شناسهٔ خبر: 28750609 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش معلولیت بینایی در خراسان جنوبی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گفت:نرخ شیوع معلولیت بینایی در استان بیش از دو برابر کشوری است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بیرجند ؛ رضازاده معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی صبح امروز بمناسبت روز جهانی نابینایان" عصای سفید" در جمع خبرنگاران گفت: متوسط نرخ معلولیت نابینایی در کشور 17.7 در هر 10 هزار نفر است، که این نرخ در خراسان جنوبی بیش از دو برابر متوسط کشوری است و رتبه ششم را از نظر فراوانی معلولیت داریم.

وی افزود: علت این درصد بالا را، ازدواج های فامیلی و جدی نگرفتن مشاوره های پیش از ازدواج است و مقابله با این موارد اهمیت مشاوره های ژنتیک را بیشتر می کند.
 
رضا زاده  به 2 هزار و 811 نابینا و کم بینا در خراسان جنوبی اشاره کرد و بیان کرد: بیرجند با 724 نفر بیشترین و خوسف با 50 نفر کمترین تعداد نابینا و کم بینا را دارد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی به خدمات اداره کل بهزیستی در بخش های مختلف فرهنگی، درمانی و اجتماعی نابینایان و کم بینایان ، اشاره کرد و گفت: اعطای جهیزیه، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان ، پرداخت شهریه دانشجویان و کمک هزینه تشویقی به دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این دانشجویان از جمله ی این خدمات می باشد، همچنین توزیع وسایل توانبخشی همچون لوح، قلم، پرکینز، اسپیکر، عصای ویژه نابینایان، ساعت بریل و ساعت گویا از دیگر خدمات ارائه شده است. 

وی با اشاره به این که خدمات درمانی شامل پرداخت فاکتورها بر اساس شیوه نامه از صندوق درمان می باشد، اضافه کرد: اردوهایی نیز برای نابینایان و کم بینایان درنظر گرفته شده که امسال 15 نفر در تیرماه به بابلسر اعزام شدند. 
 
رضازاده با اشاره به تنها کتابخانه دیجیتال استان برای نابینایان، بیان کرد: ثبت جزوات دانشجویان و تهیه کتب درسی به صورت صوتی از جمله خدماتی است که در این کتابخانه داده می شود.
 
انتهای پیام/ ط آ
 

رتبه رششم خراسان جنوبی  از جهت فراوانی معلولیت در کشور

برچسب‌ها:

نظر شما