شناسهٔ خبر: 29467327 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همکاری های علمی دانشگاه امیرکبیر با وزارت نفت آغاز شد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت که این دانشگاه در جهت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت به بررسی مشکلات پرداخته و در این مسیر همکاری ‌های علمی با وزارت نفت را آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، سید احمد معتمدی روز یکشنبه در نشست صاحب‌ نظران ارتباط صنعت با دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر دو هدف عمده را در دستور کار خود دارد، اظهار کرد: رسیدن به 100 دانشگاه برتر دنیا تا سال 1404 از جمله این اهداف کلان است که تاکنون در برخی از رتبه بندی‌های بین‌المللی در میان 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.
وی افزود: در این هدف هر چند محور آن تولید علم و مقاله است ولی در آن به ارتباط با صنعت و انعقاد قرار دادهای صنعتی توجه شده است ولی وزن اصلی این هدف بر دوش تولیدات علمی قرار دارد.
معتمدی رسیدن به دانشگاه نسل سوم را از دیگر اهداف کلان این دانشگاه ذکر کرد و افزود: دانشگاه نسل سوم دانشگاه‌هایی هستند که در چرخه اقتصادی کشور نقش و همچنین تولید فناوری دارند. در این رویکرد دیگر تولید علم کمتر مطرح است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تجربیات سایر دانشگاه‌ها در این زمینه، گفت: هر چند که دانشگاه ‌هایی مانند ام آی تی، استنفورد و برکلی از نظر تولید مقالات سرآمد هستند ولی بررسی رزومه آنها حاکی از حجم بالایی از تولید دانش فنی فروخته شده و ثبت اختراع است ضمن آنکه بخشی از سهام کارخانجات به دلیل فروش فناوری مربوط به این دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به برخی از انتقادات به دانشگاه‌های کشور گفت: انتقادی که به دانشگاه‌ها گرفته می‌شود این است که مراکز آموزشی به مشکلات کشور نمی‌پردازند که تا حدی درست است و تا حدی نادرست چون ما قراردادهای صنعتی خوبی را منعقد کرده‌ایم ولی در مقایسه با دانشگاه‌های دنیا فاصله زیادی داریم و این انتقاد وارد است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌ های نسل سوم حلقه مفقوده‌ 'مارکتینگ' وجود دارد، یادآور شد: در این زمینه مدل‌هایی ارائه شده است که می‌تواند به عنوان یک تجربه به این دانشگاه منتقل شود.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه انتظار نداریم که با برگزاری یک جلسه راه حل‌های ارتباط دانشگاه با صنعت ارائه شود، گفت: به نظر می‌رسد نه دانشگاه‌ نسبت به صنعت آشنایی دارد و نه صنعت با فضای دانشگاه‌ها آشنا است و این در حالی است که همانطور که صنعت متحول شده، دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده‌اند.
معتمدی با اشاره به موفقیت کشور در سال 2017 در زمینه رشد علمی، بیان داشت: این امر اتفاق مهمی است چون یک درصد جمعیت دنیا در ایران ساکن هستند ضمن آنکه با اکثر دانشگاه‌های مهم اروپا و ژاپن ارتباطات دو طرفه خوبی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: ولی کافی نیست و نیاز به کار بیشتر دارد و مساله ارتباط دانشگاه با صنعت یک مساله جهانی است از این رو ما به طور جدی این هدف را دنبال می‌کنیم؛ چراکه منفعت آن هم برای دانشگاه است و هم برای صنعت.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اقدامات برخی از بانک‌ها برای ایجاد مراکز نوآوری و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها، گفت: بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت فراگیر شدن اقتصاد دیجیتالی، آنها غافلگیر نشوند از این رو این اقدامات شایسته است ولی کافی نیست.
** تولید دانش فنی نیاز اصلی بخش های صنعتی
در ادامه این نشست مالک نادری مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه کشور در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت دیر شروع کرده است؛ گفت: دیگر تربیت نیروی انسانی خوب مورد نیاز صنعت نیست بلکه صنعت نیاز به دانش‌های فنی تولید شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.
نادری با بیان اینکه برونداد دانشگاه صنعتی امیرکبیر موضوعات مهندسی است،‌گفت: از این رو باید به مقوله مهارت آموزی دانشجویان توجه بیشتری صورت گیرد. ما نیز این امر را درک کردیم و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه موضوع کارآفرینی موضوع خوبی است، عنوان کرد: ولی هنوز سبد کارآفرینی خالی است و برای پر کردن آن باید توجه بیشتری صورت گیرد؛ چرا که در کشور برای کارآفرینی برنامه ریزی‌های زیادی صورت گرفته ولی باعث شد که به موضوع اشتغال پذیری آسیب‌های زیادی وارد شود.
نادری با تاکید بر اینکه قرار نیست همه فارغ التحصیلان دانشگاهی کارآفرین شوند، ادامه داد: در میان فارغ التحصیلان عده‌ای کارآفرین می‌شوند و تعدادی از دانشجویان با آنها همکاری می‌کنند و ما در این زمینه ضعف داریم.
وی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها که بخش صنعت برای تربیت نیروی انسانی خود در دانشگاه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، اظهار کرد: در دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر نیز تاکنون نیروهای انسانی خوبی تربیت و تحویل جامعه داده است ولی امروزه اینها نیاز صنعت نیست بلکه دانش فنی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی تولید می‌شود مورد نیاز بخش‌های صنعتی است.
نادری با بیان اینکه کشور در زمینه ارتباط با صنعت دیر شروع کرده است، افزود: ولی در حال حاضر شتاب خوبی در این زمینه داریم و امیدوارم با این شتاب به دستاوردهای خوبی برسیم.

** اعتماد سازی پیش‌شرط ایجاد ارتباط
مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: اگر دانشگاه‌ ها می ‌خواهند با بخش‌های صنعتی ارتباط برقرار کنند لازمه آن اعتماد سازی و احترام به ادبیات کسب و کار است.
وی 'تغییر درونی' را اولین شرط ورود دانشگاه‌ها به حوزه‌های کارآفرینی عنوان کرد و افزود: محصول دانشگاه‌ها خدمات و فناوری و همچنین محصول با ارزشی به نام فارغ التحصیلان است که می‌تواند ارزش افزوده بالایی را تولید کند.
برومند ادامه داد: اگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر احساس می‌کند که با صنعت مشارکت داشته باشد باید وارد گفتمان با این بخش باشد و از سوی دیگر اگر صنعت با دانشگاه‌ها وارد همکاری شود نیازهایی دارد و این ارتباط تنها بر اساس دوستی نخواهد بود.
به بیان وی، اگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه های دیگر بخواهند به عنوان دانشگاه کارآفرین معرفی شوند باید وارد فرآیند نوآوری شوند و این فرآیند پایه در اکوسیستم نوآوری دارد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرآیند نوآوری را از ایده شروع و به محصول و بازار ختم می‌شود، بیان داشت: این فرآیند ظاهر ساده‌ای دارد ولی پیچیدگی‌های آن بسیار زیاد است ضمن آنکه فعالان این عرصه نیز افراد متفاوتی هستند و قادر به انجام کار تیمی خواهند بود.
برومند با بیان اینکه در فضاهای آموزشی و پژوهشی کشور خیلی فعالیت‌های تیمی رایج نیست، گفت: این در حالی است که در دانشگاه‌های مهم دنیا فرهنگ فعالیت تیمی رایج است؛ چرا که در چنین شرایطی نوآوری به ثمر می‌رسد.
وی با اشاره به نیازهای توسعه نوآوری و کارآفرینی افزود: بخشی از فرآیند نوآوری مربوط به استراتژی‌های پولی است که این امر با تشکیل تیم‌ و حضور متخصصان از حوزه‌های مختلف محقق خواهد شد.
معاون پژوهشی وزارت علوم لازمه ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت را در اعتماد سازی دانست و توضیح داد: اعتماد سازی به معنای ارائه خدمات و فناوری در زمان و هزینه کم است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در این ارتباط فرهنگ کسب و کار را بدانند و به آن احترام بگذارند، گفت: اگر به این نکات توجه شود اعتماد سازی متقابل صورت می‌گیرد.

**9283**1601**

نظر شما