شناسهٔ خبر: 28812519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نتايج نشست ستاد تدوين بودجه 98

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - معاون رييس جمهور در نهمين جلسه ستاد تهيه و تدوين لايحه بودجه 98از رشد درآمدهاي نفتي با افزايش قيمت جهاني نفت خبر داد و گفت: تلاش مي کنيم براي سال آينده بودجه‌اي واقع‌بينانه و مناسب به مجلس ارايه شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمدباقر نوبخت در نهمين جلسه ستاد تهيه و تدوين لايحه بودجه سال 1398کل کشور که در محل اين سازمان برگزار شد، اظهار داشت: بنا بر گزارش اين صندوق، وضعيت اقتصادي ايران در زمينه نفت، کاهش بيکاري و کاهش تورم نسبت به بسياري از کشورها مانند عربستان¬ بهتر بوده است.
وي با بيان اينکه در¬¬4سال گذشته آمار شاخص‌ها نشان از رشد قابل توجه بخش‌هاي مختلف اقتصادي بوده است، افزود:¬ تقليل نرخ تورم بالا به زير 10درصد و ايجاد اشتغال مناسب در اين دوره از کارنامه موفق همکاران ما حکايت دارد و اميدوارم از اين شوک ايجاد شده و تنگه‌اي که در حال عبور از آن هستيم، ‌ نيز به سرعت بگذريم و آن رشد گذشته را ادامه دهيم.
نوبخت تصريح کرد: ايران به پشتوانه خون شهدايي که براي اين کشور ريخته شده بسيار متفاوت از کشورهاي همسايه است و با همه سختي‌هاي بسيار، ‌ اميدوارم با موفقيت از اين دوره عبور مي‌کنيم.
وي افزود: بنا بر گزارش‌ها، بهترين شاخص‌هاي اقتصادي را بين کشورهاي صادرکننده نفت داشته‌ايم که گوياي موفق بودن ما است، بنابراين در شرايط فعلي هم اقتصاد را با همين آهنگ و رشد بطئي پيش مي‌بريم.
رييس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به گزارش وزارت نفت در هفته گذشته اظهار داشت: اين گزارش حاکي از آن است که ما توانسته‌ايم، دو ميليون و 313هزار بشکه نفت با قيمت متوسط هر بشکه 70دلار و 76سنت صادر کنيم در حالي که در قانون بودجه سال 1397اين رقم را حدود 55دلار پيش‌بيني کرده بوديم.
وي ادامه داد: اين اتفاق که هم آمار صادرات و هم قيمت فروش ما براي هر بشکه نفت افزايش داشته، ‌موجب شد که ميزان درآمدهاي نفتي کشور همچنان نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد؛ بنا بر اعلام گزارش صندوق بين المللي پول از وضعيت اقتصادي ايران، در سال 2017بين همه¬¬ کشورهاي صادرکننده نفت بهترين جايگاه را داشته‌ايم.
نوبخت تصريح کرد: گرچه اعتبارات جاري نسبت به سال گذشته دو درصد تقليل پيدا کرده، با اين وجود توانستيم¬ در ¬6ماهه نخست امسال به همه تعهدات¬ بودجه‌اي خود نسبت به پرداخت پاداش بازنشستگان و گندمکاران عمل کنيم.
معاون رييس‌جمهوري گفت:¬ همه¬ اهتمام ما بر اين است که براي سال 98بتوانيم بودجه‌اي واقع‌بينانه و مناسب به مجلس شوراي اسلامي تقديم کنيم.
نگاه مثبت بانک جهاني و صندوق بين‌الملل پول به آينده اقتصاد ايران
سيدحميدپورمحمدي، معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور نيز در اين جلسه گزارشي از شرکت خود در آخرين جلسه اجلاس صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني ارايه داد.
وي گفت: در اين سفر توانستيم در زمينه‌هاي مختلفي مانند؛ بحث بودجه‌ريزي شرکت‌هاي دولتي، ‌ چگونگي غلبه بر نوسانات بودجه‌اي براي کشورهايي که درآمد متکي به نفت دارند و مصون ماندن از ريسک‌هاي، انتشار اوراق مالي مناسب در زمان مواجه با بلاياي طبيعي و ... از تجارب ساير کشورها بهره‌مند شويم.
معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه اظهار داشت: در مجموع، ‌ نگاه کارشناسان صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني نسبت به آينده اقتصاد کشور اميدوارکننده بود. در نهمين جلسه ستاد بودجه همچنين گزارشي در خصوص رديف‌هاي متفرقه بودجه و سناريوهاي پيشنهادي براي تکميل عمليات ساماندهي در لايحه بودجه سال 98ارايه شد.
در ادمه با توجه به¬ جهت‌گري دولت براي توجه بيشتر به روستاييان و عشاير¬ و بحث توسعه و عمران روستايي که در بودجه سال آينده به طور ويژه ديده شده است، علي حيدر نوري، رييس امور هماهنگي و تلفيق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارشي به خلاصه اعتبارات تملک‌دارائي هاي سرمايه‌اي مربوط به توسعه و عمران روستايي عشاير بوده اشاره کرد و اين موضوع به بحث و تبادل نظر بين اعضاي حاضر در اين جلسه گذاشته شد.
-->

نظر شما