شناسهٔ خبر: 66629972 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخش تولید سرآمد اشتغال آفرینی در قم شده‌است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: گسترش فعالیت واحد‌های صنعتی و افزایش سطح تولید انواع محصولات در استان موجب شده تا این بخش بتواند در حوزه اشتغال آفرینی سرآمد باشد.

صاحب‌خبر -

اکبر ابدالی گفت: میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بخش‌های تولیدی استان به حدی است که برای اختصاص زمین در شهرک‌های صنعتی قم به آنان، با توجه به سیاست‌های توسعه صنعتی استان اولویت‌های خاصی تعیین شده‌است.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: علاوه بر این بسیاری از واحد‌های صنعتی موجود استان نیز درخواست توسعه فعالیت دارند، بنابراین می‌توان گفت چرخه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در قم به خوبی جریان دارد که آثار مثبت آن در حوزه افزایش فرصت‌های شغلی استان نمایان است.

او ادامه داد: فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شده در واحد‌های تولیدی استان به حدی است که اکنون تعداد قابل توجهی از آنها برای تامین نیروی کار مورد نظر خود با محدودیت مواجه شدند و به دنبال جذب نیرو در بخش‌های مختلف هستند.

گفتنی‌است یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار با ایجاد اشتغال برای ۴۱ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم به تولید محصولات مورد نیاز مردم مشغول هستند.

شهرک‌های صنعتی استان به دلایل مختلف همچون موقعیت ویژه درنزدیکی بازار‌های بزرگ کشور و برخورداری از امکانات زیرساختی مناسب، با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب و کار‌های تولیدی مواجه شده‌است.

میزان تعهد ایجاد اشتغال بخش صنعت، معدن و تجارت استان قم در سال ۱۴۰۲، اشتغالزایی برای پنج هزار نفر بود که در جریان آخرین پایش صورت گرفته، مشخص شد بیش از این تعداد یعنی پنج‌هزار و ۱۷۱ مورد اشتغال در بخش‌های یاد شده ایجاد شده‌است.

بخش صنعت در استان قم یکی از نمونه‌های موفق فعالیت مردمی و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است و تقریبا تمام واحد‌های تولیدی استان به صورت غیر دولتی و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

امروز صنعت قم علاوه بر گسترش کمی، در زمینه تعمیق بخشی به فعالیت‌های صنعتی و توسعه کیفی فعالیت‌ها نیز اقدام‌های گسترده را آغاز کرده که از جمله آن ارتقای بهره‌وری و تولید محصولات مورد نیاز کشور از طریق بسیج ظرفیت‌های داخلی می‌باشد که نمونه آن در صنایعی همچون صنعت لوازم خانگی استان قابل مشاهده‌است.

مسئولان قم تاکید دارند از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم با تلاش‌های انجام‌شده افزون بر ۴۰ هزار شغل در این استان ایجاد شد؛ در همین رابطه یکی از رویکرد‌های مهم مدیریت استان در این بخش، ضمن تثبیت و افزایش فرصت‌های شغلی، کاهش نرخ بیکاری به زیر هشت درصد است.

بخش صنعت از جمله حوزه‌های پرتقاضا برای جذب نیروی کار است، در همین رابطه استفاده از نیروی انسانی ماهر همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت واحد‌های تولیدی مطرح است که به‌همین منظور اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان موضوع مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحد‌های تولیدی فعال استان را با جدیت دنبال می‌کند.

در بخش صنعت، استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

نظر شما