به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مسعود برومند در نشست ارتباط دانشگاه با صنعت، «تغییر درونی» را اولین شرط ورود دانشگاهها به حوزههای کارآفرینی عنوان کرد و افزود: محصول دانشگاهها خدمات و فناوری و همچنین محصول با ارزشی به نام فارغ التحصیلان است که میتواند ارزش افزوده بالایی را تولید کند.
وی ادامه داد: اگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر احساس میکند که با صنعت مشارکت داشته باشد باید وارد گفتمان با این بخش باشد و از سوی دیگر اگر صنعت با دانشگاهها وارد همکاری شود نیازهایی دارد و این ارتباط تنها بر اساس دوستی نخواهد بود.
برومند خاطر نشان کرد: اگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه های دیگر بخواهند به عنوان دانشگاه کارآفرین معرفی شوند باید وارد فرآیند نوآوری شوند و این فرآیند پایه در اکوسیستم نوآوری دارد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرآیند نوآوری را از ایده شروع و به محصول و بازار ختم میشود، خاطر نشان کرد: این فرآیند ظاهر سادهای دارد ولی پیچیدگیهای آن بسیار زیاد است ضمن آنکه فعالان این عرصه نیز افراد متفاوتی هستند و قادر به انجام کار تیمی خواهند بود.
برومند با بیان اینکه در فضاهای آموزشی و پژوهشی کشور خیلی فعالیتهای تیمی رایج نیست، گفت: این در حالی است که در دانشگاههای مهم دنیا فرهنگ فعالیت تیمی رایج است؛ چرا که در چنین شرایطی نوآوری به ثمر میرسد.
وی با اشاره به نیازهای توسعه نوآوری و کارآفرینی افزود: بخشی از فرآیند نوآوری مربوط به استراتژیهای پولی است که این امر با تشکیل تیم و حضور متخصصان از حوزههای مختلف محقق خواهد شد.
معاون پژوهشی وزارت علوم لازمه ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت را در اعتماد سازی دانست و توضیح داد: اعتماد سازی به معنای ارائه خدمات و فناوری در زمان و هزینه کم است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید در این ارتباط فرهنگ کسب و کار را بدانند و به آن احترام بگذارند، گفت: اگر به این نکات توجه شود اعتماد سازی متقابل صورت میگیرد.
نظر شما