شناسهٔ خبر: 29519217 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تنگي نفس، خس خس سينه و سرفه‌ هاي خشک را جدي بگيريد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بسياري از علائم عادي همچون تنگي نفس يا خس خس سينه ممکن است نشانه انسداد مزمن ريوي باشند اما بسياري از افرادي که به اين بيماري دچارند حتي از آن با خبر هم نيستند.
به گزارش خبرگزاري آريا از مهر، انسداد ريوي به مجموعه‌اي از مشکلات ريوي گفته مي‌شود که در آن مجاري تنفسي باريک شده و باعث دشوار شدن تنفس و تخليه هواي ريه‌ها در فرد مي‌شود.
21 نوامبر هر سال برابر با 30 آبان به عنوان روز جهاني انسداد مزمن ريوي COPD تعيين شده است. بسياري از مردم از مشکلات انسداد ريوي رنج مي‌برند و بسياري از آن‌ها حتي از اين موضوع اطلاع ندارند که باعث شده با عوارض اين بيماري دست و پنجه نرم کنند و از کيفيت زندگي پايين‌تري برخوردار باشند.
برخي عوامل رايج انسداد ريوي، مصرف دخانيات، آلودگي هوا، مصرف تنباکو، آسم، آسيب‌هاي ريه، گرد و غبار و مواد شيميايي و آلودگي‌هاي مکرر تنفسي هستند.
برخي از نشانه‌هاي اين بيماري تنگي نفس، خس خس سينه، عفونت سينه، سرفه‌هاي خشک مزمن، و خسنگي هستند.
اگرچه انسداد مزمن ريوي درمان ندارد اما جايگزيني برخي عادات در سبک زندگي مي‌تواند به بيماران کمک کند. تحرک کافي يکي از اين عادت‌هاست.
فعاليت جسماني روزمره براي سلامتي ضروري است. عادت به فعاليت روزمره مي‌تواند به رفع تنگي نفس کمک کند.
پياده‌روي، دويدن و ايروبيک فعاليت‌هاي مناسبي براي اين بيماران به شمار مي‌رود اما بايد از ورزش در فضاهاي آلوده يا پرجمعيت خودداري کنيد.
ترک سيگار براي افرادي که به اين بيماري دچار هستند ضروري است. اين بيماران حتي بايد از نزديک شدن به افراد سيگاري هم خودداري کنند.
کنترل وزن بدن هم از ديگر نکاتي است که بايد در نظر داشته باشيد. اضافه وزن انسداد ريوي را تشديد مي‌کند. بايد تا حد ممکن از چربي پرهيز کنيد و غذاي خانگي با فيبر و سبزيجات و پروتئين را جايگزين کنيد.
استرس هم اثر منفي بر سلامتي دارد اما هر گونه استرسي از مسائل شخصي گرفته تا کاري و مالي براي بيماران انسداد ريوي مضر است. حتي مي‌توانيد تمرين‌هاي تنفسي، مديتيشن و يوگا را تمرين کنيد.
مواد غذايي مثل زنجبيل، زردچوبه، آجيل، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و ماهي براي بيماران انسداد ريوي غذاهاي خوبي به شمار مي‌روند اما بايد از شير، غذاهاي سوخاري، گوشت فراوري شده، رژيم کم سديم، و سبزيجات پهن‌برگ (کلم و کاهو و…) پرهيز کنيد.

نظر شما