شناسهٔ خبر: 28956448 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رياض، سه ميليارد دلار وام به اسلام آباد پرداخت مي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اسلام آباد - ايرنا - وزارت خارجه پاکستان شامگاه سه شنبه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد که دولت رياض به منظور گذر دولت اسلام آباد از بحران مالي، سه ميليارد دلار وام به اين کشور پرداخت مي کند.

به گزارش ايرنا از بيانيه وزارت خارجه پاکستان، «اسد عمر» وزير دارايي پاکستان و «محمد عبدالله الجدان» همتاي سعودي وي يادداشت تفاهمي را در پايان سفر «عمران خان» نخست وزير پاکستان به رياض امضا کرده اند.
براساس بيانيه، عربستان سعودي در راستاي اينکه پاکستان بتواند بحران مالي را پشت سر بگذارد، تسهيلات نفتي در اختيار اسلام آباد قرار داده و در بخش معادن اين کشور نيز سرمايه‌گذاري خواهد کرد.
همچنين، رياض در يک دوره يکساله، نفت با بازپرداخت بلندمدت و تا سه ميليارد دلار در اختيار دولت اسلام آباد قرار مي دهد که اين قرارداد پس از اين مدت نيز بازنگري مي شود.
براساس بند ديگر اين تفاهم نامه، هيات اقتصادي دولت سعودي در سفر پيشين خود به پاکستان، امکان سنجي سرمايه گذاري در يک پالايشگاه نفتي در پاکستان را ارزيابي کرد و عربستان سعودي علاقه خود را براي اجراي اين پروژه اعلام کرد که درصورت اخذ مجوزهاي لازم از کابينه، معاهده و تفاهم نامه آن امضا مي شود.
همچنين براساس بيانيه مطبوعاتي وزارت خارجه پاکستان، عربستان سعودي علاقه مند به توسعه منابع معدني در پاکستان است و براي تحقق اين مهم، پس از رايزني دولت فدرال اسلام آباد و دولت محلي ايالت بلوچستان پاکستان، اعضاي يک هيأت از عربستان سعودي به پاکستان سفر مي کنند.
به گزارش ايرنا ، «عمران خان» نخست وزير پاکستان که طي کمتر از يک ماه و نيم گذشته براي دومين بار به عربستان سفر کرده است، عصر سه شنبه با «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه سعودي و «بن سلمان» وليعهد اين کشور ديدار و درخصوص همکاري هاي دو کشور به ويژه در زمينه اقتصادي گفت وگو کرد.
پادشاه عربستان در اين ديدار با پيشنهاد نخست وزير پاکستان مبني بر کاهش هزينه ويزا براي کارگران پاکستاني موافقت کرد که اين تصميم، گامي مهم در راستاي افزايش نيروي کار پاکستان در عربستان سعودي ارزيابي مي شود.
خبرگزاري دولتي عربستان (واس) در خبر کوتاهي درخصوص ملاقات پادشاه عربستان و نخست وزير پاکستان نوشت : در اين ديدار که وزيران اقتصاد و برخي مسئولان دو کشور حضور داشتند ، مسايل مربوط به روابط دو کشور دوست و تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ناظرين امور منطقه دومين سفر عمران خان به رياض در کمتر از 5 هفته گذشته را جلب توجه مقامات عربستان براي جذب کمک هاي مالي به ويژه دريافت وام 5 ميليارد دلاري مي دانند.
اين سفر درست دو هفته پيش از آغاز مذاکرات بين دولت پاکستان و صندوق بين المللي پول ( هفتم دسامبر) در مورد نحوه دريافت وام چند ميليارد دلاري انجام مي شود.
مقامات پاکستاني مي گويند: ديدار عمران خان از عربستان ممکن است موقعيت پاکستان را در گفت و گو با مقامات بلندپايه صندوق بين المللي پول تقويت کند.
رسانه هاي پاکستان به نقل از منابع دولتي اين کشور گزارش دادند: عربستان سعودي براي سرمايه گذاري در خاک پاکستان به ويژه در بندر درحال ساخت گوادر در جنوب ايالت بلوچستان شرايط سختي اعلام کرده است و اعلام اين شرايط باعث شده تا دولت با برخي از پيشنهادات عربستان مخالفت کند.
از جمله درخواست هاي دولت پاکستان به عربستان سعودي خريد نفت خام با پرداخت طولاني مدت به اين کشور است که به گفته منابع موثق دولتي، عربستان براي آن شرايطي را تعيين کرده است.
سفر نخست وزير پاکستان با فشار جامعه جهاني به دولت سعودي به دليل دخالت اين کشور در ربوده شدن و قتل 'جمال خاشقچي' روزنامه نگار مخالف سعودي همزمان شده است.
بالا گرفتن دامنه رسوايي قتل جمال قاشقچي منتقد سياست هاي عربستان سعودي در کنسولگري اين رژيم در استانبول، موجب شده است تا واکنش هاي جهاني به اين موضوع ابعاد جديدي به خود بگيرد که از آن جمله مي توان به خودداري بسياري از مقامات و سران کشورها از شرکت در نشست سرمايه گذاري 'داووس صحرا' اشاره کرد.
اين همايش امروز درحالي آغاز شد که از سوي ده ها نفر از شخصيت هاي دولتي و بخش خصوصي ، بازرگانان سرشناس ، شرکت هاي چندمليتي و حتي رسانه هاي بين المللي تحريم شده است.
تحريم جهاني اين همايش باعث شد تا خود مقامات ارشد سعودي هم در مراسم گشايش آن حضور داشته باشند.
اين همايش قرار بود توسط محمدبن سلمان وليعهد عربستان افتتاح شود اما او در روزهاي اخير متهم به هدايت قتل سازماندهي شده خاشقچي است که گفته مي شود با سياست هاي وليعهد ، اختلاف جدي داشته است.
شبک**آساق **6125**1392
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما