شناسهٔ خبر: 30143487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایمن سازی طیور استان مرکزی در برابر آنفلوآنزای پرندگان

امسال واحدهای پرورش طیور تخم گذار استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واکسینه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: امسال طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای پرورش طیور تخم گذار استان برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری اجرایی شد.

شانقی افزود: تمامی واحدهای پرورش مرغ تخمگذار استان برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری باید از پولت های واکسینه شده استفاده کرده و یا با کمک اداره کل دامپزشکی استان نسبت به انجام واکسیناسیون واحدهای خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: دو واحد پرورش مرغ تخمگذار علیه این بیماری واکسینه شده و برای یک واحد 200 هزار قطعه ای در اراک، 20 هزار قطعه ای در شهرستان آشتیان و 27 هزار قطعه ای در خنداب در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یاد آور شد: امسال چهار هزار 600 مورد بازدید از واحدهای پرورش مرغ، زیستگاه پرندگان و روستاهای استان انجام و 6 هزار 650 مورد نمونه برداری و 10 هزار و 100 مورد آزمایش در جریان این بازرسی ها گرفته شده که موردی از این بیماری مشاهده نشد.

شانقی یادآور شد: آموزش های لازم برای افزایش سطح آگاهی در بین مرغداران و روستاهای اطراف تالاب میقان اراک به عنوان یکی از زیستگاه های پر خطر استان برگزار شده و وضعیت روزانه مرغداری های صنعتی توسط بازرسان دامپزشکی رصد شده و علاوه بر ناظران بخش خصوصی در کشتارگاه ها ناظران بخش دولتی نیز در این واحدها مستقر شده اند.

وی تصریح کرد: تاکنون 41 مورد واحد غیر مجاز در استان برای مقابله با این بیماری شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند با این وجود موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این واحدهای مشاهده نشده است.

899 واحد پرورش طیور در استان مرکزی مشغول به فعالیت می باشند.

تولیدکنندگان طیور برای پیشگیری از شیوع این بیماری از هرگونه جابه جایی طیور، کود، رفت و آمد به سایر مرغداری ها و حمل و نقل تخم مرغ بدون کنترل اداره کل دامپزشکی استان خودداری  و از حضور پرندگان آزاد پرواز در واحدهای مرغداری پیشگیری کنند.

نظر شما