شناسهٔ خبر: 30011914 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شاهکاری برای جلوگیری از جعل اسناد هویتی

تهران– ایرنا– نزدیک سه سال از راه اندازی شبکه احراز هویت کاربران ایران (شاهکار) می گذرد، سامانه ای که هدف آن یکپارچه سازی و احراز اصالت سرویس گیرندگان ارتباطی است. این روزها بحث درباره شاهکار، به واسطه اظهارنظرهای متفاوت در فضای مجازی داغ تر از همیشه است.

صاحب‌خبر -

سامانه شاهکار به این امید راه اندازی شد که امکان صحت سنجی اطلاعات سرویس دهنده برای سرویس گیرندگان را فراهم کند. به این ترتیب که هر فردی قصد استفاده از سرویس هایی نظیرخطوط ثابت تلفن و اشتراک‌های اینترنت، PAP و SAP، Mobile Wi-Fi، صدور سیم‌کارت، صدور خط تلفن ثابت و صدور اشتراک اینترنت را داشته باشد باید توسط این سامانه احراز هویت شود.

**اطلاعات جایی ذخیره نمی شوند
یکی از نگرانی های مهم و جدی کاربران اینترنت این است که اطلاعات هویتی شان روی اپلیکیشن های مختلف ثبت می شود یا نه؟ و مخالف این قضیه هستند.
«وحید مختاری» مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز یکشنبه در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: مردم مطمئن باشند که اطلاعات هویتی شان در هیچ اپلیکیشنی ذخیره نشده و صرفا برای تطبیق در سامانه شاهکار از آن استفاده می شود. کاربران اینترنت اصلا نگران این ماجرا نباشند. ما به حفظ حریم خصوصی افراد اعتقاد داریم و به طور کل هدف ما از راه اندازی سامانه شاهکار، حفظ صیانت کاربران است.

**جلوگیری از سوء استفاده ها
مدتی قبل اظهارنظرهایی در خصوص این سامانه صورت گرفت که به واسطه آن، این شائبه برای کاربران فضای مجازی و خصوصا توئیتر ایجاد شد که «هر فرد برای اتصال به اینترنت باید احراز هویت شود»؛ مختاری در این خصوص گفت: طبق مقرراتی که از سوی شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است، برای اخذ هر گونه سرویس های ارتباطی باید احراز هویت صورت بگیرد. کلیه ابلاغ های این حوزه نیز قابل اجراست. این ابلاغیه به وزارت ارتباطات ابلاغ شد و کلیه زیرمجموعه ها و اپراتورها باید به مفاد آن عمل کرده و تمهیدات لازم را برای احراز هویت فراهم کنند.
او در خصوص چرایی این موضضوع گفت: هدف از راه اندازی این سامانه، صیانت از حقوق شهروندی و جلوگیری از هرگونه سو استفاده و کلاهبرداری از هویت شخص دیگر، با در دست داشتن مدارک هویتی و اسناد شناسایی اوست. این احراز هویت برای سرویس های عمومی خریدهای اینترنتی مانند خرید سرویس اینترنت، خرید سیم کارت، سرویس های حمل و نقل از جمله اسنپ و... انجام می شود تا افراد به مشکلی برنخورند.

**پیامک ها را جدی بگیرید
مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص چگونگی احراز هویت افراد توسط سامانه شاهکار گفت :فردی که قصد دریافت یک سرویس ارتباطی را دارد، زمانی که به یک سرویس دهنده خدمات ارتباطی مراجعه می کند، باید کارت شناسایی ارائه دهد. هویت این فرد در سامانه شاهکار بررسی می شود. بعد از این کار پیامکی به خط تلفن همراه شخصی که در سامانه ثبت شده، ارسال می شود تا او از سرویسی که درخواست داده اطلاع پیدا کند. حتی اگر فرد سه خط تلفن همراه داشته باشد نیز، این پیامک به هر سه خط ارسال می شود. محتوای پیام این است که درخواست سرویسی به نام شما ثبت شده و اگر شما درخواست نداده اید تا 72 ساعت به اپراتور مراجعه و درخواست تان را لغو کنید.
شهروندان باید بدانند اگر پیامکی حاوی درخواست یک سرویس برای آن ها ارسال شد و از آن اطلاع نداشتند، حتما به مرکز ارائه دهنده سرویس مراجعه کنند و درخواست خود را مبنی بر قطع آن سرویس ارائه بدهند. از این پیامک ها نباید به سادگی گذشت چون ممکن است از هویت فرد سو استفاده غیرقابل جبرانی شود.
وی در ادامه گفت: در گذشته معمولا کارها با تطبیق حضوری مدارک هویتی پیش می رفت. فرد می توانست با مدرکی که در دست دارد هر درخواستی را ارائه دهد. اما در حال حاضر فضا به شکلی است که نیاز به یک سامانه برای تایید هویت افراد احساس می شود. سامانه شاهکار دقیقا به همین واسطه راه اندازی شده است تا هیچ فردی نتواند با در دست داشتن مدارک جعلی، سرویسی را به نام دیگری دریافت کند. چرا که تمام مشخصات هویتی در سامانه شاهکار بررسی می شود و نمی توان با هویت جعلی دست به سو استفاده و کلاهبرداری زد. در سامانه شاهکار، کد ملی و شماره سیم کارتی که به نام فرد است با هم تطبیق داده می شود و اگر با هم همخوانی داشته باشند، فرد می تواند درخواستش را انجام دهد.»

**درخواست دهید
وی گفت: اپلیکیشن ها و پیام رسان هایی که قصد دارند از بستری که در آن فعالیت می کنند، برای پرداخت های مالی استفاده کنند باید به این سامانه متصل شوند. این افراد باید درخواست خودشان را جهت اتصال به دولت الکترونیک به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه کنند تا بتواند از این طریق از سرویس های دولت الکترونیک که سامانه شاهکار هم یکی از آن هاست، استفاده کنند. صاحبان اپراتورها و کسب و کارها این تکلیف را دارند که احراز هویت هر فرد را از طریق کد ملی او و تطبیقش با سامانه شاهکار تایید کنند و سپس به او خدمات دهند.
علمی*م.ش*2017

نظر شما