شناسهٔ خبر: 30636996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

صاحب‌خبر -
 

در مراسمی که با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل حوزه هنری دیروز برگزارشد، از خدمات دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیربه عمل آمد.

به گزارش ایسنا، درمراسم تودیع و معارفه دبیر شورای انقلاب فرهنگی که حجت الاسلام و المسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزیر ارشاد، دکتر بطحائی وزیر آموزش ، دکتر شمس‌بخش مدیر کل حوزه وزارتی و مشاور وزیر علوم، دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و روسا و اساتید دانشگاه‌ها و برخی از مسئولان حضورداشتند،دکتر غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انتظار من از دولت این است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شود.

وی گفت: ما دکتر مخبر دزفولی را که در این ۱۲ سال به عنوان فردی دلسوز، پرکار و امین شناخته ایم که همیشه کارها را پیش می بردند و انصافا نیز خدمت کرده اند.

وی ادامه داد: بنده به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارم از وی سپاسگزاری و تشکر کنم و برای دکتر عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آرزوی توفیق داشته باشم.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: امیدوارم دولت نیز نسبت به موسسات فرهنگی و بودجه این موسسات نظر لطف بیشتری داشته باشد. از جمله به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه های زیر مجموعه این شورا نظر مثبت داشته باشد.

وی ادامه داد: انتظار ما این است دست دبیر جدید عالی شورای انقلاب فرهنگی برای امور بسته نباشد. اگر نسبت به دبیر جدید مساعدت نشود باید دائم به فکر جواب دادن به این و آن باشد، اگر قرار است وی کار کند باید مساعدت لازم صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انتظار دیگر من از دولت این است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شود و این بهترین پاداش برای دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

تلاش معاونت علمی

دکتر سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری هم با اشاره به همکاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با این معاونت گفت: من در طول پنج سالی که در این معاونت مشغول به فعالیت هستم، تلاش کردم که هیچ مصوبه‌ای از این شورا بر زمین نماند.

وی با بیان این‌که تاسیس معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان از اقدامات انجام شده در دوره دکتر مخبر بوده است، افزود: علاوه بر آن اکثر اسناد در حوزه‌های بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی در دوره دکتر مخبر ایجاد شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر امروز از رشد تولیدات علمی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال جوانان و همچنین توسعه حوزه‌های مختلف فناوری سخن به زبان می‌آوریم، ثمره تصویب این اسناد بوده است.

تدوین اسناد علم و فرهنگ

صالحی، وزیر ارشاد هم فعالیت این شورا را شامل سه دوره نهادسازی در حوزه علم و فرهنگ، تنظیم مقررات و شکل‌دهی نقشه‌های جامع علم و فرهنگ دانست.

وی ادامه داد:‌ در این راستا از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی سندهای مختلفی در حوزه‌های علم و فرهنگ تدوین شده که این سندها نگاه به آینده دارند.

صالحی با اشاره به نهایی شدن اسنادی چون علوم شناختی، هوا فضا، گیاهان دارویی، علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، خاطرنشان کرد: دکتر مخبر دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره سوم فعالیت‌های این شورا نقش مهمی در تدوین این اسناد داشته است.

وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر اینکه دکتر عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره چهارم فعالیت‌های این شورا فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: در این دوره شاهد تحولات شتابنده در محیط‌ها و فضاهای مجازی هستیم که با رویکردهای قدیمی نمی‌توان وارد این فضا شد.

وی ابراز امیدواری کرد که دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند با مدیریت اقتضایی برنامه‌های حوزه‌های فرهنگ و علم را دنبال کند.

نگاه دینی و واقع بینانه

دکتر بطحائی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دکتر عاملی مسایل جهانی را با نگاه دینی و واقع بینانه تحلیل

می کند، گفت: تلاش زیادی برای استفاده از توانمندی دکتر عاملی در بخشی از مدیریت آموزش وپرورش کردم که متاسفانه این امکان حاصل نشد.

وی گفت: یکی از دشوارترین و سخت‌ترین کارهایی که از وظایف ذاتی شورا به شمار می‌رود رسیدن به یک اتفاق نظر مشترک در موضوعی که محل اختلاف است که این کار بسیار دشوار است. در واقع رسیدن به یک جمع‌بندی در خصوص موضوعی که طرفین اختلاف نظرهای زیادی دارند نه به صورت ۱۰۰ درصد بلکه در حد قابل قبول کار بسیار دشوار به شمار می‌رود. به طوریکه این امر گاهی اوقات با دلخوری افراد همراه می‌شود.

دکتر بطحائی در خصوص دکتر عاملی نیز گفت: من در آغاز روزهای حضور خود در وزارت آموزش و پرورش درخواست مساعدت و همکاری دکتر عاملی در یکی از بخش‌های وزارتخانه را داشتم تا از حضور ایشان در حوزه‌های مختلف استفاده کنم و چند جلسه‌ای که در خدمت ایشان بودم. دکتر عاملی در مسائل مختلف فرهنگی تبحر خاصی داشت و نگاه تیزبینانه و هوشمندانه او به ویژه در فرآیندهای انجام کار و یافتن گره‌ها و مشکلات و همچنین پشتوانه قوی برای سرعت بخشیدن به فعالیت ها داشتند، دکتر عاملی علی رغم بضاعت و توان علنی بسیار بالایی که دارد آنچنان متواضعانه رفتار می کند که چهره مطلوب و دوست داشتنی از وی ساخته شده است.

توفیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: اگر توفیقی در این شورا حاصل شده به دلیل تلاش های دانشگاهیان بوده است و این شورا در خدمت به نظام، فرهنگ و علم کشور کار کرده است.

وی گفت: خداوند این فرصت را به من داد که بتوانم به کشور خدمتی کنم و اکنون منتهی به خیر شده که فعالیت های این شورا از سوی فرد جدیدی انجام شود و برخی نواقص نیز جبران شود.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقطه اقتدار انقلاب اسلامی مراکز علمی است، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند که جنگ تمام

می شود اما دانشگاه مهم است و امروز ثمره آن را مشاهده می کنیم.

مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: همه دولت ها، مسئولین و در راس آنها مقام معظم رهبری همواره به دانشگاه توجه داشته اند.

وی اظهارداشت: انقلاب اسلامی دشمنان زیادی دارد و همچنان می خواهند که این نظام نباشد اما نقطه قدرت نظام مغزهایی است که بعد از انقلاب پرورش یافتند. دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کاری را در شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع کردیم و اکنون این کار را به فردی بالنده تر و دانشمندتر سپرده ایم. مخبر دزفولی گفت: اگر همه به دنبال پیشرفت و اقتدار کشور باشند، دیگر این خط و آن خط و این قبیله و آن قبیله معنایی ندارد .

جریان های سیاسی

سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: احزاب و جریان های سیاسی با هر گرایشی نباید دخالتی در حوزه تصمیم سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشند.

وی یادآور شد: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه پیگیری و رصد موضوعات شورا را دارد و کار اصلی در شورا صورت می گیرد اما به عنوان دبیر شورا، بحثی که به آن اشاره می کنم این است که اساس تمام این تلاش ها برای چیست؟ تمام این تلاش ها، تلاش هایی که صورت می گیرد باید منتهی به آرامش مردم شود. مقام معظم رهبری به اعضای شورا تأکید کرده اند سیاست هایی که دنبال می کنید توجه کنید مردم آزار نبینند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در حوزه علم و فرهنگ باید همدل تر باشیم. برای من به عنوان یک طلبه و معلم بسیار سخت است که این تعارضات سیاسی گاهی باعث می شود ما حتی مسئله را نتوانیم تشخیص دهیم.

عاملی ادامه داد: احزاب سیاسی و جریان های سیاسی با هر گرایشی نباید دخالتی در حوزه تصویر سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشند. این شورا به دنبال اقتدار علم است.

وی تأکید کرد: ریاست جمهوری ادامه تدابیر رهبری هستند و من امیدوارم اسناد نیمه اجرایی که وجود دارد را در شورا اجرایی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما