شناسهٔ خبر: 28800094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نوبخت در نهمين جلسه ستاد بودجه سال ۱۳۹۸:

ایران در سال ۲۰۱۷ بهترین جایگاه را بین کشورهای صادرکننده نفت داشته است

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت : بنا‌‌بر اعلام گزارش صندوق بين المللي پول در سال ۲۰۱۷ بين همه­­ كشورهاي صادركننده نفت بهترين جايگاه را داشته‌ايم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان برنامه و بودجه كشور، ­«محمدباقر نوبخت»، رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بنا‌‌بر اعلام گزارش صندوق بين المللي پول در سال ۲۰۱۷ بين همه­­ كشورهاي صادركننده نفت بهترين جايگاه را داشته‌ايم در نهمين جلسه ستاد تهيه و تدوين لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور كه امروز ۲۴ مهرماه در محل اين سازمان برگزار شد،‌ اظهار داشت: بنا بر گزارش اين صندوق، وضعيت اقتصادي ايران در زمينه نفت،‌ كاهش بيكاري و كاهش تورم نسبت به بسياري از كشورها مانند عربستان­ بهتر بوده است.

 

وي با بيان اينكه در­­۴ سال گذشته آمار شاخص‌ها نشان از رشد قابل توجه بخش‌هاي مختلف اقتصادي بوده است،‌ افزود:­ تقليل نرخ تورم بالا به زير ۱۰ درصد و ايجاد اشتغال مناسب در اين دوره از كارنامه موفق همكاران ما حكايت دارد و اميدوارم از اين شوك ايجاد شده و تنگه‌اي كه در حال عبور از آن هستيم،‌ نيز به سرعت بگذريم و آن رشد گذشته را ادامه دهيم.

 

«نوبخت» تصريح كرد: ايران به پشتوانه خون شهدايي كه براي اين كشور ريخته شده است بسيار متفاوت از كشورهاي همسايه است و با همه سختي‌هاي بسيار،​ اميدوارم با موفقيت از اين دوره عبور مي‌كنيم. بنا بر گزارش‌ها، بهترين شاخص‌هاي اقتصادي را بين كشورهاي صادركننده نفت داشته‌ايم كه گوياي موفق بودن ما است،‌ بنابراين در شرايط فعلي هم اقتصاد را با همين آهنگ و رشد بطئي پيش مي‌بريم.

 

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه با اشاره به گزارش وزارت نفت در هفته گذشته اظهار داشت: اين گزارش حاكي از آن است كه ما توانسته‌ايم، دو ميليون و ۳۱۳ هزار بشكه نفت با قيمت متوسط هر بشكه ۷۰ دلار و ۷۶ سنت صادر كنيم در حالي كه در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اين رقم را حدود ۵۵ دلار پيش‌بيني كرده بوديم.

 

وي ادامه داد: اين اتفاق كه هم آمار صادرات و هم قيمت فروش ما براي هر بشكه نفت افزايش داشته است،‌ موجب شد كه ميزان درآمدهاي نفتي كشور همچنان نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد. گرچه اعتبارات جاري نسبت به سال گذشته ۲ درصد تقليل پيدا كرده است، با اين وجود توانستيم­ در ­۶ ماهه نخست امسال به همه تعهدات­ بودجه‌اي خود نسبت به پرداخت پاداش بازنشستگان و گندمكاران عمل كنيم.

 

معاون رئيس‌جمهوري گفت:­ همه­ اهتمام ما براين است كه براي سال ۹۸ بتوانيم بودجه‌اي واقع‌بينانه و مناسب به مجلس شوراي اسلامي تقديم كنيم.

 

نگاه مثبت بانك جهاني و صندوق بين‌الملل پول به آينده اقتصاد ايران

«سيد حميدپورمحمدي»، معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور نيز در اين جلسه گزارشي از شركت خود در آخرين جلسه اجلاس صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني ارايه داد.

 

وي گفت: در اين سفر توانستيم در زمينه‌هاي مختلفي مانند؛ بحث بودجه‌ريزي شركت‌هاي دولتي،‌ چگونگي غلبه بر نوسانات بودجه‌اي براي كشورهايي كه درآمد متكي به نفت دارند و مصون ماندن از ريسك‌هاي، انتشار اوراق مالي مناسب در زمان مواجه با بلاياي طبيعي و ... از تجارب ساير كشورها بهره‌مند شويم.

 

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه اظهار داشت: در مجموع،‌ نگاه كارشناسان صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني نسبت به آينده اقتصاد كشور اميدواركننده بود.

 

در نهمين جلسه ستاد بودجه همچنين گزارشي در خصوص رديف‌هاي متفرقه بودجه و سناريوهاي پيشنهادي براي تكميل عمليات ساماندهي در لايحه بودجه سال ۹۸ ارايه شد. در ادمه با توجه به­ جهت‌گري دولت براي توجه بيشتر به روستاييان و عشاير­ و بحث توسعه و عمران روستايي كه در بودجه سال آينده به طور ويژه ديده شده است، «علي حيدر نوري»، رئيس امور هماهنگي و تلفيق بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور در گزارشي به خلاصه اعتبارات تملك‌دارایي هاي سرمايه‌اي مربوط به توسعه و عمران روستايي عشاير بوده است،‌ اشاره كرد و اين موضوع به بحث و تبادل نظر بين اعضاي حاضر در اين جلسه گذاشته شد./

 

 

 

نظر شما