شناسهٔ خبر: 29868004 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر جشن انجمن منتقدان :

سینمای ایران نیازمند یک بزنگاه کیفی است

تهران - ایرنا - دبیر دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، گفت: سینمای ایران در شرایط امروز به یک بزنگاه کیفی نیازمند است تا اتفاقی رو به جلو برای آن بیفتد که جشن انجمن یکی از آنها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، جعفر گودرزی در نشست رسانه ای دوازدهمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که ظهر امروز (یکشنبه) در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد، اظهار داشت: ویژگی جشن منتقدان پرداختن به شاخصه فرهنگی و کیفی است و آکادمی برگزار کردن جشن به این معنا است که تعداد بیشتری از اعضا حضور دارند و رای بیشتری جمع کرده و به جنبه های کیفی جشن توجه کنیم.
وی افزود: در شرایط امروز سینما ما به یک بزنگاه کیفی نیازمند هستیم که به آن باید برسیم تا اتفاقی برای سینما بیفتد که جشن انجمن یکی از آن ها است.
وی ادامه داد: جشن منتقدان تنها جشنی است که سلیقه در آن نقشی ندارد و دیدگاه اهالی قلم و روشنفکران بدون غرض ورزی جمع می شود.
گودرزی، گفت: امسال اولین سالی بود که تصمیم گرفتیم علاوه بر فیلم های جشنواره فیلم فجر، فیلم های جشنواره جهانی هم به داوری گذاشته شود.
وی از برگزاری جشن انجمن منتقدان در عصر روز سه شنبه 27 آذر در ایوان شمس خبر داد، و گفت: در این دوره سه بزرگداشت اصغر رفیعی جم فیلمبردار، اسحاق خانزادی صدابردار پیشکسوت سینما و سعید عقیقی فیلمنامه نویس و منتقد نیز برگزار خواهد شد.
گودرزی ادامه داد: همچنین به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزیدگان نظرسنجی انجمن در جشنواره فیلم کودک معرفی می شوند که این می تواند اتفاقی نوستالژیک برای اهالی سینما باشد.
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری دوست داشتند تا اسپانسر برگزاری جشن شوند که ما قبول نکردیم و قصد داشتیم تا آن را فرهنگی تر برگزار کنیم و در کنار حمایت های بنیاد سینمایی فارابی، خانه سینما و سازمان سینمایی از حمایت مجله حقوقی دادگر برخوردار بودیم تا این اتفاق فرهنگی بیفتد.
کامران ملکی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به این که سینماگران همواره از ارزش جشن منتقدان صحبت می کنند و جایزه آن برایشان ارزشمند است، گفت: نگاه منتقدان همواره برای سینماگران مهم و تاثیر گذار بوده است. به این نکته باید توجه کرد که ما در سینما نقد فیلم داریم، اما نقد سینما نداریم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از همکاران که وارد این عرصه شدند، بهتر است به نقد سینما هم بپردازند، افزود: در نقد فیلم چگونه گفتن را در فیلم ها داریم ولی در نقد سینما به چه گفتن اصرار داریم. ملکی ادامه داد: برپایی این جشن از گرفتن آرای اعضای محترم تا انتخاب و استخراج نامزدها بدون همکاری اعضای انجمن امکان پذیر نبود.
ملکی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از اتفاقات در کشور تحت الشعاع وضعیت بد اقتصادی است و تنگنای مالی فشارش را به برنامه های فرهنگی هنری نیز تحمیل می کند، گفت: برگزاری یک جشن سالانه و تهیه منابع مالی نیز در این دوران برای برپایی جشن مشکل است اما انجمن منتقدان صلاح نمی داند تا به سراغ پول هایی برود که مشخص نیست از کجا آمده است و ترجیح می دهد با مشقت اما با پول های مشروع و منابع رسمی آن را تأمین کند.
دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران سه شنبه 27 آذر در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9246** 1418

نظر شما