شناسهٔ خبر: 28954561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفر عمران‌خان به‌عربستان درسايه تحريم «داووس صحرا»/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- نخست وزير پاکستان به‌منظور حضور در کنفرانس جهاني سرمايه‌گذاري به رياض، پايتخت عربستان سفر کرده است.
«عمران خان» در اين سفر يک روزه با «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه سعودي ديدار و درباره روابط پاکستان و عربستان و رويدادهاي منطقه گفت وگو کردند.
اين سفر در حالي انجام مي‌شود که طي روزهاي اخير دولت اسلام‌آباد اعلام کرد، براي حل مشکلات اقتصادي به 15ميليارد دلار وام نياز دارد.
اين دومين سفر «عمران خان» به عربستان پس ازانتخاب وي به عنوان نخست وزير پاکستان است.
«شاه محمود قريشي» وزير خارجه، «اسد عمر» وزير دارايي، «فواد چوهدري» وزير تبليغات و رسانه‌ها و «عبدالرزاق داوود» مشاور امور تجاري، نخست وزير پاکستان را در اين سفر همراهي مي‌کنند.
سفر عمران‌خان به عربستان براي حضور در کنفرانس جهاني سرمايه‌گذاري درحالي انجام شده است که مشخص شدن دخالت مقامات رياض در قتل «جمال خاشقجي» روزنامه نگارمنتقد خاندان سعودي در کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه، بر اين اجلاس سايه افکنده است.
بر همين اساس، برخي از کشورها از جمله دولت‌هاي اروپايي از اعزام نمايندگان خود به اجلاس سرمايه‌گذاري جهاني در عربستان با هدف اعتراض به قتل خاشقجي خودداري کردند.
با اين وجود نخست وزير پاکستان در سفر به عربستان و حضور در کنفرانس جهاني سرمايه‌گذاري دو هدف عمده را دنبال مي‌کند.
با توجه به نياز شديد اقتصادي پاکستان به منابع مالي جديد براي سرمايه‌گذاري، دولت اين کشور اين نياز را از طريق دريافت وام از نهادهاي مالي بين‌المللي شامل بانک جهاني يا صندوق بين المللي پول بايد تامين کند يا بتوان از خطوط اعتباري ديگر کشورها براي اين منظور استفاده کند.
دولت پاکستان که در ابتدا گزينه دريافت وام از صندوق بين‌المللي پول را در دستور کار قرارداده بود، بنا بر برخي ملاحظات از جمله نگراني از کاهش ارزش شديد روپيه (واحد پول ملي پاکستان) در مقابل ديگر ارزها از جمله دلار پس از دريافت اين وام، در حال حاضر گزينه استفاده از خطوط اعتباري ديگر کشورها را مورد توجه قرارداده است.
به خصوص آنکه بورس کراچي پس از اعلام خبر درخواست پاکستان از صندوق بين المللي پول براي دريافت وام، هزار و 300 واحد سقوط کرد و سرمايه‌گذاران و سهام‌داران در مجموع 270 ميليون روپيه ضررکردند.
علاوه بر اين، انتشار برخي اخبار درباره مخالفت آمريکا با اعطاي وام از صندوق بين المللي پول به پاکستان از ديگر عواملي است که برخي کارشناسان مسئله توجه دوباره اسلام‌آباد به دريافت وام از کشورهاي منطقه از جمله عربستان را به آن مرتبط مي دانند.
آمريکا به دليل آنچه همکاري نکردن پاکستان با سياست‌هاي کاخ‌سفيد در افغانستان مي‌خواند، تلاش دارد با اعمال محدوديت‌هايي، دولت اسلام‌آباد را مجبور به تغيير سياست‌هاي خود در قبال واشنگتن کند. بر همين اساس است که با توجه به نفوذ آمريکا در نهادهاي مالي بين المللي، مخالفت اين کشور با اعطاي وام به پاکستان از سوي صندوق بين‌المللي پول مانعي جدي براي اسلام‌آباد در اين زمينه ارزيابي شده است.
در چنين شرايطي؛ «عمران خان» اميد دارد با حضور در کنفرانس سرمايه‌گذاري خارجي در عربستان ضمن رايزني با مقامات اين کشور براي دريافت کمک‌هاي بلاعوض يا وام از رياض، از فرصت ناشي از گفت وگوهاي دو جانبه با مقامات ديگر کشورها براي جلب نظرمساعد آنان براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف پاکستان بيشترين بهره‌برداري کند. 114/120
نويسنده: محمدرضا عسگري
کليدواژه پاکستان عربستان سعودي

نظر شما