شناسهٔ خبر: 30014077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شاهکاري براي جلوگيري از جعل اسناد هويتي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران– ايرنا– نزديک سه سال از راه اندازي شبکه احراز هويت کاربران ايران (شاهکار) مي گذرد، سامانه اي که هدف آن يکپارچه سازي و احراز اصالت سرويس گيرندگان ارتباطي است. اين روزها بحث درباره شاهکار، به واسطه اظهارنظرهاي متفاوت در فضاي مجازي داغ تر از هميشه است.

سامانه شاهکار به اين اميد راه اندازي شد که امکان صحت سنجي اطلاعات سرويس دهنده براي سرويس گيرندگان را فراهم کند. به اين ترتيب که هر فردي قصد استفاده از سرويس هايي نظيرخطوط ثابت تلفن و اشتراک‌هاي اينترنت، PAP و SAP، Mobile Wi-Fi، صدور سيم‌کارت، صدور خط تلفن ثابت و صدور اشتراک اينترنت را داشته باشد بايد توسط اين سامانه احراز هويت شود.
**اطلاعات جايي ذخيره نمي شوند
يکي از نگراني هاي مهم و جدي کاربران اينترنت اين است که اطلاعات هويتي شان روي اپليکيشن هاي مختلف ثبت مي شود يا نه؟ و مخالف اين قضيه هستند.
«وحيد مختاري» مدير کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي روز يکشنبه در اين باره به خبرنگار علمي ايرنا گفت: مردم مطمئن باشند که اطلاعات هويتي شان در هيچ اپليکيشني ذخيره نشده و صرفا براي تطبيق در سامانه شاهکار از آن استفاده مي شود. کاربران اينترنت اصلا نگران اين ماجرا نباشند. ما به حفظ حريم خصوصي افراد اعتقاد داريم و به طور کل هدف ما از راه اندازي سامانه شاهکار، حفظ صيانت کاربران است.
**جلوگيري از سوء استفاده ها
مدتي قبل اظهارنظرهايي در خصوص اين سامانه صورت گرفت که به واسطه آن، اين شائبه براي کاربران فضاي مجازي و خصوصا توئيتر ايجاد شد که «هر فرد براي اتصال به اينترنت بايد احراز هويت شود»؛ مختاري در اين خصوص گفت: طبق مقرراتي که از سوي شوراي عالي فضاي مجازي ابلاغ شده است، براي اخذ هر گونه سرويس هاي ارتباطي بايد احراز هويت صورت بگيرد. کليه ابلاغ هاي اين حوزه نيز قابل اجراست. اين ابلاغيه به وزارت ارتباطات ابلاغ شد و کليه زيرمجموعه ها و اپراتورها بايد به مفاد آن عمل کرده و تمهيدات لازم را براي احراز هويت فراهم کنند.
او در خصوص چرايي اين موضضوع گفت: هدف از راه اندازي اين سامانه، صيانت از حقوق شهروندي و جلوگيري از هرگونه سو استفاده و کلاهبرداري از هويت شخص ديگر، با در دست داشتن مدارک هويتي و اسناد شناسايي اوست. اين احراز هويت براي سرويس هاي عمومي خريدهاي اينترنتي مانند خريد سرويس اينترنت، خريد سيم کارت، سرويس هاي حمل و نقل از جمله اسنپ و... انجام مي شود تا افراد به مشکلي برنخورند.
**پيامک ها را جدي بگيريد
مدير کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص چگونگي احراز هويت افراد توسط سامانه شاهکار گفت :فردي که قصد دريافت يک سرويس ارتباطي را دارد، زماني که به يک سرويس دهنده خدمات ارتباطي مراجعه مي کند، بايد کارت شناسايي ارائه دهد. هويت اين فرد در سامانه شاهکار بررسي مي شود. بعد از اين کار پيامکي به خط تلفن همراه شخصي که در سامانه ثبت شده، ارسال مي شود تا او از سرويسي که درخواست داده اطلاع پيدا کند. حتي اگر فرد سه خط تلفن همراه داشته باشد نيز، اين پيامک به هر سه خط ارسال مي شود. محتواي پيام اين است که درخواست سرويسي به نام شما ثبت شده و اگر شما درخواست نداده ايد تا 72 ساعت به اپراتور مراجعه و درخواست تان را لغو کنيد.
شهروندان بايد بدانند اگر پيامکي حاوي درخواست يک سرويس براي آن ها ارسال شد و از آن اطلاع نداشتند، حتما به مرکز ارائه دهنده سرويس مراجعه کنند و درخواست خود را مبني بر قطع آن سرويس ارائه بدهند. از اين پيامک ها نبايد به سادگي گذشت چون ممکن است از هويت فرد سو استفاده غيرقابل جبراني شود.
وي در ادامه گفت: در گذشته معمولا کارها با تطبيق حضوري مدارک هويتي پيش مي رفت. فرد مي توانست با مدرکي که در دست دارد هر درخواستي را ارائه دهد. اما در حال حاضر فضا به شکلي است که نياز به يک سامانه براي تاييد هويت افراد احساس مي شود. سامانه شاهکار دقيقا به همين واسطه راه اندازي شده است تا هيچ فردي نتواند با در دست داشتن مدارک جعلي، سرويسي را به نام ديگري دريافت کند. چرا که تمام مشخصات هويتي در سامانه شاهکار بررسي مي شود و نمي توان با هويت جعلي دست به سو استفاده و کلاهبرداري زد. در سامانه شاهکار، کد ملي و شماره سيم کارتي که به نام فرد است با هم تطبيق داده مي شود و اگر با هم همخواني داشته باشند، فرد مي تواند درخواستش را انجام دهد.»
**درخواست دهيد
وي گفت: اپليکيشن ها و پيام رسان هايي که قصد دارند از بستري که در آن فعاليت مي کنند، براي پرداخت هاي مالي استفاده کنند بايد به اين سامانه متصل شوند. اين افراد بايد درخواست خودشان را جهت اتصال به دولت الکترونيک به سازمان فناوري اطلاعات ايران ارائه کنند تا بتواند از اين طريق از سرويس هاي دولت الکترونيک که سامانه شاهکار هم يکي از آن هاست، استفاده کنند. صاحبان اپراتورها و کسب و کارها اين تکليف را دارند که احراز هويت هر فرد را از طريق کد ملي او و تطبيقش با سامانه شاهکار تاييد کنند و سپس به او خدمات دهند.
علمي*م.ش*2017
انتهاي پيام /*

نظر شما