونه‌ای از این مصوبات می‌باشد.

رییس سابق سازمان صدا و سیما ادامه داد: درست است که شورای عالی انقلاب فرهنگی کار سیاستگذاری مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور را انجام می‌دهد و نسبت به موضوعات نگاه کلان دارد اما این شورا علی رغم اینکه کار سیاستگذاری‌های کلان را انجام می‌دهد هر وقت که لازم بود در موضوعات مختلف ورود می‌کرد و احساس تکلیف می‌نمود و با هماهنگی با بخش‌های مختلف و ارتباطی که بین دستگاه‌ها و نهادها داشت آن مشکلات را برطرف می‌کرد به طوریکه مصوبه اخیر استعدادهای برتر با همین نگاه تصویب شد.

  • دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه"علم"و"فرهنگ" منشأ اثر باشد

رئیس دانشگاه آزاد گفت: دکتر عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را حدود یک دهه است که از نزدیک می‌شناسم و با وی در حوزه های علمی و فناوری همکاری‌های داشته‌ام. خوشبختانه ایشان این ویژگی همگرایی را همواره در خود دارد و در عرصه علم و فرهنگ می‌تواند منشأ خدمات موثر باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی با تاکید بر این که رهبر انقلاب، "فرهنگ"، "علم" و" اقتصاد" را سه مولفه اقتدار کشور توصیف می‌کنند، گفت: این سه مولفه در صورتی که در هم تنیده شوند و متغییر مستقل از هم نباشند می‌توانند به عنوان مولفه‌های اقتدار کشور قرار گیرند؛ چرا که فرهنگی که جدا از علم یا اقتصادی که جدا از فرهنگ و علم باشد در سیاست گذاری ها به هیچ عنوان به عنوان مولفه اقتدار کشور باشد.

وی در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مظهر در هم تنیده دو عنصر "علم "و"فرهنگ" توصیف کرد و گفت: در راس این شورا دبیر آن به عنوان یک شخصیتی است که باید ترکیبی از دو مولفه فوق را همراه داشته باشد و در کنار وجهه علمی، فرهنگ را نیز عمیقا درک کند.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: آن چه که در دوره سوم فعالیت شورای انقلاب فرهنگی مشاهده کردیم این بود که شورا توانست در کنار فعالیتهای عالمانه خود اقتدار علمی کشور را رقم بزند به نحوی که دستاوردهای آن در عرصه‌های جهانی قابل مشاهده است.

طهرانچی ادامه داد: بنابراین وقتی به این خروجی ها نگاه می کنیم می‌بیینم که باید در کنار آن نیز مولفه سیاست و برنامه ریزی را  نیز به همراه باشد. چرا که مدیریت در این عرصه مدیریت به کل کشور است. و شورا باید توانمندی هم گرایی بین عناصر مختلف را داشته باشد. و عناصری که ذاتا با یکدیگر واگرا هستند باید با توانمندی دبیر شورا گرد هم بیایند و  در تصمیم گیری به رویکرد واحدی برسند.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: دکتر مخبر در دوره فعالیت خود در ورای عالی انقلاب فرهنگی هم نگاه جامع و بنلدی به امر سیاست گذاری داشتند و هم این که با شحصیت هم گرایی خود می توانستد به موضوعات مختلف ورود پیدا  کنند.

به گفته طهرانچی، آن چه که به عنوان آسیب در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود مطرح کرد بخش اقتصاد و برنامه ریزی‌های اقتصادی است که باید عرصه علم وفرهنگ را نیز به آن وارد کرد تا نهادهای اقتصادی به اهمیت همگرایی در عرصه علم و فرهنگ پی ببرند چرا که امروزه در آغاز دوران جدید یعنی دوره رواج استفاده از فناوری اطلاعات و شبکه جهانی قرار داریم و این موضوعات نیز از علم و فرهنگ تاثر گرفته است.

  • مراسم تودیع و معارفه دو امدادی است برای انتقال مسئولیت از یک فرد به فرد تواناتر

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این تودیع و معارفه شبیه دو امدادی است،گفت: در این مراسم مسئولیتی از فردی گرفته می‌شود و به فرد تواناتر دیگری واگذار می‌شود و امیدوارم این شورا بتواند در آینده موفقیت‌های بزرگی در حوزه‌های فرهنگی کسب کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به انتصاب دکتر عاملی به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وی فردی دانشمند است که نقایص قبلی را برطرف می‌کند چرا که ما اعتقاد داریم حتما کارهایی که در گذشته انجام شده نواقصی داشته و قصوری از ما سر زده است.

وی ادامه داد: در جاهایی که توفیقاتی به دست‌ آورده‌ایم به دلیل همکاری دانشمندان دانشگاه‌ها و حوزه علمیه بوده و این توفیقات حاصل تلاش‌های خلوصانه محققان بوده که احساس کرده‌اند باید شورا در خدمت کشور باشد.

مخبر ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی را ماحصل ذهن دوراندیش رهبر عظیم الشأن انقلاب دانست و ادامه داد: ما در گذشته دانشگاه در خدمت انقلاب نداشتیم و شاهد بودیم بسیاری از اتاق‌های دانشکده‌های دانشگاه تهران تبدیل به اسلحه‌خانه‌های گروهک‌های ضد انقلاب بودند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در گذشته انقلاب محل بالندگی و تحول آفرینی و علم آموزی نبوده است تاکید کرد: این در حالیست که نقطه اقتدار کشور نهادهای علمی است. از آن رو امام در آن زمان فرمودند جنگ تمام می‌شود ولی دانشگاه مهم است و آن را دریابید و امروز ثمره این گفته را ما شاهد هستیم.

مخبر با بیان اینکه ما شاهد هستیم همه مسئولان کشور و به ویژه مقام معظم رهبری به علم توجه دارد به دلیل اثرات علم در کشور است و ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب کم دشمن نداشته‌ایم و همچنان این دشمنان در کشور حضور دارند و می‌خواهند انقلاب نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مغزهای متفکر نقطه اتکای انقلاب اسلامی به کشور بوده است، گفت: دانشمندان هسته‌ای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که توانسته‌اند ایران را تبدیل به قدرت جهانی کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که در ابتدای انقلاب تحویل گرفتیم محل علم و رقابت پذیری جهان نبود گفت: ولی امروزه شاهد هستیم که دو درصد تولید علم دنیا را تولید می‌کنیم که این تولیدات تنها مقاله نیست بلکه مقاله بخشی از کار مغزهای متفکر کشور است.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که مگر می‌شود بدون دانشمند و مغز متفکر مدعی شد که در حوزه‌های مهندسی و فنی در دنیا حرفی برای گفتن داریم، اضافه کرد: این شورا نهاد استراتژیکی بوده که با دوراندیشی امام راحل در نظام شکل گرفت. البته در طول تاریخ فعالیت خود فراز و نشیب و کامیابی و ناکامی‌هایی داشته است که همه دولت‌ها در موفقیت و ناکامی آن نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تودیع و معارفه دبیر این شورا خاطرنشان کرد: من این معارفه را شبیه دو امدادی می‌بینم که کار را از فردی به فرد تواناتر سپرده شده است و این موفقیتی است که نظام آن را تجربه کرده است و روز به روز بالنده‌تر می‌شود.

مخبر دزفولی با تاکید بر اینکه واگرایی‌ها نتیجه‌ای ندارد و منجر به هرز نیروها می‌شود، ادامه داد: ما این امر را در حوزه‌های علمی تجربه کردیم و نشان دادیم که اگر همه ما دلبستگی به پیشرفت کشور و اقتدار ایران اسلامی داشته‌ایم، این خط و آن خط و این قبیله و آن قبیله معنایی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این شورا در سال‌های آینده با مسئولیت‌پذیری‌های بیشتر موفقیت‌های بزرگی در حوزه فرهنگ به دست آورد.

  • جای آبادی را تحویل گرفتم امیدوارم خراب نکنم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمان مدیریت قبلی شورا زحمات زیادی برای تدوین اسناد مصوبات کشیده شده است و من جای آبادی را تحویل گرفتم امیدوارم خراب نکنم.

به گزارش ایسنا، دکتر سید سعید رضا عاملی نیز در این مراسم به عنون سخنران پایانی خاطر نشان کرد: به عنوان دبیر جدید این شورا باید تلاشهای زیادی در عرصه فرهنگ و علم داشته باشم چرا که از دید الهی تمامی تلاشها در این عرصه باید منتهی به آرامش مردم شوند و اعطای این آرامش نعمت بزرگی است که خداوند به مسئولان داده است. ضمن این که رهبر انقلاب اسلامی نیزهمراه تاکید می‌کند به اقدامات و سیاستهایی که دنبال می‌کنید توجه کنید که آن اقدامات مردم را آزار ندهند.

وی در ادامه با تاکید بر این که باید در عرصه علم و فرهنگ همدل تر باشیم تا مشکلات این حوزه رفع شود ، تصریح کرد: برای من بسیار سخت است وقتی می‌بینیم گاهی تعارضات سیاسی موجب می‌شود نتوانیم یک موضوعی را در شورا تشخیص دهیم و اختلافاتی در آن مسئله پیدا می‌کنیم.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهبر انقلاب همواره تاکید دارند این شورا باید در راس همه جریانات سیاسی قرار بگیرد و هر گرایش و تمایلی نباید دخالتی در حوزه تصمیم گیری های سیاسی داشته باشد. شورا باید راهبردهای مهم کشور را برای اجرای نظام اسلامی نمونه تعیین نمایند. در واقع کار در عرصه فرهنگی بسیار دشوار است و باید ظرفیتهای لازم برای فعالیت و تصمیم گیری در این حوزه وجود داشته باشد. ضمن این که باید بتوانیم ظرفیتهای این حوزه را به درستی درک کرده و براساس آن حرکت کنیم.

دکتر عاملی ارتباطات را یکی از عناصر اصلی فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی توصیف کرد و گفت: ارتباطات اهمیت زیادی در پیشبرد برنامه ها و تصمیم گیری های شورا دارد. در واقع خاصیت ارتباطات این است رفع اختلال کند و هر اندازه که با افراد ارتباط بیشتری قرار کند تصویری که از او برجای خواهد ماند اصلاح می‌شود، لذا مهمترین کاری که شورا باید عهده دار شود انجام همین ارتباطات بین نسلهای مختلف دانشگاهی است.

وی خاطر نشان کرد: دشنمان همواره تلاشهای زیادی برای شکست انقلاب اسلامی انجام می‌دهند و همواره به انقلاب ما جفا کرده‌اند و تلاش کردند بین حاکمیت و مردم فاصله بیندازند اما باید تاکید داشته باشم که همه در کشور یکی هستیم و هیچ فاصله وشکافی نباید بین مسولان و مردم نیست.

دکتر عاملی بر ضرورت اجرایی کردن مصوبات و اسناد تهیه شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و گفت: باید این مصوبات با هم دلی و شکل گیری ارتباطات مناسب به مرحله اجرایی برسد. امیدواریم در دوره فعلی بتوانیم اسناد مصوب شورا که نیمه اجرایی مانده است با یافتن راه حلهای درست به مرحله اجرا برسانیم چرا که برای تدوین آن زحمتهای زیادی کشیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مدیریت قبلی شورا زحمات زیادی برای تدوین اسناد مصوبات کشیده شده است و من جای آبادی را تحویل گرفتم امیدوارم خراب نکنم.

دبیر عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچین بر تاکید بر این که ما با در جامعه جدید ارتباطاتی و فناروانه مواجه هستیم گفت: در واقع ۶۰ میلیون کاربر در جامعه وجود دارد و که این افراد صرفا مخاطب نیستند بلکه عکس العمل دارند بنابراین نمی توان با این افراد یک طرفه برخورد کرد. بر همین اساس تلاش ما این است که راهبردهای اصلی برای ارتباطات دو طرفه و تعامل بین این کاربران شکل بگیرد.

نظر شما