شناسهٔ خبر: 29900795 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روش هاي خانگي براي درمان آبريزش بيني کودکان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
آبريزش بيني,آبريزش بيني کودکان,علت آبريزش بيني والدين بايد درباره درمان آبريزش کودکان صبور باشند
آبريزش بيني در بين کودکان مشکلي رايج است. اين مسئله زماني اتفاق مي افتد که حفره بيني با مايع مخاط پر مي شود. رنگ مخاط سفيد يا زرد يا سبز مي باشد.آبريزش نشانه سرماخوردگي است. در کودکان، آبريزش مي تواند نشانه گريه کردن و در معرض هواي سرد بودن باشد. آبريزش بيني باعث تب، سرفه، گلودرد، عطسه، معده درد، به هم خوردن زمان خواب و به هم خوردن اشتها مي شود. والدين بايد درباره درمان آبريزش کودکان صبور باشند. دارو اين مشکل را حل نمي کند و در يک روز نيز آبريزش از بين نمي رود.
چه چيزي باعث آبريزش کودک مي شود؟
1- آلرژي:
آبريزش بيني در حالت آلرژي معمولا با عطسه و / يا قرمزي يا خارش چشم همراه است.
2- گرفتگي بيني نوزاد تازه متولد شده:
اگر نوزاد شما آبريزش بيني بدون علائم دارد، احتمالا به خاطر وجود مخاط در سيستم او است که بدن او انباشته شده است (گرفتگي بيني نوزاد: 4 علت،5 علامت، 4 درمان).
3- قرار گرفتن در معرض هواي سرد:
اگر کودک شما آبريزش بدون نشانه هاي ديگر دارد، مي تواند به علت قرار گرفتن در معرض هواي سرد و يا خوردن غذاي تند باشد.
نکته: بعد از تميز کردن بيني کودک، دست هاي او را بشوييد و دستمال هاي کثيف را بيرون بريزيد تا از گسترش ميکروب ها جلوگيري شود.
4- سرماخوردگي:
کودک مبتلا به آبريزش ناشي از سرماخوردگي علائمي مانند تب خفيف، سرفه، گلودرد، آبريزش چشم و عطسه دارد (درمان سرفه شديد کودکان).
5- آنفلوآنزا:
آنفلوآنزا شديدتر از سرماخوردگي است و آبريزش ناشي از آنفولانزا همراه با علائمي چون لرز (درمان خانگي تب کودکان)، درد عضلاني، گلودرد، سرگيجه و از دست دادن اشتها مي باشد.
6- گير کردن يک جسم خارجي در بيني:
اگر چيزي در بيني کودک گير کرده باشد، آبريزش بيني همراه با ترشحات خوني و / يا درد مشاهده مي کنيد. شايع ترين علت آبريزش بيني در کودکان سرماخوردگي است (شربت سرماخوردگي کودکان ) و داروهاي بدون نسخه زيادي وجود دارد که مخاط توليد شده توسط آبريزش بيني را خشک مي کنند.
آبريزش بيني,آبريزش بيني کودکان,دلايل آبريزش بيني
آبريزش بيني باعث تب، سرفه و .... مي شود
درمان آبريزش کودکان:
1- محلول آب نمک:
آب نمک يکي از بهترين روش هاي درمان آبريزش بيني است. آب نمک باعث شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن مي شود. همچنين مجراي تنفسي نيز تميز مي شود و کودک راحت تر نفس مي کشد.
- محلول آب نمک را با استفاده از يک چهارم قاشق چايخوري نمک به همراه يک ليوان آب در حال جوش تهيه کنيد و بگذاريد در دماي اتاق سرد شود.
- چند قطره از محلول را داخل بيني بريزيد و سر کودک را بالا نگه داريد.
- با گرفتن يکي از حفره هاي بيني، مخاط حفره ديگر را خالي کنيد.
- اين کار را براي حفره دوم نيز انجام دهيد.
- اين کار را روزي سه بار انجام دهيد.
2- بخور:
استنشاق بخار باعث خروج راحت تر مخاط بيني مي شود. اين کار به کودک کمک مي کند بهتر بخوابد بنابراين زودتر بهبود مي يابد.
- براي کودکان خيلي کوچک، حمام را با بخار پر کنيد و دوش آب گرم را باز کنيد. کودک را داخل حمام ببريد و ده تا پانزده دقيقه همراه او در حمام بنشينيد. اين کار را روزي دو تا سه بار انجام دهيد.
- براي کودکان بزرگتر، از بخور استفاده کنيد. با کودک کنار يک ظرف آب داغ بنشينيد و سرتان را روي ظرف نگه داريد. به مدت پنج تا ده دقيقه هواي گرم را استنشاق کنيد سپس بيني کودک را خالي کنيد. اين کار را روزي چند بار انجام دهيد.
3- روغن اوکاليپتوس:
اوکاليپتوس باعث کاهش آبريزش بيني و علائم بيماري مي شود. اين روغن کودک را از شر مخاط رها مي کند.
- چهار تا پنج قطره روغن اوکاليپتوس در آب گرم بريزيد و به کودک اجازه دهيد ده دقيقه در آن بازي کنيد. اين کار را روزي دو بار تکرار کنيد.
- ده قطره روغن اوکاليپتوس در نصف پيمانه روغن زيتون بريزيد. سينه کودک را با اين مخلوط ماساژ دهيد (به خصوص پيش از خواب).
4- ريحان:
روش درمان ديگر ريحان مي باشد. اين ماده خواص ضدباکتريايي، ضد قارچ و ضد ويروس دارد که از آبريزش بيني جلوگيري مي کند. اين ماده همچنين باعث قوي تر شدن سيستم دفاعي کودک مي شود.
- براي کودکان جوان تر برگ ريحان با مقدار کمي شکر زرد مخلوط کنيد تا دو بار در روز بخورند.
- براي کودکان بزرگتر، برگ تازه ريحان را به کودک بدهيد پيش از صبحانه و پيش از خواب بجود.
- يک قاشق غذاخوري آب برگ ريحان تازه را بگيريد. آّب ريحان را با مقدار مساوي آب زنجبيل، آب ليمو و عسل مخلوط کنيد. اين مخلوط را روزي دو تا سه بار به کودک بدهيد.
5- عسل:
عسل يکي ديگر از درمان هايي است که براي کودک بالاي دو سال استفاده مي شود. براي کودکان کوچکتر عسل نبايد استفاده شود زيرا باکتري توليد مي کند که موجب مسموميت غذايي حاد مي شود. خواص ضدباکتري، آرامش دهنده و ضد ويروسي عسل به کاهش علائم آبريزش بيني کمک مي کند. همچنين به سرفه و گلو درد نيز کمک مي کند (علت و درمان عفونت چشم کودکان).
- يک تا دو قاشق چايخوري عسل خام را در يک ليوان آب گرم بريزيد.محلول را روزي دوبار به کودک بدهيد.
- يک قاشق غذاخوري عسل را با نصف قاشق چايخوري آب ليموي تازه در يک ليوان آب گرم بريزيد. وقتي محلول گرم است آن را به کودک بدهيد. روزي دوبار اين کار را انجام دهيد.
6- بابونه:
براي کودکاني که حداقل يک ساله هستند، بابونه باعث از بين رفتن آبريزش بيني مي شود. اين گياه سيستم ايمني را نيز تقويت مي کند. همچنين با استفاده از خواص آنتي هيستامين، عطسه را نيز کاهش مي دهد.
- يک قاشق چايخوري بابونه خشک را در دو ليوان آب در حال جوش بريزيد.
- محلول را به مدت پنج دقيقه بپوشانيد.
- سپس عسل به آن بيفزاييد.
- اين چاي را روزي دوبار به کودک بدهيد.
7- سوپ گرم مرغ:
براي کودکان بالاي يک سال، سوپ مرغ باعث کاهش آبريزش بيني مي شود. سوپ مرغ باعث بهبود عملکرد سيستم دفاعي بدن مي شود و از عفونت مجاري تنفسي جلوگيري مي کند.بعلاوه سوپ مرغ مغذي و سبک است. سوپ مرغ خانگي با استفاده از مرغ، سبزيجاتي مانند هويج، اسفناج درست کنيد. مي توانيد روزي دو تا سه بار سوپ به کودک بدهيد.
8- حمام با اسفنج:
اگر دماي بدن کودک پايين است و آبريزش بيني دارد، او را با آب سرد، با استفاده از اسفنج بشوييد تا دماي بدنش به حالت نرمال برسد. حمام با اسفنج به کودک کمک مي کند آرام شود و بهتر بخوابد بنابراين سريع تر بهبود مي يابد.
- براي کودکان کوچکتر از يک سال، روزي دو تا سه بار اين کار را انجام دهيد. يک حوله را در آب با دماي اتاق خيس کنيد، آب اضافي را بگيريد و حوله را بر روي پاها و دستهاي کودک بکشيد.
- براي کودکان بزرگتر، روزي دوبار حمام آب سرد مناسب است.
نکته: از آب خيلي سرد استفاده نکنيد زيرا باعث افزايش دماي داخلي بدن مي شود.
9- افزايش مقدار آب نوشيدني:
به کودک آب و مايعات زياد بدهيد تا بدن کم آب نشود. کم آب نشدن بدن به خروج مخاط کمک مي کند. همچنين به راحت تر سرفه کردن نيز کمک مي کند.درمان سرفه در نوزاد نيز به روش خانگي امکانپذير است.
- اگر نوزاد هنوز شير مي خورد، شير دادن را ادامه دهيد. همچنين مي توانيد از شير خشک نيز استفاده کنيد.
- براي کودکان بزرگتر، مقدار آب، آب ميوه و نوشيدني ها را افزايش دهيد.
10- بخور سرد:
بايد يک دستگاه بخور سرد در اتاق خواب کودک قرار دهيد تا هواي اتاق را مرطوب نگه دارد. اين به شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن کمک مي کند. همچنين تنفس راحت تر مي شود. يک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک در هنگام خواب قرار دهيد. اين کار به راحت تر خوابيدن کودک کمک مي کند. هيچ گاه در حالت خاموش آب در دستگاه بخور سرد نباشد. همچنين مخزن آن را تميز کنيد تا از نگهداري باکتري ها جلوگيري شود.
آبريزش بيني,آبريزش بيني کودکان,درمان آبريزش بيني
استفاده از دستگاه بخور سرد به شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن کمک مي کند
11- ماساژ روغن خردل:
کمي روغن خردل را با aijwain ، سير و heeng گرم کنيد. اجازه دهيد را به درجه حرارت ولرم برسد، سپس پشت و سينه کودک را دو بار در روز با اين روغن ماساژ دهيد.
12- زنجبيل و عسل:
ترکيب زنجبيل و عسل از قديم براي سرماخوردگي و سرفه استفاده مي شد. بنابراين اين يکي ديگر از درمان هاي خانگي موثر است. کمي زنجبيل رنده کنيد و آب آن را فشار دهيد. زنجيل را با عسل مخلوط کنيد و سه بار در روز به فرزندتان بدهيد و تفاوت را ببينيد.
13- سر کودک را در خواب بالاتر بگذاريد
اين کار باعث مي شود مخاط از کانال بيني بازگشت نکند و از تراکم مخاط جلوگيري مي کند. زير سر کودک حوله يا بالشت قرار دهيد.
14- حمام گرم
بخار توليد شده توسط حمام گرم به رقيق شدن مخاط و خروج آن ها کمک مي کند.
15- اسپري سالين و مکنده
اين روش به خصوص براي کودکاني که به اندازه کافي بزرگ نيستند و نمي توانند بيني خود را خالي کنند مناسب مي باشد. اسپري سالين مي تواند مخاط را رقيق کند و مي توانيد با يک مکنده بيني آن ها را بيرون بکشيد. اسپري سالين براي کودکان بسيار کوچک نيز ايمن است. اسپري سالين يک روش ملايم و موثر براي رقيق شدن مخاط در بيني کودک است.
نحوه استفاده:
- فرزند خود را در موقعيتي قرار دهيد که سر او پايين تر از پاهاي او باشد.
- به آرامي يک قطره محلول را در هر سوراخ بيني بريزيد.
- بعد از يک يا 2 دقيقه، از يک مکنده براي خروج مخاط استفاده کنيد. انتهاي حبابي مکنده را فشار دهيد، انتهاي ديگر را وارد بيني کنيد و به آرامي حباب را رها کنيد.
- اين کار را براي سوراخ ديگر بيني تکرار کنيد.
16- فين کردن!
ساده ترين راه براي کودکان بزرگتر فين کردن مرتب براي خروج مخاط از بيني مي باشد. به کودک يادآوري کنيد دستهايش را بعد از اين کار شستشو دهد و هر بار که بيني خود را پاک مي کند، دستمال کثيف را بيرون بيندازد.
نکات اضافي
- به کودک يادآوري کنيد هر چند ساعت بيني را خالي کند.
- با استفاده از يک دستمال نرم بيني کودک را پاک کنيد.
- مقدار روغن زيتون بر روي بيني کودک قرار دهيد تا از قرمز شدن آن جلوگيري شود.
- کودک را در معرض عوامل حساسيت زا قرار ندهيد.
- هنگامي که کودک خواب است سر او را بالاتر قرار دهيد.
- غذاهاي چرب و غذاهايي که سخت هضم مي شوند به کودک ندهيد.
- اتاق کودک را گرم نگه داريد و لباس نازک تنش کنيد.
- کودک را در گهواره تکان دهيد تا احساس آرامش کند.
منبع: ooma.org

نظر شما