شناسهٔ خبر: 28790056 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویترز ادعا کرد

صادرات روزانه 1.33 میلیون بشکه نفت ایران در 2 هفته نخست اکتبر

درحالی که هنوز تا پایان ماه اکتبر 2 هفته مانده است، رویترز در گزارشی نوشت که ایران روزانه 1.33 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، بر اساس آمارهای رهیابی نفتکش‌ها و منابع صنعتی، ترکیه و ایتالیا به جز چین و هند و خاورمیانه دیگر خریداران نفت ایران هستند.

بر اساس آمار ریفاینیتیو ایکن، جمهوری‌ اسلامی ایران در ماه اکتبر تاکنون 1.33 میلیون بشکه نفت در روز به هند، چین، ترکیه و خاورمیانه صادر کرده است. هیچ محموله‌ای به مقصد اروپا دیده نشده است.

با این حال، یک منبع صنعتی که محموله‌های صادراتی را دنبال می‌کند، میزان صادرات ایران را 1.5 میلیون بشکه در روز برآورد کرد. وی کشتی‌هایی که در ماهواره رهیابی AIS نشان داده نمی‌شود را نیز در نظر گرفته که از بین آنها یک نفتکش با zvtdj یک میلیون بشکه نفت به سمت ایتالیا روانه شده است.

این رقم از 2.5 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل کمتر است. این ارقام کاهش 1.6 میلیون بشکه‌ای نسبت به ماه سپتامبر را نشان می‌دهد.

از دست رفتن مقدار قابل توجهی از نفت ایران در بازار به بالا رفتن قیمت نفت کمک کرده است که در 3 اکتبر به بالاترین رقم از اواخر سال 2014 و به 86.74 دلار در هر بشکه رسید. از آن زمان قیمت نفت به 81 دلار کاهش یافته اما تحلیلگران معتقدند صادرات نفت ایران همچنان تقویت‌کننده قیمت نفت است.

یک تحلیلگر کامرزبانک گفت: «این یکی از دلایل افزایش قیمت به بالای 80 دلار است.»

قطعا یافتن آمار صادرات قطعی دشوار است. برنامه نفتکش‌ها اغلب تنظیم شده است اما صادرات هفته به هفته تغییر می‌کند و رهیابی نفتکش‌ها به علت اطلاعات ماهواره‌ای آسان‌تر از گذشته است.

درحالی‌که واشنگتن اعلام کرده است که می خواهد صادرات ایران به صفر برسد اما ایران و عربستان این امر را غیرمحتمل می دانند. دولت ترامپ در حال بررسی اعطای معافیت به کشورهایی است که میزان واردات خود را کاهش داده‌اند.

اما ایران احتمالا میزان تولید خود را مطابق با کاهش صادرات کم نکرده است و به نظر می‌رسد در حال ذخیره نفت خود بر روd آب است. همان کاری که در تحریم‌های پیش از توافق هسته ای کرد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما