شناسهٔ خبر: 29840957 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قلعه‌نویی علیه پرسپولیس/ از ۱۲ سال نباختن تا دربی رفت و برگشت

دو برد از ۳ برد برانکو مقابل پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر که در ورزشگاه آزادی بدست آمده، با نتایج پرگل بوده است. شاگردان برانکو در بازی فصل گذشته خود مقابل این تیم اصفهانی در ورزشگاه آزادی با ۴ گل از سد این تیم گذشتند تا ...

صاحب‌خبر -

گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، در یک بازی عقب افتاده از هفته‌ دوازدهم رقابت‌های لیگ برتر روز یکشنبه سپاهان اصفهان پذیرای پرسپولیس است. سپاهان بعد از چند فصلی که نتایج قابل قبولی در لیگ برتر نگرفته ، این فصل و با حضور دوباره‌ امیر قلعه‌نویی روی نیمکت این تیم توانسته عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته باشد و یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی است.

 پرسپولیس هم بعد 2 فصل پیاپی قهرمانی در لیگ برتر و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا، در هفته‌های گذشته هم همراه با برانکو ایوانکوویچ نتایج قابل قبولی گرفته و 2 امتیاز با رقیب اصفهانی خود فاصله دارد. در کنار تمام حساسیت‌هایی که بازی دو تیم دارد، حضور پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان و تقابل او با پرسپولیسی‌ها به جذابیت‌های این بازی افزوده است. به بهانه‌ی بازی سپاهان و پرسپولیس تقابل‌های به یادماندنی قلعه‌نویی و پرسپولیس را مرور کرده‌ایم. 

بردهای شیرین ژنرال

یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌هایی که امیر قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس تجربه کرد به دربی برگشت لیگ چهارم برمی‌گردد. در آن روزها هدایت پرسپولیس بر عهده‌ی راینر زوبل آلمانی بود و قلعه‌نویی هم هدایت آبی پوشان پایتخت را بر عهده داشت. در آن بازی ابتدا استقلال توسط رضا عنایتی به گل رسید. بعد از گلزنی استقلالی‌ها، پرسپولیسی‌ها به بازی برگشتند و با گل‌های شیث رضایی که به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده بود و سهراب انتظاری موفق شدند از رقیب سنتی خود پیش بیفتند. در حالی که کمتر از 15 دقیقه تا پایان بازی زمان باقی مانده بود محمود فکری کار را برای استقلال به تساوی کشید و در ثانیه‌های پایانی بازی بود که پیروز قربانی روی سانتری که فرزاد مجیدی برای او کرد موفق شد گل برتری را به پرسپولیس بزند تا استقلال با یک بازگشت به یاد ماندنی رقیب سنتی خود را با نتیجه‌ی 3 بر 2 شکست دهد. 

قلعه‌نویی بعد از آن پیروزی به یادماندنی در در دربی رفت فصل بعد هم باز مقابل پرسپولیس موفق بود. آن بازی آخرین دربی‌ای بود که علی پروین اسطوره‌ی باشگاه پرسپولیس به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم حضور داشت و شاگردان قلعه‌نویی در تیم استقلال موفق شدند با تک گل رضا عنایتی از سد رقیب سنتی خود بگذرند. قلعه‌نویی که این روزها پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر است، در پایان همان فصل بود که اولین قهرمانی خود در لیگ برتر را همراه با استقلال بدست آورد. 

نقش پررنگ در تساوی‌های سریالی

در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران هیچ مربی‌ای از امیر قلعه‌نویی بیشتر نتوانسته از سد پرسپولیس بگذرد. قلعه نویی که در اولین تقابلش به عنوان سرمربی با پرسپولیس در دربی موفق شده بود در لیگ سوم با نتیجه 2 بر یک برابر شاگردان وینگو بگوویچ به پیروزی برسد، نقش پررنگی در تساوی‌های سریالی دو تیم پرطرفدار پایتخت داشته است. قلعه‌نویی در 6 تساوی یک بر یک استقلال و پرسپولیس که از سال‌ 1386 تا 1389 رقم خورد، در دو بازی روی نیمکت استقلال حضور داشت. او همچنین در 4 تساوی بدون گل استقلال و پرسپولیس در لیگ دوازدهم و سیزدهم هم روی نیمکت استقلال تهران حضور داشت تا در 60 درصد از این 10 تساوی بدست آمده‌ی دو تیم یکی از مربیان حاضر در میدان باشد.  

شکست بعد از دوازده سال

هواداران پرسپولیس برای اینکه بتوانند در دربی مقابل استقلال امیر قلعه‌نویی به پیروزی برسند، انتظار زیادی کشیدند. قلعه‌نویی که اولین باختش به پرسپولیس در لیگ برتر به لیگ دوم و شکست 2 بر یک استقلال اهواز به پرسپولیس برمی‌گردد، بعد از آن باخت دوازده سال در لیگ برتر به پرسپولیس با هیچ تیمی نباخت تا اینکه در لیگ چهاردهم که سرمربی استقلال تهران بود، هر دو بازی رفت و برگشت را به پرسپولیسی‌ها باخت. در بازی رفت آن فصل شاگردان حمید درخشان در تیم پرسپولیس در حالی که در نیمه‌ی اول با یک گل بازی را به استقلال باخته بودند، در نیمه دوم با یک بازگشت خوب دو گل به استقلال زدند و موفق شدند با نتیجه‌ی 2 بر یک برنده‌ی دربی شوند. در بازی برگشت آن فصل هم برانکو ایوانکوویچ کروات اولین دربی خود در فوتبال ایران را تجربه می‌کرد و تیم او موفق شد با تک گل علی علیپور از سد شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال بگذرد. 

شکست‌های سنگین مقابل برانکو

امیر قلعه‌نویی در لیگ برتر 6 بار با تیم‌های مختلف مقابل پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ قرار گرفته است. در این 6 تقابل، قلعه‌نویی فقط یک بار موفق شده برانکو را شکست دهد، 3 بار برانکو از سد قلعه‌نویی گذشته و دو تقابل این دو سرمربی هم برنده‌ای نداشته است. دو برد از 3 برد برانکو مقابل پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر که در ورزشگاه آزادی بدست آمده، با نتایج پرگل بوده است. در هفته‌ بیستم لیگ شانزدهم شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم پرسپولیس موفق شدند در ورزشگاه آزادی با 3 گل از سد شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم تراکتورسازی تبریز که جدی‌ترین حریف آن‌ها برای قهرمانی در لیگ برتر بودند، بگذرند. در آن فصل در نهایت پرسپولیس 3 هفته زودتر از پایان رقابت‌های لیگ برتر اولین قهرمانی خود با برانکو را در فوتبال ایران بدست آورد. 

امیر قلعه‌نویی برای لیگ هفدهم به باشگاه ذوب‌آهن اصفهان رفت. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در بازی فصل گذشته‌ خود مقابل این تیم اصفهانی در ورزشگاه آزادی با 4 گل از سد این تیم گذشتند تا قلعه‌نویی در دو فصل پیاپی دو شکست سنگین را مقابل برانکو متحمل شود.   

آمار بهتر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی در رقابت‌های لیگ برتر با تیم‌های مختلف 28 بار مقابل پرسپولیس تهران قرار گرفته است که در این 28 بازی 8 برد سهم قلعه‌نویی بوده، 5 بار پرسپولیسی‌ها به برتری رسیده‌اند و 15 تقابل آن‌ها هم برنده‌ای نداشته است. در این 28 تقابل، تیم‌های امیر قلعه‌نویی 26 گل زده‌اند که به طور میانگین 0.92 گل زده در هر بازی می‌شود. پرسپولیسی‌ها هم 24 بار موفق شده‌اند به تیم‌های قلعه‌نویی گل بزنند که به طور میانگین 0.85 گل زده در هر بازی می‌شود. سپاهان قلعه‌نویی در حالی روز یکشنبه میزبان پرسپولیس است که سرخپوشان پایتخت تا به حال خارج از تهران نتوانسته‌اند از سد تیم‌هایی که هدایت آن‌ها بر عهده‌ی امیر قلعه‌نویی بوده است، بگذرند. 

نظر شما