شناسهٔ خبر: 28692613 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

مسابقه‌ای برای کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌های دانشجویی

سومین دوره مسابقه «دفاع ۳ دقیقه‌ای» امسال در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود و 16 استان به‌طور همزمان پای کار این مسابقه خواهند بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «پایان‌نامه» همان کلمه چندحرفی که برای بسیاری از دانشجویان استرس‌آور است و آنها را به یاد سختی‌های نگارش آن و در مرحله بعد جلسه دفاع می‌اندازد؛ جلسه‌ای که به اندازه‌ای دلهره‌آور است که به اذعان برخی دانشجویان تا زمانی که جلسه به پایان برسد و اساتید مهر تایید بر پایان‌نامه دانشجو بزنند، آنها نصف‌عمر شده‌اند! هرچند شاید دانشجویان دل خوشی از پایان‌نامه و قصه‌هایش نداشته باشند، اما در این میان برگزاری مسابقه حتی اگر با موضوع پایان‌نامه باشد، برای دانشجویان جذاب می‌شود؛ مساله‌ای که باعث برگزاری سه دوره از مسابقات «دفاع ۳‌ دقیقه‌ای» شده است. مسابقه‌ای که اولین بار در سال 1395 و به‌عنوان بخش جنبی شانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی برگزار شد، امسال به ایستگاه سوم رسیده است و در سومین روز از مهرماه با انتشار فراخوان شرکت در مسابقه بار دیگر دانشجویان سراسر کشور را برای به رقابت نفسگیر دعوت کرد.

دانشجویان برای شرکت در این مسابقه که با همکاری 21واحد سازمانی جهاد دانشگاهی به‌طور همزمان در 16 استان برگزار می‌شود و امسال معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان مجری‌گری مرحله مقدماتی آن را برعهده گرفته است، تا 15 آبان‌ماه فرصت دارند با مراجعه به دفاتر جهاد دانشگاهی در واحدهای معرفی‌شده، مراجعه کنند؛ مسابقه‌ای که مرحله مقدماتی آن در 21 واحد دانشگاهی از قبیل تهران، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، اصفهان، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، خراسان جنوبی، ایلام، بوشهر، زنجان، کردستان، خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، همدان و یزد برگزار می‌شود و برگزیدگان آن به مرحله نیمه‌نهایی می‌روند. البته دانشجویانی که در مرحله اول مسابقه شرکت می‌کنند، باید خود را برای رقابت طی ماه‌های آبان و آذر امسال آماده کنند و دانشجویان راه‌یافته به مرحله نهایی نیز باید خود را برای رقابت تا 15 اسفند و درنهایت راه‌یافتگان به مرحله نهایی در نیمه اول اردیبهشت‌ماه 98 به رقابت خواهند پرداخت.

مسابقات «دفاع ۳ دقیقه‌ای» با هدف تشویق و کمک به تقویت و پرورش مهارت‌های ارتباطی،  ایده‌پردازی، فن بیان و خلاقیت‌های دانشجویی، کمک به تکمیل چرخه تولید علم و فناوری و تبدیل آن به محصول و ثروت و برقراری ارتباط بین دانشگاه و صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاری و بازاریابی ایده‌های دانشجویی برگزار شده و خواهد شد و امکان شرکت در آن نه‌تنها برای دانشجویانی که پرپوزال پایان‌نامه خود را تا پیش از پایان مهر ۹۷ به تصویب رسانده‌اند، بلکه برای تمامی فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری و معادل حوزوی آن در همه رشته‌های مصوب که از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ از پایان‌نامه خود دفاع کرده باشند، فراهم است. البته در این میان پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی در این مسابقات شرکت داده نخواهد شد.

به‌رغم اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی امکان حضور در این مسابقه را ندارند، اما فارغ‌التحصیلان همه دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارتین می‌توانند در این مسابقه حضور پیدا کنند.

شاید مسابقه «دفاع ۳ دقیقه‌ای» جزء معدود مسابقات برگزارشده در حوزه پایان‌نامه باشد، اما برگزاری جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی آن هم وقتی هفدهمین دوره آن سال گذشته برگزار شده است، نشان از اهمیت توجه به این حوزه دارد؛ جشنواره‌ای که آخرین بار در 6 بخش گروه علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و دامپزشکی و علوم انسانی برگزار شده و در حقیقت اصلی‌ترین دلیل برگزاری مسابقه «دفاع ۳ دقیقه‌ای» نیز به شمار می‌رود.

شاید بتوان این جشنواره و مسابقه‌ای که طی دو دوره در بخش جانبی این جشنواره برگزار شده را جزء مهم‌ترین رویدادهای سال در حوزه پایان‌نامه دانشجویی دانست، اما قطعا همین دو رویداد می‌تواند مسیرهای تازه را در حوزه پایان‌نامه و بالطبع کاربردی‌سازی آنها و حل مشکلات صنعت و کشور باز کند.

نظر شما