شناسهٔ خبر: 29489634 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شيوه تامين آب شرب پايدار خوي بررسي مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- وزير نيرو گفت: دستورات لازم به نهادهاي متولي براي بررسي دوباره شيوه تامين آب شرب پايدار شهرستان خوي داده شده است و پس از دريافت نظر کارشناسي دستور نهايي در اين زمينه صادر مي شود.

به گزارش ايرنا رضا اردکانيان روز سه شنبه در نشست بررسي آب و برق شهرستان خوي اضافه کرد: ادامه ساخت سد غازان يا انتقال آب سد آغ چاي براي اين منظور مورد مطالعه قرار مي گيرد.
وي بر صرفه جويي مردم در مصرف آب و برق تاکيد کرد و افزود: اصلي‌ترين سرمايه ما وقت است که بايد در اين مدت محدود کار‌هاي خود را به بهترين شکل ممکن ادامه بدهيم تا پيش آيندگان سرافزار باشيم.
فرماندار شهرستان خوي نيز در اين جلسه بيان کرد: به گفته کارشناسان در صورت توجه نکردن به خشکسالي با چالش‌هاي جدي مواجه خواهيم شد.
محمد عابدي افزود: شهرستان خوي در همسايگي درياچه اروميه و حوضچه اين درياچه قرار دارد و دشت ممنوعه مي‌باشد.
وي ادامه داد: در طول سال‌هاي گذشته در ارتباط با بخش آب اقدام کارشناسي انجام نشده است و خوي مشکلات زيادي در اين حوزه دارد.
عابدي با تاکيد بر لزوم احداث سد مخزني براي تامين نياز‌هاي آبي شهرستان نيز گفت: اگر تا سه چهار سال آينده راهکاري براي حل مشکل آب شرب پايدار خوي در نظر گرفته نشود، جمعيت 420 هزار نفري اين شهرستان با چالش جدي مواجه مي شود.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي با اشاره به اينکه به عنوان متولي آب شرب استان موافق طرح تامين آب پايدار از سد غازان نيست، گفت: هر ساله شاهد پايين آمدن سطح ايستابي چاه‌ها هستيم و مجبوريم سالانه سه تا چهار حلقه چاه حفر وارد مدار بهره برداري کنيم.
رسول اکبري در بخشي از سخنان خود با اشاره به کيفيت پايين آب رودخانه الند و قطور گفت: انتقال آب از سد آغ چاي راه حل مشکل ماست که بايد نگاه ملي به اين موضوع لحاظ شود.
سيدتقي کبير‌ي نماينده مردم شهرستان‌هاي خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه با بيان اينکه، عمده‌ترين مسائل در مورد تامين آب پايدار شهر خوي از سد غازان است، گفت: با توجه به فرآيند 20 ساله، اين سد هنوز به سرانجام نرسيده است.
به گزارش ايرنا، خوي در برداشت آب از منابع زيرزميني به علت بحران آب در سفره هاي زيرزميني به عنوان دشت ممنوعه حفر چاه در آذربايجان غربي اعلام شده است؛ اين در حالي است که سالانه بيش از 180 ميليون مترمکعب از آب رودخانه هاي قطور و الند خوي به علت نبود طرح هاي مهار و کنترل آب از دسترس خارج مي شود.
سد انحرافي بويلاپوش بر روي رودخانه قطور خوي و نيز سرشاخه‌هاي متعددي نظير چيليک، کلندسو، آورش، قيله‌ليق، سريک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث مي شود.
عمليات آغاز ساخت اين سد در سال 1388 شروع شد اما به دليل نبود اعتبار لازم به صورت نيمه کاره رها شد و به گفته رييس اداره امور آب خوي اين سد هم اکنون پيشرفت بيش از 40 درصدي دارد.
با اتمام ساخت سد بويلاپوش، 38 هزار و 500 هکتار از اراضي اين شهرستان تحت پوشش آبياري قرار مي گيرد.
7132/7129
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما