شناسهٔ خبر: 28833839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بن سلمان ۱۰۰ میلیون دلار به حساب آمریکا ریخت

ترامپ: سعودی بی‌گناه است

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی:پترو دلارهای سعودی بار دیگر کارساز شد و «بن سلمان» همزمان با ورود «مایک پمپئو»، وزیر خارجه ترامپ به «ریاض»، با واریز ۱۰۰ میلیون دلار به حساب دولت امریکا با هدف بستن پرونده «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار مخالف سعودی، رئیس جمهوری آمریکا را در حمایت از عربستان به پای تریبون کشاند تا در سخنانی مضحک، مقامات سعودی را در ماجرای قتل احتمالی «خاشقجی» بی گناه اعلام کند.

منابع آمریکایی اعلام کردند که دولت سعودی همزمان با ورود «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به خاک عربستان، ۱۰۰ میلیون دلار به حساب دولت آمریکا واریز کرده است. روزنامه «نیویورک‌تایمز»‌ در گزارشی در این رابطه نوشت: تابستان امسال، عربستان سعودی به دولت ترامپ وعده داده بود برای تلاش‌های آمریکا در خصوص برقراری ثبات در مناطقی از سوریه که از چنگ (تروریست‌های) گروه داعش آزاد شده، ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند.

به نوشته این روزنامه، حالا در شرایطی که جریان ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش ریاض در قتل فجیع وی پیش آمده و وزیر خارجه آمریکا نیز برای رایزنی در این رابطه به ریاض سفر کرده است، مقامات سعودی این مبلغ را که قبلا وعده داده بودند، به حساب دولت آمریکا واریز کرده‌اند.بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، این مبلغ روز سه‌شنبه به حساب آمریکا واریز شد، درست همان روزی که پمپئو وارد ریاض شد تا درباره سرنوشت خاشقجی با سران سعودی گفتگو کند.

در همین حال و همزمان با واریز این مبلغ به دولت آمریکا، ترامپ در سخنانی ضمن انتقاد از افرادی که عربستان سعودی را مقصر ناپدید شدن «جمال خاشقجی» می‌دانند، عنوان کرد: مردم در این پرونده پیش داوری می‌کنند?! رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: ما مجددا با پرونده‌ای مواجه شده‌ایم که مردم در آن می‌گویند عربستان سعودی گناهکار است، مگر آنکه خلافش ثابت شود ، من هرگز این چنین رویه‌ای را نمی‌پسندم. وی ادامه داد: در گفتگو با ولیعهد سعودی، «بن‌سلمان » نیز هر?گونه اطلاع از وقایعی که در کنسولگری در استانبول به وقوع پیوسته را انکار کرده است. ترامپ همچنین گفت که در عربستان منافع مالی ندارد.

«سی ان ان» نیز در پی سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا هرگز انگشت اتهام را بر سر ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان?، به سوی مقامات سعودی نشانه نخواهد رفت.

سناتور «لیندسی گراهام» از مقامات ارشد کنگره اما بر خلاف ترامپ درباره قتل روزنامه نگار مشهور سعودی و منتقد ریاض در استانبول اعلام کرد: «محمد بن‌سلمان» در قتل «خاشقجی» دست دارد؛ او باعث بدنامی عربستان شده است و باید برود. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز به عربستان سفر و با «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد. پمپئو همچنین در دیدر با ملک سلمان، از وی به دلیل پایبندی عربستان به انجام تحقیقات شفاف درباره مساله خاشقجی تقدیر و تشکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر با بیان اینکه مقامات سعودی از سرنوشت خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، گفت: آنها متعهد به تحقیقات جدی و معتبر درباره پرونده وی هستند. پمپئو همچنین پس از عربستان به ترکیه رفت و در فرودگاه آنکارا با اردوغان دیدار و درباره پرونده جمال خاشقجی گفتگو کرد. در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هاکان فیدان، وزیر اطلاعات و سخنگوی دفتر ریاست جمهوری هم حضور داشتند.

در همین حال، رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه نوشتند : فایل‌هایی که سرویس‌های امنیتی این کشور در اختیار دارند نشان می‌دهد که تکه تکه کردن خاشقجی زمانی آغاز شده که او هنوز زنده بوده است. این رسانه ها اعلام کردند: «صلاح محمد الطبیقی»، رئیس کالبدشکافی اداره امنیت عمومی سعودی هنگامی که خاشقجی هنوز زنده بوده، شروع به تکه تکه کردن بدن او کرده است ، او هنگامی که شروع به جدا کردن بخش‌های بدن کرده، روی گوشش هدفون گذاشته و شروع به گوش دادن به موسیقی کرده و به دیگر اعضای تیم هم توصیه کرده که همین کار را کنند.

به گفته منابع آگاه ترکیه، صداهای ضبط شده حکایت از آن دارد که الطبیقی جسد روزنامه‌نگار سعودی را تکه تکه کرده است.این منابع به الجزیره گفتند که قتل جمال خاشقجی در اتاق و با حضور خود «محمد العتیبی»، سرکنسول سعودی صورت گرفته است.با این حال، براساس ادعاهای این منابع، العتیبی بعد از کشتن خاشقجی از اتاق خود خارج شده و تیم الطبیقی شروع به تکه تکه کردن جسد او کرده‌اند.

براساس شواهدی که منابع ترکیه در دست دارند، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بعد از تزریق ماده‌ای به او، جسد او تکه تکه شده است. یک منبع که مدعی است نوارهای صوتی مربوط به زمان مرگ خاشقجی را شنیده نیز گفت : العتیبی خطاب به جوخه مرگی که سرگرم شکنجه خاشقجی بودند، نهیب زده و گفته که

« این کارها را خارج از اینجا انجام دهید، شما مرا به درد سر می‌اندازید» و در پاسخ صدایی می‌گوید: اگر می‌خواهی زنده بمانی، خفه‌شو! برخی دیگر از منابع تأکید کردند که بر اساس شواهد و آثار، قتل خاشقجی بلافاصله بعد از ورود وی به ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول و بدون بازجویی صورت گرفته است.در چنین شرایطی، برخی منابع اعلام کردند: تیم بازرسی ترکیه ویژه بررسی پرونده روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود، به منظور ادامه تحقیقات خود در خصوص مساله ناپدید شدن جمال خاشقجی، وارد منزل شخصی سرکنسول عربستان سعودی در استانبول شده و آنجا را تفتیش کرده است. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان اینکه هنوز سعودی‌ها درباره هیچ کدام از جزئیات اعلام شده حول پرونده خاشقجی اعتراف نکرده‌اند، گفت : لازم باشد از کارمندان کنسولگری نیز بازجویی خواهیم کرد. از طرفی، «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: دولت واشنگتن خواستار پاسخ‌هایی در ارتباط با ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستان است و وعده داده آنهایی که مسؤول این اقدام هستند، مجازات می‌شوند.وی افزود: هرگونه خشونت منجر به مرگ محکوم می‌شود اما این حمله ، تهاجمی علیه یک رسانه مستقل و آزاد است ، ما به دنبال پاسخ هستیم و جهان باید پاسخ را بداند.

همزمان با این سخنان «مایک پنس»، برخی مسئولان آمریکایی اعلام کردند که مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری این کشور در حال بررسی تنبیه مالی عربستان در ارتباط با قتل احتمالی «جمال خاشقجی» هستند.«جف سشنز» دادستان کل آمریکا نیز در اظهارنظری در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی ، از آزادی رسانه‌ها دفاع کرد.وی در یک کنفرانس خبری گفت: در صورتی که خبرنگاران اجازه پوشش دادن مسائل بین‌المللی را پیدا نکنند، جهان تضعیف خواهد شد. در همین حال، وزیران خارجه گروه هفت (G7) در بیانیه ای ، با درخواست تحقیقات شفاف در پرونده خاشقجی، تاکید کردند که عاملان این حادثه باید به سزای اعمالشان برسند.

«کریستین لاگارد»، رئیس صندوق بین المللی پول نیز سفرش به خاورمیانه را به تعویق انداخت و شرکت در نشست اقتصادی عربستان را لغو کرد.وی پیشتر نیز در جریان اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در بالی اندونزی اظهار کرده بود: از ناپدید شدن جمال خاشقجی ، روزنامه?نگار منتقد عربستانی «وحشت زده» شده است. روسیه نیز برای اولین بار نسبت به ماجرای ناپدید شدن نویسنده منتقد سعودی واکنش نشان داد.« سرگئی لاوروف »، وزیر خارجه این کشور در گفتگو با اینترفکس از تحقیقات مشترک ترکیه و عربستان پیرامون ناپدید شدن جمال خاشقجی استقبال کرد.وی همچنین اظهار امیدواری کرد که نتیجه این تحقیقات به زودی در رسانه‌ها منتشر شود.

«وپکه هوکسترا»، وزیر دارایی هلند نیز در سخنانی گفت: سفرش به عربستان سعودی را به منظور شرکت در کنفرانسی در این کشور به دلیل آنچه برای این روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول روی‌ داده، لغو می‌کند.«هاشم صفی الدین»، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان نیز «بن سلمان»، ولیعهد عربستان را فردی جنایتکار و قاتل خواند.

در چنین شرایطی، روزنامه «سبق» گزارش داد که «محمد العتیبی»، سر کنسول عربستان در استانبول پس از بازگشت از ترکیه از کار معلق شده و مورد بازجویی قرار گرفته است. از طرفی، همزمان با تشدید بحران قتل این روزنامه نگار ضد سعودی، «گادی آیزنکوت»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در واشنگتن با «فیاض الرویلی»، همتای عربستانی خود دیدار و درباره این موضوع و همچنین ایران گفتگو و رایزنی کرد.

نظر شما