شناسهٔ خبر: 29833466 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پرسپولیس - سپاهان؛ برانکو - قلعه نویی

جنگ در نصفِ جهان برای نصفِ جام (گزارش)

پرسپولیس و سپاهان در حالی به مصاف هم می‌روند که نتیجه این بازی به نوعی قهرمان نیم فصل را مشخص خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، فردا حساس‌ترین بازی این هفته فوتبال در ورزشگاه نقش جهان و بین دو تیم پرسپولیس و سپاهان برگزار خواهد شد. مصاف این دو تیم در شرایط عادی و بدون نگاه به جدول نیز حساسیت های مختلفی در خود دارد اما حالا باتوجه به نزدیکی دو تیم در جدول و احتمال قهرمانی در نیم فصل، حساسیت و هیجان به اوج خود رسیده است.

 

 

24 - 19؛ سپاهان به آمار لیگ برتری می‌نازد

 

در تاریخ دیدارهای دو تیم، پرسپولیس 24 بار موفق به کسب پیروزی شده و سپاهان 19 بار حریف پایتخت نشین خود را شکست داده است. بهترین پیروزی تیم پرسپولیس مقابل سپاهان در دومین بازی دو تیم رقم خورد؛ جایی که شاگردان حسین فکری در پرسپولیسِ سال 50 سپاهان را 6-0 شکست دادند. برترین پیروزی طلایی پوشان برابر قرمزها نیز دو برد 4-1 در سال های 86 و 89 است. سپاهانی ها در مجموع تعداد برد کمتری در مقابل پرسپولیس دارند اما در آمار لیگ برتری، دو برد جلوتر هستند.

 

 

علیپور در آرزوی رسیدن به پروین

 

علی علیپور مهاجم نوک تیم پرسپولیس تاکنون سه گل به تیم سپاهان زده و امیدوار است با زدن گل چهارم، به رکورد علی پروین برسد. علیپور فصل پیش 2 گل به زردها زد و در لیگ پانزدهم نیز گل تساوی بخش تیمش در جدال برگشت را به ثمر رساند. برترین گلزن هماوردی پرسپولیس - سپاهان، همچنان ادموند بزیک با 7 گل است.

 

 

 

جنگ جانانه برای نصف جام

 

پیش از این پرسپولیس و سپاهان در سال های 85، 87 و 92 برای قهرمانی مقابل هم قرار گرفتند. در سال 85 بازی فینال جام حذفی به صورت رفت و برگشت برگزار شد و سپاهان پس از 2 تساوی 1-1 در ضربات پنالتی به برتری رسید. نکته مهم این که در هر دو بازی پرسپولیس با گل های نیکبخت و اسدی ابتدا از حریف پیش افتاد اما شاگردان دنیزلی نتوانستند از بردشان محافظت کنند. دو سال بعد دو تیم در ایستگاه پایانی لیگ هفتم به مصاف هم رفتند و در پایان با گل «دقیقه 96» سپهر حیدری، پرسپولیس نتیجه بازی رفت را این بار نفع خود تغییر داد اما در پایان باتوجه به کسب امتیاز بیشتر، کاپیتان پرسپولیس یعنی کریم باقری جام را بر بالای سر برد.

 

 

سال 92 سرخ ها در دیدار تراژیک در فینال جام حذفی 2 بار از حریف جلو افتادند اما در پایان 120 دقیقه به تساوی 2-2 رسیدند و در فینال با نتیجه 4-2 مغلوب گشتند تا این بار کاپیتان پرسپولیس یعنی مهدی مهدوی کیا با غم و اندوه راهی رختکن شود و آخرین بازی فوتبالش را با اتفاقی تلخ به پایان برساند. حالا بار دیگر جدال دو تیم بر سر قهرمانی خواهد بود اما این بار یک شریک دیگر به نام پدیده وجود دارد و همچنین تنها نصفِ جام در نقش جهان درمیان خواهد بود.

 

 

بی جنجال به سر نمی‌شود

 

بازی پرسپولیس و سپاهان شاید بدون گل به پایان برسد یا شاید بدون مهره های شاخص دو تیم باشد یا حتی با کمترین تماشاگر برگزار شود اما بدون جنجال به سر نمی شود. از گل مردود پیروانی تا آب های داستان دار فولاد شهر، 4 تایی شدن تیم علی دایی، پنالتی بارسلونایی پرسپولیسی ها و... نشان می دهد دیدارهای پرسپولیس و سپاهان همیشه یک جنجال یا یک عامل جذابیت در خود داشته است.

 

 

 

امیر قلعه - برانکو؛ به وقت انتقام

 

قلعه نویی و برانکو تاکنون 7 بار مقابل هم صف آرایی کرده اند که نتیجه اش 2 پیروزی برای برانکو، یک برد برای قلعه نویی و 4 تساوی بوده است. اولین بازی دو تیم با پیروزی 1-0 پرسپولیس بر استقلال در روز گلزنی علی علیپور بود و آخرین بازی به شکست 2-1 سرخ ها مقابل ذوب آهن بازهم در روز گلزنی علی علیپور مربوط می شود. پرگل ترین دوئل این دو مربی پرافتخار نیز در لیگ شانزدهم رقم خورد؛ جایی که سرخ ها با 3 گل تراکتورِ ژنرال را در هم کوبیدند. حالا قلعه می آید تا شمار پیروزی ها را با شکست ها برابر کند و برانکو نیز با هدف انتقام شکست قبلی در اصفهان، پای به نقش جهان می گذارد.

 

 

 

احتمالات؛ تساوی به نفع سپاهان

 

با بررسی احتمالات این بازی می توان به این نتیجه رسید که نتیجه تساوی در این بازی به نفع شاگردان قلعه نویی است. آن ها با یک نتیجه مساوی به صدر بازخواهند گشت و فرصت این را خواهند داشت تا با پیروزی مقابل استقلال خوزستان، به قهرمانی نیم فصل برسند. اما کسب پیروزی توسط تیم پرسپولیس، صدر جدول و سرنوشت قهرمانی را به تیم برانکو می دهد. احتمال سوم برتری سپاهان است که آن ها را در جدول 32 امتیازی می کند و اختلاف با پرسپولیس را به 5 می رساند؛ در چنین شرایطی کار برای تیم برانکو در نیم فصل دوم نیز سخت و سخت تر خواهد شد.

 

نظر شما