شناسهٔ خبر: 29473711 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازگشت آیفکس به مسیر رشد

مینا افروزی دنیای اقتصاد : معاملات روز دوشنبه فرابورس با پیشروی تقاضا نسبت به عرضه سهام آغاز به کار کرد. نزدیک به ۷۰۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش تقریبی ۴۰۸ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. افزایش تقاضای سهام محصولات پتروشیمی و نفتی اثر بسزایی در تقویت شاخص کل و رشد بیش از ۶/۱ درصدی آن داشت. اگرچه نماگر بازار با غلبه تقاضا در برابر عرضه روندی مثبت را آغاز کرد اما با تغییر الگوی خرید و فروش‌ها و سبقت گرفتن عرضه از میانه معاملات، مسیر کم‌شیبی را به سوی سطوح کمتر طی کرد. در نهایت شاخص کل در پایان معاملات در سطح ۱۹۱۰ واحدی متوقف شد.

صاحب‌خبر -

روز گذشته بر خلاف روند منفی حاکم بر فضای دو روز کاری ابتدای هفته، معاملات فرابورس از مجرای رشد نسبی تقاضا به سوی افزایش شاخص بازار گام برداشت. فعالان فرابورسی در روزهای ماقبل تحت تاثیر عدم قطعیت‌ها درخصوص سرنوشت بازارهای جهانی و افزایش التهابات در بازار ارز و سکه، دست به فروش سهام و خروج نقدینگی خود از بازار سرمایه زدند. فرآیندی که همراه با نبود محرکی برای تقاضای موثر در بازار تقویت شد چنانکه فرابورس با عرضه اولیه سهام خود در شنبه هفته جاری، شاهد هجوم سهامداران به سوی درهای معاملاتی «کگهر» بود. رفتاری که نشان داد سهامداران منتظر موقعیت مناسب و کم‌ریسک برای انتقال سرمایه خود هستند. با این حال، در جریان داد‌و‌ستدهای دیروز پس از افت قیمت در نمادهای بزرگ و حاکمیت فضای منفی در کل بازار، قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح جذابی برای خرید رسیدند و در نتیجه، شمار زیادی از معامله‌گران اقدام به مشارکت بیشتر در سمت تقاضا کردند. به این ترتیب، استقبال فعالان بازار از سهام گروه‌های پتروشیمی، نفتی و غالب نمادهای فلزی، اثر فزاینده بیش از ۳۰ واحدی را بر شاخص کل بر جای گذاشت.

مروری بر معاملات خرد

در پایان معاملات دیروز افزون بر ۳۲۰ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۱۲۱ میلیارد تومان در بازار اول و دوم دست به دست شد. نزدیک به نیمی از این نقدینگی در داد‌و‌ستدهای صنایع فلزات اساسی، هتل و گروه اطلاعات و ارتباطات به گردش درآمد. افزایش تقاضا در اغلب نمادهای این دو بازار، روز معاملاتی مثبتی را برای ۱۵ گروه فرابورسی به همراه داشت. استخراج کانه‌های فلزی، محصولات پتروشیمی و سپس نفتی از جمله صنایع پیشتاز دیروز از منظر رشد شاخص روزانه بودند. در مقابل صنایع رشد‌یافته، ۹ صنعت منفی قرار داشت که عنوان زیان‌ده‌ترین زیرگروه به پیمانکاری صنعتی اختصاص گرفت. فلزات اساسی نیز در جمع این ۹ صنعت قرار گرفت و روزی منفی را پشت سر گذاشت. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به‌عنوان اثرگذارترین نماد فلزی بر شاخص فلزات، روز گذشته در خلاف جهت غالب نمادهای فلزی قدم برداشت و افت قیمت را به ثبت رساند؛ مهم‌ترین عاملی که سبب عقب‌نشینی صنعت مربوطه به‌رغم افزایش بها در سایر نمادهای فلزی شد.

از سوی دیگر با وجود شروع قدرتمند تقاضا و غلبه آن بر عرضه، از نیمه‌های روز از قدرت خریدها کاسته شد و نوساناتی در روند قیمت سهام به چشم خورد. با این حال، روند افزایش قیمت در غالب نمادها تداوم یافت. در این روند، نمادهای نفتی و اغلب نمادهای پتروشیمی در میان سهام رشد یافته دیروز نیز عاملی بود که شاخص کل را به مراتب بالاتری سوق می‌داد. چنان‌که پیشتر اشاره شد، آیفکس رشد بیش از ۳۰ واحدی را روز گذشته به ثبت رساند. نام نماد پتروشیمی مارون با اثر فزاینده بیش از ۱۱ واحدی خود بر نماگر بازار، به‌عنوان موثرترین نماد بر شاخص به ثبت رسید. سنگ آهن گهرزمین و پتروشیمی زاگرس نیز در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند و در مجموع، بیش از ۱۴ واحد به ارتفاع نماگر کل فرابورس افزودند. در مقابل، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه تنها نمادی بود که اثر کاهنده چشمگیری را بر شاخص به جای گذاشت و بیش از هفت واحد از آن کاست. «کگهر» به‌عنوان تک‌نماد قدرتمند کنونی بازار حضور یافت و بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان نقدینگی را روز گذشته پشت درهای بسته معاملات به انتظار گذاشت. دو مقام بعدی رتبه‌بندی از منظر ارزش معاملات نیز به اختیار دو نماد پتروشیمی «شبصیر» و «شغدیر» درآمد.

بازیگران فرابورس

معاملات روز گذشته بازارهای اول و دوم با قدرت‌نمایی سهامداران حقیقی در سمت خرید به کار خود پایان داد. در این فرآیند بیش از ۴ میلیارد تومان سهم از سوی معامله‌گران عمده به سبد سهامداران خرد جابه‌جا‌ شد. صنعت حمل و نقل به‌عنوان صنعت مورد علاقه حقیقی‌ها بیشترین خالص خرید این گروه از فعالان بازار را رقم زد. در ادامه اولویت‌های بعدی این دسته از سهامداران متوجه صنعت پتروشیمی و سپس بیمه شد. مجموع ارزش مالکیت تغییر یافته به نام بازیگران خرد در معاملات پتروشیمی‌ها در مرز ۲ میلیارد تومانی قرار گرفت. باید افزود که سهام فرآورده‌های نفتی نیز در میان سبد خرید فعالان خرد بازار وزن بیشتری داشت. در نقطه مقابل، گروه محصولات کاغذی به همراه صنعت عرضه برق و گاز و همچنین گروه محصولات غذایی و آشامیدنی رده‌های نخستین ترجیحات سهامداران حقوقی را به نام خود کردند. در این بین فلزات اساسی نیز با خالص خرید کمتر از یک میلیارد تومانی معامله‌گران عمده از حمایت آنها برخوردار شد.  از دریچه نمادهای انتخابی هر دو دسته از سهامداران، سهام شرکت پتروشیمی زاگرس در کانون توجه بازیگران حقیقی قرار گرفت. خالص خرید آنها در نماد «زاگرس» بیش از ۲ میلیارد تومان رقم خورد. در ادامه ریل‌پرداز سیر و بیمه میهن اولویت‌های بعدی این گروه بودند. از سویی دیگر، مهم‌ترین نماد دیروز برای فعالان حقوقی پالایش نفت شیراز بود که خالص خرید صورت گرفته در آن به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسید.

نگاهی به سایر تابلوها

در جریان معاملات سومین روز معاملاتی هفته جاری، بیش از ۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. معاملات بلوکی اوراق خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۴» نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد. در مجموع، ارزش معاملاتی اوراق خزانه اسلامی بیش از ۱۵۴ میلیارد تومان بود که در اغلب آنها افزایش قیمت مشاهده شد. از این روی، نرخ سود موثر اوراق مزبور با افت ناچیز ۰۴/۰ درصدی، در پایان معاملات دیروز در ۳/۲۴ درصد تثبیت شد.

 

نظر شما