شناسهٔ خبر: 29463645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بورس به کانال 175 هزار واحدی بازگشت

تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) با رشد 2 هزار و 258 پله ای به جایگاه 175 هزار و 816 واحدی صعود کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در معاملات امروز یک میلیارد و 810 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 526 میلیارد ریال در 206 هزار و 736 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 657 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 170 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 120 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 2 هزار و 132 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 562 واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و 990 واحد رشد کرد.
در معاملات امروز نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، پارس (پتروشیمی پارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان)، فملی (ملی صنایع مس) و فارس(هلدینگ خلیج فارس) با رشد خود بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

** صنایع جذاب بورسی
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 613 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 22 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه خودرو به ارزش 542 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش 405 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش 396 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش 299 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** شاخص فرابورس بالا رفت
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 30 واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 910 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس، بیش از 698 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 79 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، کگهر (سنگ آهن گهر زمین)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص داشت.
اقتصام**2022**9189**

نظر شما